Napriek dlhom a kríze Grécko buduje obrovskú tankovú armádu

Grécko v pomere k svojim 11 miliónom obyvateľov vydáva na zbrojenie viac než ktorákoľvek iná krajina na kontinente.

Grécko disponuje až 1612 tankmi.(Zdroj: wikimedia.org)

ATÉNY, HAMBURG. Grécko musí sporiť, ale súčasne buduje najväčšiu tankovú armádu v Európskej únii.

Je nepochybnou pravdou, že A tento trend sa má v nasledujúcich rokoch zachovať bez ohľadu na to, či kríza je - alebo nie je.

Atény zbroja proti susednému Turecku. Od obsadenia severnej časti Cypru v roku 1974 a v dôsledku dlhotrvajúceho sporu o priebeh grécko-tureckej hranice v Egejskom mori, medzi susedmi panuje chladný mier. To núti Grécko, aby udržovalo v zbrani 133.000 vojakov. Vzhľadom na počet obyvateľov tohto štátu je to v Európe najväčšia armáda.

Pre najmodernejšie tanky nemajú muníciu

Atény kupujú nielen vojnové lode, ponorky a vojenské lietadlá. Chcú mať aj najväčšiu tankovú armádu v Európskej únii. Vláda začiatkom júna uviedla pre vojenský register Spojených národov, že ich má 1612.

Vyše 1000 z nich sú nemecké tanky Leopard-1 a Leopard-2. Grékov stáli viac ako 2 miliardy eur. Problém má aj svoju komickú stránku. Pre vyše 330 najmodernejších tankov nie je už viac rokov munícia. V tomto prípade sa v Grécku spája chuť občas znižovať štátne výdavky s organizačným chaosom.

Už na začiatku 90. rokov prevzalo Grécko od Nemecka prvý tank Leopard-1. V novom storočí sa rozhodlo uskutočniť nákladnú modernizáciu tankovej armády. V marci 2003 objednalo v mníchovskej zbrojárskej firme KMW 170 Leopardov-2. Z nich sa 30 % vyrobilo v Nemecku a zvyšok v gréckej zbrojovke HDS. Hodnota kontraktu dosiahla 1,72 miliardy eur.

Faktúry splácajú len s veľkou námahou

V roku 2005 sa dohodla grécka vláda s nemeckou spolkovou vládou na nákupe 330 jazdených Leopardov-1 a 2. Tanky dostali novú elektroniku a stáli 270 miliónov eur. V rovnakom roku kúpilo Turecko v Nemecku takmer 300 tankov Leopard-2.

Do septembra 2008 KMW dodala Grécku takmer 100 tankov, ale Gréci dokázali zaplatiť len 20. Atény dlhujú nemeckej firme 480 miliónov eur. Na viac ako 500 miliónov eur čakajú aj lodiari v Kieli. Aténske ministerstvo financií dokáže splácať faktúry len s veľkou námahou, alebo ich vôbec nevybavuje. Úradníci odôvodňujú svoje počínanie tým, že kvalita tankov je nízka. Na 68 tankoch sa skutočne našli trhliny tenké ako vlások. Problém je však v tom, že ich všetky vyrobili v gréckom HDS.

Napriek finančným ťažkostiam chce Grécko aj v budúcnosti vynakladať na armádu a jej vyzbrojenie ročne 2,8 % hrubého domáceho produktu.

Informoval o tom nemecký denník Die Welt.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 502
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 149
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 753
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 637
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 907
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 162
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 145
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 140
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 987
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 928

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Chcel byť námorníkom, školí kapitánov. Z lásky k Dunaju si urobil živobytie

Význam vodného turizmu sme nedocenili, chýbajú služby, tvrdí Komárňan Marián Molnár

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Dnes je dvadsaťpäťka novou osemnástkou, tvrdí dlhodobý výskum adolsentov.

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Neprehliadnite tiež

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.

Čínská Alibaba chce vybudovať globálnu logistickú sieť, investuje miliardy

Alibaba, ktorá patrí k jednej z najhodnotnejších spoločností v Ázii, profituje z pokračujúceho apetítu čínskych spotrebiteľov.

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.