Maďari nateraz stopli plynovod medzi Slovenskom a Maďarskom

Napojenie na južnú vetvu plynovodu je pre energetickú bezpečnosť Slovenska zatiaľ pasé.

Antoine Jourdain sa narodil v roku 1968 vo francúzskom Montreuil. Vyštudoval vysokú školu Ecole Polytechnique a Ecole Nationale des Pétrole et Moteurs (Francúzsky ropný inštitút). Pracoval na viacerých pozíciách v oblasti energetiky, napríklad v USA a vo(Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

Keby počas plynovej krízy existovalo asi stokilometrové plynovodné prepojenie Maďarska a Slovenska, nemuseli sme čeliť takým dramatickým dosahom. Ak vznikne, môže v budúcnosti umožniť napojenie Slovenska aj na plánovaný plynovod Nabucco a bude súčasťou prepojenia plynovodov od Poľska až do Chorvátska. Projekt na tento kus potrubia zatiaľ stopla maďarská strana, hovorí ANTOINE JOURDAIN, predseda predstavenstva prepravcu plynu, spoločnosti Eustream, ktorá je dcérou SPP.

V projekte sa už testoval záujem o kapacity plánovaného plynovodu – v rámci takzvanej open season. Vy ste tento proces zhodnotili ako úspešný, ale maďarský prepravca povedal, že sa mu nové potrubie neoplatí. Čo sa stalo a ako si to vysvetľujete?

„Záujemcovia o prepravu najprv predložili ponuky, koľko plynu by chceli cez tento nový plynovod prepraviť, a vyjadrili záujem o projekt. Táto fáza bola celkom úspešná, prihlásilo sa viac ako 14 spoločností. Záujemcovia sa však vtedy k ničomu finančne nemuseli zaviazať. Je ľahké povedať, že sa zaujímate, keď nemusíte nič platiť. Druhá fáza bola záväzná a tentoraz sa prihlásilo iba sedem záujemcov. Zhodnotili sme ekonomickú výhodnosť projektu a povedali sme si, že sme pripravení investovať. Ak však investujeme iba na našej strane, nestačí to, pretože potrubie musí viesť až do Maďarska a na maďarskej strane majú inú reguláciu.“

Ako to súvisí s reguláciou?

„Regulátor pre nich stanovil striktné pravidlá a podľa nich nebol projekt výhodný. Preprava plynu je regulovaný biznis. Na maďarskej strane, ako aj na slovenskej je systém taríf, ktoré platia zákazníci za prístup do prepravnej sústavy. Výnos, ktorý môžeme očakávať z plynovodu, závisí teda aj od taríf, ktoré schváli regulátor. Zhodnotili, že pri objednaných kapacitách nie je projekt dosť výhodný.“

Niektorí záujemcovia teda nepredložili záväzné ponuky. Ktoré to boli firmy a z akých krajín? Poznali pred prvým – nezáväzným podávaním ponúk – tarify, ktoré budú platiť za vstup do sústavy?

„Nemôžeme odhaliť ich identitu. Najdôležitejšie podmienky a pravidlá vrátane taríf boli zverejnené, keď sa začalo predkladanie záväzných ponúk. Všetci záujemcovia o využívanie prepojenia mali všetky nevyhnutné informácie pred odoslaním ich záväzných ponúk.“

Čo sa musí stať, aby sa projekt zrealizoval?

„Je veľa vecí, ktoré môžu urobiť. Možno by mohli zmeniť tarify alebo spôsob stanovenia svojho zisku. Je jednoduché povedať, čo by mali urobiť druhí, no nemôžem dať konkrétne riešenie.“

Keby bol Eustream v rovnakej pozícii ako maďarská strana, išiel by do takéhoto projektu?

„Nemôžem povedať, čo by bolo, nemám presné dáta, ktoré majú oni. Ja som predsedom predstavenstva Eustream a som presvedčený, že sme pripravení investovať do našej časti. Oni majú iné dáta, iné investície, ktoré chcú uskutočniť.“

Aká je ich a aká naša investícia?

„Je to 95 kilometrov na ich strane a 20 kilometrov na našej strane. Pre nich je to 100 miliónov eur, čo je veľa peňazí, a pre nás je to len 20 miliónov. Nie je jednoduché investovať 100 miliónov eur len tak.“

Ak by sa tento projekt nevydaril, aké sú možnosti Slovenska napojiť sa na Nabucco? Okrem toho, je tu záväzok našej vlády podporovať prepojenie plynovodov z Poľska až na chorvátske pobrežie. Touto cestou by k nám mohol prúdiť plyn z rôznych smerov.

„To je jeden z argumentov, prečo si myslíme, že projekt nie je mŕtvy.“

Ale maďarská strana zhodnotila, že to nie je dosť výhodné. Hovoríme o peniazoch, takže sú len tri veci, ktoré sa môžu stať: buď sa zvýši dopyt, alebo hranica minimálnej výnosnosti v Maďarsku klesne, či sa zmenia tarify. Je to tak?

