Cargo napriek strate investorov láka

Štát môže na predaji štátneho nákladného železničného dopravcu aj zarobiť. Záležať bude najmä na podmienkach.

(Zdroj: Ilustračné - Archív SME)

BRATISLAVA. Podľa nedávnej analýzy INEKO sa tri štátne železničné spoločnosti podieľajú na deficite verejných financií takmer jedným percentom HDP. Samotné Cargo z toho tvorí pätinu.

Programové vyhlásenie vlády pritom naznačuje, že na predaj stratového podniku si počkáme. Najprv ho totiž čaká revitalizácia, až potom hľadanie strategického partnera. Hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič nespresnil, či konsolidácia bude znamenať oddlžovanie. „Na základe auditu rozhodneme o ďalších krokoch v súčinnosti s ministerstvom financií,“ povedal.

Rakúšania povedali nie, Nemci možno

Kým rakúske Rail Cargo, víťaz zrušeného privatizačného tendra, ešte minulý týždeň povedalo privatizácii nášho Carga razantne nie, Nemci sú vo vyjadreniach zdržanlivejší.

Cargo v skratke
  • má asi 9800 zamestnancov,
  • prevádzkuje 14-tisíc vozňov,
  • vlani prepravilo 33,8 milióna ton tovaru, v roku 2008 to bolo 44,5 milióna ton tovaru,
  • vlani vykázalo stratu 127 miliónov eur (3,8 miliardy korún),
  • 166­miliónový štátny úver preveruje Brusel,
  • víťaz privatizačného tendra Rail Cargo Austria a J&T za firmu ponúkal viac ako 13 miliárd slovenských korún, čo je 432 miliónov eur.

„Pozeráme sa na každú príležitosť, ktorá sa na trhu vyskytne,“ povedal hovorca Deutsche Bahn pre nákladnú dopravu Christian Wenzl. Na trhu podľa neho prebieha konsolidácia, z ktorej niekoľkokrát vyťažili. „Teraz k tomu nemáme čo viac povedať.“

Hovorca skupiny Slavia Capital Peter Benčúrik, ktorá sa tiež uchádzala o Cargo v tendri v roku 2005, bol o niečo zhovorčivejší. „Nevylučujem náš záujem o privatizáciu.“

Slavia pritom v privatizačnom tendri maďarských železníc ponúkla druhú najlepšiu ponuku. „Dnes však ešte nie sú známe podmienky privatizácie,“ povedal Benčúrik.

Nevylúčil však ani prípadné rokovania o týchto podmienkach. „Treba si uvedomiť, že Cargo bolo pred štyrmi rokmi v lepšej kondícii, ako je dnes.“

Predať hneď alebo oddlžiť?

Podľa poslanca SDKÚ a bývalého šéfa osobnej železničnej spoločnosti ZSSK Ondreja Mateja je najlepším riešením pri súčasnom stave verejných financií okamžitý predaj. „Bez akéhokoľvek predchádzajúceho oddlženia, to by prevzal na seba nový majiteľ.“

„Z pohľadu štátu treba analyzovať, či je výhodnejšie dlhy prevziať a následne konsolidovať, alebo sa uspokojiť s nižším výnosom z privatizácie,“ vraví šéf INEKO Peter Goliaš.

Revitalizáciu Carga treba urýchlene nahradiť jeho privatizáciou a vyhnúť sa tomu najhoršiemu scenáru - krachu či ďalším dotáciám na úkor rastu verejného dlhu, myslí si Ivan Štulajter.

O výhodnosti celého obchodu zrejme nakoniec rozhodne cena za využívanie koľají. Myslí si to aj Goliaš. Cenu máme najvyššiu v Európe, za čo proti nám Brusel začal správne konanie. Úrad pre reguláciu železničnej dopravy už pripravil jej zmenu.

Tá môže budúci rok Cargu ušetriť až 50 miliónov eur. Zároveň sa naše koľaje môžu stať prístupnejšie konkurenčným firmám zo zahraničia.

Nikto však dnes nechce predvídať, či sa výpadkom príjmov Železníc Slovenskej republiky, ktoré spravujú infraštruktúru, bude musieť zvýšiť ich dotovanie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  4. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  5. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  6. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Alarica – new business project in the market of shoes
  7. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  8. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  9. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 8 668
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 118
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 078
  4. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 2 680
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 103
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 940
  7. Kam do tepla v januári? 1 545
  8. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 468
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 445
  10. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 1 249

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Je z trinástich detí a nikto mu neveril. Dnes láme rekordy

Hovoria o ňom ako o novom Matejovi Tóthovi. Sedemnásťročný Daniel Kováč však musel dokázať, že nie je feťák a so športom to myslí vážne.

DOMOV

Trebišov, mesto syfilisu. Už osem rokov sa mu nedarí nad chorobou zvíťaziť

Syfilis šíria nezriedka detské prostitútky.

ŠPORT

Kuzminovej brat Šipulin nebude môcť štartovať na olympiáde

Infomovala spravodajská agentúra RIA.

KOMENTÁRE

Urazili ste môjho priateľa, pán premiér

Viem, nemenovali ste ho. Ale označili ste ho jeho náboženským vyznaním.

Neprehliadnite tiež

Amazon dotlačil Carrefour k tomu, že investuje takmer 3 miliardy eur do e-shopov

Druhý najväčší maloobchodný reťazec na svete online predajom reaguje na rastúci tlak amerického internetového obchodu Amazon.

Nezamestnaní sa za prácou presúvať nechcú, štvortisícový príspevok by to mohol zmeniť

Ak sa už Slovák rozhodne, že sa za prácou presťahuje, uprednostní odchod do zahraničia.

Bývalý jazdec formuly 1 Niki Lauda kupuje späť leteckú spoločnosť Niki, ktorú založil

Firma pretekára Laudu Laudamotion zdolala svojich konkurentov v snahe zachrániť leteckú spoločnosť Niki.

Netflix je po prvýkrát ohodnotený na vyše 100 miliárd dolárov

Netflix je čoraz viac populárnejší aj v Európe, európskych divákov je viac ako amerických.

Riaditeľ spišskonovoveského Embraca označil navýšenie platov za nadštandardné

Celkové príjmy zamestnancov spoločnosti vzrastú v tomto roku v priemere o 11 percent.