BRATISLAVA.
Ten bol počas vlády Mikuláša Dzurindu riaditeľom Leteckého úradu, bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) ho však po príchode vlády Roberta Fica neskôr odvolal. Za ďalších dvoch členov obnoveného predstavenstva majú byť vymenovaní Jaroslav Mach a Juraj Mitka. Tí na postoch nahradia Radka Zábranského a Jozefa Pojedinca.
Uvedené personálne zmeny vo vedení spoločnosti plánujú vo štvrtok 9. septembra dopoludnia odsúhlasiť na mimoriadnom valnom zhromaždení Fond národného majetku a ministerstvo dopravy, ako akcionári zastupujúci štát. Mená kandidátov na zvolenie do vedenia bratislavského letiska potvrdil v stredu pre agentúru SITA hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič. Akcionári majú rozhodnúť aj o obsadení svojich zástupcov v dozornej rade spoločnosti.
"Na základe hodnotení a posudzovania v rámci ministerstva hľadali sa typy ľudí, ktorí majú skúsenosť a schopnosť kvalifikovane, odborne, ale aj s odvahou vstúpiť do problémov, ktoré sú s letiskom spájané," zdôvodnil minister dopravy Ján Figeľ (KDH) v stredu pre agentúru SITA plánované výmeny na čele bratislavského letiska. Zároveň by mali byť podľa neho partnerom ministerstva dopravy pri strategických zámeroch a rozvoji letiska. Ako dodal, ide o ľudí schopných za letisko komunikovať aj medzinárodne, aby sa stalo oveľa vitalnejším partnerom pre leteckú dopravu v Európe.
Medzi hlavné príčiny výmeny vedenia letiska v Bratislave Figeľ označil netransparentné rozhodovanie, či zvýhodňovanie niektorých finančných partnerov a firiem. Spomenul aj výstavbu nového terminálu s množstvom technických a iných otáznikov. "To nie je dobrý obraz pre hlavné letisko krajiny, ktorá chce byť v strede záujmu a spolupráce aj v leteckej doprave," dodal Figeľ. Po rozhodnutí mimoriadneho valného zhromaždenia prisľúbil minister dopravy predstaviť nové vedenie v spolupráci pri riešení strategických zámerov Slovenska, aby sa mu aj v letectve viac darilo ako doteraz.
Jančula v súčasnosti vedie na ministerstve dopravy útvaru odborného vyšetrovania leteckých nehôd a incidentov. Podľa denníka Sme v minulosti na letisku pôsobil ako manažér letovej bezpečnosti. V 90-tych rokoch minulého storočia pracoval v armáde, odkiaľ sa v roku 1999 dostal na Letecký úrad ako inšpektor na údržbu lietadiel. Riaditeľom úradu sa stal o dva roky neskôr, odvolaný bol koncom januára 2007 neofiiciálne preto, že sa podľa spomínaných novín vzoprel politickému tlaku bývalej vládnej koalície. "Po troch rokoch informačného embarga treba situáciu na letisku preveriť, treba urobiť rýchly audit zmlúv, aby sa prišlo na to, kde sú v nich nášľapné míny. Nikto poriadne nevie, aké zmluvy tam boli pouzatvárané," uviedol Jančula pre Sme. Mach šéfoval predstavenstvu bratislavského letiska pri druhej Dzurindovej vláde v čase, keď sa pripravovala privatizácia letiska, z jeho vedenia odišiel v máji 2005. Mitka je v súčasnosti prevádzkovým riaditeľom bratislavského letiska.
Predstavenstvo bratislavského letiska zvolalo mimoriadne valné zhromaždenie na žiadosť Fondu národného majetku zo 4. augusta, ako väčšinového akcionára zastupujúceho štát. Fond inicioval jeho zvolanie v spolupráci a úzkej súčinnosti s menšinovým akcionárom letiska, ministerstvom dopravy. Predsedníčka Výkonného výboru fondu Anna Bubeníková už skôr informovala, že akcionári sa oboznámia aj s informáciou o aktuálnej finančnej a ekonomickej situácii spoločnosti a zmluvách uzavretých do 31. júla tohto roku. Medzi dôvodmi mimoriadneho valného zhromaždenia môžu byť aj podmienky zmluvy o zámene pozemkov na letisku pred júnovými voľbami.
Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,428 mil. eur. História letiska siaha do roku 1946. Letisko malo ku koncu júna 604 zamestnancov v pracovnom pomere. Spoločnosť je v úplnom vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 52 % akcií a ministerstvo dopravy 48 % akcií.