Železniciam zatiaľ výrazná konkurencia nehrozí

Desaťročná zmluva so štátnym železničným dopravcom má obsahovať možnosť vybrať niektoré linky a vyhlásiť na ne súťaž. Na takýto scenár pritom čaká viacero súkromných dopravcov.

Ministerstvo dopravy bude môcť podľa návrhu novej zmluvy so ZSSK rozhodnúť, kedy a kde budú môcť ľudia využívať služby súkromnej železničnej spoločnosti.(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Nasledujúcich desať rokov máme na krátke vzdialenosti cestovať zrejme len Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK). Tak si to predstavovala bývalá vláda.

Novú zmluvu o dopravných službách vo verejnom záujme so štátnym dopravcom pripravuje pre ministerstvo dopravy bratislavská firma Eurotarget. Zákazku jej zadalo rokovaním bez zverejnenia bývalé vedenie rezortu. Príprava zmluvy bude stáť vyše 300-tisíc eur.

Ministerstvo ešte vlani v júli oznámilo v európskom vestníku, ako chce dopravcu vyberať: priamym zadaním a na celú sieť celoštátnych a regionálnych dráh bez možnosti rozdelenia zákazky na časti.

„O výkon služieb vo verejnom záujme vtedy nikto neprejavil záujem," vraví dnes hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

A nie je sa čomu čudovať. Druhá podmienka je totiž ušitá na mieru štátnej železničnej spoločnosti. Žiadny z potenciálnych súkromných dopravcov totiž nedisponuje takou výbavou, aby mohol okamžite zabezpečiť dopravu pre celé Slovensko.

Nová zmluva má byť „liberálna"

Keď však bude zmluva na stovky miliónov eur so ZSSK uzavretá podľa pôvodných podmienok, bude odporovať Programovému vyhláseniu vlády. To počíta s liberalizáciou železničnej dopravy.

Návrh novej zmluvy napriek monopolu ZSSK umožní odčleniť aspoň niektoré vlakové linky a zadať ich vo forme verejnej súťaže konkurenčným dopravcom, vysvetľuje novinku Krajčovič. Nový minister Ján Figeľ (KDH) uvažuje ešte aj o inej forme liberalizácie. Linky na niektorých vedľajších tratiach priamo zverí tým súkromným dopravcom, ktorí prejavia o ne záujem, hovorí Krajčovič.

Stanovisko ZSSK k predmetným ustanoveniam sa nám v piatok nepodarilo získať.

Radim Jančura, majiteľ spoločnosti Student Agency, ktorá sa prostredníctvom dcérskej firmy RegioJet snaží v Čechách o liberalizáciu železničného trhu, tvrdí, že zarábať sa dá na akejkoľvek linke, keďže štát poskytuje dotácie: „Dopravcovi je absolútne jedno, aké trate sa budú tendrovať. Platí, že tam, kde je menej cestujúcich, sú vyššie dotácie. Preto neexistujú hlavné alebo vedľajšie koľaje, všade je rovnaký zisk."

Súkromní dopravcovia vyčkávajú

RegioJet chce už na budúci rok prevádzkovať linku z Prahy do Žiliny. „V súčasnosti pracujeme na získaní potrebných povolení, hlavne Bezpečnostného osvedčenia," povedal obchodný riaditeľ RegioJetu Jiří Schmidt. Licenciu už dopravca má.

Prevádzka dopravy je pre súkromníkov dostupnejšia, keďže na dlhých tratiach dokážu zarábať. Košice a Prahu chce už budúci rok spojiť slovenská spoločnosť Wagon Service, ktorá o tom rokuje s Českými dráhami aj so ZSSK. Kým štátny dopravca na rovnakej linke dostáva zbytočné dotácie, súkromník ju bude jazdiť len za zaplatené cestovné.

Keby sa však súťažilo len o niektoré linky, tak ako to sľubuje ministerstvo dopravy, na expanziu na Slovensku čaká niekoľko zahraničných aj domácich firiem. „Rozhodne pôjdeme do takéhoto tendra," tvrdí Jančura.

Štát má na monopol železníc dôvod

Previazanie so štátom, ale aj nové vozne za peniaze z Bruselu rozhodli o tom, že Železničná spoločnosť Slovensko získa zmluvu na stovky miliónov.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy tvrdí, že desaťročná zmluva so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) zabezpečí splnenie podmienok Európskej únie, ktoré sme dostali na financovanie nákupu nových vlakov. Jednou z podmienok je, aby nové vlaky jazdili v slovenských regiónoch minimálne po lehotu odpisu ich hodnoty. Obstarávanie nových vlakov sa začalo vlani a bude ukončené v roku 2014.

„Desaťročnou zmluvou splníme podmienky financovania," povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková vidí vo výbere štátnej akciovky viacero dôvodov, no jeden zdôrazňuje. „Ministerstvo síce vie presne vypočítať, koľko má za výkony vo verejnom záujme ZSSK zaplatiť, ale nikdy toľko nezaplatí. Toto by si štát nemohol dovoliť voči súkromnému dopravcovi," povedala.

Poistky, ako platiť za objednané výkony len toľko, koľko sa nájde v štátnej kase, podľa nej obsahuje platná legislatíva aj jej pripravované zmeny.

Mertinková vraví, že problém je aj súčasný výpočet dotácií. Ten by podľa podmienok Európskej únie mal zabezpečovať aj primeraný zisk. „Zisk však nie je do vzorca zakalkulovaný. Zmena vzorca sa pripravuje, ale opäť s poistkou, že na to musia byť zdroje v štátnom rozpočte."

Preto je podľa nej logické, že ministerstvo si chráni štátnu akciovú spoločnosť pred únikom tržieb, ktorý by jej mohol spôsobiť vstup konkurencie na náš trh.

Adam Valček

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 302
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 556
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 268
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 206
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 091
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 183
  7. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 065
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 046
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 400
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 330

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

KOMENTÁRE

Máme na viac, než zborovičkovaní bliakať Slovenskoooo

Máme potenciál byť jednou z najlepších krajín.

Neprehliadnite tiež

Ropný kartel schválil predĺženie dohody o znížení ťažby

OPEC chce dosiahnuť rast cien ropy aj pokles jej nadmerných zásob v svetových skladoch.

Tržby aj zisk Wizz Air v uplynulom roku vzrástli

Aerolínie zatiaľ nezaznamenali žiadny citeľný vplyv referenda o brexite na svoje výsledky.

Aston Martin sa vrátil po desiatich rokoch k zisku

Prispel k tomu najmä vysoký dopyt po novom modeli DB11.

Vláda má dosť peňazí na diaľnice. Zákon meniť nepotrebujeme, tvrdí rozpočtová rada

Návrh zmeniť pravidlá dlhovej brzdy sa nepáči opozícií ani ekonómom.