Minister Simon: Z garáže milióny nevyžmýkate

V deň rozhovoru oslávil len 40. narodeniny, ale v kresle ministra pôdohospodárstva už sedí po štvorročnej prestávke druhýkrát.

Zsolt Simon vyštudoval Vysokú školu zemědelskú v Brne. Za druhej Dzurindovej vlády bol ministrom pôdohospodárstva za SMK. Na tento post sa po štyroch rokoch vrátil, ale už ako podpredseda najmenšej parlamentnej strany Most­Híd.(Zdroj: PRE SME – GABRIEL KUCHTA)

ZSOLT SIMON.

O tri týždne bude referendum. Pôjdete hlasovať?

„Áno.“

Čo hovoríte na referendum, z ktorého polovica otázok je v programovom vyhlásení?

„Nejde o to, či sú niektoré otázky v programovom vyhlásení vlády, alebo nie. Pozerám sa na to tak, že občania chcú rozhodovať o niektorých otázkach sami. Chcú, aby o tom bolo verejné hlasovanie. To je podľa mňa najvyšší stupeň demokracie, aký môže existovať.“

Podľa Fica je to zbytočne vyhodených sedem miliónov.

„Zbytočne sme vyhodili viac peňazí, keď sme predávali emisie za polovičnú cenu.“

Ako myslíte, že referendum dopadne?

„Dúfam, že prejde, hoci by to bol malý zázrak.“

Takže nepríde dosť ľudí.

„Je to viac než isté. Je to dlhodobý trend na Slovensku, čo je trochu smutné.“

Pôjdete hlasovať, hovoríte, že je to najvyššia forma demokracie. Prečo Most otvorene nepodporuje referendum?

„Povedal som, že pôjdem hlasovať, to je jasná podpora.“

Stačí to?

„Je to iniciatíva SaS, ktorú si presadili, pozbierali podpisy a doviedli do úspešného konca. Teraz je to na občanoch.“

Ako ste sa vyrovnali s výrokmi Mikuláša Dzurindu, že Most je piata kolóna Smeru?

„S odstupom času sa poopravil.“

Pred vami? Ospravedlnil sa?

„Bolo to pred Bélom Bugárom. Povedal, že to musí prehodnotiť. Nepamätám si to však presne.“

Bolo to vtedy, keď už bolo jasné, že zostavíte koalíciu?

„Nie, ešte pred voľbami. Vtedy sme nevedeli, že Most dosiahne výsledok, aký dosiahol.“

Dzurinda si teda už nemyslí, že ste piata kolóna Smeru?

„To sa musíte opýtať jeho.“

Keď sa Richard Sulík po voľbách preriekol, že dostanete len dve ministerstvá, Bugár sa veľmi nahneval. Teraz mu Sulík odkázal, že nerozumie daniam a odvodom. Nahneval sa opäť. Ako Sulíka vnímate?

„Jeho odborné znalosti sú veľmi dobré, ale cesta, akou sa k tomu chce dostať, nekorešponduje s našimi predstavami. Nedá sa riešiť všetko naraz. Nie je možné dnes zaviesť odvodový bonus. Osobne si pritom myslím, že odvodový bonus je dobrý. Ale je potrebné ho riešiť celkovo. Teda spolu s verejnými financiami.“

Ako?

„Môžeme ísť cestou riešenia remeselníkov, živnostníkov, budeme ,nasierať ľudí', ale reálny výber peňazí pre rozpočet bude minimálny. Alebo je čestnejšie sa postaviť a povedať, že daň za vládnutie Roberta Fica je zvýšiť DPH o percento. S časovým ohraničením. Aby každý vedel, že toto musí zaplatiť preto, že tu vládol Fico.“

Na rok, na dva?

„Keď sa ekonomika naštartuje, tak by DPH mohla klesnúť na 19 percent a možno aj nižšie.“

DPH je teda riešenie?

„Dnes by bola čistejším a transparentnejším riešením.“

O koľko percent by sa mala zvýšiť?

„Myslím, že jedno percento by nám pomohlo a bolo by to lepšie ako čiastočné riešenia – ako zavádzanie nových daní či odvodov. Nemali by sme ísť cestou: povedzme si, čo sme ešte nezdanili a zdaňme to.“

Nemali by sa vyčistiť výnimky pri odvodoch, ktoré dnes veľa ľudí využíva?

„Postupne áno.“

Presvedčíte o zvýšení DPH aj premiérku Ivetu Radičovú a Ivana Mikloša?

„Bude sa o tom diskutovať, ale považujem to za správne.“

Myslíte si, že zvýšenie DPH ovplyvní aj ceny tovarov? Napríklad potravín?

„Je evidentné, že reťazce majú vysoký príjem a aj zisk. Zoberme si cenu chleba. V roku 2005 sa vyšplhala na dnešnú úroveň a odvtedy sa veľmi nezmenila. Ale cena obilia v roku 2005 bola 200 eur a minulý rok 100 eur. Kam zmizla obchodná marža? V potravinách by sa 20­ až 30­percentné zdraženie nemalo prejaviť. Zvýšenie DPH o percento si dokážu obchodníci vykryť z marže.“

Takže nevidíte priestor na zvyšovanie cien potravín?

„Nie.“

Ste najmenšou parlamentnou stranou. Niekedy to vyzerá, že aj najmenej spokojnou. Ozvali ste sa prví ohľadom úsporného balíčka. Cítite sa v tejto vláde komfortne?

„Žiadna z koaličných strán sa v tejto vláde necíti komfortne. Zdedili sme totiž len problémy, ktoré musíme hasiť. Preto nemôžeme robiť politiku pre občanov. Teraz dávame do poriadku veci, ktoré Fico zanechal – obrovskú sekeru v štátnej kase, vyprázdnenú špajzu, kauzy, nástenkový tender, Columbex, emisie. Každý rezort má len ,prúsery'. Nikto nemôže robiť populárne veci. Ako sa môžeme cítiť dobre? Ako môžeme robiť pokojnú politiku? Tú vedel robiť Fico, ktorý kašľal na občanov a rozhadzoval aj to, čo nemal a riešil si len svojich mecenášov.“

Čo sa dialo na pôdohospodárstve? Kradlo sa?

„Nechcem to povedať týmito slovami, ale veci, čo sa tu diali, nie sú v súlade so zákonom.“

Robili sa súkromné kšefty?

„Úrad napríklad rozhodol, že zamenia pozemok Štátnych lesov za tri koruny, lebo sa tam pestovali dreviny alebo semenné porasty. O dva roky zamenené pozemky spoločnosť predáva za 1800 korún, lebo vedľa je golfové ihrisko. Nie sú to kšefty?“

Ako vyzerá kauza emisie?

„Predstava Interblue Group Europe, že sú nástupcovia Interblue Group, je nadsadená a nereálna. Aby záväzok prešiel na niekoho iného, treba súhlas oboch strán. Slovensko s tým však nesúhlasilo. Pôvodná garážová firma teda skončila bez právoplatného nástupcu. Nikde nie je oficiálna zmienka, že majú nástupníctvo. Potom by bolo možné vymáhať od nich sumu, ktorú nám dlžia. Slovensko tak prišlo nielen o polovicu sumy, o ktorú lacnejšie predalo emisie, ale aj o 15 miliónov eur za zelené schémy. Pokračovať v zmluve by bola nesmierna hlúposť. Niet pochýb, že pri obchode došlo k pochybeniu a zneužitiu. Konajú orgány činné v trestnom konaní a budem rád, keď označia konkrétneho vinníka.“

O 15 miliónov eur teda definitívne prídeme?

„Myslím, že áno. Z garáže nikto nevyžmýka 15 miliónov.“

Máte informácie, kto na predaji zarobil? Kolovali dokumenty, podľa nich nešlo len o ľudí blízkych SNS.

„Nemáme bližšie informácie, lebo pomerne dobre čistili. Nie každý materiál sa na ministerstve nachádza.“

Veríte, že sa na tom nabalili len ľudia, ktorí sa k tomu priznali ako Havalec, Bilas?

„Taký naivný nie som. Podieľali sa na tom aj ľudia blízki Ficovi. To je moje presvedčenie.“

A videli ste to na papieri?

„Že sa to týka jemu blízkych ľudí to áno, ale či je to pravda, je vecou orgánov činných v trestnom konaní.“

Ste piatym ministrom na tomto poste za päť rokov. Väčšina vašich predchodcov musela odísť pre kauzy. Láka rezort ľudí, aby si, ako hovoril Mečiar, zobli?

„V kresle, v ktorom sedím, bolo 11 ministrov. Päť za životné prostredie, štyria za pôdohospodárstvo, dvaja za výstavbu. A to nepočítam tých, čo len zaskakovali na mesiac na dva.“

Je to teda ministerstvo, kde sa dá dobre zobnúť?

„Je to rezort, kde je veľa zodpovednosti a kompetencií. Tí, čo tu boli predo mnou, nemali záujem zastupovať záujmy štátu.“

V stredu ste predstavili novelu nariadenia vlády o vyňatí ornej pôdy z pôdneho fondu. Do pripomienkového konania ste ju dali už 23. júla, pritom programové vyhlásenie parlament schválil až 10. augusta. Prečo ste sa tak ponáhľali?

„Dal som to spracovať, nech je to čím skôr hotové.“

Nechceli ste aspoň počkať, kým parlament schváli programové vyhlásenie a budete mať legitimitu?

„Nechceli sme to robiť tak, že jeden deň to dáme na vládu, druhý do parlamentu. Dal som to vypracovať na základe programových téz. Je to potrebné, lebo evidujem, že dochádza k prehodnoteniu pôdy medzi bonitnými triedami tak, aby kupci platili menej alebo neplatili. Toto je priestor na korupciu.“

Bude sa niekto za tú korupciu zodpovedať?

„Budem riešiť aj úradníkov, ale je to veľmi ťažké. Lebo napríklad akákoľvek stavba, ktorá sa realizuje pod hlavičkou mesta a obce, je bez poplatku. A čo sa deje? Investor sa dohodne s obcou, tá to zrealizuje a potom to predá investorovi za režijné náklady. Alebo si nájdem cestičky, aby sa pôda prehodnotila. My sme poplatky počas Dzurindovej vlády zrušili, lebo sa nám zdali diskriminačné a zabraňovali rozvoju. Nechcem obhajovať developerov, ale krajina potrebuje nové impulzy. A ak im budeme brániť týmito administratívnymi opatreniami, ako sa potom naštartuje ekonomika?“

Neobávate sa, že keď znížite poplatky, tak bude najkvalitnejšia pôda zastavaná?

„Chceme preto novelizovať niektoré zákony, napríklad sprísniť stavebný zákon a odstrániť tak čierne stavby.“

Nariadenie bude platiť skôr ako zákony. Nemalo by sa to riešiť naraz?

„Nemám s tým problém, aby to išlo naraz. Dal som príkaz, aby to pripravili, lebo som mal pocit, že je potrebné riešenie.“

Máte v rezorte ušetriť 10 percent. Kde chcete šetriť?

„Efektívnym obstarávaním, odstránime duplicitu a znížime počet pracovníkov.“

Koľkých chcete prepustiť?

„Desať percent nám veľký problém neurobí.“

Takže máte 10­percentnú prezamestnanosť?

„Áno. Keď si 20 percent ľudí na úrade vezme dovolenku, nik si to ani nevšimne. Je tu sekcia, kde pracuje 22 ľudí a štyria robia to isté.“

Koľko chcete ušetriť?

„Tých 10 percent sa do toho zmestí. Ak bude efektívne verejné obstarávanie a vyrovnáme sa so starými dlhmi, tak by mohli byť úspory aj väčšie.“

Vláda má v programe, že chce plošné zrušenie poľnohospodárskych dotácií.

„V rámci Európskej únie.“

Ako to chcete urobiť? Sú tu silné lobistické skupiny, najmä v západnej Európe.

„Neobávam sa, že nemôžeme byť úspešní. Táto krajina musí využiť všetky možnosti, ktoré má v rámci únie. Napríklad aj našu angažovanosť v rámci morského rybolovu.“

Otvoríte diskusiu o morskom rybolove, a tak zrušíte poľnohospodárske dotácie?

„Chcel som povedať, že sú témy, ktoré sú citlivé pre nás, a také, ktoré sú citlivé pre iné krajiny. A Slovensko sa tými otázkami vôbec nezaoberá, a možno by sa malo.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 225
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 263
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 898
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 790
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 449
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 410
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 269
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 254
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 172
  10. Leto nekončí! 842

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.