SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Rok po krachu SkyEurope: dlhy ostali, cenu majú už len modely

Pred rokom skrachovali najväčšie stredoeurópske nízkonákladové aerolínie. Skončil sa tak jeden z najpôsobivejších slovenských podnikateľských príbehov.

(Zdroj: Ilustračné - SME / Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Žiadny pád leteckej spoločnosti nepostihol toľko Slovákov a Čechov, ako krach SkyEurope, ktorý nastal presne pred rokom. Ľuďom priniesol hlavne vytriezvenie z extrémne lacných leteniek a stovkám veriteľov odpísanie miliónových dlhov.

Lietadlá SkyEurope leteli naposledy 31. augusta pred rokom, 1. septembra firma oficiálne ukončila svoju prevádzku. Po vyhlásení bankrotu nastala pre tisícky ľudí patová situácia, pretože ostali zakliesnení na letiskách po celej Európe.

Skončila sa tým agónia, ktorá v posledných týždňoch existencie SkyEurope mala prekvapujúci priebeh: firma najprv prišla o niekoľko lietadiel, neskôr jej lety prestalo odbavovať viedenské letisko a linky mali obrovské meškania.

Ostali len modely lietadiel

Po SkyEurope neostalo nič, okrem dlhov a naštvaných veriteľov. Spomienkou sú len modely modrých lietadiel, ktoré sa v niektorých internetových aukciách predávajú aj za tridsať dolárov. Čo je viac, než ceny leteniek, ktorými sa dopravca podhodnocoval, aby vyinkasoval aspoň nejakú hotovosť. Skutočné „modré" lietadlá sa roztrúsili po svete, lietajú napríklad v Turecku či Argentíne.

Cestujúci napokon patria medzi najmenej postihnutých krachom. Síce nemohli letieť, k peniazom za letenky sa nakoniec ale dostali. Ak si ľudia kupovali letenky kartou, peniaze im vrátili banky. Banky takto po celej Európe vrátili hotovosť tisíckam klientov. "Náklady na vrátenie peňazí za letenky nesieme z veľkej časti my," povedala Klára Pačesová z tlačového centra Českej sporiteľne.

Ľudia ale koniec SkyEurope spoznali inak: z trhu zmizli extrémne lacné spiatočné letenky za niekoľko eur. SkyEurope boli najväčším dopravcom na bratislavskom letisku a druhými najväčšími aerolíniami na pražskej Ruzyně. Kým stratu približne desatiny klientov dohnalo pražské letisko bez problémov, Ryanair je v Bratislave len čiastočnou náhradou.

Na začiatku konca SkyEurope stálo pražské letisko, ktoré požadovalo hotovosť. Požiadavka bola už 31. augusta popoludní zbytočná, pretože okolo ôsmej večer sa začali objavovať prvé informácie, že najväčšie stredoeurópske nízkonákladové aerolínie skrachovali. Oficiálny bankrot prišiel krátko pred polnocou. Prečítajte si, ako prebiehali posledné hodiny SkyEurope v spravodajstve Sme.sk.

Polícia bankrot naďalej vyšetruje

Po SkyEurope zostali ale obrovské dlhy. A nie je čomu sa diviť, firma prakticky za celú svoju osemročnú históriu nikdy nezarábala. Konečná „sekera" sa vyšplhala na neuveriteľných 180 miliónov eur, no majetok firma nemala žiaden.

Konkurzný správca Ľubomír Bugáň uznal nakoniec pohľadávky za vyše 123 miliónov eur. Smolu majú najmä zamestnanci, ktorí z dlžných výplat nevideli takmer nič. Aerolíniam neostal majetok ani na zaplatenie konkurzu, súd preto konkurz zrušil.

Posledný šéf SkyEurope Nick Manoudakis ešte po krachu hovoril o tom, ako by pod rovnakou značkou chcel založiť nové aerolínie. Nakoniec pôsobil v charterových aerolíniách Air Slovakia, ktoré tiež skrachovali. Kroky manažmentu skúma polícia, no do dnešného dňa vyšetrovateľ zbiera len dôkazy a nikoho neobvinil.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Keď štúdium (za)baví
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  4. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  5. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  6. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 25 666
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 075
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 914
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 481
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 620
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 471
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 057
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 812
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 711
  10. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 671
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová

Neprehliadnite tiež

Šéfoval krajskej SDKÚ. Teraz príde o pozemky v Bratislave

Projekt Mikušovcov stále nemá povolenie.

Pohľad na lokalitu Rendez.
Britský minister financií Rishi Sunak.

Počet nezamestnaných Američanov sa zvýšil

O dávky v nezamestnanosti minulý týždeň v USA požiadalo 778-tisíc ľudí.

Na fotografii z 13. marca 2020 ľudia čakajú v rade v garáži, aby požiadali o dávky v nezamestnanosti v Hospitality Training Academy v meste Los Angeles.

Majetok poskytovateľov zdravotnej starostlivosti vylúčia z exekúcií

Pohľadávky môžu byť uplatnené, ale len na činnosti v zariadeniach, ktoré priamo nesúvisia so starostlivosťou.

Ilustračná fotografia.