Analytici: Dostavba D1 ekonomike razantnejšie nepomôže

Dostavba chýbajúcich úsekov diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami, na ktorú sú potrebné miliardy eur, slovenskej ekonomiky výraznejšie nepomôže.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. ČTK to povedali oslovení analytici. Ani ministerstvo dopravy nevie vyčísliť, aký vplyv by mala dostavba na zamestnanosť v dotknutých regiónoch. Využívaným argumentom podporovateľov dobudovania D1 bolo v minulosti tvrdenie, že bez diaľnice nie je možné povzbudiť ekonomický rozvoj v strede a na východe krajiny.

Z plánovaného diaľničného prepojenia medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami stále nie je postavených asi 30 kilometrov medzi Popradom a obcou Svinia. Chýba aj zhruba 45 kilometrov na Turci a okolí Ružomberka, ďalších 25 kilometrov je potrebné vybudovať na obchádzku problematického úseku pri Strečne.

Nenávratná podpora regiónov?

Ministerstvo dopravy v súčasnosti nechce zverejniť údaje o predpokladaných nákladoch na dobudovanie štvorprúdovej cesty, pretože sa ešte nerozhodlo o projektoch verejno-súkromného partnerstva, prostredníctvom ktorých chcela cestu postaviť predošlá vláda. Podľa skorších odhadov by si stavebné práce vyžiadali viac než štyri miliardy eur. To je takmer trojnásobne viac než je tohtoročný rozpočet ministerstva dopravy.

Výdavky štátu na výstavbu diaľnice by podľa analytika mimovládneho inštitútu INESS Radovana Ďuranu mohli nahradiť len vyššie výnosy z mýta. "Pokiaľ k tomu nedôjde, nová diaľnica bude vlastne slúžiť ako nenávratná podpora regiónov," myslí si analytik.

Analýza, ktorá by potvrdzovala, že dostavba diaľnice razantnejšie pomôže slovenskej ekonomike, chýba aj Petrovi Goliašovi z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy - INEKO. "Vláda by mala pri každom úseku diaľnic, ktorý chce budovať, predložiť analýzu s porovnaním nákladov a potenciálnych výnosov," poznamenal.

Náročný terén, drahá diaľnica

Ministerstvo dopravy však tvrdí, že presnejšie vypočítať ekonomické prínosy dostavby D1 nie je možné. "Dopady výstavby diaľnice - rýchlostnej cesty sa dajú predikovať iba s malou mierou pravdepodobnosti," citoval hovorca ministerstva Martin Krajčovič zo štúdie, ktorú si nechal úrad vypracovať. Bližšie nespresnil, v akej miere by napríklad vzrástla v regiónoch v okolí cesty zamestnanosť.

Ministerstvo zatiaľ neposkytlo ani údaje o tom, koľko peňazí by bolo na stavbu nevyhnutných, ak by sa zatiaľ nebudovali komplikované úseky pri Žiline a medzi Turanmi a Ružomberkom. Pri Žiline je potrebné raziť niekoľkokilometrový tunel, kopcovitý terén je aj za Turanmi, navyše cesta by mala podľa ochranárov negatívne následky na vzácne rašelinisko pri obci Rojkov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 665
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 283
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 398
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 629
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 042
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 974
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 680
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 516
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 254
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 248

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.