AKTUALIZOVANÉ 20:10

Brusel potvrdil chyby mýta

Súťaž, z ktorej vyradili všetkých konkurentov okrem víťaza, nebola podľa Bruselu v poriadku.

Slovensku hrozí žaloba za mýtny tender Ficovej vlády. Exminister Vážny, zodpovedný za tender, výber najdrahšej ponuky obhajuje.(Zdroj: TASR)

Agentúrnu správu sme o 20:10 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. „Slovenská republika si nesplnila povinnosti, ktoré jej vyplývajú zo zásad Zmluvy o fungovaní Európskej únie, pretože konala diskriminačným spôsobom.“

Toto je len jedna z viet listu, ktorý na Slovensko posiela Európska komisia. Takto tvrdo Brusel kritizuje tender bývalej vlády – o prevádzkovateľa elektronického mýta.

V ňom vyhrala najdrahšia ponuka vo výške 852 miliónov eur po tom, čo Národná diaľničná spoločnosť tri lacnejšie ponuky vyradila.

Neodôvodnene nízka cena

Listom sa začína druhá fáza konania, ktoré voči Slovensku komisia vedie už dva roky.

Slovenská vláda bude mať teraz dva mesiace na to, aby uspokojila Brusel a „prijala opatrenia s cieľom vyhovieť obsahu tohto stanoviska“.

V opačnom prípade môže mýto putovať pred Európsky súdny dvor. Nie je toho pritom málo, čo má Slovensko naprávať. Eurokomisár pre vnútorný trh Michel Barnier sa podpísal pod dokopy 44 bodov, v ktorých sa popisuje mýto a jeho problémy.

Napríklad, že v tendri sa najlacnejšia ponuka vyradila nespravodlivo. To sa týka konzorcia Slovakpass, ktoré sa so sťažnosťou na Brusel obrátilo.

Do súťaže prišlo s cenou o asi 200 miliónov eur nižšou než ponúkal víťaz. Vyradili ho zo súťaže okrem iného aj pre príliš nízku cenu.

„Európska komisia naďalej trvá na svojom stanovisku, že vylúčenie uchádzača z dôvodu neposkytnutia uspokojivého vysvetlenia neobvykle nízkej ceny bez toho, aby boli najskôr presne stanovené prvky neobvykle nízkej ceny, nebolo odôvodnené,“ píše sa v liste z eurokomisie.

Tender by vyzeral úplne inak

Množstvo výhrad Bruselu sa týka podmienok, ktoré Národná diaľničná spoločnosť dodatočne menila až po podpise zmluvy, prípadne až po spustení mýta.

„Zmluvné podmienky boli zmenené v prospech prevádzkovateľa elektronického systému výberu mýta v porovnaní s pôvodnými podmienkami,“ píše komisia.

To znamená, že keby vylúčení uchádzači vedeli, čo všetko sa ešte na mýte zmení, mohli ich ponuky v pôvodnom tendri vyzerať celkom inak. Profitovala z toho firma SkyToll, aktuálny prevádzkovateľ mýta.

Konzorciá napríklad nemohli tušiť, že namiesto plnoelektronického systému bude možné platiť mýto aj bez palubnej jednotky.

Stačilo na to zavedenie takzvaného ticketingu, čiže predaja lístkov na konkrétne trasy naprieč Slovenskom. To mohlo SkyToll odbremeniť od nákladov na nákup drahých palubných jednotiek. Jedna totiž stojí až 300 eur.

Aktuálny minister dopravy Ján Figeľ (KDH) teraz stojí pred rozhodnutím, ako bude obhajovať pozíciu Slovenska, keď vtedajšia opozícia vrátane KDH mýto v minulosti tender ostro kritizovala.

„Ministerstvo bude analyzovať pozíciu Európskej komisie a následne prijme kroky. Máme na to dva mesiace. A aj keď sme tento problém, žiaľ, zdedili, budeme bojovať za záujmy Slovenskej republiky,“ píše sa v stanovisku ministerstva dopravy.

Bývalý šéf rezortu dopravy Ľubomír Vážny (Smer) si za svojimi argumentami stále stojí.

Z obsahu oznámenia nie je úplne jasné, čo presne od vlády Európska komisia očakáva. Rovnako zostáva nejasné, akým sankciám môže Slovensko čeliť, ak sa prípad dostane až pred Európsky súdny dvor.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 617
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 223
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 106
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 951
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 745
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 524
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 512
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 473
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 458
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 000

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

Ku kolapsom dopravy dochádza preto, že sa 60 rokov o ňu nikto v Bratislave nestaral, vraví odborník na dopravu Gustáv Kasanický.

SVET

Los Angeles zničia otrasy. Môžu sa mestá pripraviť na katastrofy?

Mexiko sa zo zemetrasenia v minulosti poučilo.

SVET

O nezávislosti Katalánska nerozhodne referendum, ale ochota použiť násilie

Katalánsky boj za nezávislosť nebol nikdy násilný.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.