Objem tovaru prepraveného železnicami dlhodobo klesá

Slovenské železnice v preprave tovaru strácajú konkurencieschopnosť.

BRATISLAVA. Podľa analýzy UniCredit Bank totiž Slovensko zaznamenáva dlhodobejší trend presunu prepravy tovarov zo železnice na cesty, na čom nič nezmenila ani kríza ani zavedenie mýta na diaľniciach a cestách 1. triedy v minulom roku. „Podiel železníc na preprave tovaru na Slovensku sa v priebehu posledných 5 rokov znížil o 14 percentuálnych bodov na 20 %. Naproti tomu v krajinách ako Nemecko či Rakúsko sme mohli pozorovať rastúci sklon k železničnej preprave, ktorý zvrátil až krízou poznačený rok 2009,“ uvádza sa v analýze.

Kým teda v týchto krajinách v čase hospodárskeho rastu využívanie železníc na prepravu tovaru rástlo, na Slovensku znamenal rast prepravných tokov plus pre cestnú dopravu a pre železnice iba stagnáciu, resp. mierny pokles. „Dá sa povedať, že nová preprava smerovala výlučne na cesty, avšak železnice výraznejší pokles nepociťovali. V roku 2009 sa však už objem prepraveného tovaru na železniciach znížil o štvrtinu, pričom Slovensko patrilo medzi krajiny s najvýraznejším poklesom objemu prepravy na železniciach v rámci Európskej únie,“ píše UniCredit Bank. Na druhej strane objem prepraveného tovaru na cestách aj napriek mýtu poklesol „len“ o 5 %.

Dôvody dlhodobejšieho presunu prepravných tokov smerom k cestám sú podľa analýzy rôzne. Čiastočne aj objektívne, keď časť novej prepravy nie je vhodná pre železničnú prepravu. Atraktívnosti železničnej prepravy však nepridávajú ani vysoké poplatky za prístup k železničnej infraštruktúre. „Podľa správy OECD z roku 2008 boli tieto na Slovensku najvyššie v únii, v porovnaní napríklad s Nemeckom boli vyššie viac ako 4-násobne. Spoplatnenie železničnej siete v nákladnej doprave je pritom na Slovensku 3-krát vyššie ako v nákladnej cestnej doprave,“ konštatuje sa v analýze. Železničiarom pritom neprospieva ani vysoká koncentrácia na hutníctvo, ktoré sa na objeme prepravy v rokoch 2003 až 2009 podieľalo až 60 %. Práve toto odvetvie totiž patrilo medzi najviac postihnuté krízou.

Železnice sa pritom v čase krízy stali aj významnou záťažou pre štátny rozpočet. Vláda Roberta Fica sa totiž v roku 2009 rozhodla rapídny pokles výkonov na železniciach kompenzovať návratnými finančnými výpomocami od štátu. Podľa súčasného ministra financií Ivana Mikloša však tieto výpomoci možno vzhľadom na hospodárenie železničných spoločností za návratné považovať len ťažko a podľa neho bude potrebné tieto pomoci vykázať v deficite verejných financií ako položky, ktoré zvyšujú zadlženosť krajiny.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 633
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 276
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 532
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 820
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 073
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 962
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 949
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 497
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 493
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop