Majiteľ RegioJetu: Súťažením o železničné linky by ste ušetrili

Jeho firma Student Agency ukázala ľudom kultúru cestovania v autobusovej doprave. Dnes sa RADIM JANČURA snaží s firmou RegioJet urobiť podobnú revolúciu na železniciach.

(Zdroj: Petra Dostálová)

Opravené o 0:50

V Čechách sa mu to čiastočne podarilo, budúci rok chce prísť na Slovensko.

Je správne dotovať niektoré linky železničnej dopravy?

„Je správne, že sa dotuje regionálna a medziregionálna doprava. Ale malo by sa o tieto trate súťažiť. U vás je aspoň korektné to, že bolo niečo vypísané. Áno, ušité na mieru Železničnej spoločnosti Slovensko, ale vypísané. U nás nebolo ani len to. A diaľková doprava? My keby sme dostali rovnaké dotácie, tak nepotrebujeme cestujúcich a sme v zisku. Mohli by sme jazdiť zadarmo."

Prečo sa na diaľkové linky poskytujú dotácie?

„Na Slovensku a v Čechách je tento postup európsky unikát. V celej Európe sú spoje Eurocity a Intercity nedotované a prevádzkované na komerčné riziko dopravcu, tak ako my prevádzkujeme na vlastné riziko autobusy. Diaľkové linky sú zväčša jediné ziskové linky, ktoré štátni dopravcovia majú. Naším cieľom je, aby o tieto dotácie dopravcovia prišli, nielen štátni, ale aj my. Nepotrebujeme ich."

Koľko dostáva dopravca od štátu, za takéto výkony vo verejnom záujme?

„Tieto dotácie sú na Slovensku vyššie ako v Čechách. Kým u vás to je približne päť eur na kilometer, u nás je to maximálne štyri eurá na kilometer. Treba však povedať podstatný fakt, že vy máte jeden z najvyšších poplatkov za použitie koľají."

U vás sa vyberal dopravca na výkony vo verejnom záujme bez akéhokoľvek oznámenia. Keby bol tender, akú ponuku viete dať?

„V Čechách bolo všetko priamo zadané Českým dráham. Podali sme kvôli týmto praktikám sťažnosť Európskej komisii, tá to rieši. V diaľkovej doprave sme ministerstvu dopravy navrhli nové súpravy s úsporou osemsto miliónov českých korún ročne a pri EC/IC vlakoch sme nepožadovali dotáciu, čo je úspora štyristo miliónov ročne. Takže keby sme to dostali, úspora by bola 1,2 miliardy korún. Keby aj kraje dopravu tendrovali, bola by to ďalšia úspora 1,5 miliardy. Teda takmer tri miliardy za celú krajinu ročne! U vás môže byť úspora tretinová, teda asi 33 miliónov eur. A zo dňa na deň nové vlaky."

Podáte sťažnosť kvôli rovnakému výberovému konaniu aj na Slovensko?

„Preverujeme situáciu a ak sa preukáže, že vyberanie dopravcu a prideľovanie dotácií nie je férové, tak podnet podáme. Je to veľa papierovania, ale rozhodne to nie je problém. Treba si uvedomiť, že tendre na autobusovú dopravu zásadne znížili cenu a zvýšili kultúru cestovania. Dnes už aj pološtátni dopravcovia nakupujú klimatizované autobusy, pretože ľudia si na rovnakej linke radšej počkajú hodinku na súkromný autobus, ako keby mali ísť v starom špinavom vozidle."

Keď si kupujete lístok na vlak, zaplatíte svojich päť eur a ďalších desať, ktoré nevidíte, platíte z druhého vrecka.

Ak by sa stalo, že náš trh sa otvorí a trate budú ponúknuté aj súkromným dopravcom, prihlásite sa do tendra?

„Rozhodne áno. Ale podstatné je, aby výberové konanie nebolo ani veľké ani malé. Malo by byť rozdelené po krajoch či podľa druhu rušňa."

Čo hovoríte na stav železničnej dopravy na Slovensku?

