Figeľ rozhodne o PPP, staviteľ zatiaľ mlčí

Minister dopravy chcel zlacniť súkromné diaľnice. Poslednú ponuku na zľavu vraj dostal ešte v pondelok. Vo štvrtok oznámi, ako sa rozhodol.

Zatiaľ stále nie je jasné, či sa bude diaľničný úsek medzi Martinom a Prešovom stavať cez PPP projekt a za akú cenu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Do konca augusta sa malo podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) rozhodnúť o megaprojekte na 75 kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom.

Tie chcela bývalá vláda postaviť cez PPP, takzvané verejno­súkromné partnerstvo. Podľa jej posledných prepočtov diaľnica mala počas 30 rokov vyjsť na 9,13 miliardy eur.

Figeľ tvrdil, že chce cenu znížiť. „Možno to bude zaujímavé prekvapenie pre verejnosť,“ avizoval nedávno.

Ani v posledný deň termínu však nepovedal, ako a či sa s koncesionárom ministerstvo dohodlo. „Vo štvrtok poviem všetky súvislosti, ktoré sa týkajú prvého balíka PPP a krokov, ktoré s tým môžu a budú súvisieť, aby sme stavali diaľnice a rýchlostné cesty.“

Minister dopravy podľa našich informácií ešte v pondelok dostal poslednú ponuku na zľavu. Podľa ďalšieho zdroja však táto zľava nebola výrazná.

Doprastav uvidí, či niečo povie

Jasno do megaprojektu nevniesol ani Doprastav, ktorý je spoločne s Váhostavom a ďalšími firmami v stavebnom konzorciu. „Do vydania oficiálneho rozhodnutia ministerstva dopravy o pokračovaní alebo odstúpení od projektu PPP D1 sa Doprastav nebude k téme vyjadrovať.

Po rozhodnutí ministerstva terajší koncesionár zváži vydanie vlastného stanoviska,“ napísali nám z firmy. Doprastav spoločne s Váhostavom pre problémy s PPP nahlásili hromadné prepúšťanie stoviek zamestnancov.

Ak chce ministerstvo pokračovať v projekte PPP, bude musieť predĺžiť koncesionárovi termín na finančné uzatvorenie, čiže na získanie všetkých potrebných peňazí. Miliarda eur od Európskej investičnej banky stále chýba.

„Európska investičná banka ešte neschválila peniaze pre tento projekt, pretože mu ešte nedala zelenú Európska komisia,“ povedal Rainer Schlitt z tlačového oddelenia banky. Európska komisia má totiž výhrady k tomu, ako sme pri príprave cesty vzali do úvahy ochranu prírody.

Banky mali výstavbu ciest zlacniť

Okrem Európskej investičnej banky sa skladá na celú sumu vo výške 2,5 miliardy eur takmer dvadsať bánk. Práve v nákladoch na financovanie videl minister Figeľ najväčší priestor na zlacnenie cesty. O koľko, nepovedal.

Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) sa však už dávnejšie vyjadril, že cenu treba znížiť minimálne o miliardu eur. O toľko totiž pri poslednej zmene zmluvy s koncesionárom cesta zdražela.

Rezort financií však v posledný možný deň nepovedal, ako projekt skončí. „Ministerstvo financií zatiaľ nemá oficiálne informácie, či sa investorovi podarilo podpísať zmluvy na bankové pôžičky potrebné na financovanie D1,“ povedal Mikuláš Gera z ministerstva.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 953
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 602
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 835
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 107
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 059
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 492
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 287
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 196
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 186
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 651

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.