Objem tovaru prepraveného železnicami dlhodobo klesá

Slovenské železnice v preprave tovaru strácajú konkurencieschopnosť.

BRATISLAVA. Podľa analýzy UniCredit Bank totiž Slovensko zaznamenáva dlhodobejší trend presunu prepravy tovarov zo železnice na cesty, na čom nič nezmenila ani kríza ani zavedenie mýta na diaľniciach a cestách 1. triedy v minulom roku. „Podiel železníc na preprave tovaru na Slovensku sa v priebehu posledných 5 rokov znížil o 14 percentuálnych bodov na 20 %. Naproti tomu v krajinách ako Nemecko či Rakúsko sme mohli pozorovať rastúci sklon k železničnej preprave, ktorý zvrátil až krízou poznačený rok 2009,“ uvádza sa v analýze.

Kým teda v týchto krajinách v čase hospodárskeho rastu využívanie železníc na prepravu tovaru rástlo, na Slovensku znamenal rast prepravných tokov plus pre cestnú dopravu a pre železnice iba stagnáciu, resp. mierny pokles. „Dá sa povedať, že nová preprava smerovala výlučne na cesty, avšak železnice výraznejší pokles nepociťovali. V roku 2009 sa však už objem prepraveného tovaru na železniciach znížil o štvrtinu, pričom Slovensko patrilo medzi krajiny s najvýraznejším poklesom objemu prepravy na železniciach v rámci Európskej únie,“ píše UniCredit Bank. Na druhej strane objem prepraveného tovaru na cestách aj napriek mýtu poklesol „len“ o 5 %.

Dôvody dlhodobejšieho presunu prepravných tokov smerom k cestám sú podľa analýzy rôzne. Čiastočne aj objektívne, keď časť novej prepravy nie je vhodná pre železničnú prepravu. Atraktívnosti železničnej prepravy však nepridávajú ani vysoké poplatky za prístup k železničnej infraštruktúre. „Podľa správy OECD z roku 2008 boli tieto na Slovensku najvyššie v únii, v porovnaní napríklad s Nemeckom boli vyššie viac ako 4-násobne. Spoplatnenie železničnej siete v nákladnej doprave je pritom na Slovensku 3-krát vyššie ako v nákladnej cestnej doprave,“ konštatuje sa v analýze. Železničiarom pritom neprospieva ani vysoká koncentrácia na hutníctvo, ktoré sa na objeme prepravy v rokoch 2003 až 2009 podieľalo až 60 %. Práve toto odvetvie totiž patrilo medzi najviac postihnuté krízou.

Železnice sa pritom v čase krízy stali aj významnou záťažou pre štátny rozpočet. Vláda Roberta Fica sa totiž v roku 2009 rozhodla rapídny pokles výkonov na železniciach kompenzovať návratnými finančnými výpomocami od štátu. Podľa súčasného ministra financií Ivana Mikloša však tieto výpomoci možno vzhľadom na hospodárenie železničných spoločností za návratné považovať len ťažko a podľa neho bude potrebné tieto pomoci vykázať v deficite verejných financií ako položky, ktoré zvyšujú zadlženosť krajiny.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 267
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 875
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 909
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 529
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 914
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 909
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 758
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 557
  9. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 555
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 524

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.