PARÍŽ. Európsky výrobca Eurocopter, súčasť európskeho koncernu EADS, vyzval svojím modelom superrýchlej helikoptéry X3 na súboj zámorskú konkurenciu.
Experimentálny stroj X2 americké firmy Sikorsky drží rekord pre tento typ dopravného prostriedku rýchlosťou 463 kilometrov (250 uzlov) za hodinu. X2 vytvoril rekord pred dvoma týždňami a letel dvakrát rýchlejšie ako bežný typ vrtuľníkov.
Šéf Eurocopteru Lutz Bertling v pondelok v sídle firmy v Marignane informoval, že model X3 po prvýkrát vzlietol na vojenskom testovacom letisku v južnom Francúzsku ešte 6. septembra.
Na budúci rok postupne dosiahne rýchlosť vyše 220 uzlov za hodinu. Američania potrebovali na rekordnú rýchlosť dva roky, aby zvýšili výkon hybridného stroja, ktorý je kombináciou klasickej helikoptéry a turbovrtuľového lietadla.
Vývoj stroja bude trvať ešte šesť až osem rokov. Bertling o nákladoch na jeho vývoj nehovoril. X3 sa uplatní v záchrannej službe alebo pri ochrane hraníc, prípadne v doprave osôb medzi mestami.
Novou koncepciou helikoptéry sa už roky zaoberá aj americký Boeing a jeho partner Bell Helicopter. Vyvinuli prototyp V-22 Osprey. Vyskúšali ho ešte v roku 1989.
Jeho koncepcia sa však spočiatku neosvedčila, technicky nebol bezchybný. Po odstránení nedostatkov sa však V-22, polovičné helikoptéry a polovičné klasické lietadlá, dostali v júni 2007 do riadnej prevádzky americkej armády. Stroje majú dva kolmé rotory a armáda ich môže používať na prepravu až ôsmich osôb.
Vývoj dopravného prostriedku stál 27 miliárd USD (20,03 miliardy eur) a kus sa predáva po 67 miliónov USD.