Airbus A350 bude úspešne konkurovať Dreamlineru

Model A350 európskeho Airbusu bude úspešne konkurovať Dreamlineru 787, ktorý sa zatiaľ americký Boeing neúspešne pokúša dostať na trh.

(Zdroj: TASR/AP)

PARÍŽ. Airbus na naliehanie svojich zákazníkov zmenil koncepciu A350 a teraz vyvíja lietadlo s novými parametrami zodpovedajúcimi technologickým možnostiam XXI. storočia.

Celý trup diaľkového stroja bude z uhlíkových vláken. Ide o ultraľahký materiál. Na celkovej hmotnosti lietadla ho bude mať podiel 53 %. Vďaka tomu spotrebuje lietadlo na 100 kilometrov letu asi o 20 % menej paliva ako terajšie stroje rovnakej hmotnosti. Takú istú úsporu paliva bude však dosahovať aj Dreamliner.

A350 bude lietať podstatne tichšie než súčasné prúdové dopravné lietadlá. Zníženie ich hlučnosti prináša nová konštrukcia motorov. Ich prednosti sa osvedčili na obrovských A380.

A350 XWB (s mimoriadne širokým trupom) má priemer paluby 5,9 metra a umožní zvýšiť pohodlie cestujúcich; budú sa doň montovať širšie kreslá.

Airbus z vyvíjaného modelu ponúka už paletu modifikácií vnútorného vybavenia. Budú mať palubu pre 278 až po 350 cestujúcich. Základný model A350 bude mať dĺžku trupu 66,5 metra a rozpätie krídel 64,75 metra. S 314 cestujúcimi preletí bez medzipristátia 15.000 km. Jeho katalógová cena je stanovená na 254 miliónov USD (199,80 milióna eur).

Náklady na vývoj A350 výrazne prekročia 10 miliárd eur. Prvý stroj sa má dostať do riadnej leteckej premávky v roku 2013. O A350 je veľký záujem. Výrobca už získal od 33 zákazníkov 528 záväzných objednávok. Najviac ich kupujú spoločnosti Emirates (50) Qatar Airways a brazílska spoločnosť TAM. Boeing má na Dreamliner 840 objednávok.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 458
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 765
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 057
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 168
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 648
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 633
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 427
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.