Z Carga sa stal neriešiteľný problém

Nové ceny za využívanie koľají môžu Cargu ušetriť až 50 miliónov eur. Vyššie dotácie však potom bude potrebovať ŽSR.

Stomiliónovú pôžičku Cargu preveruje Európska komisia. Má podozrenie z nedovolenej štátnej pomoci.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SXC.HU)

BRATISLAVA. Strata 127 miliónov eur a štátna pôžička 166 miliónov eur. To je vlaňajšia vizitka štátnej Železničnej spoločnosti Cargo. Podľa nedávnej analýzy INEKO stáli vlani tri železničné spoločnosti Slovensko až šesťsto miliónov eur, čo je 0,9 % HDP.

Podľa Programového vyhlásenia vlády čaká firmu konsolidácia. „Následne chceme rokovať o vstupe silného strategického partnera,“ vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Či konsolidácia znamená aj oddlžovanie, Krajčovič nepovedal. „Na základe auditu spoločnosti rozhodneme o ďalších krokoch v súčinnosti s ministerstvom financií.“

Neistá privatizácia

Ak do firmy nevstúpi investor, štát bude musieť zrejme oželieť 166–miliónovú pôžičku, ktorú dal Cargu vlani. Myslí si to analytik Slovenskej sporiteľne Michal Mušák, ktorý spolupracoval na analýze INEKO. Ďalšou menej pravdepodobnou možnosťou je podľa neho predĺženie splatnosti úveru. „Aj v tom prípade by však firma musela začať vytvárať zisk,“ hovorí Mušák. Oddlženie podľa neho nie je nevyhnutnosťou.

„Hodnota firmy je rozhodne nižšia ako pred štyrmi rokmi. Predajom by však prestalo Cargo zaťažovať verejné financie,“ uzatvára Mušák. Ozdravenie pred predajom podľa neho môže, ale nemusí pomôcť.

Kto by však o stratového dopravcu stál? Rakúska firma Rail Cargo, ktorá v konzorciu s J&T, vyhrala privatizačný tender s ponukou 13,8 miliardy korún (458 miliónov eur), svoj záujem už dnes vylučuje. „Už viac nemáme záujem o ŽS Cargo. Ani keby bola ďalšia privatizácia,“ tvrdí hovorca firmy Christian Wenzl.

Začarovaný kruh

Cargu môže čoskoro pomôcť nový výnos Úradu pre reguláciu železničnej dopravy. Pod tlakom správneho konania Európskej komisie musíme totiž znížiť ceny za využívanie koľají. Pre Cargo by to mohlo už budúci rok predstavovať úsporu takmer 50 miliónov eur. Vlani dopravca za využívanie koľají zaplatil 117 miliónov eur.

Ani to však nie je bezbolestné riešenie. „O čo menej by dopravcovia platili správcovi infraštruktúry - Železniciam Slovenskej republiky, o to viac by musel ŽSR dotovať štát,“ vysvetľuje šéfredaktorka Železničnej revue Desanka Mertinková.

ŽSR vlani skončili v strate 90 miliónov eur. Od štátu pritom dostali dotácie 136 miliónov eur a ďalších 70 miliónov ako pôžičku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 886
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 464
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 767
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 648
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 950
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 738
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 481
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 429
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 685
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop