SME
Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

Cargo napriek strate investorov láka

Štát môže na predaji štátneho nákladného železničného dopravcu aj zarobiť. Záležať bude najmä na podmienkach.

(Zdroj: Ilustračné - Archív SME)

BRATISLAVA. Podľa nedávnej analýzy INEKO sa tri štátne železničné spoločnosti podieľajú na deficite verejných financií takmer jedným percentom HDP. Samotné Cargo z toho tvorí pätinu.

Programové vyhlásenie vlády pritom naznačuje, že na predaj stratového podniku si počkáme. Najprv ho totiž čaká revitalizácia, až potom hľadanie strategického partnera. Hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič nespresnil, či konsolidácia bude znamenať oddlžovanie. „Na základe auditu rozhodneme o ďalších krokoch v súčinnosti s ministerstvom financií,“ povedal.

Rakúšania povedali nie, Nemci možno

Kým rakúske Rail Cargo, víťaz zrušeného privatizačného tendra, ešte minulý týždeň povedalo privatizácii nášho Carga razantne nie, Nemci sú vo vyjadreniach zdržanlivejší.

Cargo v skratke
  • má asi 9800 zamestnancov,
  • prevádzkuje 14-tisíc vozňov,
  • vlani prepravilo 33,8 milióna ton tovaru, v roku 2008 to bolo 44,5 milióna ton tovaru,
  • vlani vykázalo stratu 127 miliónov eur (3,8 miliardy korún),
  • 166­miliónový štátny úver preveruje Brusel,
  • víťaz privatizačného tendra Rail Cargo Austria a J&T za firmu ponúkal viac ako 13 miliárd slovenských korún, čo je 432 miliónov eur.

„Pozeráme sa na každú príležitosť, ktorá sa na trhu vyskytne,“ povedal hovorca Deutsche Bahn pre nákladnú dopravu Christian Wenzl. Na trhu podľa neho prebieha konsolidácia, z ktorej niekoľkokrát vyťažili. „Teraz k tomu nemáme čo viac povedať.“

Hovorca skupiny Slavia Capital Peter Benčúrik, ktorá sa tiež uchádzala o Cargo v tendri v roku 2005, bol o niečo zhovorčivejší. „Nevylučujem náš záujem o privatizáciu.“

Slavia pritom v privatizačnom tendri maďarských železníc ponúkla druhú najlepšiu ponuku. „Dnes však ešte nie sú známe podmienky privatizácie,“ povedal Benčúrik.

Nevylúčil však ani prípadné rokovania o týchto podmienkach. „Treba si uvedomiť, že Cargo bolo pred štyrmi rokmi v lepšej kondícii, ako je dnes.“

Predať hneď alebo oddlžiť?

Podľa poslanca SDKÚ a bývalého šéfa osobnej železničnej spoločnosti ZSSK Ondreja Mateja je najlepším riešením pri súčasnom stave verejných financií okamžitý predaj. „Bez akéhokoľvek predchádzajúceho oddlženia, to by prevzal na seba nový majiteľ.“

„Z pohľadu štátu treba analyzovať, či je výhodnejšie dlhy prevziať a následne konsolidovať, alebo sa uspokojiť s nižším výnosom z privatizácie,“ vraví šéf INEKO Peter Goliaš.

Revitalizáciu Carga treba urýchlene nahradiť jeho privatizáciou a vyhnúť sa tomu najhoršiemu scenáru - krachu či ďalším dotáciám na úkor rastu verejného dlhu, myslí si Ivan Štulajter.

O výhodnosti celého obchodu zrejme nakoniec rozhodne cena za využívanie koľají. Myslí si to aj Goliaš. Cenu máme najvyššiu v Európe, za čo proti nám Brusel začal správne konanie. Úrad pre reguláciu železničnej dopravy už pripravil jej zmenu.

Tá môže budúci rok Cargu ušetriť až 50 miliónov eur. Zároveň sa naše koľaje môžu stať prístupnejšie konkurenčným firmám zo zahraničia.

Nikto však dnes nechce predvídať, či sa výpadkom príjmov Železníc Slovenskej republiky, ktoré spravujú infraštruktúru, bude musieť zvýšiť ich dotovanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. Desať najkrajších pláží na Korfu
  6. Vážení poslanci, to naozaj?
  7. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  8. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  9. Stiahnite si stovky e-kníh
  10. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Najnovšie dezinfekčné prostriedky
  3. Desať najkrajších pláží na Korfu
  4. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  5. Vážení poslanci, to naozaj?
  6. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Koniec čakania na kuriéra
  1. Stiahnite si stovky e-kníh 6 270
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 5 611
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 391
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 5 165
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 234
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 4 063
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 848
  8. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot 3 529
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 471
  10. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli 3 185
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Na jar opustilo poštu zhruba 555 ľudí.


TASR 23m
Niektorí výrobcovia sa rozhodli využiť záujem kupujúcich a poskytujú na tepelné čerpadlá zľavy vo výške dotácie.

Rastúci záujem podporujú zľavami.


16. jún

Na Slovensku sa objavili pokusy telefonicky získať citlivé bankové informácie.


TASR 2 h
Minister dopravy Andrej Doležal.

Morálne ani etické kritéria nie sú podľa Doležala kritériami verejného obstarávania.


TASR 3 h