BRATISLAVA. Viac ako 13 hodín čakali na odlet pasažieri letu írskej nízkonákladovej spoločnosti Ryanair z Bratislavy do britského Liverpoolu. Informovala o tom televízia TA3.
Podľa informácií televízie museli pasažieri po nástupe do lietadla vystúpiť, pilot im totiž oznámil odklad odletu pre technickú poruchu. „Nikto nám nedal viac ako dve hodiny nič vedieť," povedala pre TA3 jedna z cestujúcich. „Komunikovať s nami začali až potom, ako sme sa začali dožadovať informácií."
Bratislavské letisko v stredu večer pre Sme.sk potvrdilo, že aerolínie Ryanair čakajúcim cestujúcim poskytli občerstvenie a nealkoholický nápoj, tak ako to prikazuje európske nariadenie o právach cestujúcich.
Či mali možnosť využiť aj ďalšie práva upravené týmto nariadením nie je známe.
Ryanair: Je to mierne meškanie
Na palube bolo niekoľko detí a jedna postihnutá osoba, o ktorú podľa televízie nebolo nijak postarané. „Tam mala byť okamžite poskytnutá špeciálna starostlivosť," vraví anglicky hovoriaca cestujúca.
Írske aerolínie podľa televízie TA3 pasažierom nezabezpečili občerstvenie a ani ďalšie náležitosti, ktoré musia povinne poskytnúť v zmysle európskeho nariadenia.
„Nemôžeme sa vyjadrovať ku každému drobnému incidentu. V tomto prípade nebol nikto zranený, a došlo k miernemu meškaniu. Samozrejme sa ospravedlňujeme," reagovala pre televíziu obchodná manažérka Ryanairu pre Slovensko Henrike Schmidt.
Pre Sme.sk tiež povedala, že "Ryanair denne prevádzkuje 1400 letov a nemôže komentovať každé meškanie či menší incident." Proti úvahám, že porušili európske nariadenie o právach cestujúcich sa ohradila. "Prečítajte si, čo sme povinní zabezpečiť cestujúcim ešte pred tým, ako napíšte, že ho porušujeme," povedala.
Lietadlo meškalo pre poškodenie
Čo je letecký incident?
- Incident je iná udalosť, ako letecká nehoda, spojenú s prevádzkou lietadla, ktorá môže ovplyvniť bezpečnosť letovej prevádzky.
- Vážny incident je zas incident, ktorého okolnosti nasvedčujú tomu, že došlo takmer k leteckej nehode.
Ryanair vo vyjadreniach hovorí o „leteckom incidente," čo môže znamenať, že pozemný personál alebo posádka poškodili lietadlo.
Podľa informácií SME let meškal kvôli poškodenému uzatváraniu batožinového priestoru. To mal poškodiť pozemný personál pri narábaní s dopravným pásom.
„Ide o bežnú vec, ktorá sa občas stane. Je to ako keď cúvate do garáže a z tisíckrát raz oškriete lak. Lietadlo však po takomto incidente treba skontrolovať," hovorí zdroj z prostredia letiska.
Ak lietadlo mešká viac ako dve hodiny, máte nárok na občerstvenie.
BRATISLAVA. Ak letecká spoločnosť vyhlási bankrot, európske nariadenie, podľa ktorého musí klienta odškodniť za omeškaný či neuskutočnený let, sa na ňu už nevzťahuje.
Ak si klient zvolí inú leteckú spoločnosť v EÚ, platí, že môže meškať maximálne dve hodiny bez toho, aby musela klientovi niečo uhradiť. Ak strávi čakaním na meškajúci let viac ako dve hodiny, má od prepravcu nárok na občerstvenie. Prepravca mu musí zabezpečiť aj možnosť vybaviť si dva telefonáty, využiť fax či e-mail.
Ak let mešká päť hodín, musí mu ponúknuť výber medzi náhradou za letenku a náhradným letom. Ak let zruší, má pasažierovi umožniť vybrať si, či chce náhradu letenky, let v najbližšom termíne či inokedy.
Spoločnosť, ktorá let zruší a nedá to pasažierom vedieť dva týždne pred odletom, má zaplatiť minimálne 250 eur.