Maďari nateraz stopli plynovod medzi Slovenskom a Maďarskom

Napojenie na južnú vetvu plynovodu je pre energetickú bezpečnosť Slovenska zatiaľ pasé.

Antoine Jourdain sa narodil v roku 1968 vo francúzskom Montreuil. Vyštudoval vysokú školu Ecole Polytechnique a Ecole Nationale des Pétrole et Moteurs (Francúzsky ropný inštitút). Pracoval na viacerých pozíciách v oblasti energetiky, napríklad v USA a vo(Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

Keby počas plynovej krízy existovalo asi stokilometrové plynovodné prepojenie Maďarska a Slovenska, nemuseli sme čeliť takým dramatickým dosahom. Ak vznikne, môže v budúcnosti umožniť napojenie Slovenska aj na plánovaný plynovod Nabucco a bude súčasťou prepojenia plynovodov od Poľska až do Chorvátska. Projekt na tento kus potrubia zatiaľ stopla maďarská strana, hovorí ANTOINE JOURDAIN, predseda predstavenstva prepravcu plynu, spoločnosti Eustream, ktorá je dcérou SPP.

V projekte sa už testoval záujem o kapacity plánovaného plynovodu – v rámci takzvanej open season. Vy ste tento proces zhodnotili ako úspešný, ale maďarský prepravca povedal, že sa mu nové potrubie neoplatí. Čo sa stalo a ako si to vysvetľujete?

„Záujemcovia o prepravu najprv predložili ponuky, koľko plynu by chceli cez tento nový plynovod prepraviť, a vyjadrili záujem o projekt. Táto fáza bola celkom úspešná, prihlásilo sa viac ako 14 spoločností. Záujemcovia sa však vtedy k ničomu finančne nemuseli zaviazať. Je ľahké povedať, že sa zaujímate, keď nemusíte nič platiť. Druhá fáza bola záväzná a tentoraz sa prihlásilo iba sedem záujemcov. Zhodnotili sme ekonomickú výhodnosť projektu a povedali sme si, že sme pripravení investovať. Ak však investujeme iba na našej strane, nestačí to, pretože potrubie musí viesť až do Maďarska a na maďarskej strane majú inú reguláciu.“

Ako to súvisí s reguláciou?

„Regulátor pre nich stanovil striktné pravidlá a podľa nich nebol projekt výhodný. Preprava plynu je regulovaný biznis. Na maďarskej strane, ako aj na slovenskej je systém taríf, ktoré platia zákazníci za prístup do prepravnej sústavy. Výnos, ktorý môžeme očakávať z plynovodu, závisí teda aj od taríf, ktoré schváli regulátor. Zhodnotili, že pri objednaných kapacitách nie je projekt dosť výhodný.“

Niektorí záujemcovia teda nepredložili záväzné ponuky. Ktoré to boli firmy a z akých krajín? Poznali pred prvým – nezáväzným podávaním ponúk – tarify, ktoré budú platiť za vstup do sústavy?

„Nemôžeme odhaliť ich identitu. Najdôležitejšie podmienky a pravidlá vrátane taríf boli zverejnené, keď sa začalo predkladanie záväzných ponúk. Všetci záujemcovia o využívanie prepojenia mali všetky nevyhnutné informácie pred odoslaním ich záväzných ponúk.“

Čo sa musí stať, aby sa projekt zrealizoval?

„Je veľa vecí, ktoré môžu urobiť. Možno by mohli zmeniť tarify alebo spôsob stanovenia svojho zisku. Je jednoduché povedať, čo by mali urobiť druhí, no nemôžem dať konkrétne riešenie.“

Keby bol Eustream v rovnakej pozícii ako maďarská strana, išiel by do takéhoto projektu?

„Nemôžem povedať, čo by bolo, nemám presné dáta, ktoré majú oni. Ja som predsedom predstavenstva Eustream a som presvedčený, že sme pripravení investovať do našej časti. Oni majú iné dáta, iné investície, ktoré chcú uskutočniť.“

Aká je ich a aká naša investícia?

„Je to 95 kilometrov na ich strane a 20 kilometrov na našej strane. Pre nich je to 100 miliónov eur, čo je veľa peňazí, a pre nás je to len 20 miliónov. Nie je jednoduché investovať 100 miliónov eur len tak.“

Ak by sa tento projekt nevydaril, aké sú možnosti Slovenska napojiť sa na Nabucco? Okrem toho, je tu záväzok našej vlády podporovať prepojenie plynovodov z Poľska až na chorvátske pobrežie. Touto cestou by k nám mohol prúdiť plyn z rôznych smerov.

