Letiskový terminál preplatíme o 33 miliónov eur

Po zvýšení presiahne cena letiskového terminálu aj najvyššiu ponuku v tendri o jeho výstavbu. Ten vyhrala bratislavská firma ZIPP s ponukou 86 miliónov eur.

Expremiér Robert Fico (Smer) pri otváraní terminálu hovoril o „výkladnej skrini" svojej vlády.(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Z nového terminálu chcel mať Robert Fico (Smer) dôkaz, že „štát vie byť dobrým hospodárom". Za 85,9 milióna eur ho v roku 2008 chcela postaviť firma ZIPP Bratislava. Podľa informácií SME však terminál preplatíme až o 33 miliónov eur.

Vedenie štátneho letiska chce oficiálne komentovať stavbu aj hospodársky stav spoločnosti až potom, čo sa do dvoch týždňov skončí hĺbkový audit. Čiastkovým vyjadreniam sa chcel vyhnúť aj nový šéf dozornej rady letiska Stanislav Machovčák.

Potvrdil však, že terminál preplatíme. Miliónové zvýšenie komentoval slovami „zatiaľ je to o niečo menej."

„Prosím, počkajte si na výsledok auditu, potom informácie zverejníme aj verejnosti. Pochopte, že sa nedá čiastkovo vyjadrovať k takto vážnym veciam", povedal.

Vážny o tom vedel

Audit má ukázať aj to, kto je za zvýšenie zodpovedný. Hodnota projektu po zvýšení jeho ceny pritom presahuje aj najvyššiu ponuku v súťaži o stavbu terminálu. Za sto miliónov eur chcela terminál postaviť Trnavská stavebná spoločnosť, nakoniec sa stala subdodávateľom pre víťaza - ZIPP Bratislava.

Šéf spoločnosti ZIPP František Hirner už v júni pre týždenník Trend pripustil, že skutočná cena sa bude líšiť od vytendrovanej. Zdôvodnil to neúplnými podkladmi, ktoré sa líšili od reality. Trend napísal, že cena sa zvýši najmä pre komplikované zakladanie stavby či pre jej prispôsobenie, aby ju bolo možné neskôr prepojiť s ďalšou polovicou terminálu.

Stavbou základov sa obhajuje aj exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). „Viem, že došlo k zvýšeniu. Opýtajte sa manažmentu letiska, všetky doklady sú tam."

Problémy podľa neho súviseli najmä s geológiou a spodnou vodou.

Z letiska si smerácki klienti urobili ovečku a úplne ju oholili, píše Ivan Štulajter.

Nejasné financovanie

Čo sme mohli získať predajom letiska
  • Predaj letiska v Bratislave zastavil Robert Fico v roku 2006,
  • letisko malo získať konzorcium Abertis s účasťou J&T,
  • predajom by sme okamžite získali 300 miliónov eur,
  • Abertis sa zaviazal preinvestovať ďalších 150 miliónov eur,
  • vlani skončilo letisko s prevádzkovým ziskom, no v celkovej strate 2,7 milióna eur.

Šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH) už v septembri hovoril o nejasnostiach vo faktúrach od firmy ZIPP. „Momentálne celú situáciu analyzujeme a následne sa vyjadríme bližšie," povedal jeho hovorca Martin Krajčovič.

Podľa architekta Romana Talaša je 40­percentné zvýšenie nezvyčajné. „Viem si ho však predstaviť. Na posúdenie treba poznať detaily," povedal. Expert na stavebníctvo a statik Juraj Medvecký pripúšťa, že zvýšenie môže byť nepodložené.

Takmer 70 miliónov eur malo ísť na terminál zo štátneho rozpočtu, zostatok si letisková spoločnosť mala zabezpečiť prostredníctvom úveru. V takejto podobe schválilo financovanie projektu ministerstvo financií pod vedením Smeru.

Odpoveď na to, ako bude dofinancovanie stavby doriešené, má dať prebiehajúci audit na letisku.

