Ministerstvá z eurofondov Figeľovi na diaľnice neprispejú

Zámer ministra dopravy Figeľa nasmerovať na stavbu diaľnic viac peňazí z únie naráža na odpor ostatných ministerstiev. Tvrdia, že peniaze potrebujú na rozvoj zdravotníctva či školstva.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Zámer ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) nasmerovať na stavbu diaľnic viac peňazí z Európskej únie naráža na odpor ostatných ministerstiev. Tvrdia, že peniaze potrebujú na rozvoj zdravotníctva či školstva, vyplynulo z ankety ČTK. Ministerstvo dopravy nevyčíslilo, koľko peňazí očakáva z takzvaných operačných programov iných ministerstiev.

Celkovo by malo Slovensko získať z fondov EÚ v programovacom období rokov 2007 až 2013 11,4 miliardy eur. Peniaze môžu ministerstvá využiť na rôzne účely. Najviac - 3,2 miliardy eur získalo práve ministerstvo dopravy, z tejto sumy bolo vyčlenených na budovanie a obnovu ciest asi 1,7 miliardy eur. Figeľ k nim chcel po svojom nástupe do funkcie ministra pridať ešte ďalšie financie.

Ministerstvá školstva, zdravotníctva, práce či hospodárstva však tvrdia, že na diaľnice prispieť neplánujú. "Ministerstvo hospodárstva nepočíta s vyčlenením finančných prostriedkov na uvedené oblasti," reagovala Dagmar Hlavatá z komunikačného oddelenia na otázku, či na diaľnice poskytne peniaze zo svojho operačného programu konkurencieschopnosť.

Škrty v informatizácii otázne

"S uvoľnením finančných prostriedkov na výstavbu diaľnic sa nepočíta," pridala sa Ildikó Juhászová z ministerstva pôdohospodárstva, ktoré spravuje operačný program životné prostredie. Podobne sa vyjadrili aj zástupcovia ďalších ministerstiev.

Napríklad v operačnom programe zdravotníctvo je na konkrétne projekty naviazaných už viac ako 90 percent zo zhruba 250 miliónov eur. Ministerstvo školstva má "zazmluvnených" takmer 48 percent z peňazí v operačnom programe vzdelávanie a zhruba 50 percent v programe na podporu výskumu. Viac než polovica zo zdrojov je už určených aj v programoch ministerstva práce a hospodárstva.

Ako možný zdroj peňazí na diaľnice sa spomínal nedávno operačný program informatizácia, na ktorý bolo vyčlenených asi 990 miliónov eur. Jeho zástupcovia neodpovedali na otázky ČTK, koľko peňazí by mohli uvoľniť na stavbu diaľnic.

Figeľov úrad presnejšie nevyčíslil, koľko financií očakáva z iných operačných programov. "Je prednostným záujmom ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií posilniť finančné zdroje na výstavbu diaľnic z európskych fondov rádovo o stovky miliónov eur," zhrnul hovorca Martin Krajčovič.

Figeľ stopol PPP projekty

Eurofondy mali podľa skorších vyjadrení ministerstva sčasti nahradiť zdroje súkromných investorov, ktorým predchádzajúca vláda zverila vybudovanie zhruba 75 kilometrov dlho očakávanej diaľnice D1 medzi Žilinou a Košicami. Figeľ sa rozhodol nepokračovať v takzvanom PPP projekte, pretože koncesionárom sa podľa neho nepodarilo získať potrebných asi 2,4 miliardy eur. Ohlásil však, že z peňazí EÚ a štátneho rozpočtu plánuje rozbehnúť stavbu asi 45 kilometrov D1.

Okrem toho by chcel minister spustiť aj budovanie rýchlostnej cesty R1 medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom, pripustil aj možnosť využitia projektu verejno-súkromného partnerstva. Cesta by mohla dočasne nahradiť chýbajúcu diaľnicu v mimoriadne zložitom úseku plánovej D1 medzi Žilinou a Martinom, ktorý nebol súčasťou zrušeného projektu PPP. Po predĺžení R1 a dobudovaní úsekov diaľnice za Ružomberkom by totiž mohlo vzniknúť očakávané plynulé spojenie Bratislavy a Košíc štvorprúdovou komunikáciou.

Predĺženie R1 cez Banskú Bystricu sa však nepozdáva Mariánovi Jasíkovi z ochranárskej organizácie Priatelia Zeme, pretože by výrazne zasiahla do prírodného prostredia národných parkov Nízke Tatry a Veľká Fatra a ich ochranných pásiem. "Je to ďalšia rana tomuto územiu," poznamenal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 582
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 628
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 226
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 055
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 791
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 526
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 396
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 849
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 596
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 996

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop