Uplatnenie kompenzácií koncesionára by zvýšilo cenu R1

Dlhý zoznam kompenzačných udalostí na stavbe R1 podľa rezortu dopravy spochybňuje tvrdenia bývalého premiéra Roberta Fica i ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, že cena za PPP projekty je pevná a žiadne ďalšie navyšovanie nákladov štátu nehrozí.

BRATISLAVA. Koncesionárska spoločnosť Granvia, a.s. Bratislava si pri výstavbe štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 cez druhý balík PPP medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice uplatňuje viacero kompenzačných udalostí za zvýšené náklady.

Tie by podľa ministerstva dopravy v konečnom dôsledku znamenali navýšenie ceny za rýchlostnú cestu. "Ministerstvo má za to, že väčšina uplatňovaných nárokov je neoprávnených," uviedol v piatok pre agentúru SITA Ľubomír Tuchscher, riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy.

Dlhý zoznam kompenzačných udalostí na stavbe R1 podľa rezortu dopravy spochybňuje tvrdenia bývalého premiéra Roberta Fica i ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, že cena za PPP projekty je pevná a žiadne ďalšie navyšovanie nákladov štátu nehrozí.

"Žiaľ, bývalé vedenie ministerstva dopravy dostalo Slovensko do nevýhodnej situácie. V snahe stavať za každú cenu urobilo v rámci vyjednávaní mnohé ústupky, vrátane nedostatočnej záruky, že takzvaný nezávislý dozor platený koncesionárom bude naozaj nezávislý," dodal Tuchscher.

Rezort dopravy podľa neho odmieta len pasívne prijímať uplatňované nároky koncesionára a bude veľmi tvrdo chrániť záujmy Slovenska a rozporovať dodatočné požiadavky koncesionára.

Stavbu úsekov R1 zabezpečuje spoločnosť Granvia Construction, s.r.o. Bratislava, ktorá je súčasťou spoločnosti Eurovia CS, a.s. Praha. Spoločnosť Granvia, a.s. založilo francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A. a ABN AMRO Highway B.V., ktoré uspelo v tendri na výstavbu a prevádzku 52 kilometrov úsekov R1.

Stavebné konzorcium Granvia v piatok doručí ministerstvu dopravy dôkazy, že jeho náklady sa zvýšili, informoval denník Hospodárske noviny. Ide o práce, s ktorými štát ani stavbári pri podpise zmluvy nepočítali, napríklad archeologické nálezy a odstraňovanie objavenej munície.

Granvia by mala ministra dopravy Jána Figeľa presvedčiť, aby tieto náklady uhradil z rezortnej kasy. "Okrem toho mu možno oznámi, že túto cestu nedokončí v lete budúceho roka, ale neskôr," uviedli HN. Pôvodne mal projekt, ktorý bude štát splácať 30 rokov, podľa novín stáť zhruba 3,2 mld. eur, neskôr však cena stúpla na 3,8 mld. eur pre zdraženie bankových úverov.

Návrhy stavbárov má posúdiť nezávislý dozor. Ak by sa štát s investorom na sume odškodnenia nedohodli, mohol by o tom rozhodnúť arbitrážny súd.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 14 166
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 050
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 490
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 972
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 750
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 745
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 380
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 380
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 467
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 196

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Barometer policajnej korupcie? Ako hladko kúpite drogu

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

Neprehliadnite tiež

Český študent, ktorého žaluje OVB, chystá ďalší dokument o konkurencii

Prvý film „Rada nad zlato“ poukazoval na to, že finančným poradcom z OVB išlo veľmi často len o vlastné provízie.

Baťa chce preraziť aj vo veľkoobchode. Čo to prinesie ľuďom?

Firma Baťa hľadá veľkoobchodných partnerov, ktorí by predávali jej topánky.

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop