Schmögnerová: PPP na financovanie D1 bol ekonomicky únosný

Niekdajšia ministerka financií za SDĽ Brigita Schmögnerová tento týždeň už po niekoľký krát nesúhlasí s krokmi súčasnej vlády.

Brigita Schmögnerová(Zdroj: TASR / AP)

Bývala viceprezidentka Európskej banky pre obnovu a rozvoj a niekdajšia ministerka financií za SDĽ Brigita Schmögnerová tento týždeň už po niekoľký krát nesúhlasí s krokmi súčasnej vlády.

BRATISLAVA. Rozhodnutie vlády SR pozastaviť realizáciu prvého balíka PPP projektu pri výstavbe diaľnice D1 nepomôže dlhodobému rozvoju slovenského hospodárstva. Upozornila v rozhovore pre TASR bývala viceprezidentka Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR) Brigita Schmögnerová.

"Infraštruktúra, najmä cestná, pokrivkáva vo vývoji už dve desiatky rokov. Neustále odkladanie týchto výdavkov je krátkozraké," povedala Schmögnerová. Exministerka financií vyhlásila, že bývalý kabinet Roberta Fica a vedenie EBOR pristupovali k PPP projektu na diaľnici D1 profesionálne. "Ak rada riaditeľov EBOR PPP projekt podporila, znamená to, že boli splnené všetky náročné podmienky na základe analýz a výpočtov," zdôraznila Schmögnerová.

Mnohí odborníci i bývalá opozícia kritizovali 1. balík PPP projektu za vysokú cenu výstavby diaľnice D1. V priebehu troch rokov mala dosiahnuť 2,4 miliardy eur. Splátky počas nasledujúcich 30 rokov za výstavbu aj prevádzku by vyšli spolu na viac ako 9 miliárd eur.

"Myslím si, že ešte donedávna nikto z novej vlády nevidel zmluvy, ktoré boli uzavreté, a preto bolo predčasné hodnotiť tento projekt ako predražený. Bankári, ktorí tento projekt pripravovali, mali k dispozícii expertné prepočty, poukazujúce na jeho ekonomickú únosnosť," konštatovala Schmögnerová.

Podľa Schmögnerovej ak sa vláda rozhodne opäť pre financovanie výstavby nových úsekov diaľnic prostredníctvom PPP projektov, EBOR je v prípade záujmu pripravená podať pomocnú ruku. "Ak nové projekty budú spĺňať potrebné náležitosti, EBOR bude pri výstavbe diaľnic spolupracovať aj s novou vládou," dodala Schmögnerová.

Uzavretie prvého balíka na výstavbu D1 sa posúvalo niekoľkokrát. Prvý raz sa posunulo z polovice apríla na koniec mesiaca, následne do 28. mája, potom ho Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR po rokovaniach s EK odsunulo do 11. júna 2010 a následne do konca júna. Posledný termín bol 30. augusta.

"Ani do 30. augusta nám nebola dodaná uzávierka zmluvy, preto expirovala. Rozhodol som sa viackrát nepredlžovať tento proces, keďže ministerstvo nemá istotu, že prvý balík bude finančne krytý a bude možné výstavbu začať v celom rozsahu," povedal na tlačovej konferencii 2. septembra minister dopravy Ján Figeľ.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 754
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 152
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 688
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 131
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 296
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 254
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 035
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 990
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 823
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 766

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.