Železniciam zatiaľ výrazná konkurencia nehrozí

Desaťročná zmluva so štátnym železničným dopravcom má obsahovať možnosť vybrať niektoré linky a vyhlásiť na ne súťaž. Na takýto scenár pritom čaká viacero súkromných dopravcov.

Ministerstvo dopravy bude môcť podľa návrhu novej zmluvy so ZSSK rozhodnúť, kedy a kde budú môcť ľudia využívať služby súkromnej železničnej spoločnosti.(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Nasledujúcich desať rokov máme na krátke vzdialenosti cestovať zrejme len Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK). Tak si to predstavovala bývalá vláda.

Novú zmluvu o dopravných službách vo verejnom záujme so štátnym dopravcom pripravuje pre ministerstvo dopravy bratislavská firma Eurotarget. Zákazku jej zadalo rokovaním bez zverejnenia bývalé vedenie rezortu. Príprava zmluvy bude stáť vyše 300-tisíc eur.

Ministerstvo ešte vlani v júli oznámilo v európskom vestníku, ako chce dopravcu vyberať: priamym zadaním a na celú sieť celoštátnych a regionálnych dráh bez možnosti rozdelenia zákazky na časti.

„O výkon služieb vo verejnom záujme vtedy nikto neprejavil záujem," vraví dnes hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

A nie je sa čomu čudovať. Druhá podmienka je totiž ušitá na mieru štátnej železničnej spoločnosti. Žiadny z potenciálnych súkromných dopravcov totiž nedisponuje takou výbavou, aby mohol okamžite zabezpečiť dopravu pre celé Slovensko.

Nová zmluva má byť „liberálna"

Keď však bude zmluva na stovky miliónov eur so ZSSK uzavretá podľa pôvodných podmienok, bude odporovať Programovému vyhláseniu vlády. To počíta s liberalizáciou železničnej dopravy.

Návrh novej zmluvy napriek monopolu ZSSK umožní odčleniť aspoň niektoré vlakové linky a zadať ich vo forme verejnej súťaže konkurenčným dopravcom, vysvetľuje novinku Krajčovič. Nový minister Ján Figeľ (KDH) uvažuje ešte aj o inej forme liberalizácie. Linky na niektorých vedľajších tratiach priamo zverí tým súkromným dopravcom, ktorí prejavia o ne záujem, hovorí Krajčovič.

Stanovisko ZSSK k predmetným ustanoveniam sa nám v piatok nepodarilo získať.

Radim Jančura, majiteľ spoločnosti Student Agency, ktorá sa prostredníctvom dcérskej firmy RegioJet snaží v Čechách o liberalizáciu železničného trhu, tvrdí, že zarábať sa dá na akejkoľvek linke, keďže štát poskytuje dotácie: „Dopravcovi je absolútne jedno, aké trate sa budú tendrovať. Platí, že tam, kde je menej cestujúcich, sú vyššie dotácie. Preto neexistujú hlavné alebo vedľajšie koľaje, všade je rovnaký zisk."

Súkromní dopravcovia vyčkávajú

RegioJet chce už na budúci rok prevádzkovať linku z Prahy do Žiliny. „V súčasnosti pracujeme na získaní potrebných povolení, hlavne Bezpečnostného osvedčenia," povedal obchodný riaditeľ RegioJetu Jiří Schmidt. Licenciu už dopravca má.

Prevádzka dopravy je pre súkromníkov dostupnejšia, keďže na dlhých tratiach dokážu zarábať. Košice a Prahu chce už budúci rok spojiť slovenská spoločnosť Wagon Service, ktorá o tom rokuje s Českými dráhami aj so ZSSK. Kým štátny dopravca na rovnakej linke dostáva zbytočné dotácie, súkromník ju bude jazdiť len za zaplatené cestovné.

Keby sa však súťažilo len o niektoré linky, tak ako to sľubuje ministerstvo dopravy, na expanziu na Slovensku čaká niekoľko zahraničných aj domácich firiem. „Rozhodne pôjdeme do takéhoto tendra," tvrdí Jančura.

Štát má na monopol železníc dôvod

Previazanie so štátom, ale aj nové vozne za peniaze z Bruselu rozhodli o tom, že Železničná spoločnosť Slovensko získa zmluvu na stovky miliónov.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy tvrdí, že desaťročná zmluva so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) zabezpečí splnenie podmienok Európskej únie, ktoré sme dostali na financovanie nákupu nových vlakov. Jednou z podmienok je, aby nové vlaky jazdili v slovenských regiónoch minimálne po lehotu odpisu ich hodnoty. Obstarávanie nových vlakov sa začalo vlani a bude ukončené v roku 2014.

„Desaťročnou zmluvou splníme podmienky financovania," povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková vidí vo výbere štátnej akciovky viacero dôvodov, no jeden zdôrazňuje. „Ministerstvo síce vie presne vypočítať, koľko má za výkony vo verejnom záujme ZSSK zaplatiť, ale nikdy toľko nezaplatí. Toto by si štát nemohol dovoliť voči súkromnému dopravcovi," povedala.

Poistky, ako platiť za objednané výkony len toľko, koľko sa nájde v štátnej kase, podľa nej obsahuje platná legislatíva aj jej pripravované zmeny.

Mertinková vraví, že problém je aj súčasný výpočet dotácií. Ten by podľa podmienok Európskej únie mal zabezpečovať aj primeraný zisk. „Zisk však nie je do vzorca zakalkulovaný. Zmena vzorca sa pripravuje, ale opäť s poistkou, že na to musia byť zdroje v štátnom rozpočte."

Preto je podľa nej logické, že ministerstvo si chráni štátnu akciovú spoločnosť pred únikom tržieb, ktorý by jej mohol spôsobiť vstup konkurencie na náš trh.

Adam Valček

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 16 379
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 903
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 655
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 6 006
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 891
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 695
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 208
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 144
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 601
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 258

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Barometer policajnej korupcie? Ako hladko kúpite drogu

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Český študent, ktorého žaluje OVB, chystá ďalší dokument o konkurencii

Prvý film „Rada nad zlato“ poukazoval na to, že finančným poradcom z OVB išlo veľmi často len o vlastné provízie.

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.

Slovensko je bližšie k nezávislosti od Ruska. Brusel podporí plynovod do Poľska

Európska únia prispeje na výstavbu slovensko-poľského pripojenia 107 miliónmi eur. Ide o 40 percent z nákladov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop