Železniciam zatiaľ výrazná konkurencia nehrozí

Desaťročná zmluva so štátnym železničným dopravcom má obsahovať možnosť vybrať niektoré linky a vyhlásiť na ne súťaž. Na takýto scenár pritom čaká viacero súkromných dopravcov.

Ministerstvo dopravy bude môcť podľa návrhu novej zmluvy so ZSSK rozhodnúť, kedy a kde budú môcť ľudia využívať služby súkromnej železničnej spoločnosti.(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Nasledujúcich desať rokov máme na krátke vzdialenosti cestovať zrejme len Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK). Tak si to predstavovala bývalá vláda.

Novú zmluvu o dopravných službách vo verejnom záujme so štátnym dopravcom pripravuje pre ministerstvo dopravy bratislavská firma Eurotarget. Zákazku jej zadalo rokovaním bez zverejnenia bývalé vedenie rezortu. Príprava zmluvy bude stáť vyše 300-tisíc eur.

Ministerstvo ešte vlani v júli oznámilo v európskom vestníku, ako chce dopravcu vyberať: priamym zadaním a na celú sieť celoštátnych a regionálnych dráh bez možnosti rozdelenia zákazky na časti.

„O výkon služieb vo verejnom záujme vtedy nikto neprejavil záujem," vraví dnes hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

A nie je sa čomu čudovať. Druhá podmienka je totiž ušitá na mieru štátnej železničnej spoločnosti. Žiadny z potenciálnych súkromných dopravcov totiž nedisponuje takou výbavou, aby mohol okamžite zabezpečiť dopravu pre celé Slovensko.

Nová zmluva má byť „liberálna"

Keď však bude zmluva na stovky miliónov eur so ZSSK uzavretá podľa pôvodných podmienok, bude odporovať Programovému vyhláseniu vlády. To počíta s liberalizáciou železničnej dopravy.

Návrh novej zmluvy napriek monopolu ZSSK umožní odčleniť aspoň niektoré vlakové linky a zadať ich vo forme verejnej súťaže konkurenčným dopravcom, vysvetľuje novinku Krajčovič. Nový minister Ján Figeľ (KDH) uvažuje ešte aj o inej forme liberalizácie. Linky na niektorých vedľajších tratiach priamo zverí tým súkromným dopravcom, ktorí prejavia o ne záujem, hovorí Krajčovič.

Stanovisko ZSSK k predmetným ustanoveniam sa nám v piatok nepodarilo získať.

Radim Jančura, majiteľ spoločnosti Student Agency, ktorá sa prostredníctvom dcérskej firmy RegioJet snaží v Čechách o liberalizáciu železničného trhu, tvrdí, že zarábať sa dá na akejkoľvek linke, keďže štát poskytuje dotácie: „Dopravcovi je absolútne jedno, aké trate sa budú tendrovať. Platí, že tam, kde je menej cestujúcich, sú vyššie dotácie. Preto neexistujú hlavné alebo vedľajšie koľaje, všade je rovnaký zisk."

Súkromní dopravcovia vyčkávajú

RegioJet chce už na budúci rok prevádzkovať linku z Prahy do Žiliny. „V súčasnosti pracujeme na získaní potrebných povolení, hlavne Bezpečnostného osvedčenia," povedal obchodný riaditeľ RegioJetu Jiří Schmidt. Licenciu už dopravca má.

Prevádzka dopravy je pre súkromníkov dostupnejšia, keďže na dlhých tratiach dokážu zarábať. Košice a Prahu chce už budúci rok spojiť slovenská spoločnosť Wagon Service, ktorá o tom rokuje s Českými dráhami aj so ZSSK. Kým štátny dopravca na rovnakej linke dostáva zbytočné dotácie, súkromník ju bude jazdiť len za zaplatené cestovné.

Keby sa však súťažilo len o niektoré linky, tak ako to sľubuje ministerstvo dopravy, na expanziu na Slovensku čaká niekoľko zahraničných aj domácich firiem. „Rozhodne pôjdeme do takéhoto tendra," tvrdí Jančura.

Štát má na monopol železníc dôvod

Previazanie so štátom, ale aj nové vozne za peniaze z Bruselu rozhodli o tom, že Železničná spoločnosť Slovensko získa zmluvu na stovky miliónov.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy tvrdí, že desaťročná zmluva so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) zabezpečí splnenie podmienok Európskej únie, ktoré sme dostali na financovanie nákupu nových vlakov. Jednou z podmienok je, aby nové vlaky jazdili v slovenských regiónoch minimálne po lehotu odpisu ich hodnoty. Obstarávanie nových vlakov sa začalo vlani a bude ukončené v roku 2014.

„Desaťročnou zmluvou splníme podmienky financovania," povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková vidí vo výbere štátnej akciovky viacero dôvodov, no jeden zdôrazňuje. „Ministerstvo síce vie presne vypočítať, koľko má za výkony vo verejnom záujme ZSSK zaplatiť, ale nikdy toľko nezaplatí. Toto by si štát nemohol dovoliť voči súkromnému dopravcovi," povedala.

Poistky, ako platiť za objednané výkony len toľko, koľko sa nájde v štátnej kase, podľa nej obsahuje platná legislatíva aj jej pripravované zmeny.

Mertinková vraví, že problém je aj súčasný výpočet dotácií. Ten by podľa podmienok Európskej únie mal zabezpečovať aj primeraný zisk. „Zisk však nie je do vzorca zakalkulovaný. Zmena vzorca sa pripravuje, ale opäť s poistkou, že na to musia byť zdroje v štátnom rozpočte."

Preto je podľa nej logické, že ministerstvo si chráni štátnu akciovú spoločnosť pred únikom tržieb, ktorý by jej mohol spôsobiť vstup konkurencie na náš trh.

Adam Valček

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 940
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 077
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 861
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 485
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 398
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 173
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 546
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 414
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 369
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 110

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.