Mihál pre matky peniaze našiel

Mamičky si vylobovali viac z rozpočtu. Niektorým zostane vyšší rodičovský príspevok.

Na rokovanie s premiérkou prišla jedna mamička aj s dieťaťom.(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Niektorí rodičia si predsa len vybojovali zachovanie vyššieho rodičovského príspevku. Minister práce Jozef Mihál prikázal svojim ľuďom, aby našli dieru v rozpočte, z ktorej by mohol zobrať približne 15 miliónov eur na zachovanie 256-eurového rodičovského.

Mamičky, ktoré spísali petíciu, ich však nevybojovali pre všetkých. Ale len pre tých rodičov, ktorí naň majú nárok do konca januára.

„V zákone, ktorý je momentálne pretriasaný, musí byť čas prechodných období, inak by zákon bol protiústavný,“ povedala premiérka Iveta Radičová po rokovaní s mamičkami.

Mihálov rezort však tvrdí, že tu sa o protiústavnosti nedá hovoriť. „Rodičovský príspevok na rozdiel od materskej či invalidných dôchodkov nie je dávkou zo sociálneho poistenia. Nejde o zásluhovú dávku, a preto na ňu nevzniká nárok z ústavy,“ povedala Andrea Devánová z tlačového odboru ministerstva. Štát môže dávku podľa nej meniť podľa svojich možností.

Mihál totiž vyšiel mamičkám v ústrety, ale s istými limitmi. Namiesto toho, aby dostali vyšší rodičovský do 24 mesiacov veku dieťaťa, dostanú ho len do 20. mesiaca.

„Kompenzáciou je zvýšený rodičovský príspevok do troch rokov, ktorý je viac ako dostačujúci, a dokonca matky na ňom v prepočte získajú 48 eur,“ tvrdí Mihál.

Nemal a už má

Mihál pritom v piatok tvrdil, že v rozpočte už nedokáže nájsť ani cent na zachovanie vyššieho rodičovského. Cez víkend názor zmenil. „Zapli sme mozgové závity na plné obrátky a zamysleli sme sa nad štruktúrou rozpočtu,“ priznal.

Sadol si s generálnou riaditeľkou sekcie ekonomiky, „a vyzerá to tak, že ušetríme na strane výdavkov tým, že skrešeme kapitálové a bežné výdavky na chod úradov“.

Nemalo by ísť o ďalšie krátenie miezd úradníkov či ich masívnejšie prepúšťanie. Mihál si je istý, že ušetrí na verejných obstarávaniach.

„Sú tam rezervy až ku 40 percentám úspor. Budeme rokovať s dodávateľmi a budeme ich tlačiť, aby sme ušetrili, sú to položky, ktoré idú do miliónov eur.“

Mamičky, ktoré začnú rodičovský príspevok po materskej poberať až od januára, však budú mať nárok jednotne na 190,10 eura. Získajú teda tie, ktoré dnes dostávajú len 164 eur. Stratia tie, ktoré by mali nárok na 256 eur. To sú mamičky, ktoré boli pred materskou nemocensky poistené.

Nové riešenie podľa Mihála nie je protiústavné ani retroaktívne, lebo ide o štátnu dávku.

- Dávky sa ľahko zvyšujú, ale ťažšie vracajú späť, píše Ivan Štulajter.

- Pohľad na bábo obmäkčil aj Mihála, čuduje sa Ivan Štulajter.

Materská bude lepšia

Mihál s Radičovou prichádzajú ešte s jedným ústretovým krokom. Ten síce obíde skupinu matiek, ktoré už skončili s materskou a prešli na rodičovskú dovolenku, ale na zmene získajú budúce mamičky.

V priebehu budúceho roka by sa totiž mala materská dávka predĺžiť o niečo vyše mesiaca. Teda namiesto súčasných 28 až 37 týždňov, závislých od počtu detí a od toho, či ide o slobodnú matku, bude materská asi 32 až 41 týždňov. Zvýšiť by sa pritom mala približne o desať percent z 55 percent.

Či sa odbúra maximálny strop nároku na materskú vo výške niečo vyše 600 eur, nie je ešte jasné. „Maximálny strop je otvorená otázka,“ povedala Radičová.

Minister Mihál si nebol istý, či sa podarí matkám zlepšiť materskú už od budúceho roka. „Neviem zaručiť, či sa to podarí.“

Premiérka tvrdí, že budúcoročný „rozpočet s tým bude počítať“. Do konca volebného obdobia by mala materská stúpnuť na sto percent čistej mzdy a matky by ju mali poberať jeden rok.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 926
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 599
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 914
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 103
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 047
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 499
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 283
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 195
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 194
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 652

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.