Figeľ možno stopne ďalší Vážneho plán

Eurokomisár pre životné prostredie má stále námietky proti betónu v chránenom území. V diaľničnom projekte, ktorého sa to týka, sa však urobili aj prípravné práce.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

BRATISLAVA. Diaľničný úsek Turany – Hubová. To je ďalší sporný bod, ktorý zdedil minister dopravy Ján Figeľ (KDH) po predchodcovi Ľubomírovi Vážnom (Smer).

Bývalá vláda totiž naplánovala, že obce spojí diaľnicou. Spôsob, akým to chcela urobiť, však narazil na nevôľu Bruselu. Betón by totiž preťal chránené územia Malej a Veľkej Fatry a škody by spôsobil aj na Váhu.

Brusel tlačí na tunel

O tejto diaľnici šiel včera Figeľ rokovať do Bruselu. Dostal tam jasné posolstvo.

„Čo sme doteraz videli, nie je dosť na to, aby sme dali projektu zelenú,“ priblížil výsledok rokovaní hovorca eurokomisára pre životné prostredie Joseph Hennon.

Slovensko bude musieť preukázať, že neexistuje iná alternatíva tejto trasy. Ak taká bude, minister bude musieť Brusel presvedčiť, že navrhovaný variant je vo všeobecnom záujme verejnosti a tiež navrhnúť opatrenia na minimalizáciu škôd na životnom prostredí.

Alternatívne riešenie však existuje. Turany s Hubovou môže namiesto povrchovej cesty spojiť tunel Korbeľka, dlhý necelých 6 kilometrov. Ten dlhodobo presadzujú ochranári a vedci. Podľa informácií denníka SME ministerstvo zisťuje, čo by ho prechod na novú alternatívu stál.

O problém navyše však má pre prípravné práce, ktoré už boli na ceste urobené. Ministerstvo má za ne zaplatiť 38 miliónov eur. Vláda o nich zrejme rozhodne už dnes, keďže ju tlačí splatnosť faktúry.

Ak by ministerstvo zmenilo trasu, okrem vyhodených peňazí by sa musela dať chránená oblasť do pôvodného stavu.

„Prvé ohniská inváznych a rozpínavých rastlín treba zlikvidovať a kde sa dá, odviezť štrk,“ hovorí Ján Topercer, vedecký pracovník z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici. Nie všetko sa však ešte dá zvrátiť – napríklad brehový porast deväťsil. Najdlhšie by trvalo, kým by dorástli stromy.

Pestovať kukuricu

„Je to poznať od Kraľovian do Rojkova a po Šútovo. Je tam urobený výrub, vybagrované,“ opisuje rozpracovanú cestu starosta obce Šútovo Vladislav Jurečka. Obec by mala cesta rozčesnúť napoly proti vôli jej obyvateľov.

Pozemky napokon Národná diaľničná spoločnosť skúpila aj napriek neochote Šútovčanov. Hrozilo, že ak nepredajú dobrovoľne, vláda môže použiť zákon, ktorý umožňuje stavať aj na cudzích pozemkoch.

„Peniaze boli vyplatené, tak keď diaľnica nebude, nech si tam Národná diaľničná spoločnosť stavia niečo iné. Alebo nech tam kosí či sadí zeleninu a kukuricu,“ povedal starosta.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že sa ešte nerozhodlo, v akom variante cestu postaví: „Situáciu analyzujeme.“

Možnosť meniť trasu má rezort, odkedy bola ukončená zmluva na balík PPP. Doň mal spadať aj úsek Turany – Hubová. Brusel však projekt zastavil.

Diaľnica, zahŕňajúca 75 kilometrov úsekov vrátane zhruba 13,6­kilometrového medzi Turanmi a Hubovou, sa mu nepozdávala z hľadiska vplyvov na životné prostredie.

Exminister Vážny potreboval súhlas Bruselu, aby nám na cestu mohla požičať Európska investičná banka. Bez súhlasu eurokomisie to nie je možné.

„Nezávisle od toho, ako sa cesta financuje, vždy by to bola záležitosť, ktorá porušuje európsku legislatívu v oblasti životného prostredia,“ povedal včera Hennon.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  3. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  6. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  7. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  8. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  10. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 020
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 553
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 561
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 259
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 917
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 722
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 390
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 301
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 573
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 126

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

PRIMÁR

S vekom lekára môže stúpať aj počet úmrtí pacientov

Lekárom nad šesťdesiat úmrtnosť pacientov stúpla.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.