„Je podobná ako situácia v Čechách. Počul som, že vaše Cargo prerobilo obrovské peniaze. A divím sa vám, že s tým nič nerobíte. Na jednej strane protestujete proti pôžičke Grécku a na druhej strane dávate peniaze do čiernej diery, akými štátne železnice v našich krajinách sú. A tieto firmy chcú stále viac. Napríklad České dráhy vyberú ročne od cestujúcich šesť miliárd a ďalších dvanásť dostanú od štátu a krajov. Keď si kupujete lístok na vlak, zaplatíte svojich päť eur a ďalších desať, ktoré nevidíte, platíte z druhého vrecka."

radim-jancura-2008-photo-03.jpg

Budúci rok plánujete vlakom z Prahy zachádzať až do Žiliny, bude to pre vás výhodné?

„Výhodné to bude, pretože je to len začiatok. Naším cieľom je v roku 2012 rozvíjať spojenie medzi Prahou a celým Slovenskom. Do Košíc cez Bratislavu. Budeme to robiť bez akýchkoľvek dotácií."

Na Slovensko budete zachádzať klasickými súpravami, ktoré ste teraz nakúpili alebo modernými žltými vlakmi, ktoré ste predstavili v českých regiónoch?

„Ja som nepriateľ lokomotív a vagónov. To patrí do Rakúsko-Uhorska a nemá to budúcnosť v osobnej doprave. Zatiaľ však v diaľkovej doprave to zmysel má, pretože to šetrí náklady. Ale v regionálnej doprave by rozhodne mali fungovať moderné krátke súpravy a spojenie by malo byť minimálne každú pol hodinu."

Myslíte si, že tieto moderné súpravy by sa časom mohli dostať aj na Slovensko?

„Slovensko je neuveriteľne zaujímavý trh. Neuveriteľne. Počet cestujúcich vo vagónoch je vysoký. Je síce takmer zlikvidovaná regionálna doprava, lebo uprednostňujete z nejakého dôvodu autobusy, ale na dlhších tratiach máte plné vagóny."

V našej železničnej spoločnosti mali vlani najvyššiu priemernú mzdu medzi štátnymi železničnými podnikmi, takmer 830 eur. Vy ste preberali zamestnancov Českým dráham, ako je to s platmi v železniciach?

„Tie platy na železniciach sú oproti priemeru dosť vysoké, teraz nerastú. Keď sa trh otvorí, rozhodne narastú. Noví dopravcovia totiž budú potrebovať napríklad rušňovodičov a výcvik nového trvá rok. Takže je efektívnejšie ich k sebe pretiahnuť od konkurencie. My sme to kalkulovali tak, že dávame bývalým zamestnancom Českých dráh ich pôvodnú mzdu plus desať percent a stále je pre nás toto podnikanie rentabilné."

Rozhovor bol autorizovaný. Radim Jančura v prepise nič nezmenil.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  2. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  3. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  4. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  7. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  10. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 365
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 601
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 832
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 805
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 705
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 880
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 935
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 805
  9. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 715
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 617

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Francúzsky analytik: Le Penová je v pozícii, z ktorej sa nevyhráva

Veriť, že Rusko je za všetkým zlé, je nesprávne, rovnako ako veriť tomu, že Rusko nemá vplyv, hovorí pre SME analytik FLORENT PARMENTIER.

SVET

Kremeľ smúti. Jeho favoritka Le Penová vo voľbách nevyhrala

Macron je kandidátom Bruselu a Merkelovej, Le Penová je z ľudu, opakujú ruské štátne médiá.

KOMENTÁRE

V čom majú Mihál s Beblavým výhodu

Môžu sa stať rozhodujúcou silou.

KOMENTÁRE

Moskvu zbavia jedného z jej symbolov

Chruščovky zbúrajú, milióny ľudí sa presťahujú.

Neprehliadnite tiež

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany

Ovocie zamrzlo u nás aj v Poľsku. O koľko zdražejú jablká a jahody?

Premiér Robert Fico hovorí o odškodňovaní ovocinárov. Nárok však nebudú mať všetci.

Stovky zamestnávateľov ponúknu na veľtrhu 31 tisíc pracovných miest

Veľtrh práce nie je určený len ľuďom, ktorí si hľadajú prácu, ale aj pre generáciu vstupujúcu na trh práce.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop