Objem tovaru prepraveného železnicami dlhodobo klesá

Slovenské železnice v preprave tovaru strácajú konkurencieschopnosť.

BRATISLAVA. Podľa analýzy UniCredit Bank totiž Slovensko zaznamenáva dlhodobejší trend presunu prepravy tovarov zo železnice na cesty, na čom nič nezmenila ani kríza ani zavedenie mýta na diaľniciach a cestách 1. triedy v minulom roku. „Podiel železníc na preprave tovaru na Slovensku sa v priebehu posledných 5 rokov znížil o 14 percentuálnych bodov na 20 %. Naproti tomu v krajinách ako Nemecko či Rakúsko sme mohli pozorovať rastúci sklon k železničnej preprave, ktorý zvrátil až krízou poznačený rok 2009,“ uvádza sa v analýze.

Kým teda v týchto krajinách v čase hospodárskeho rastu využívanie železníc na prepravu tovaru rástlo, na Slovensku znamenal rast prepravných tokov plus pre cestnú dopravu a pre železnice iba stagnáciu, resp. mierny pokles. „Dá sa povedať, že nová preprava smerovala výlučne na cesty, avšak železnice výraznejší pokles nepociťovali. V roku 2009 sa však už objem prepraveného tovaru na železniciach znížil o štvrtinu, pričom Slovensko patrilo medzi krajiny s najvýraznejším poklesom objemu prepravy na železniciach v rámci Európskej únie,“ píše UniCredit Bank. Na druhej strane objem prepraveného tovaru na cestách aj napriek mýtu poklesol „len“ o 5 %.

Dôvody dlhodobejšieho presunu prepravných tokov smerom k cestám sú podľa analýzy rôzne. Čiastočne aj objektívne, keď časť novej prepravy nie je vhodná pre železničnú prepravu. Atraktívnosti železničnej prepravy však nepridávajú ani vysoké poplatky za prístup k železničnej infraštruktúre. „Podľa správy OECD z roku 2008 boli tieto na Slovensku najvyššie v únii, v porovnaní napríklad s Nemeckom boli vyššie viac ako 4-násobne. Spoplatnenie železničnej siete v nákladnej doprave je pritom na Slovensku 3-krát vyššie ako v nákladnej cestnej doprave,“ konštatuje sa v analýze. Železničiarom pritom neprospieva ani vysoká koncentrácia na hutníctvo, ktoré sa na objeme prepravy v rokoch 2003 až 2009 podieľalo až 60 %. Práve toto odvetvie totiž patrilo medzi najviac postihnuté krízou.

Železnice sa pritom v čase krízy stali aj významnou záťažou pre štátny rozpočet. Vláda Roberta Fica sa totiž v roku 2009 rozhodla rapídny pokles výkonov na železniciach kompenzovať návratnými finančnými výpomocami od štátu. Podľa súčasného ministra financií Ivana Mikloša však tieto výpomoci možno vzhľadom na hospodárenie železničných spoločností za návratné považovať len ťažko a podľa neho bude potrebné tieto pomoci vykázať v deficite verejných financií ako položky, ktoré zvyšujú zadlženosť krajiny.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 139
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 426
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 549
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 994
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 721
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 836
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 409
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 871
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 522
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 259

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Veľký šľachtiteľský príbeh sa začal celkom nenápadne.

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

Neprehliadnite tiež

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.

Doprava a logistika

Nafta je najlacnejšia v tomto roku, kamionisti môžu výrazne ušetriť

Priemerná cena sa pohybuje na úrovni 1,11 eura za liter. Cena pod touto úrovňou bola v polovici decembra - stála 1,09 eur za liter.