V roku 2006 Fico zrušil predaj letiska, z ktorého by len okamžitý príjem predstavoval 300 miliónov eur. Za zrušenie musíme zaplatiť takmer dva milióny eur privatizačnému poradcovi Meinl Bank.

Expert: V pôde to zvýšenie nebude

Pri štyridsaťpercentnom zvýšení je v projekte veľa kamarátov, vraví expert na stavebníctvo a statiku JURAJ MEDVECKÝ.

Mohli predraženie stavby letiskového terminálu spôsobiť geologické práce?

„Sú tam štrkové nánosy, čo je jeden z najlepších podkladov. Nie je tam zlá geológia."

Ste si istý?

„Počítal som niektoré veci pri stavbe Avionu, ktorý je blízko. Suterén je suchý a bez problémov. Ak išli na letisku neštandardne hlboko, mohli tam byť špecifiká. Na to mal myslieť projektant. Letisko je stavba, kde sa nedá začať bez geologického prieskumu. Keby aj, stále existuje prieskum zo starého terminálu."

Môže mať 40-percentné zvýšenie ceny projektu objektívne príčiny?

„Mohli byť zmenené podmienky realizácie, čo musí byť písomne. Môžu to byť aj špeciálne práce. Tie sú však na úrovni 10 až 15 percent hodnoty projektu."

Môže ísť o neopodstatnené zvýšenie?

„Určite. Do tých 15 percent by som si nedovolil nič hovoriť, pri tomto zvýšení je v tom už veľa kamarátov."

Staré vedenie na letisku ostalo
Na letisku stále pracujú dvaja z troch jeho odvolaných manažérov. Čoskoro sa to zrejme zmení.

BRATISLAVA. Aj keď Fond národného majetku a rezort dopravy v septembri odvolali predstavenstvo bratislavského letiska, dvaja z troch jeho členov naďalej na letisku pracujú.

Radek Zábranský v divízii obchodu, Jozef Pojedinec zas v bezpečnosti. Kým Pojedinec na prelome milénia pôsobil v oblasti súkromnej bezpečnosti, Zábranský okrem práce pre aerolínie Alitalia pracoval aj pre medzinárodnú asociáciu IATA. Odvolaný šéf letiska Zdeněk Schraml na letisku neostal.

Letisková spoločnosť sa k zisteniam SME odmietla oficiálne vyjadriť s odôvodnením, že „ide o interné záležitosti". Odvolanému členovi predstavenstva pritom patrí odstupné vo výške šiestich mesačných platov.

Ministerstvo dopravy si za svojimi ľuďmi na letisku stojí. „Tím okolo nového riaditeľa má našu plnú dôveru. Spomínaní páni nepracujú vo vedení letiska, čiže nemajú vplyv a ani dosah na podpisovanie kontraktov," povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Podľa informácii SME čoskoro obaja zamestnanci firmu opustia. Naznačuje to aj nový šéf dozornej rady Stanislav Machovčák. „Prebiehajúci audit povie, kto je zodpovedný za súčasný stav. Ak sa ukáže, že niekto neobhajoval záujmy letiska alebo išiel proti nim, nemá tu čo robiť."

Pojedinec podpisoval spolu so Schramlom väčšinu zmlúv, vrátane kontraktu na stavbu nového terminálu či nevýhodného nájmu letiskového parkoviska. Ročne ním letisko prichádza zhruba o milión eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 332
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 592
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 012
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 642
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 846
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 577
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 529
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 246
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 236
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 124

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Rezník sa s výmenou personálu v RTVS ponáhľa, plánuje aj prestavbu areálu

Šéf RTVS chce mať nový manažment najneskôr do konca októbra.

Rekordne veľa Slovákov má prácu, nezamestnanosť je najnižšia v histórii

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.

Nimnicu s Púchovom spojí 4-kilometrová cyklotrasa

Cyklotrasa môže byť v budúcnosti spojnicou medzi tromi kúpeľnými miestami - Nimnicou, Trenčianskymi Teplicami a Piešťanmi.