Letiskový terminál preplatíme o 33 miliónov eur

Po zvýšení presiahne cena letiskového terminálu aj najvyššiu ponuku v tendri o jeho výstavbu. Ten vyhrala bratislavská firma ZIPP s ponukou 86 miliónov eur.

Expremiér Robert Fico (Smer) pri otváraní terminálu hovoril o „výkladnej skrini" svojej vlády.(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Z nového terminálu chcel mať Robert Fico (Smer) dôkaz, že „štát vie byť dobrým hospodárom". Za 85,9 milióna eur ho v roku 2008 chcela postaviť firma ZIPP Bratislava. Podľa informácií SME však terminál preplatíme až o 33 miliónov eur.

Vedenie štátneho letiska chce oficiálne komentovať stavbu aj hospodársky stav spoločnosti až potom, čo sa do dvoch týždňov skončí hĺbkový audit. Čiastkovým vyjadreniam sa chcel vyhnúť aj nový šéf dozornej rady letiska Stanislav Machovčák.

Potvrdil však, že terminál preplatíme. Miliónové zvýšenie komentoval slovami „zatiaľ je to o niečo menej."

„Prosím, počkajte si na výsledok auditu, potom informácie zverejníme aj verejnosti. Pochopte, že sa nedá čiastkovo vyjadrovať k takto vážnym veciam", povedal.

Vážny o tom vedel

Audit má ukázať aj to, kto je za zvýšenie zodpovedný. Hodnota projektu po zvýšení jeho ceny pritom presahuje aj najvyššiu ponuku v súťaži o stavbu terminálu. Za sto miliónov eur chcela terminál postaviť Trnavská stavebná spoločnosť, nakoniec sa stala subdodávateľom pre víťaza - ZIPP Bratislava.

Šéf spoločnosti ZIPP František Hirner už v júni pre týždenník Trend pripustil, že skutočná cena sa bude líšiť od vytendrovanej. Zdôvodnil to neúplnými podkladmi, ktoré sa líšili od reality. Trend napísal, že cena sa zvýši najmä pre komplikované zakladanie stavby či pre jej prispôsobenie, aby ju bolo možné neskôr prepojiť s ďalšou polovicou terminálu.

Stavbou základov sa obhajuje aj exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). „Viem, že došlo k zvýšeniu. Opýtajte sa manažmentu letiska, všetky doklady sú tam."

Problémy podľa neho súviseli najmä s geológiou a spodnou vodou.

Z letiska si smerácki klienti urobili ovečku a úplne ju oholili, píše Ivan Štulajter.

Nejasné financovanie

Čo sme mohli získať predajom letiska
  • Predaj letiska v Bratislave zastavil Robert Fico v roku 2006,
  • letisko malo získať konzorcium Abertis s účasťou J&T,
  • predajom by sme okamžite získali 300 miliónov eur,
  • Abertis sa zaviazal preinvestovať ďalších 150 miliónov eur,
  • vlani skončilo letisko s prevádzkovým ziskom, no v celkovej strate 2,7 milióna eur.

Šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH) už v septembri hovoril o nejasnostiach vo faktúrach od firmy ZIPP. „Momentálne celú situáciu analyzujeme a následne sa vyjadríme bližšie," povedal jeho hovorca Martin Krajčovič.

Podľa architekta Romana Talaša je 40­percentné zvýšenie nezvyčajné. „Viem si ho však predstaviť. Na posúdenie treba poznať detaily," povedal. Expert na stavebníctvo a statik Juraj Medvecký pripúšťa, že zvýšenie môže byť nepodložené.

Takmer 70 miliónov eur malo ísť na terminál zo štátneho rozpočtu, zostatok si letisková spoločnosť mala zabezpečiť prostredníctvom úveru. V takejto podobe schválilo financovanie projektu ministerstvo financií pod vedením Smeru.

Odpoveď na to, ako bude dofinancovanie stavby doriešené, má dať prebiehajúci audit na letisku.

V roku 2006 Fico zrušil predaj letiska, z ktorého by len okamžitý príjem predstavoval 300 miliónov eur. Za zrušenie musíme zaplatiť takmer dva milióny eur privatizačnému poradcovi Meinl Bank.

Expert: V pôde to zvýšenie nebude

Pri štyridsaťpercentnom zvýšení je v projekte veľa kamarátov, vraví expert na stavebníctvo a statiku JURAJ MEDVECKÝ.

Mohli predraženie stavby letiskového terminálu spôsobiť geologické práce?

„Sú tam štrkové nánosy, čo je jeden z najlepších podkladov. Nie je tam zlá geológia."

Ste si istý?

„Počítal som niektoré veci pri stavbe Avionu, ktorý je blízko. Suterén je suchý a bez problémov. Ak išli na letisku neštandardne hlboko, mohli tam byť špecifiká. Na to mal myslieť projektant. Letisko je stavba, kde sa nedá začať bez geologického prieskumu. Keby aj, stále existuje prieskum zo starého terminálu."

Môže mať 40-percentné zvýšenie ceny projektu objektívne príčiny?

„Mohli byť zmenené podmienky realizácie, čo musí byť písomne. Môžu to byť aj špeciálne práce. Tie sú však na úrovni 10 až 15 percent hodnoty projektu."

Môže ísť o neopodstatnené zvýšenie?

„Určite. Do tých 15 percent by som si nedovolil nič hovoriť, pri tomto zvýšení je v tom už veľa kamarátov."

Staré vedenie na letisku ostalo
Na letisku stále pracujú dvaja z troch jeho odvolaných manažérov. Čoskoro sa to zrejme zmení.

BRATISLAVA. Aj keď Fond národného majetku a rezort dopravy v septembri odvolali predstavenstvo bratislavského letiska, dvaja z troch jeho členov naďalej na letisku pracujú.

Radek Zábranský v divízii obchodu, Jozef Pojedinec zas v bezpečnosti. Kým Pojedinec na prelome milénia pôsobil v oblasti súkromnej bezpečnosti, Zábranský okrem práce pre aerolínie Alitalia pracoval aj pre medzinárodnú asociáciu IATA. Odvolaný šéf letiska Zdeněk Schraml na letisku neostal.

Letisková spoločnosť sa k zisteniam SME odmietla oficiálne vyjadriť s odôvodnením, že „ide o interné záležitosti". Odvolanému členovi predstavenstva pritom patrí odstupné vo výške šiestich mesačných platov.

Ministerstvo dopravy si za svojimi ľuďmi na letisku stojí. „Tím okolo nového riaditeľa má našu plnú dôveru. Spomínaní páni nepracujú vo vedení letiska, čiže nemajú vplyv a ani dosah na podpisovanie kontraktov," povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Podľa informácii SME čoskoro obaja zamestnanci firmu opustia. Naznačuje to aj nový šéf dozornej rady Stanislav Machovčák. „Prebiehajúci audit povie, kto je zodpovedný za súčasný stav. Ak sa ukáže, že niekto neobhajoval záujmy letiska alebo išiel proti nim, nemá tu čo robiť."

Pojedinec podpisoval spolu so Schramlom väčšinu zmlúv, vrátane kontraktu na stavbu nového terminálu či nevýhodného nájmu letiskového parkoviska. Ročne ním letisko prichádza zhruba o milión eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 637
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 932
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 820
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 491
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 485
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 089
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 479
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 545
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 528
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 188

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

EKONOMIKA

Ktorá personálka zamestnala najviac ľudí? Pozrite si grafy

Pravidlá fungovania personálnych agentúr by sa mohli čoskoro zase meniť.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop