Na výstavbu diaľnic môže prísť miliarda eur

Presmerovanie nových eurofondov na diaľnice sa dá stihnúť za pár mesiacov.

Vláda chce, aby z europeňazí, ktoré nám vyčlenil Brusel, išlo viac na diaľnice.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Presun peňazí v rámci balíka eurofondov, ktoré nám vyčlenil Brusel, nie je podľa odborníkov problém. Dá sa to stihnúť za pár mesiacov.

BRATISLAVA. Vláda by na diaľnice a rýchlostné cesty mohla získať presunom eurofondov z iných oblastí niekoľko sto miliónov eur navyše. Zhodujú sa na tom odborníci s tým, že medzi Bratislavou a Bruselom nie je žiadna vážna prekážka, ktorá by mohla zamedziť, aby sa peniaze presunuli na cesty.

Vláda hľadí na eurofondy

Ambíciu získať viac európskych peňazí na diaľnice už minulý týždeň avizoval minister dopravy Ján Figeľ po tom, ako sa rozhodol, že nepredĺži kontrakt na výstavbu 75-kilometrového úseku D1 z Martina do Prešova cez projekt súkromno-verejného partnerstva (PPP).

Diaľnice chce najmä z eurofondov a zo štátneho rozpočtu stavať aj premiérka Iveta Radičová. „Určite bude našou snahou prerozdeliť zdroje tak, aby sa viac vyčlenilo na infraštruktúru a protipovodňovú ochranu,“ povedal v sobotu pre SME hovorca premiérky Rado Baťo.

Rozdelenie eurofondov nám Brusel schválil pred troma rokmi. Nariadenie únie však hovorí, že štát si peniaze môže popresúvať okrem iného vtedy, „ak nastali výrazné sociálno-ekonomické zmeny“. Takými môže byť napríklad hospodárska kríza.

„Neexistuje nič, čo by mohlo zabrániť, aby sme na diaľnice získali z Bruselu oveľa viac peňazí,“ povedal odborník na eurofondy Ján Rudolf, ktorý sa podieľal na príprave vládnej stratégie o rozdeľovaní eurofondov na Slovensku. Myslí si to aj expertka na eurofondy Helga Tužinská. „Pokiaľ to umožňuje legislatíva, s presunom peňazí na iné operačné programy nevidím problém.“

Problém s presunom nebude ani podľa prognostika SAV Pavla Kárásza. „Za všetkými europrojektmi však musíte hľadať záujmy a ide o to, nakoľko budú tie záujmy slabšie alebo silnejšie ako záujmy vlády,“ povedal Kárász. Mal na mysli napríklad záujmy samospráv či rôznych lobistických skupín z cestovného ruchu či zo životného prostredia.

Stovky miliónov

Suma, ktorú môže vláda dodatočne presunom získať, nie je malá. „Je naším prednostným záujmom posilniť finančné zdroje na výstavbu diaľnic z európskych fondov rádovo o stovky miliónov eur,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Agenda eurofondov by po schválení kompetenčného zákona, ktorý je v parlamente, mala prejsť práve pod rezort dopravy. Ministerstvo financií sa k sume, ktorá by sa mala presunúť na cesty, zatiaľ nechcelo vyjadriť. „V najbližších dňoch povieme, čo a ako ďalej,“ povedal Mikuláš Gera z tlačového odboru rezortu.

Z operačného programu doprava je v súčasnosti na obdobie rokov 2007 až 2013 na diaľnice a rýchlostné cesty vyčlenených 1,8 miliardy eur. Rudolf aj Tužinská odhadujú, že po presune by k tomu mohla pribudnúť ďalšia miliarda. Dokopy nám Brusel na všetky projekty vyčlenil vyše 11 miliárd eur.

Možno do konca roka

Na to, aby sa mohli presúvať európske peniaze, treba najprv opätovne schváliť kompetenčný zákon. Vtedy začne ministerstvo dopravy podľa Krajčoviča podnikať prvé kroky na získanie nových peňazí na cesty. Potom musí zmenu rozdelenia eurofondov schváliť vláda a následne aj Brusel. Podľa Rudolfa by sa to mohlo stihnúť aj do konca roka.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) tvrdí, že reči o rýchlom presmerovaní peňazí z eurofondov sú zavádzajúce. „Takéto vyjadrenia nie sú podložené na odbornom základe. Realokácia eurofondov je najmä vecou politickej dohody,“ reaguje na Vážneho slová Rudolf.

Vyše 70-kilometrový úsek stavaný cez PPP mal investorov vyjsť na 2,5 miliardy, štát by však za to v splátkach zaplatil za 30 rokov dokopy cez 9 miliárd eur. „Jednoznačne podporujem, aby sa diaľnice stavali z eurofondov a štátneho rozpočtu, je to oveľa lacnejšie,“ povedal analytik Sevisbrokers Finance Vladimír Baláž.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 779
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 4 177
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 777
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 227
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 448
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 264
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 030
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 876
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 853
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 736

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kto sa bojí boja proti korupcii

Vo virtuálnom priestore sa objavujú útoky na prezidenta či protikorupčných aktivistov.

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.