Tunelovanie slovenských železníc má vyšetriť polícia

Vo výberovom konaní na dodávku záchodových mís, ktoré bolo podľa ministra dohodnuté, súťažili aj včelár či firma dodávajúca palivové drevo.

Milióny zo ŽSR tiekli súkromníkom aj cez zváranie koľajníc.(Zdroj: Ilustračné - Stock.XCHNG)

BRATISLAVA. Tendre na Železniciach Slovenskej republiky (ŽSR) sa manipulovali. Tvrdí to šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH) podľa dokumentov, ktoré zverejnil.

Opakujúcich sa sedem podnikateľov, pätnásť tendrov a vždy rovnaký víťaz. Napríklad v súťažiach na dodávku handier, zástav, chladničiek či pozinkovaných krhiel sa stretávali tie isté firmy, pričom vždy vyhrala sereďská eseročka Stavstroj SK.

„Ide to na políciu," povedal Figeľ pre TV SME. „Boli tam viaceré obstarávania, ktoré boli skôr dohodnuté schémy." Preto sa podľa neho podozrenia dotýkajú viacerých firiem. „Toto všetko musí potvrdiť vyšetrovateľ." V súvislosti so zisteniami hovorí minister o „tunelovaní ŽSR".

Stavstroj súťažil s včelárom

Najčastejšie sa Stavstroj v tendroch stretával s firmou KG-bau a podnikateľmi Petrom Královičom a Karolom Tomkom.

Aj keď išlo o tendre na lampáše, preglejky, píšťalky či záchodové misy, zúčastnil sa na nich aj Tomka, ktorý je známy ako nitriansky včelár. O tom, že vie podnikať aj v inej oblasti, sa vie málo, aj keď na to má živnostenské oprávnenie. „Ja o tom neviem nič. Nehnevajte sa, práve odchádzam z Viedne. Dovidenia," povedal a zložil telefón.

Zhovorčivejší bol konateľ firmy Stavstroj Emanuel Čačaný: „Vylučujem, že by som sa s nimi dohadoval." Na otázku, či s partnermi z tendrov pozná, odpovedal opatrne. „Možno sa s nimi poznám čo sa týka obchodu, Slovensko je malá krajina," povedal. Na obvinenia o predražených dodávkach Čačaný reagoval, že „je to absolútny blud".

Informácie o predražení pochádzajú z porovnania cien Stavstroju so staršími dodávateľmi z rokov 2007 a 2008. Stavstroj napríklad v máji zarobil na štvorcovom metri PVC fólie o 16 eur viac, ako si v roku 2007 vypýtala firma Sloveco.

Podľa Čačaného je to nezmysel, ktorý vie dokázať zverejnením faktúr s fabrikami, od ktorých tovar odoberá. „Tam žiadne predraženie nie je, železniciam to predávame zhruba s 30-percentnou maržou. Na toto všetko sú doklady od fabrík," povedal Čačaný. S politikmi sa vraj nepozná.

Milióny odchádzali aj cez zbytočné tendre

Analýza ministerstva pod vedením Figeľa došla aj na to, že ŽSR ako správca železničnej infraštruktúry prichádzal o milióny eur, keď namiesto toho, aby využíval svoje kapacity, najímal si na rôzne práce firmy. Spoločnosť JOVA napríklad zarobila na likvidácii buriny 1,1 milióna eur. Samotné ŽSR by to zvládli urobiť za ani nie 200-tisíc eur.

Podobe zarobila aj Trnavská stavebná spoločnosť. Za osemtisíc zvarov koľajníc ročne si účtovala 2,5 milióna eur, čo je o 900-tisíc viac, ako cena kapacitami ŽSR. Trnavská stavebná je známa napríklad zo stavby terminálu bratislavského letiska, kde s najvyššou cenu vypadla z tendra na hlavného dodávateľa a neskôr si ju víťaz tohto tendra - ZIPP Bratislava - vybral za jedného zo subdodávateľov.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) sa bráni tým, „že počas jeho pôsobenia bolo uzatvorených vyše 80-tisíc zmlúv". „Ak existujú dôkazy, že došlo k porušeniu zákona, nech sa minister obráti na orgány činné v trestnom konaní," povedal.

Predražené hadice, žiarivky či chladničky. Čo všetko sa draho nakupovalo od firmy Stavstroj? Pozrite si tabuľku, ktorú zverejnilo ministerstvo dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 795
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 208
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 435
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 170
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 466
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 464
  7. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 5 036
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 859
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 823
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 025

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop