Z Carga sa stal neriešiteľný problém

Nové ceny za využívanie koľají môžu Cargu ušetriť až 50 miliónov eur. Vyššie dotácie však potom bude potrebovať ŽSR.

Stomiliónovú pôžičku Cargu preveruje Európska komisia. Má podozrenie z nedovolenej štátnej pomoci.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SXC.HU)

BRATISLAVA. Strata 127 miliónov eur a štátna pôžička 166 miliónov eur. To je vlaňajšia vizitka štátnej Železničnej spoločnosti Cargo. Podľa nedávnej analýzy INEKO stáli vlani tri železničné spoločnosti Slovensko až šesťsto miliónov eur, čo je 0,9 % HDP.

Podľa Programového vyhlásenia vlády čaká firmu konsolidácia. „Následne chceme rokovať o vstupe silného strategického partnera,“ vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Či konsolidácia znamená aj oddlžovanie, Krajčovič nepovedal. „Na základe auditu spoločnosti rozhodneme o ďalších krokoch v súčinnosti s ministerstvom financií.“

Neistá privatizácia

Ak do firmy nevstúpi investor, štát bude musieť zrejme oželieť 166–miliónovú pôžičku, ktorú dal Cargu vlani. Myslí si to analytik Slovenskej sporiteľne Michal Mušák, ktorý spolupracoval na analýze INEKO. Ďalšou menej pravdepodobnou možnosťou je podľa neho predĺženie splatnosti úveru. „Aj v tom prípade by však firma musela začať vytvárať zisk,“ hovorí Mušák. Oddlženie podľa neho nie je nevyhnutnosťou.

„Hodnota firmy je rozhodne nižšia ako pred štyrmi rokmi. Predajom by však prestalo Cargo zaťažovať verejné financie,“ uzatvára Mušák. Ozdravenie pred predajom podľa neho môže, ale nemusí pomôcť.

Kto by však o stratového dopravcu stál? Rakúska firma Rail Cargo, ktorá v konzorciu s J&T, vyhrala privatizačný tender s ponukou 13,8 miliardy korún (458 miliónov eur), svoj záujem už dnes vylučuje. „Už viac nemáme záujem o ŽS Cargo. Ani keby bola ďalšia privatizácia,“ tvrdí hovorca firmy Christian Wenzl.

Začarovaný kruh

Cargu môže čoskoro pomôcť nový výnos Úradu pre reguláciu železničnej dopravy. Pod tlakom správneho konania Európskej komisie musíme totiž znížiť ceny za využívanie koľají. Pre Cargo by to mohlo už budúci rok predstavovať úsporu takmer 50 miliónov eur. Vlani dopravca za využívanie koľají zaplatil 117 miliónov eur.

Ani to však nie je bezbolestné riešenie. „O čo menej by dopravcovia platili správcovi infraštruktúry - Železniciam Slovenskej republiky, o to viac by musel ŽSR dotovať štát,“ vysvetľuje šéfredaktorka Železničnej revue Desanka Mertinková.

ŽSR vlani skončili v strate 90 miliónov eur. Od štátu pritom dostali dotácie 136 miliónov eur a ďalších 70 miliónov ako pôžičku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 207
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 950
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 876
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 680
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 236
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 100
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 4 637
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 452
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 756
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 739

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Everest bude ešte ťažší. Čakanie v zápche môže horolezcov stáť život

Hillaryho výšvih – poslednú veľkú prekážku pri výstupe zničilo zemetrasenie.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Brusel chce mať euro do roku 2025 v 27 krajinách Únie

Projekt chcú uskutočniť členovia Komisie Valdis Dombrovskis a Pierre Moscovici.

Na Everest môže vyliezť aj nehorolezec. No nie je to také ľahké

Na najvyššiu horu sveta organizujú cestovné kancelárie komerčné výstupy.

Kde má Slovensko rezervy? Brusel vraví o kvalite škôl či korupcii

Odporúčania Európskej komisie naznačujú, v akých oblastiach by sme sa mali zlepšiť.

Štát mení cestovný poriadok, z Bratislavy do Košíc to bude trvať menej

Upravený cestovný poriadok začne platiť od nedele 11. júna.