Letiskový terminál preplatíme o 33 miliónov eur

Po zvýšení presiahne cena letiskového terminálu aj najvyššiu ponuku v tendri o jeho výstavbu. Ten vyhrala bratislavská firma ZIPP s ponukou 86 miliónov eur.

Expremiér Robert Fico (Smer) pri otváraní terminálu hovoril o „výkladnej skrini" svojej vlády.(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Z nového terminálu chcel mať Robert Fico (Smer) dôkaz, že „štát vie byť dobrým hospodárom". Za 85,9 milióna eur ho v roku 2008 chcela postaviť firma ZIPP Bratislava. Podľa informácií SME však terminál preplatíme až o 33 miliónov eur.

Vedenie štátneho letiska chce oficiálne komentovať stavbu aj hospodársky stav spoločnosti až potom, čo sa do dvoch týždňov skončí hĺbkový audit. Čiastkovým vyjadreniam sa chcel vyhnúť aj nový šéf dozornej rady letiska Stanislav Machovčák.

Potvrdil však, že terminál preplatíme. Miliónové zvýšenie komentoval slovami „zatiaľ je to o niečo menej."

„Prosím, počkajte si na výsledok auditu, potom informácie zverejníme aj verejnosti. Pochopte, že sa nedá čiastkovo vyjadrovať k takto vážnym veciam", povedal.

Vážny o tom vedel

Audit má ukázať aj to, kto je za zvýšenie zodpovedný. Hodnota projektu po zvýšení jeho ceny pritom presahuje aj najvyššiu ponuku v súťaži o stavbu terminálu. Za sto miliónov eur chcela terminál postaviť Trnavská stavebná spoločnosť, nakoniec sa stala subdodávateľom pre víťaza - ZIPP Bratislava.

Šéf spoločnosti ZIPP František Hirner už v júni pre týždenník Trend pripustil, že skutočná cena sa bude líšiť od vytendrovanej. Zdôvodnil to neúplnými podkladmi, ktoré sa líšili od reality. Trend napísal, že cena sa zvýši najmä pre komplikované zakladanie stavby či pre jej prispôsobenie, aby ju bolo možné neskôr prepojiť s ďalšou polovicou terminálu.

Stavbou základov sa obhajuje aj exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). „Viem, že došlo k zvýšeniu. Opýtajte sa manažmentu letiska, všetky doklady sú tam."

Problémy podľa neho súviseli najmä s geológiou a spodnou vodou.

Z letiska si smerácki klienti urobili ovečku a úplne ju oholili, píše Ivan Štulajter.

Nejasné financovanie

Čo sme mohli získať predajom letiska
  • Predaj letiska v Bratislave zastavil Robert Fico v roku 2006,
  • letisko malo získať konzorcium Abertis s účasťou J&T,
  • predajom by sme okamžite získali 300 miliónov eur,
  • Abertis sa zaviazal preinvestovať ďalších 150 miliónov eur,
  • vlani skončilo letisko s prevádzkovým ziskom, no v celkovej strate 2,7 milióna eur.

Šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH) už v septembri hovoril o nejasnostiach vo faktúrach od firmy ZIPP. „Momentálne celú situáciu analyzujeme a následne sa vyjadríme bližšie," povedal jeho hovorca Martin Krajčovič.

Podľa architekta Romana Talaša je 40­percentné zvýšenie nezvyčajné. „Viem si ho však predstaviť. Na posúdenie treba poznať detaily," povedal. Expert na stavebníctvo a statik Juraj Medvecký pripúšťa, že zvýšenie môže byť nepodložené.

Takmer 70 miliónov eur malo ísť na terminál zo štátneho rozpočtu, zostatok si letisková spoločnosť mala zabezpečiť prostredníctvom úveru. V takejto podobe schválilo financovanie projektu ministerstvo financií pod vedením Smeru.

Odpoveď na to, ako bude dofinancovanie stavby doriešené, má dať prebiehajúci audit na letisku.

V roku 2006 Fico zrušil predaj letiska, z ktorého by len okamžitý príjem predstavoval 300 miliónov eur. Za zrušenie musíme zaplatiť takmer dva milióny eur privatizačnému poradcovi Meinl Bank.

Expert: V pôde to zvýšenie nebude

Pri štyridsaťpercentnom zvýšení je v projekte veľa kamarátov, vraví expert na stavebníctvo a statiku JURAJ MEDVECKÝ.

Mohli predraženie stavby letiskového terminálu spôsobiť geologické práce?

„Sú tam štrkové nánosy, čo je jeden z najlepších podkladov. Nie je tam zlá geológia."

Ste si istý?

„Počítal som niektoré veci pri stavbe Avionu, ktorý je blízko. Suterén je suchý a bez problémov. Ak išli na letisku neštandardne hlboko, mohli tam byť špecifiká. Na to mal myslieť projektant. Letisko je stavba, kde sa nedá začať bez geologického prieskumu. Keby aj, stále existuje prieskum zo starého terminálu."

Môže mať 40-percentné zvýšenie ceny projektu objektívne príčiny?

„Mohli byť zmenené podmienky realizácie, čo musí byť písomne. Môžu to byť aj špeciálne práce. Tie sú však na úrovni 10 až 15 percent hodnoty projektu."

Môže ísť o neopodstatnené zvýšenie?

„Určite. Do tých 15 percent by som si nedovolil nič hovoriť, pri tomto zvýšení je v tom už veľa kamarátov."

Staré vedenie na letisku ostalo
Na letisku stále pracujú dvaja z troch jeho odvolaných manažérov. Čoskoro sa to zrejme zmení.

BRATISLAVA. Aj keď Fond národného majetku a rezort dopravy v septembri odvolali predstavenstvo bratislavského letiska, dvaja z troch jeho členov naďalej na letisku pracujú.

Radek Zábranský v divízii obchodu, Jozef Pojedinec zas v bezpečnosti. Kým Pojedinec na prelome milénia pôsobil v oblasti súkromnej bezpečnosti, Zábranský okrem práce pre aerolínie Alitalia pracoval aj pre medzinárodnú asociáciu IATA. Odvolaný šéf letiska Zdeněk Schraml na letisku neostal.

Letisková spoločnosť sa k zisteniam SME odmietla oficiálne vyjadriť s odôvodnením, že „ide o interné záležitosti". Odvolanému členovi predstavenstva pritom patrí odstupné vo výške šiestich mesačných platov.

Ministerstvo dopravy si za svojimi ľuďmi na letisku stojí. „Tím okolo nového riaditeľa má našu plnú dôveru. Spomínaní páni nepracujú vo vedení letiska, čiže nemajú vplyv a ani dosah na podpisovanie kontraktov," povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Podľa informácii SME čoskoro obaja zamestnanci firmu opustia. Naznačuje to aj nový šéf dozornej rady Stanislav Machovčák. „Prebiehajúci audit povie, kto je zodpovedný za súčasný stav. Ak sa ukáže, že niekto neobhajoval záujmy letiska alebo išiel proti nim, nemá tu čo robiť."

Pojedinec podpisoval spolu so Schramlom väčšinu zmlúv, vrátane kontraktu na stavbu nového terminálu či nevýhodného nájmu letiskového parkoviska. Ročne ním letisko prichádza zhruba o milión eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 213
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 168
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 047
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 921
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 373
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 259
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 526
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 117
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 476
  10. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 4 236

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.