Rok po krachu SkyEurope: dlhy ostali, cenu majú už len modely

Pred rokom skrachovali najväčšie stredoeurópske nízkonákladové aerolínie. Skončil sa tak jeden z najpôsobivejších slovenských podnikateľských príbehov.

(Zdroj: Ilustračné - SME / Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Žiadny pád leteckej spoločnosti nepostihol toľko Slovákov a Čechov, ako krach SkyEurope, ktorý nastal presne pred rokom. Ľuďom priniesol hlavne vytriezvenie z extrémne lacných leteniek a stovkám veriteľov odpísanie miliónových dlhov.

Lietadlá SkyEurope leteli naposledy 31. augusta pred rokom, 1. septembra firma oficiálne ukončila svoju prevádzku. Po vyhlásení bankrotu nastala pre tisícky ľudí patová situácia, pretože ostali zakliesnení na letiskách po celej Európe.

Skončila sa tým agónia, ktorá v posledných týždňoch existencie SkyEurope mala prekvapujúci priebeh: firma najprv prišla o niekoľko lietadiel, neskôr jej lety prestalo odbavovať viedenské letisko a linky mali obrovské meškania.

Ostali len modely lietadiel

Po SkyEurope neostalo nič, okrem dlhov a naštvaných veriteľov. Spomienkou sú len modely modrých lietadiel, ktoré sa v niektorých internetových aukciách predávajú aj za tridsať dolárov. Čo je viac, než ceny leteniek, ktorými sa dopravca podhodnocoval, aby vyinkasoval aspoň nejakú hotovosť. Skutočné „modré" lietadlá sa roztrúsili po svete, lietajú napríklad v Turecku či Argentíne.

Cestujúci napokon patria medzi najmenej postihnutých krachom. Síce nemohli letieť, k peniazom za letenky sa nakoniec ale dostali. Ak si ľudia kupovali letenky kartou, peniaze im vrátili banky. Banky takto po celej Európe vrátili hotovosť tisíckam klientov. "Náklady na vrátenie peňazí za letenky nesieme z veľkej časti my," povedala Klára Pačesová z tlačového centra Českej sporiteľne.

Ľudia ale koniec SkyEurope spoznali inak: z trhu zmizli extrémne lacné spiatočné letenky za niekoľko eur. SkyEurope boli najväčším dopravcom na bratislavskom letisku a druhými najväčšími aerolíniami na pražskej Ruzyně. Kým stratu približne desatiny klientov dohnalo pražské letisko bez problémov, Ryanair je v Bratislave len čiastočnou náhradou.

Na začiatku konca SkyEurope stálo pražské letisko, ktoré požadovalo hotovosť. Požiadavka bola už 31. augusta popoludní zbytočná, pretože okolo ôsmej večer sa začali objavovať prvé informácie, že najväčšie stredoeurópske nízkonákladové aerolínie skrachovali. Oficiálny bankrot prišiel krátko pred polnocou. Prečítajte si, ako prebiehali posledné hodiny SkyEurope v spravodajstve Sme.sk.

Polícia bankrot naďalej vyšetruje

Po SkyEurope zostali ale obrovské dlhy. A nie je čomu sa diviť, firma prakticky za celú svoju osemročnú históriu nikdy nezarábala. Konečná „sekera" sa vyšplhala na neuveriteľných 180 miliónov eur, no majetok firma nemala žiaden.

Konkurzný správca Ľubomír Bugáň uznal nakoniec pohľadávky za vyše 123 miliónov eur. Smolu majú najmä zamestnanci, ktorí z dlžných výplat nevideli takmer nič. Aerolíniam neostal majetok ani na zaplatenie konkurzu, súd preto konkurz zrušil.

Posledný šéf SkyEurope Nick Manoudakis ešte po krachu hovoril o tom, ako by pod rovnakou značkou chcel založiť nové aerolínie. Nakoniec pôsobil v charterových aerolíniách Air Slovakia, ktoré tiež skrachovali. Kroky manažmentu skúma polícia, no do dnešného dňa vyšetrovateľ zbiera len dôkazy a nikoho neobvinil.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 957
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 149
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 671
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 996
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 1 797
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 199
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 188
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 118
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 962
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 917

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kažimír prezidentovi Kiskovi odporučil, aby sa vzdal daňového tajomstva

Kiskovi sa do vysvetľovania financovania kampane nechce.

DOMOV

Župan by ma v prvom rade mohol presvedčiť, na čo mi je a čo robí

Podnikateľka by od úradov chcela pokoj.

Čo je nové na SME

Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý. Kandidáti na župana budú odpovedať na vaše otázky

SMEnaživo: Príďte diskutovať s kandidátmi na bratislavského župana.

DOMOV

Ľudí “na konci sveta“ župan v Prešove nezaujíma

Ľudí v Prešovskom samosprávnom kraji trápia cesty a nezamestnanosť.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.