SME
Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:18

Mýtna krádež tlačí Figeľa

Eurokomisár pre vnútorný trh Michel Barnier tvrdí, že Brusel trvá na svojom: tender bol diskriminačný.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:18 nahradili autorským textom.

BRATISLAVA. „Je to prihrávanie miliárd ľudom blízkym Smeru. Nie je to len klientelizmus, ale krádež." Takto ohodnotil pred viacerými mesiacmi elektronické mýto za 852 miliónov eur poslanec za KDH Július Brocka. Dalo sa totiž získať asi o 200 miliónov eur lacnejšie.

Jeho stranícky šéf Ján Figeľ má teraz urobiť všetko pre to, aby Slovensko pre mýto nedostalo sankcie. Mýtny tender sa totiž stále nepozdáva Európskej komisii, ktorá nám dáva poslednú šancu presvedčiť, že bol v poriadku.

Porušenie pravidiel

„Komisia konštatovala, že došlo k porušeniu pravidiel vo veci pridelenia štátnej zákazky na mýto a my pokračujeme v skúmaní tohto prípadu. Zajtra navrhnem kolégiu komisárov, aby Slovensku zaslala svoje stanovisko,“ povedal eurokomisár pre vnútorný trh Michel Barnier.

Ponuky v tendri
  • Konzorcium Slovakpass predložilo ponuku vo výške asi 630 miliónov eur s DPH. Zo súťaže ho vyradili ako všetkých ostatných s výnimkou víťaza. Obrátilo sa na Brusel.
  • Víťazné konzorcium SanToll ­ Ibertax, dnes SkyToll, vyhralo súťaž s ponukou za 852 miliónov eur.

Znamená to, že Slovensko je o krok bližšie k žalobe za spôsob, akým vysúťažilo megazákazku na elektronické mýto a ako ho napokon zaviedlo do praxe.

Súťaž o prevádzku mýta vyhralo konzorcium, ktoré prišlo s najvyššou cenou – 852 miliónov eur. Pritom s nikým nesúťažilo, keďže zvyšných troch uchádzačov vylúčila Národná diaľničná spoločnosť. Konzorcium Slovakpass s ponukou o 200 miliónov eur nižšou sa napokon obrátilo so sťažnosťou na Brusel.

List, ktorý naše ministerstvo onedlho dostane z Bruselu, znamená začiatok ďalšieho stupňa konania. Po ňom je už len žaloba na Európskom súdnom dvore.

„Slovenské úrady budú mať dva mesiace na odpoveď. Túto odpoveď preskúmame a budeme musieť vydať ďalšie rozhodnutie, či vec postúpime na Európsky súdny dvor,“ povedal eurokomisár.

Sankcie sú otázne

Strany súčasnej vládnej koalície v opozícii mýto ostro kritizovali. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) sa chystá v spore s eurokomisiou obhajovať záujmy Slovenska. Ako konkrétne, nepovedal.

„Sme pripravení vstúpiť do dialógu po oboznámení sa s rozhodnutím Európskej komisie tak, aby sme dokázali obhájiť nielen argumenty, ale aj záujem Slovenska,“ povedal minister, ktorý teraz čaká na oficiálny list z Bruselu. Neodpovedal zatiaľ na otázku, aké sankcie v krajnom prípade Slovensku hrozia.

Bližšie informácie počas prebiehajúceho konania nechcel poskytnúť ani eurokomisár Barnier.

„Extrémnym opatrením by mohlo byť zrušenie zmluvy,“ povedal Tomáš Kamenec, právnik, zastupujúci rakúske konzorcium Kapsch. To tiež zo súťaže vylúčili.

„Trinásť rokov po uzatvorení zmluvy na spracovanie biologického a zeleného odpadu medzi mestom Bonn a Muellververtung Bonn. Európsky súdny dvor rozhodol, že zadanie zákazky prebehlo v rozpore s komunitárnym právom, keďže zákazka bola zadaná bez predchádzajúceho riadneho zadávacieho postupu, a preto musí byť bez odkladu ukončená,“ uviedol Kamenec príklad.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) stále tvrdí, že elektronické mýto je v poriadku. „My sme dodržali slovenský zákon o verejnom obstarávaní, ktorý je kompatibilný s európskym,“ povedal.

Figeľ by sa podľa neho mal pri obhajobe tendra oprieť o list eurokomisára pre dopravu z marca tohto roka. „Tam jednoznačne skonštatoval, že mýto je zavedené úspešne, že je to dobrý projekt, transparentný a nediskriminačný,“ povedal Vážny.

Čo prekáža komisii

Vláda má na stole dlhý zoznam toho, čo Bruselu prekáža. Najprv začala konanie pre spôsob a dôvody, akým zo súťaže vylúčili najlacnejšieho uchádzača.

„Doterajší vývoj sa týkal samotného tendra z hľadiska jeho zadania a hlavne vylúčenia konkrétneho sťažovateľa, firmy Slovakpass,“ povedal Figeľ. Konzorcium okrem iného vylúčili pre podozrivo nízku cenu. Pre tento bod začala komisia konať ešte v roku 2008.

Neskôr konanie rozšírila aj na ďalšie problémové body, ktoré vyplynuli zo zavádzania mýta do praxe. Figeľ tak zrejme bude Bruselu odpovedať aj na otázky o výbere mýtneho cez kúpu lístkov – takzvaných ticketov.

Systém má byť totiž podľa zmluvy čisto elektronický. Keby ostatní uchádzači v súťaži vedeli, že sa to zmení, mohli ich ponuky vyzerať úplne inak.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  2. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  3. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  4. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  5. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  6. Študuj perspektívne programy!
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  3. Dáma s pávím pierkom
  4. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  8. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  9. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  10. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 17 571
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 12 824
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 8 721
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 108
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 840
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 588
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 197
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 6 118
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 187
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 782
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Európska únia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podnikateľ Michal Suchoba.

Ministerstvo spravodlivosti finišuje so žiadosťou o vydanie.

13 h

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 300-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 6 859 obetí. Opatrenia riadi covid automat.

3 h
Peter Schutz

Aj vo Fortuna lige vedia, že po desiatich prehrách sa manažér mení z princípu.

14 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Rast bol relatívne vysoký vzhľadom na dosahy a vplyvy pandémie.

Teraz
Budova Astórie v Bratislave.

Budova je roky opustená.

10 h
Ilustračné foto.

Koruna sa prepadla na 26,10 Kč/euro.

12 h
Terasy podnikov musia byť opäť zatvorené.

Obsadenosť podnikov navrhujú stanoviť na 50 percent.

17 h