Cargo napriek strate investorov láka

Štát môže na predaji štátneho nákladného železničného dopravcu aj zarobiť. Záležať bude najmä na podmienkach.

(Zdroj: Ilustračné - Archív SME)

BRATISLAVA. Podľa nedávnej analýzy INEKO sa tri štátne železničné spoločnosti podieľajú na deficite verejných financií takmer jedným percentom HDP. Samotné Cargo z toho tvorí pätinu.

Programové vyhlásenie vlády pritom naznačuje, že na predaj stratového podniku si počkáme. Najprv ho totiž čaká revitalizácia, až potom hľadanie strategického partnera. Hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič nespresnil, či konsolidácia bude znamenať oddlžovanie. „Na základe auditu rozhodneme o ďalších krokoch v súčinnosti s ministerstvom financií,“ povedal.

Rakúšania povedali nie, Nemci možno

Kým rakúske Rail Cargo, víťaz zrušeného privatizačného tendra, ešte minulý týždeň povedalo privatizácii nášho Carga razantne nie, Nemci sú vo vyjadreniach zdržanlivejší.

Cargo v skratke
  • má asi 9800 zamestnancov,
  • prevádzkuje 14-tisíc vozňov,
  • vlani prepravilo 33,8 milióna ton tovaru, v roku 2008 to bolo 44,5 milióna ton tovaru,
  • vlani vykázalo stratu 127 miliónov eur (3,8 miliardy korún),
  • 166­miliónový štátny úver preveruje Brusel,
  • víťaz privatizačného tendra Rail Cargo Austria a J&T za firmu ponúkal viac ako 13 miliárd slovenských korún, čo je 432 miliónov eur.

„Pozeráme sa na každú príležitosť, ktorá sa na trhu vyskytne,“ povedal hovorca Deutsche Bahn pre nákladnú dopravu Christian Wenzl. Na trhu podľa neho prebieha konsolidácia, z ktorej niekoľkokrát vyťažili. „Teraz k tomu nemáme čo viac povedať.“

Hovorca skupiny Slavia Capital Peter Benčúrik, ktorá sa tiež uchádzala o Cargo v tendri v roku 2005, bol o niečo zhovorčivejší. „Nevylučujem náš záujem o privatizáciu.“

Slavia pritom v privatizačnom tendri maďarských železníc ponúkla druhú najlepšiu ponuku. „Dnes však ešte nie sú známe podmienky privatizácie,“ povedal Benčúrik.

Nevylúčil však ani prípadné rokovania o týchto podmienkach. „Treba si uvedomiť, že Cargo bolo pred štyrmi rokmi v lepšej kondícii, ako je dnes.“

Predať hneď alebo oddlžiť?

Podľa poslanca SDKÚ a bývalého šéfa osobnej železničnej spoločnosti ZSSK Ondreja Mateja je najlepším riešením pri súčasnom stave verejných financií okamžitý predaj. „Bez akéhokoľvek predchádzajúceho oddlženia, to by prevzal na seba nový majiteľ.“

„Z pohľadu štátu treba analyzovať, či je výhodnejšie dlhy prevziať a následne konsolidovať, alebo sa uspokojiť s nižším výnosom z privatizácie,“ vraví šéf INEKO Peter Goliaš.

Revitalizáciu Carga treba urýchlene nahradiť jeho privatizáciou a vyhnúť sa tomu najhoršiemu scenáru - krachu či ďalším dotáciám na úkor rastu verejného dlhu, myslí si Ivan Štulajter.

O výhodnosti celého obchodu zrejme nakoniec rozhodne cena za využívanie koľají. Myslí si to aj Goliaš. Cenu máme najvyššiu v Európe, za čo proti nám Brusel začal správne konanie. Úrad pre reguláciu železničnej dopravy už pripravil jej zmenu.

Tá môže budúci rok Cargu ušetriť až 50 miliónov eur. Zároveň sa naše koľaje môžu stať prístupnejšie konkurenčným firmám zo zahraničia.

Nikto však dnes nechce predvídať, či sa výpadkom príjmov Železníc Slovenskej republiky, ktoré spravujú infraštruktúru, bude musieť zvýšiť ich dotovanie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 239
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 237
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 634
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 380
  5. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 031
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 999
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 905
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 796
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 614
  10. Inteligencia vo všetkom 1 556

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

SVET

Francúzi dovolili, podľa odhadov postupujú Macron a Le Penová (minúta po minúte)

Le Penová označila postup za historický výsledok.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Medzinárodný menový fond vyzdvihol ekonomické výsledky Slovenska

Išlo predovšetkým o výsledky hospodárenia.

Érsek potápa súťaž na vlaky do Bystrice, obnovuje rýchliky do Košíc cez Zvolen

Ministerstvo dopravy zrušilo vo februári súťaž na vlaky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Mali priniesť lepšie služby a nižšie ceny

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop