Cargo napriek strate investorov láka

Štát môže na predaji štátneho nákladného železničného dopravcu aj zarobiť. Záležať bude najmä na podmienkach.

(Zdroj: Ilustračné - Archív SME)

BRATISLAVA. Podľa nedávnej analýzy INEKO sa tri štátne železničné spoločnosti podieľajú na deficite verejných financií takmer jedným percentom HDP. Samotné Cargo z toho tvorí pätinu.

Programové vyhlásenie vlády pritom naznačuje, že na predaj stratového podniku si počkáme. Najprv ho totiž čaká revitalizácia, až potom hľadanie strategického partnera. Hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič nespresnil, či konsolidácia bude znamenať oddlžovanie. „Na základe auditu rozhodneme o ďalších krokoch v súčinnosti s ministerstvom financií,“ povedal.

Rakúšania povedali nie, Nemci možno

Kým rakúske Rail Cargo, víťaz zrušeného privatizačného tendra, ešte minulý týždeň povedalo privatizácii nášho Carga razantne nie, Nemci sú vo vyjadreniach zdržanlivejší.

Cargo v skratke
  • má asi 9800 zamestnancov,
  • prevádzkuje 14-tisíc vozňov,
  • vlani prepravilo 33,8 milióna ton tovaru, v roku 2008 to bolo 44,5 milióna ton tovaru,
  • vlani vykázalo stratu 127 miliónov eur (3,8 miliardy korún),
  • 166­miliónový štátny úver preveruje Brusel,
  • víťaz privatizačného tendra Rail Cargo Austria a J&T za firmu ponúkal viac ako 13 miliárd slovenských korún, čo je 432 miliónov eur.

„Pozeráme sa na každú príležitosť, ktorá sa na trhu vyskytne,“ povedal hovorca Deutsche Bahn pre nákladnú dopravu Christian Wenzl. Na trhu podľa neho prebieha konsolidácia, z ktorej niekoľkokrát vyťažili. „Teraz k tomu nemáme čo viac povedať.“

Hovorca skupiny Slavia Capital Peter Benčúrik, ktorá sa tiež uchádzala o Cargo v tendri v roku 2005, bol o niečo zhovorčivejší. „Nevylučujem náš záujem o privatizáciu.“

Slavia pritom v privatizačnom tendri maďarských železníc ponúkla druhú najlepšiu ponuku. „Dnes však ešte nie sú známe podmienky privatizácie,“ povedal Benčúrik.

Nevylúčil však ani prípadné rokovania o týchto podmienkach. „Treba si uvedomiť, že Cargo bolo pred štyrmi rokmi v lepšej kondícii, ako je dnes.“

Predať hneď alebo oddlžiť?

Podľa poslanca SDKÚ a bývalého šéfa osobnej železničnej spoločnosti ZSSK Ondreja Mateja je najlepším riešením pri súčasnom stave verejných financií okamžitý predaj. „Bez akéhokoľvek predchádzajúceho oddlženia, to by prevzal na seba nový majiteľ.“

„Z pohľadu štátu treba analyzovať, či je výhodnejšie dlhy prevziať a následne konsolidovať, alebo sa uspokojiť s nižším výnosom z privatizácie,“ vraví šéf INEKO Peter Goliaš.

Revitalizáciu Carga treba urýchlene nahradiť jeho privatizáciou a vyhnúť sa tomu najhoršiemu scenáru - krachu či ďalším dotáciám na úkor rastu verejného dlhu, myslí si Ivan Štulajter.

O výhodnosti celého obchodu zrejme nakoniec rozhodne cena za využívanie koľají. Myslí si to aj Goliaš. Cenu máme najvyššiu v Európe, za čo proti nám Brusel začal správne konanie. Úrad pre reguláciu železničnej dopravy už pripravil jej zmenu.

Tá môže budúci rok Cargu ušetriť až 50 miliónov eur. Zároveň sa naše koľaje môžu stať prístupnejšie konkurenčným firmám zo zahraničia.

Nikto však dnes nechce predvídať, či sa výpadkom príjmov Železníc Slovenskej republiky, ktoré spravujú infraštruktúru, bude musieť zvýšiť ich dotovanie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. Cíťte sa v priestore príjemne
  3. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  5. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  6. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  8. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  9. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  10. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 876
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 818
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 544
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 281
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 262
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 040
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 758
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 003
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 044
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 891

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Koho odfotili s Kollárom či Lipšicom? Politici a mafiáni na fotkách

Súd na kauciu prepustil z väzby Ľubomíra Kudličku, považovaného za šéfa gangu takáčovcov. Bol na prvej fotke spájajúcej mafiu a politika.

TECH

O krok bližšie k základni na Mesiaci. Je plný vody

Voda sa na Mesiac dostala krátko po jeho vzniku.

Neprehliadnite tiež

Brusel chce regulovať hranolčeky, môžu chutiť inak

Únia rokuje o nariadení, ktoré obmedzí teplotu fritovania zemiakov. Chuť hranolčekov to môže zmeniť.

Chcete stovky eur? Firmy zvyšujú odmeny za odporučenie nových ľudí

Na úradoch práce sa míňajú šikovní ľudia, preto firmy začali robiť nábor inak.

Zadržaný manažér VW v kauze emisií chce priznať vinu

Schmidta zatkli začiatkom januára na Floride.

Bratislava môže dostať novú linku, v Maďarsku vznikli nové aerolinky

Aerolínie založil honorárny konzul Maďarska na Srí Lanke, pôvodne chcel lietať dlhé trasy do Číny či Thajska.