Vyňatie pôdy malo zlacnieť od septembra, nariadenie stopli

Poľnohospodárska pôda, ktorá sa má stať stavebným pozemkom, zostáva zatiaľ drahá. Simonovo nariadenie zostalo pred dverami vlády.

Za vyňatie poľnohospodárskej pôdy sa bude platiť. Minister pôdohospodárstva Zsolt Simon zníženie poplatkov stopol.(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Minister pôdohospodárstva Zsolt Simon (Most­Híd) sa rozhodol, že poplatky za vyňatie poľnohospodárskej pôdy z pôdneho fondu zatiaľ nezníži.

Ešte pred mesiacom ich chcel stlačiť na minimum. Z maximálnych 15 eur za štvorcový meter na desať centov.

Expresne rýchlo pre to menil nariadenie vlády. Nečakal na zmenu troch zákonov, ktoré by to riešili od januára tak, aby bola pôda chránená od bezbrehého vynímania pre developerov.

Malo by ísť o zákon o ochrane poľnohospodárskej pôdy, územnom plánovaní a stavebný zákon. Zákony by mali platiť od januára budúceho roku. Poplatky sa nimi majú zrušiť úplne.

Developer priestor nedostal

Ceny za odňatie pôdy

Platné nariadenie: (cena za štvorcový meter):

  • 1. skupina (najbonitnejšia pôda): 15 eur
  • 2. skupina: 12 eur
  • 3. skupina: 9 eur
  • 4. skupina: 6 eur

Stopnutá zmena:
  • Pre všetky skupiny je 0,1 eura za štvorcový meter.
Zdroj: Nariadenie vlády

Dnes sa už neponáhľa. Hoci pôvodne malo byť nariadenie s extrémne nízkymi poplatkami účinné od polovice septembra, ešte sa ani nedostalo na rokovanie vlády.

Pravdepodobne preto, že koncom augusta minister nevedel obhájiť, prečo dáva niekoľkomesačný priestor developerom na vyňatie pôdy za minimálne peniaze a skoro bez obmedzenia. Jeho nariadenie vôbec neriešilo ochranu pôdy pred stavebníkmi.

Simon na tlačovke sľúbil, že ochranu pred developermi dá aj do nariadenia. „Nie je to tam napísané, ale dopracujeme to,“ povedal.

Nestalo sa. Zámer sa na rokovanie vlády nedostal, pretože ministerstvo neprerokovalo všetky hromadné pripomienky, ktoré podali ekoaktivisti.

Hovorca premiérky Rado Baťo hovorí, že naozaj bol problém v tom, že Simon nehovoril so všetkými ekológmi. „A preto to napokon stiahol.“ Minister nepriamo priznáva, že ustúpil, lebo „verejná mienka hovorí, že treba počkať, tak počkáme, ja s tým nemám problém“.

S ekológom Róbertom Oružinským, ktorý sporný návrh nariadenia pripomienkoval, sa však nestretol a zrejme to nemá ani v úmysle. „Zatiaľ som nedostal žiadne pozvanie od ministra,“ povedal Oružinský.

Lebo vláda

Dôvodom, pre ktorý sa pôvodne Simon ponáhľal, bol vraj program vlády. Simon ho však predbehol o dva týždne. „Nariadene vlády pripravil dva týždne pred programovým vyhlásením vlády,“ povedal Oružinský.

Informácie ekológov hovoria, že za chvatom je veľké vykupovanie poľnohospodárskej pôdy na Žitnom ostrove. Dnes minister Simon hovorí, že je absolútne jedno, či zrušenie poplatkov za vyňatie pôdy „pôjde spolu s nariadením vlády, alebo spolu so zákonom“.

Nariadenie vlády so zníženou ochranou pôdy zaviedla vláda Roberta Fica, aby ornú pôdu mohli investori zabrať na stavebné účely len za poplatok štátu. Výška poplatku sa odvíjala od bonity pôdy. Tým chcela vláda nútiť investorov, aby na stavebné účely dávali prednosť menej kvalitnej pôde.

Simon urýchlené zmeny vo Ficovom nariadení obhajoval rozbujnenou korupciou na úradoch pri vynímaní pôdy z poľnohospodárskeho pôdneho fondu. Znížením poplatkov sa korupcia mala odstrániť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 403
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 581
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 802
  4. Ako sme jazdili v socializme 1 781
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 530
  6. Od septembra opäť po starom 1 329
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 257
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 229
  9. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 213
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 198

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

V jadre Únie už sme, je na Ficovi, čo ďalej

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.