Z Carga sa stal neriešiteľný problém

Nové ceny za využívanie koľají môžu Cargu ušetriť až 50 miliónov eur. Vyššie dotácie však potom bude potrebovať ŽSR.

Stomiliónovú pôžičku Cargu preveruje Európska komisia. Má podozrenie z nedovolenej štátnej pomoci.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SXC.HU)

BRATISLAVA. Strata 127 miliónov eur a štátna pôžička 166 miliónov eur. To je vlaňajšia vizitka štátnej Železničnej spoločnosti Cargo. Podľa nedávnej analýzy INEKO stáli vlani tri železničné spoločnosti Slovensko až šesťsto miliónov eur, čo je 0,9 % HDP.

Podľa Programového vyhlásenia vlády čaká firmu konsolidácia. „Následne chceme rokovať o vstupe silného strategického partnera,“ vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Či konsolidácia znamená aj oddlžovanie, Krajčovič nepovedal. „Na základe auditu spoločnosti rozhodneme o ďalších krokoch v súčinnosti s ministerstvom financií.“

Neistá privatizácia

Ak do firmy nevstúpi investor, štát bude musieť zrejme oželieť 166–miliónovú pôžičku, ktorú dal Cargu vlani. Myslí si to analytik Slovenskej sporiteľne Michal Mušák, ktorý spolupracoval na analýze INEKO. Ďalšou menej pravdepodobnou možnosťou je podľa neho predĺženie splatnosti úveru. „Aj v tom prípade by však firma musela začať vytvárať zisk,“ hovorí Mušák. Oddlženie podľa neho nie je nevyhnutnosťou.

„Hodnota firmy je rozhodne nižšia ako pred štyrmi rokmi. Predajom by však prestalo Cargo zaťažovať verejné financie,“ uzatvára Mušák. Ozdravenie pred predajom podľa neho môže, ale nemusí pomôcť.

Kto by však o stratového dopravcu stál? Rakúska firma Rail Cargo, ktorá v konzorciu s J&T, vyhrala privatizačný tender s ponukou 13,8 miliardy korún (458 miliónov eur), svoj záujem už dnes vylučuje. „Už viac nemáme záujem o ŽS Cargo. Ani keby bola ďalšia privatizácia,“ tvrdí hovorca firmy Christian Wenzl.

Začarovaný kruh

Cargu môže čoskoro pomôcť nový výnos Úradu pre reguláciu železničnej dopravy. Pod tlakom správneho konania Európskej komisie musíme totiž znížiť ceny za využívanie koľají. Pre Cargo by to mohlo už budúci rok predstavovať úsporu takmer 50 miliónov eur. Vlani dopravca za využívanie koľají zaplatil 117 miliónov eur.

Ani to však nie je bezbolestné riešenie. „O čo menej by dopravcovia platili správcovi infraštruktúry - Železniciam Slovenskej republiky, o to viac by musel ŽSR dotovať štát,“ vysvetľuje šéfredaktorka Železničnej revue Desanka Mertinková.

ŽSR vlani skončili v strate 90 miliónov eur. Od štátu pritom dostali dotácie 136 miliónov eur a ďalších 70 miliónov ako pôžičku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 081
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 372
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 878
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 572
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 347
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 304
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 272
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 193
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 105

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Po kríze pokračujeme

Trauma Dankovi ale prospeje, viac bude počítať vlastné limity a „žetóny“, ktorými disponuje.

EKONOMIKA

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky aj na mäso.

Neprehliadnite tiež

Podpora mladých pri hypotékach sa daňovým bonusom zjednoduší, tvrdí Kažimír

Podpora hypotekárneho bývania pre mladých by mala byť po novom pre ľudí jednoduchšia a menej administratívne náročná.

Úrad vlády nakúpil nové autá za 95-tisíc eur

Jedno z nich má slúžiť na zásobovanie hotela Bôrik.

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky nielen na alkohol, ale aj na mäso.

Zmes z kontaminovaných vajec sa dostala aj do bratislavských hotelov

Viac informácií má poskytnúť ministerstvo pôdohospodárstva.