Uplatnenie kompenzácií koncesionára by zvýšilo cenu R1

Dlhý zoznam kompenzačných udalostí na stavbe R1 podľa rezortu dopravy spochybňuje tvrdenia bývalého premiéra Roberta Fica i ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, že cena za PPP projekty je pevná a žiadne ďalšie navyšovanie nákladov štátu nehrozí.

BRATISLAVA. Koncesionárska spoločnosť Granvia, a.s. Bratislava si pri výstavbe štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 cez druhý balík PPP medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice uplatňuje viacero kompenzačných udalostí za zvýšené náklady.

Tie by podľa ministerstva dopravy v konečnom dôsledku znamenali navýšenie ceny za rýchlostnú cestu. "Ministerstvo má za to, že väčšina uplatňovaných nárokov je neoprávnených," uviedol v piatok pre agentúru SITA Ľubomír Tuchscher, riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy.

Dlhý zoznam kompenzačných udalostí na stavbe R1 podľa rezortu dopravy spochybňuje tvrdenia bývalého premiéra Roberta Fica i ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, že cena za PPP projekty je pevná a žiadne ďalšie navyšovanie nákladov štátu nehrozí.

"Žiaľ, bývalé vedenie ministerstva dopravy dostalo Slovensko do nevýhodnej situácie. V snahe stavať za každú cenu urobilo v rámci vyjednávaní mnohé ústupky, vrátane nedostatočnej záruky, že takzvaný nezávislý dozor platený koncesionárom bude naozaj nezávislý," dodal Tuchscher.

Rezort dopravy podľa neho odmieta len pasívne prijímať uplatňované nároky koncesionára a bude veľmi tvrdo chrániť záujmy Slovenska a rozporovať dodatočné požiadavky koncesionára.

Stavbu úsekov R1 zabezpečuje spoločnosť Granvia Construction, s.r.o. Bratislava, ktorá je súčasťou spoločnosti Eurovia CS, a.s. Praha. Spoločnosť Granvia, a.s. založilo francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A. a ABN AMRO Highway B.V., ktoré uspelo v tendri na výstavbu a prevádzku 52 kilometrov úsekov R1.

Stavebné konzorcium Granvia v piatok doručí ministerstvu dopravy dôkazy, že jeho náklady sa zvýšili, informoval denník Hospodárske noviny. Ide o práce, s ktorými štát ani stavbári pri podpise zmluvy nepočítali, napríklad archeologické nálezy a odstraňovanie objavenej munície.

Granvia by mala ministra dopravy Jána Figeľa presvedčiť, aby tieto náklady uhradil z rezortnej kasy. "Okrem toho mu možno oznámi, že túto cestu nedokončí v lete budúceho roka, ale neskôr," uviedli HN. Pôvodne mal projekt, ktorý bude štát splácať 30 rokov, podľa novín stáť zhruba 3,2 mld. eur, neskôr však cena stúpla na 3,8 mld. eur pre zdraženie bankových úverov.

Návrhy stavbárov má posúdiť nezávislý dozor. Ak by sa štát s investorom na sume odškodnenia nedohodli, mohol by o tom rozhodnúť arbitrážny súd.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 978
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 886
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 641
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 251
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 773
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 677
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 447
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 874
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 866
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 848

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník, meškanie môže byť nakoniec aj rok.

Mladé páry zaskočila správa o zrušení lacných hypoték, VÚB už núka riešenie

Od januára mladí ľudia nedostanú nižšiu splátku, zľavu si budú môcť vybaviť inak.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

ŽSR oznámili, že odstupujú od zmluvy s firmou Transprojekt.

Guvernér Wisconsinu odobril finančnú injekciu pre taiwanský Foxconn

Taiwanský výrobca elektroniky Foxconn Technology Group získa v hotovosti takmer tri miliardy dolárov.