Figeľ rozhodne o PPP, staviteľ zatiaľ mlčí

Minister dopravy chcel zlacniť súkromné diaľnice. Poslednú ponuku na zľavu vraj dostal ešte v pondelok. Vo štvrtok oznámi, ako sa rozhodol.

Zatiaľ stále nie je jasné, či sa bude diaľničný úsek medzi Martinom a Prešovom stavať cez PPP projekt a za akú cenu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Do konca augusta sa malo podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) rozhodnúť o megaprojekte na 75 kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom.

Tie chcela bývalá vláda postaviť cez PPP, takzvané verejno­súkromné partnerstvo. Podľa jej posledných prepočtov diaľnica mala počas 30 rokov vyjsť na 9,13 miliardy eur.

Figeľ tvrdil, že chce cenu znížiť. „Možno to bude zaujímavé prekvapenie pre verejnosť,“ avizoval nedávno.

Ani v posledný deň termínu však nepovedal, ako a či sa s koncesionárom ministerstvo dohodlo. „Vo štvrtok poviem všetky súvislosti, ktoré sa týkajú prvého balíka PPP a krokov, ktoré s tým môžu a budú súvisieť, aby sme stavali diaľnice a rýchlostné cesty.“

Minister dopravy podľa našich informácií ešte v pondelok dostal poslednú ponuku na zľavu. Podľa ďalšieho zdroja však táto zľava nebola výrazná.

Doprastav uvidí, či niečo povie

Jasno do megaprojektu nevniesol ani Doprastav, ktorý je spoločne s Váhostavom a ďalšími firmami v stavebnom konzorciu. „Do vydania oficiálneho rozhodnutia ministerstva dopravy o pokračovaní alebo odstúpení od projektu PPP D1 sa Doprastav nebude k téme vyjadrovať.

Po rozhodnutí ministerstva terajší koncesionár zváži vydanie vlastného stanoviska,“ napísali nám z firmy. Doprastav spoločne s Váhostavom pre problémy s PPP nahlásili hromadné prepúšťanie stoviek zamestnancov.

Ak chce ministerstvo pokračovať v projekte PPP, bude musieť predĺžiť koncesionárovi termín na finančné uzatvorenie, čiže na získanie všetkých potrebných peňazí. Miliarda eur od Európskej investičnej banky stále chýba.

„Európska investičná banka ešte neschválila peniaze pre tento projekt, pretože mu ešte nedala zelenú Európska komisia,“ povedal Rainer Schlitt z tlačového oddelenia banky. Európska komisia má totiž výhrady k tomu, ako sme pri príprave cesty vzali do úvahy ochranu prírody.

Banky mali výstavbu ciest zlacniť

Okrem Európskej investičnej banky sa skladá na celú sumu vo výške 2,5 miliardy eur takmer dvadsať bánk. Práve v nákladoch na financovanie videl minister Figeľ najväčší priestor na zlacnenie cesty. O koľko, nepovedal.

Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) sa však už dávnejšie vyjadril, že cenu treba znížiť minimálne o miliardu eur. O toľko totiž pri poslednej zmene zmluvy s koncesionárom cesta zdražela.

Rezort financií však v posledný možný deň nepovedal, ako projekt skončí. „Ministerstvo financií zatiaľ nemá oficiálne informácie, či sa investorovi podarilo podpísať zmluvy na bankové pôžičky potrebné na financovanie D1,“ povedal Mikuláš Gera z ministerstva.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 453
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 076
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 250
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 337
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 146
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 693
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 389
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 131
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 776
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 769

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.