AKTUALIZOVANÉ 19:22

Efektivita elektronického mýta štátu smrdí

Slovensko zaplatí za elektronické mýto takmer 880 miliónov eur, čo je o 28 miliónov eur viac, ako sa predtým počítalo. Cenu predražili tri dodatky k zmluve.

(Zdroj: TASR)

Elektronické mýto, ktoré malo štátu priniesť peniaze na výstavbu ciest, ho naopak oberie aj o dvesto miliónov eur. To všetko len za prvé štyri roky.

Pôvodná agentúrna správa bola o 19:22 nahradená autorským textom SME

BRATISLAVA. „Nepožaduje zvýšenie základnej ročnej ceny služby“ alebo „žiadny vplyv na cenu“. Toto sa píše v dvoch dodatkoch k zmluve na elektronické mýto. Posledný – tretí – má len prepočítať koruny na eurá.

Opak je však pravda. „Celkovo boli podpisané tri dodatky majúce vplyv na cenu služby,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík.

Podľa informácií denníka Pravda takto vyjde mýto takmer o 30 miliónov eur drahšie, než zaň SkyToll chcel v tendri. Namiesto 852 miliónov tak počas 13 rokov zinkasuje 879,6 milióna eur.

Za zdražením sú inflácia aj zmeny v zákonoch

„K zvýšeniu ceny došlo na základe zmeny špecifikácie vozidla vyvolanej samotnou mýtnou políciou,“ hovorí v inotajoch Jánošík.

Ďalším dôvodom má byť inflácia a „legislatívne zmeny“ po prvom januári. Napríklad rozkúskovanie spoplatnených úsekov ciest na menšie. Bližšie informácie plánuje Národná diaľničná poskytnúť dnes.

Otázky, ako je možné, že dodatky k zmluve bez vplyvu na cenu onen vplyv zrazu majú, zostávajú nezodpovedané.

Vysoké náklady na mýto sa nepozdávajú ani ministerstvu financií. Šéf rezortu Ivan Mikloš (SDKÚ) dnes „zaúkoloval“ ministra dopravy Jána Figeľa (KDH), aby „sa navrhli opatrenia ako ďalej, aby štát konal vo verejnom záujme, nie tak, ako sa to dialo doteraz“.

Na mýte štát podľa rozpočtu z dielne ministerstva financií prerobí počas prvých štyroch rokov 205 miliónov eur. V tomto výpočte je zahrnutý aj výpadok príjmov z predaja diaľničných nálepiek pre nákladiaky. V minulosti štát z ich predaja ročne získal sumu zodpovedajúcu zhruba 41 miliónom eur.

Na mýte má štát tento rok vybrať 137 miliónov, ale musí platiť každý rok SkyTollu za mýtny systém. V tomto roku asi 94 miliónov eur.

„Okrem toho predchádzajúca vláda schválila ako kompenzáciu po zavedení elektronického mýta zníženie spotrebnej dane na naftu, čím znížila príjmy štátneho rozpočtu z tejto dane ročne o 81 miliónov eur,“ píše ministerstvo v rozpočte.

Kontrolór má kontrolovať kontrolóra

Nezrovnalosti sú aj v tom, koľko sa podarilo na mýte vybrať a koľko sa plánovalo. Pôvodne sa hovorilo o sume 185 miliónov eur za tento rok, neskôr odhad klesol na 165 miliónov. Teraz sa znížil o ďalších asi 30 miliónov eur.

Zdroj, ktorý si neželá byť menovaný, tvrdí, že problém vláda vidí najmä v efektivite výberu mýta. Teda v tom, koľko nákladiakov systém zachytí a koľko mu unikne. To má kontrolovať firma Logica. Podľa nemenovaného zdroja to však vyzerá tak, že čoskoro niekto skontroluje ju.

Logica vyhrala tender s ponukou 29 miliónov eur. S nikým však nesúťažila. Asi dvadsať firiem si vyzdvihlo podklady, ale napokon rezignovali. Niektorí záujemcovia tvrdili, že súťažné podmienky NDS ušila Logice na mieru. Navyše, jeden z jej senior manažérov pôsobil v komisii, ktorá hodnotila ponuky v tendri na mýto. V Národnej diaľničnej boli ešte prednedávnom aj dvere s jeho menovkou Ľuboš Wedochovič.

Proti mýtnemu tendru má zásadné výhrady aj Európska komisia. Spôsob, akým bol vybratý za víťaza jediný a najdrahší súťažiaci – SkyToll – označila za diskriminačný.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  3. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  6. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  7. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 306
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 289
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 576
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 323
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 191
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 040
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 1 897
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 297
  9. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 241
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 063

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Tomanová používa jednostranné stanoviská, súdy ju rešpektujú

Súdneho znalca odvolávajúceho sa na komisárku pre deti Vieru Tomanovú stiahli z prípadu.

KOMENTÁRE

Veď sú to iba deti

Zdá sa, akoby Tomanová nastúpila v čase, keď sa nepredpokladalo, že bude musieť niečo významné urobiť.

SVET

OSN zverejnila plán na zníženie počtu ľudí, je to hoax

Sedemnásť rokov stará správa a množstvo nepodložených komentárov zaujali aj stranu Borisa Kollára.

KOMENTÁRE

Dúfajme, že Duda to pochopil. Nie sú dve Poľská, iba jedno

Predkladané zákony berú Poľsko všetkým Poliakom.

Neprehliadnite tiež

Každá nová bytovka má byť pripravená na elektromobily

Developeri by podľa návrhu museli po roku 2020 do projektov kresliť šachty na kabeláž pre nabíjačky. Elektrizačná sústava na to nie je pripravená.

Štát chce prudšie zvyšovať dôchodky, ale tri veci pri tom nedomyslel

Nikde sa nepíše, koľko bude zvyšovanie dôchodkov stáť a ako dlho to štát utiahne.

Opozícia kritizuje Jahnátka, vlastnú nomináciu nedala

Vláda vymenovala Jahnátka za predsedu energetického regulačného úradu.

Grécka vláda sa rozhodla vrátiť na kapitálový trh

Predaj cenných papierov zabezpečí konzorcium popredných medzinárodných bánk.