Pomoc bankám stála Američanov menej, než sa predpokladalo

Program pomoci pre americký finančný sektor TARP sa v nedeľu (3.10.) oficiálne skončil. Bol prekvapivo úspešný a daňoví poplatníci nakoniec zaplatia výrazne menej, než sa očakávalo.

WASHINGTON.

TARP bol schválený v októbri 2008 a jeho cieľom bola stabilizácia finančných trhov. Celková hodnota programu, ktorý patrí medzi najnepopulárnejšie výdavkové programy v dejinách USA, predstavovala 700 miliárd USD (509,98 miliardy eur). Neskôr sa peniaze z neho použili aj na záchranu amerických automobiliek.

Ministerstvo financií v nedeľu ukončilo výdavkovú fázu programu. V roku 2008 a 2009 z neho do bánk nalialo 250 miliárd USD. Táto časť programu by po predaji podielov v bankách mala skončiť so ziskom 16 miliárd USD. Celkovo by program mal skončiť so stratou maximálne 50 miliárd USD, pričom začiatkom roka sa počítalo so stratou až 105 miliárd USD. Rozpočtový výbor Kongresu ešte v auguste odhadoval stratu na 66 miliárd USD.

Niektorí predstavitelia ministerstva financií v súkromných rozhovoroch dokonca vyhlásili, že program nakoniec nemusí stratiť ani cent, informoval Wall Street Journal (WSJ). Konečný účet bude závisieť o toho, ako dopadnú niektoré investície, predovšetkým do American International Group (AIG) a General Motors (GM). Do AIG vláda naliala 182 miliárd USD a na záchranu GM poskytla okolo 50 miliárd USD.

Podľa hodnotení ekonómov bol TARP napriek svojej nepopularite u Američanov veľmi úspešný. "Je obrovskou iróniou, že TARP bol zrejme oveľa úspešnejší, než sa ktokoľvek odvažoval dúfať," uviedol Alan Blinder z Princetonskej univerzity. Dodal, že keby už pred dvoma rokmi bolo jasné, že stačí 50 miliárd USD na odvrátenie katastrofy, nikto by ani nemrkol.

Predstaviteľ ministerstva financií a bývalý šéf Fannie Mae Herbert M. Allison Jr. si myslí, že TARP bol jedným z najefektívnejších a najmenej nákladných foriem pomoci počas finančnej krízy.

Informoval o tom Wall Street Journal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 497
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 422
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 252
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 113
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 866
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 642
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 641
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 233
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 991
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 866

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.