„Je to tak, ale do projektu by napríklad mohli ísť aj ďalšie peniaze z Európskej komisie, takže sa môže stať výhodným a veľmi rýchlo.“

Už ste diskutovali s ľuďmi z Európskej komisie, či by sa to mohlo stať?

„Sme s nimi stále v kontakte, sú veľmi striktné pravidlá, ako alokovať peniaze do tohto projektu.“

Maďarsko je aktuálne z politického pohľadu v dobrej vyjednávacej pozícii.

„Nemáme žiadny problém s maďarskými vyjednávačmi. Vzťahy sú vcelku dobré.“

Podľa informácií z nášho ministerstva hospodárstva Eustream pre posledný vývoj požiadal ministerstvo, aby konzultovalo uskutočniteľnosť projektu. Potom plánuje rokovať s maďarskou stranou. V čom vám má vláda pomôcť?

„Slovenské autority projekt podporujú, my ho podporujeme, sú tam isté ťažkosti. Vieme, že podľa programového vyhlásenia vlády je tento projekt identifikovaný, začali sme na ňom aktívne pracovať na politicko-obchodnej úrovni. Nemôžete však očakávať, že taký projekt sa vyrieši za pár týždňov. Budú tam určité zmeny, potrebujeme čas.“

Premiérka Iveta Radičová počas návštevy v Poľsku jasne povedala, že chce, aby sa budovalo plynovodné prepojenie od Poľska až do Chorvátska. V tom čase už určite vedela, v čom je problém. Povedala, že bude rokovať s maďarským premiérom, Viktorom Orbánom. Ako to chápete?

„Postoj slovenskej strany je zreteľný.“

Postrehli ste politickú podporu aj z maďarskej strany?

„Nie som v Maďarsku, nerozumiem ani ich jazyku, nemôžem komentovať, čo sa tam deje. Tento projekt bol zahrnutý do priorít V4+, Maďarsko je súčasťou V4+ a vždy tento projekt podporovalo.“

Pýtam sa, pretože máme informáciu, že stopnutie projektu iniciovala maďarská vláda.

„My nemáme túto informáciu. Nemôžeme sa sťažovať, pre nás to doteraz bolo celé profesionálne.“

Aký má maďarská vláda vplyv na tamojší regulačný úrad? Môže sa postarať, aby cez svoj tarifný systém projekt znemožnil?

„Keby ste sa ma na to isté spýtali o Slovensku, odpovedal by som: nemôžem to komentovať. A nemôžem to komentovať ani pre Maďarsko.“

Je maďarská firma FGSZ, s ktorou rokujete, ovládaná maďarskou vládou?

„Je to dcéra skupiny MOL, myslím, že 100 percent akcií MOL je na burze, takže je to súkromná firma obchodovaná na burze a to je všetko. Sú v súlade s európskou legislatívou.“

Spýtam sa inak. Keby maďarská vláda chcela, aby MOL a jeho dcérske firmy do nejakého projektu nešli, majú možnosť to zariadiť?

„Nemyslím si, nie som v Maďarsku a som vcelku optimistický, čo sa týka tohto projektu. Od začiatku som stretol veľa ľudí, ktorí hovoria, že je to dobrý projekt, ale bude ťažko implementovateľný. Urobili sme pokrok - vieme, aký je dopyt.“

Nevlastní vláda v MOL­-e takzvanú zlatú akciu, vďaka ktorej môže firmu aj jej dcéry ovládať?

„Myslím, že máte pravdu, ale nemyslím si, že táto akcia dáva kontrolu nad MOL­om. MOL je spoločnosť kótovaná na burze a podľa môjho vedomia je úplne nezávislá.“

Aktuálne sa SPP snaží zdvihnúť ceny plynu, štát súhlasí so zdražením o niečo vyše sedem percent. Je to pre SPP postačujúce?

„Nemôžem sa vyjadrovať k cenám plynu. Eustream je prepravcom plynu.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  3. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  4. Cíťte sa v priestore príjemne
  5. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  7. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  8. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  10. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 7 562
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 970
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 642
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 044
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 717
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 364
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 984
  8. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 974
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 990
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 834

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan vysvetľoval eurofondy, z tlačovky utiekol

Minister školstva zvolal tlačovú konferenciu, na ktorej chcel vysvetliť pochybné dotácie. Dovolil dve otázky pre televíziu a ušiel.

KULTÚRA

Dedečkove skutočné stavby sme ešte nevideli. SNG by mohla byť prvou

Najskloňovanejšie sú štyri jeho stavby.

DOMOV

Prieskum: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa voľby konali v júli, zvíťazil by Smer.

BRATISLAVA

Z Tyršovho nábrežia sa stal kemp pre turistov

Na petržalskej strane Dunaja parkujú karavany, hoci tam nie je kemp.

Neprehliadnite tiež

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.

Počet pracujúcich v poľnohospodárstve klesá, platy v tomto odvetví rástli

Priemerná mesačná mzda v poľnohospodárstve dosiahla výšku 702 eur.