Figeľ rozhodne o PPP, staviteľ zatiaľ mlčí

Minister dopravy chcel zlacniť súkromné diaľnice. Poslednú ponuku na zľavu vraj dostal ešte v pondelok. Vo štvrtok oznámi, ako sa rozhodol.

Zatiaľ stále nie je jasné, či sa bude diaľničný úsek medzi Martinom a Prešovom stavať cez PPP projekt a za akú cenu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Do konca augusta sa malo podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) rozhodnúť o megaprojekte na 75 kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom.

Tie chcela bývalá vláda postaviť cez PPP, takzvané verejno­súkromné partnerstvo. Podľa jej posledných prepočtov diaľnica mala počas 30 rokov vyjsť na 9,13 miliardy eur.

Figeľ tvrdil, že chce cenu znížiť. „Možno to bude zaujímavé prekvapenie pre verejnosť,“ avizoval nedávno.

Ani v posledný deň termínu však nepovedal, ako a či sa s koncesionárom ministerstvo dohodlo. „Vo štvrtok poviem všetky súvislosti, ktoré sa týkajú prvého balíka PPP a krokov, ktoré s tým môžu a budú súvisieť, aby sme stavali diaľnice a rýchlostné cesty.“

Minister dopravy podľa našich informácií ešte v pondelok dostal poslednú ponuku na zľavu. Podľa ďalšieho zdroja však táto zľava nebola výrazná.

Doprastav uvidí, či niečo povie

Jasno do megaprojektu nevniesol ani Doprastav, ktorý je spoločne s Váhostavom a ďalšími firmami v stavebnom konzorciu. „Do vydania oficiálneho rozhodnutia ministerstva dopravy o pokračovaní alebo odstúpení od projektu PPP D1 sa Doprastav nebude k téme vyjadrovať.

Po rozhodnutí ministerstva terajší koncesionár zváži vydanie vlastného stanoviska,“ napísali nám z firmy. Doprastav spoločne s Váhostavom pre problémy s PPP nahlásili hromadné prepúšťanie stoviek zamestnancov.

Ak chce ministerstvo pokračovať v projekte PPP, bude musieť predĺžiť koncesionárovi termín na finančné uzatvorenie, čiže na získanie všetkých potrebných peňazí. Miliarda eur od Európskej investičnej banky stále chýba.

„Európska investičná banka ešte neschválila peniaze pre tento projekt, pretože mu ešte nedala zelenú Európska komisia,“ povedal Rainer Schlitt z tlačového oddelenia banky. Európska komisia má totiž výhrady k tomu, ako sme pri príprave cesty vzali do úvahy ochranu prírody.

Banky mali výstavbu ciest zlacniť

Okrem Európskej investičnej banky sa skladá na celú sumu vo výške 2,5 miliardy eur takmer dvadsať bánk. Práve v nákladoch na financovanie videl minister Figeľ najväčší priestor na zlacnenie cesty. O koľko, nepovedal.

Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) sa však už dávnejšie vyjadril, že cenu treba znížiť minimálne o miliardu eur. O toľko totiž pri poslednej zmene zmluvy s koncesionárom cesta zdražela.

Rezort financií však v posledný možný deň nepovedal, ako projekt skončí. „Ministerstvo financií zatiaľ nemá oficiálne informácie, či sa investorovi podarilo podpísať zmluvy na bankové pôžičky potrebné na financovanie D1,“ povedal Mikuláš Gera z ministerstva.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 135
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 269
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 569
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 898
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 739
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 197
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 481
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 053
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 168

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Na letisku v Kráľovej prerušili prevádzku, na plochu vnikol bager

Incident na malom letisku 35 kilometrov od hlavného mesta pravdepodobne súvisí so sporom o pôdu.

Voľné ruky pre ministra Druckera už neplatia

Premiér Fico kritizoval šetriace opatrenia vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni.

Nakupovať pôdu na Slovensku zrejme budú môcť aj cudzinci

Ministerstvo chce predložiť návrh novely o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop