Rok po krachu SkyEurope: dlhy ostali, cenu majú už len modely

Pred rokom skrachovali najväčšie stredoeurópske nízkonákladové aerolínie. Skončil sa tak jeden z najpôsobivejších slovenských podnikateľských príbehov.

(Zdroj: Ilustračné - SME / Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Žiadny pád leteckej spoločnosti nepostihol toľko Slovákov a Čechov, ako krach SkyEurope, ktorý nastal presne pred rokom. Ľuďom priniesol hlavne vytriezvenie z extrémne lacných leteniek a stovkám veriteľov odpísanie miliónových dlhov.

Lietadlá SkyEurope leteli naposledy 31. augusta pred rokom, 1. septembra firma oficiálne ukončila svoju prevádzku. Po vyhlásení bankrotu nastala pre tisícky ľudí patová situácia, pretože ostali zakliesnení na letiskách po celej Európe.

Skončila sa tým agónia, ktorá v posledných týždňoch existencie SkyEurope mala prekvapujúci priebeh: firma najprv prišla o niekoľko lietadiel, neskôr jej lety prestalo odbavovať viedenské letisko a linky mali obrovské meškania.

Ostali len modely lietadiel

Po SkyEurope neostalo nič, okrem dlhov a naštvaných veriteľov. Spomienkou sú len modely modrých lietadiel, ktoré sa v niektorých internetových aukciách predávajú aj za tridsať dolárov. Čo je viac, než ceny leteniek, ktorými sa dopravca podhodnocoval, aby vyinkasoval aspoň nejakú hotovosť. Skutočné „modré" lietadlá sa roztrúsili po svete, lietajú napríklad v Turecku či Argentíne.

Cestujúci napokon patria medzi najmenej postihnutých krachom. Síce nemohli letieť, k peniazom za letenky sa nakoniec ale dostali. Ak si ľudia kupovali letenky kartou, peniaze im vrátili banky. Banky takto po celej Európe vrátili hotovosť tisíckam klientov. "Náklady na vrátenie peňazí za letenky nesieme z veľkej časti my," povedala Klára Pačesová z tlačového centra Českej sporiteľne.

Ľudia ale koniec SkyEurope spoznali inak: z trhu zmizli extrémne lacné spiatočné letenky za niekoľko eur. SkyEurope boli najväčším dopravcom na bratislavskom letisku a druhými najväčšími aerolíniami na pražskej Ruzyně. Kým stratu približne desatiny klientov dohnalo pražské letisko bez problémov, Ryanair je v Bratislave len čiastočnou náhradou.

Na začiatku konca SkyEurope stálo pražské letisko, ktoré požadovalo hotovosť. Požiadavka bola už 31. augusta popoludní zbytočná, pretože okolo ôsmej večer sa začali objavovať prvé informácie, že najväčšie stredoeurópske nízkonákladové aerolínie skrachovali. Oficiálny bankrot prišiel krátko pred polnocou. Prečítajte si, ako prebiehali posledné hodiny SkyEurope v spravodajstve Sme.sk.

Polícia bankrot naďalej vyšetruje

Po SkyEurope zostali ale obrovské dlhy. A nie je čomu sa diviť, firma prakticky za celú svoju osemročnú históriu nikdy nezarábala. Konečná „sekera" sa vyšplhala na neuveriteľných 180 miliónov eur, no majetok firma nemala žiaden.

Konkurzný správca Ľubomír Bugáň uznal nakoniec pohľadávky za vyše 123 miliónov eur. Smolu majú najmä zamestnanci, ktorí z dlžných výplat nevideli takmer nič. Aerolíniam neostal majetok ani na zaplatenie konkurzu, súd preto konkurz zrušil.

Posledný šéf SkyEurope Nick Manoudakis ešte po krachu hovoril o tom, ako by pod rovnakou značkou chcel založiť nové aerolínie. Nakoniec pôsobil v charterových aerolíniách Air Slovakia, ktoré tiež skrachovali. Kroky manažmentu skúma polícia, no do dnešného dňa vyšetrovateľ zbiera len dôkazy a nikoho neobvinil.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 898
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 504
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 492
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 243
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 633
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 581
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 247
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 904
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 675
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 717

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Krajina, ktorá neexistuje, ale funguje. Vitajte v Náhornom Karabachu

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

DOMOV

Kotlebov neúspešný kandidát si našiel cestu do parlamentu

Anton Čulen bude poslaneckým asistentom Natálie Grausovej.

KOMENTÁRE

Môže sa zo Slovenska stať slabý kus stáda pre Putina?

Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop