Trh práce sa oživuje. Pracovných ponúk je medziročne viac. Personalisti očakávajú, že oživenie bude pokračovať aj v druhom polroku.
BRATISLAVA. Zamestnávatelia začínajú hľadať ľudí. Počet pracovných ponúk oproti vlaňajšku stúpol takmer o 3 percentá. Najvýraznejšie to vidieť pri odvetviach, ktoré najviac zasiahla kríza. Výrazné je to najmä v automobilovom priemysle. Počet ponúk sa tam podľa údajov pracovného portálu Profesia.sk medziročne zvýšil o viac ako 42 percent. „Automobilky opäť spúšťajú výrobu na niekoľko zmien, naberajú zamestnancov,“ opisuje Lucia Burianová, hovorkyňa Profesie.sk.
Na opačnom konci rebríčka s počtom ponúk sa umiestňujú telekomunikácie. Príčinou je podľa Burianovej aj spojenie Slovak Telekom a TMobile. „Dochádza k optimalizácii počtu zamestnancov, zlučovanie sa týka viacerých manažérskych pozícií,“ povedala.
Oživovanie má pokračovať
V najbližšom čase by sa na trhu práce nemalo veľa zmeniť. Personalisti očakávajú, že ponuky budú pribúdať, ale zároveň neočakávajú veľmi dynamický nárast. „Skôr pôjde o postupné obsadzovanie pozícií,“ povedal Luboš Sirota, generálny riaditeľ personálnej agentúry Trenkwalder.
Portál Profesia.sk očakáva, že v druhom polroku by sa počet ponúk mohol zvýšiť oproti vlaňajšku až o štvrtinu.
Oživovanie však nemusí byť konečné. Rastúci trend by podľa Sirotu mohlo negatívne ovplyvniť napríklad avizované zavedenie odvodov pri práci na dohody.
Zlepšenie na trhu práce potvrdzujú aj niektoré firmy. „V porovnaní s minulým rokom sa mierne oživil a predpokladám, že tento trend bude pokračovať,“ povedala HR manažérka spoločnosti Ness Zuzana Jojićová.
Vidieť to aj na plánoch niektorých spoločností. Petra Flemrová, manažérka ľudských zdrojov developer Inter IKEA, povedala, že v najbližších rokoch plánujú zvýšiť počet zamestnancov o 20 percent.
Inak to vidí spoločnosť Slovnaft. „Nevidíme výraznejší posun na trhu práce oproti minulému roku,“ povedal hovorca Anton Molnár. Aj napriek väčšiemu počtu uchádzačov je podľa neho problematické získať kvalitných zamestnancov.
Zväčšujú nároky
Nezamestnanosť spôsobila, že niektoré firmy majú na budúcich pracovníkov vyššie nároky. „Zamestnávateľ je vo výhode a môže klásť podmienky. Je si vedomý, že na trhu práce je veľa uchádzačov a môže túto situáciu využiť vo svoj prospech,“ povedala Burianová. Pred krízou to podľa nej bolo naopak.
Potvrdzuje to aj Sirota: „Firmy v čase krízy nemajú nárok na omyl spojený s nesprávnym výberom pracovníkov.“ Najväčší dôraz pritom kladú na jazykové a počítačové schopnosti. „Znalosť cudzieho jazyka už začína byť požiadavkou aj na robotníckych pozíciách,“ povedal Sirota.
Okrem toho podľa personalistov rozhodujú aj osobnostné predpoklady ako práca v tíme či samostatnosť.