„To je jeden z argumentov, prečo si myslíme, že projekt nie je mŕtvy.“

Ale maďarská strana zhodnotila, že to nie je dosť výhodné. Hovoríme o peniazoch, takže sú len tri veci, ktoré sa môžu stať: buď sa zvýši dopyt, alebo hranica minimálnej výnosnosti v Maďarsku klesne, či sa zmenia tarify. Je to tak?

„Je to tak, ale do projektu by napríklad mohli ísť aj ďalšie peniaze z Európskej komisie, takže sa môže stať výhodným a veľmi rýchlo.“

Už ste diskutovali s ľuďmi z Európskej komisie, či by sa to mohlo stať?

„Sme s nimi stále v kontakte, sú veľmi striktné pravidlá, ako alokovať peniaze do tohto projektu.“

Maďarsko je aktuálne z politického pohľadu v dobrej vyjednávacej pozícii.

„Nemáme žiadny problém s maďarskými vyjednávačmi. Vzťahy sú vcelku dobré.“

Podľa informácií z nášho ministerstva hospodárstva Eustream pre posledný vývoj požiadal ministerstvo, aby konzultovalo uskutočniteľnosť projektu. Potom plánuje rokovať s maďarskou stranou. V čom vám má vláda pomôcť?

„Slovenské autority projekt podporujú, my ho podporujeme, sú tam isté ťažkosti. Vieme, že podľa programového vyhlásenia vlády je tento projekt identifikovaný, začali sme na ňom aktívne pracovať na politicko-obchodnej úrovni. Nemôžete však očakávať, že taký projekt sa vyrieši za pár týždňov. Budú tam určité zmeny, potrebujeme čas.“

Premiérka Iveta Radičová počas návštevy v Poľsku jasne povedala, že chce, aby sa budovalo plynovodné prepojenie od Poľska až do Chorvátska. V tom čase už určite vedela, v čom je problém. Povedala, že bude rokovať s maďarským premiérom, Viktorom Orbánom. Ako to chápete?

„Postoj slovenskej strany je zreteľný.“

Postrehli ste politickú podporu aj z maďarskej strany?

„Nie som v Maďarsku, nerozumiem ani ich jazyku, nemôžem komentovať, čo sa tam deje. Tento projekt bol zahrnutý do priorít V4+, Maďarsko je súčasťou V4+ a vždy tento projekt podporovalo.“

Pýtam sa, pretože máme informáciu, že stopnutie projektu iniciovala maďarská vláda.

„My nemáme túto informáciu. Nemôžeme sa sťažovať, pre nás to doteraz bolo celé profesionálne.“

Aký má maďarská vláda vplyv na tamojší regulačný úrad? Môže sa postarať, aby cez svoj tarifný systém projekt znemožnil?

„Keby ste sa ma na to isté spýtali o Slovensku, odpovedal by som: nemôžem to komentovať. A nemôžem to komentovať ani pre Maďarsko.“

Je maďarská firma FGSZ, s ktorou rokujete, ovládaná maďarskou vládou?

„Je to dcéra skupiny MOL, myslím, že 100 percent akcií MOL je na burze, takže je to súkromná firma obchodovaná na burze a to je všetko. Sú v súlade s európskou legislatívou.“

Spýtam sa inak. Keby maďarská vláda chcela, aby MOL a jeho dcérske firmy do nejakého projektu nešli, majú možnosť to zariadiť?

„Nemyslím si, nie som v Maďarsku a som vcelku optimistický, čo sa týka tohto projektu. Od začiatku som stretol veľa ľudí, ktorí hovoria, že je to dobrý projekt, ale bude ťažko implementovateľný. Urobili sme pokrok - vieme, aký je dopyt.“

Nevlastní vláda v MOL­-e takzvanú zlatú akciu, vďaka ktorej môže firmu aj jej dcéry ovládať?

„Myslím, že máte pravdu, ale nemyslím si, že táto akcia dáva kontrolu nad MOL­om. MOL je spoločnosť kótovaná na burze a podľa môjho vedomia je úplne nezávislá.“

Aktuálne sa SPP snaží zdvihnúť ceny plynu, štát súhlasí so zdražením o niečo vyše sedem percent. Je to pre SPP postačujúce?

„Nemôžem sa vyjadrovať k cenám plynu. Eustream je prepravcom plynu.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 749
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 190
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 353
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 164
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 572
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 486
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 808
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 755
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 886
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 016

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop