Bývala viceprezidentka Európskej banky pre obnovu a rozvoj a niekdajšia ministerka financií za SDĽ Brigita Schmögnerová tento týždeň už po niekoľký krát nesúhlasí s krokmi súčasnej vlády.
BRATISLAVA. Rozhodnutie vlády SR pozastaviť realizáciu prvého balíka PPP projektu pri výstavbe diaľnice D1 nepomôže dlhodobému rozvoju slovenského hospodárstva. Upozornila v rozhovore pre TASR bývala viceprezidentka Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR) Brigita Schmögnerová.
"Infraštruktúra, najmä cestná, pokrivkáva vo vývoji už dve desiatky rokov. Neustále odkladanie týchto výdavkov je krátkozraké," povedala Schmögnerová. Exministerka financií vyhlásila, že bývalý kabinet Roberta Fica a vedenie EBOR pristupovali k PPP projektu na diaľnici D1 profesionálne. "Ak rada riaditeľov EBOR PPP projekt podporila, znamená to, že boli splnené všetky náročné podmienky na základe analýz a výpočtov," zdôraznila Schmögnerová.
Mnohí odborníci i bývalá opozícia kritizovali 1. balík PPP projektu za vysokú cenu výstavby diaľnice D1. V priebehu troch rokov mala dosiahnuť 2,4 miliardy eur. Splátky počas nasledujúcich 30 rokov za výstavbu aj prevádzku by vyšli spolu na viac ako 9 miliárd eur.
"Myslím si, že ešte donedávna nikto z novej vlády nevidel zmluvy, ktoré boli uzavreté, a preto bolo predčasné hodnotiť tento projekt ako predražený. Bankári, ktorí tento projekt pripravovali, mali k dispozícii expertné prepočty, poukazujúce na jeho ekonomickú únosnosť," konštatovala Schmögnerová.
Podľa Schmögnerovej ak sa vláda rozhodne opäť pre financovanie výstavby nových úsekov diaľnic prostredníctvom PPP projektov, EBOR je v prípade záujmu pripravená podať pomocnú ruku. "Ak nové projekty budú spĺňať potrebné náležitosti, EBOR bude pri výstavbe diaľnic spolupracovať aj s novou vládou," dodala Schmögnerová.
Uzavretie prvého balíka na výstavbu D1 sa posúvalo niekoľkokrát. Prvý raz sa posunulo z polovice apríla na koniec mesiaca, následne do 28. mája, potom ho Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR po rokovaniach s EK odsunulo do 11. júna 2010 a následne do konca júna. Posledný termín bol 30. augusta.
"Ani do 30. augusta nám nebola dodaná uzávierka zmluvy, preto expirovala. Rozhodol som sa viackrát nepredlžovať tento proces, keďže ministerstvo nemá istotu, že prvý balík bude finančne krytý a bude možné výstavbu začať v celom rozsahu," povedal na tlačovej konferencii 2. septembra minister dopravy Ján Figeľ.