SME
Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

Analytici: Dostavba D1 ekonomike razantnejšie nepomôže

Dostavba chýbajúcich úsekov diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami, na ktorú sú potrebné miliardy eur, slovenskej ekonomiky výraznejšie nepomôže.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. ČTK to povedali oslovení analytici. Ani ministerstvo dopravy nevie vyčísliť, aký vplyv by mala dostavba na zamestnanosť v dotknutých regiónoch. Využívaným argumentom podporovateľov dobudovania D1 bolo v minulosti tvrdenie, že bez diaľnice nie je možné povzbudiť ekonomický rozvoj v strede a na východe krajiny.

Z plánovaného diaľničného prepojenia medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami stále nie je postavených asi 30 kilometrov medzi Popradom a obcou Svinia. Chýba aj zhruba 45 kilometrov na Turci a okolí Ružomberka, ďalších 25 kilometrov je potrebné vybudovať na obchádzku problematického úseku pri Strečne.

Skryť Vypnúť reklamu

Nenávratná podpora regiónov?

Ministerstvo dopravy v súčasnosti nechce zverejniť údaje o predpokladaných nákladoch na dobudovanie štvorprúdovej cesty, pretože sa ešte nerozhodlo o projektoch verejno-súkromného partnerstva, prostredníctvom ktorých chcela cestu postaviť predošlá vláda. Podľa skorších odhadov by si stavebné práce vyžiadali viac než štyri miliardy eur. To je takmer trojnásobne viac než je tohtoročný rozpočet ministerstva dopravy.

Výdavky štátu na výstavbu diaľnice by podľa analytika mimovládneho inštitútu INESS Radovana Ďuranu mohli nahradiť len vyššie výnosy z mýta. "Pokiaľ k tomu nedôjde, nová diaľnica bude vlastne slúžiť ako nenávratná podpora regiónov," myslí si analytik.

Analýza, ktorá by potvrdzovala, že dostavba diaľnice razantnejšie pomôže slovenskej ekonomike, chýba aj Petrovi Goliašovi z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy - INEKO. "Vláda by mala pri každom úseku diaľnic, ktorý chce budovať, predložiť analýzu s porovnaním nákladov a potenciálnych výnosov," poznamenal.

Skryť Vypnúť reklamu

Náročný terén, drahá diaľnica

Ministerstvo dopravy však tvrdí, že presnejšie vypočítať ekonomické prínosy dostavby D1 nie je možné. "Dopady výstavby diaľnice - rýchlostnej cesty sa dajú predikovať iba s malou mierou pravdepodobnosti," citoval hovorca ministerstva Martin Krajčovič zo štúdie, ktorú si nechal úrad vypracovať. Bližšie nespresnil, v akej miere by napríklad vzrástla v regiónoch v okolí cesty zamestnanosť.

Ministerstvo zatiaľ neposkytlo ani údaje o tom, koľko peňazí by bolo na stavbu nevyhnutných, ak by sa zatiaľ nebudovali komplikované úseky pri Žiline a medzi Turanmi a Ružomberkom. Pri Žiline je potrebné raziť niekoľkokilometrový tunel, kopcovitý terén je aj za Turanmi, navyše cesta by mala podľa ochranárov negatívne následky na vzácne rašelinisko pri obci Rojkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  2. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  5. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  6. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. Desať najkrajších pláží na Korfu
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Najnovšie dezinfekčné prostriedky
  3. Desať najkrajších pláží na Korfu
  4. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  5. Vážení poslanci, to naozaj?
  6. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Koniec čakania na kuriéra
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 763
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 057
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 773
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 4 742
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 371
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 753
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 532
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 479
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 071
  10. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli 2 957
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Moravská Nová Ves po búrke.

Výrazná supercelárna búrka priniesla veľké krúpy aj tornádo.


a 4 ďalší 1 h
Sedem obcí na južnej Morave spustošilo tornádo.

Búrka spôsobila obrovské škody.


1 h
Kontrola na rakúsko-slovenskej hranici.

Hranice zostávajú dokorán aj po odhalení delta mutácie na Slovensku.


13 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Ministerstvo na tento účel dodatočne vyčlení takmer 15 miliónov eur.


TASR 14 h
Ilustračné foto.

Krajina sa snaží o znižovanie emisií uhlíka.


SITA 15 h
Minister pôdohospodárstva Samuel Vlčan.

V lesoch by sa muselo hospodáriť citlivejšie.


TASR 16 h
Minister životného prostredia Ján Budaj.

Nový predpis schválili europoslanci vo štvrtok.


TASR 17 h