Majiteľ RegioJetu: Súťažením o železničné linky by ste ušetrili

Jeho firma Student Agency ukázala ľudom kultúru cestovania v autobusovej doprave. Dnes sa RADIM JANČURA snaží s firmou RegioJet urobiť podobnú revolúciu na železniciach.

(Zdroj: Petra Dostálová)

Opravené o 0:50

V Čechách sa mu to čiastočne podarilo, budúci rok chce prísť na Slovensko.

Je správne dotovať niektoré linky železničnej dopravy?

„Je správne, že sa dotuje regionálna a medziregionálna doprava. Ale malo by sa o tieto trate súťažiť. U vás je aspoň korektné to, že bolo niečo vypísané. Áno, ušité na mieru Železničnej spoločnosti Slovensko, ale vypísané. U nás nebolo ani len to. A diaľková doprava? My keby sme dostali rovnaké dotácie, tak nepotrebujeme cestujúcich a sme v zisku. Mohli by sme jazdiť zadarmo."

Prečo sa na diaľkové linky poskytujú dotácie?

„Na Slovensku a v Čechách je tento postup európsky unikát. V celej Európe sú spoje Eurocity a Intercity nedotované a prevádzkované na komerčné riziko dopravcu, tak ako my prevádzkujeme na vlastné riziko autobusy. Diaľkové linky sú zväčša jediné ziskové linky, ktoré štátni dopravcovia majú. Naším cieľom je, aby o tieto dotácie dopravcovia prišli, nielen štátni, ale aj my. Nepotrebujeme ich."

Koľko dostáva dopravca od štátu, za takéto výkony vo verejnom záujme?

„Tieto dotácie sú na Slovensku vyššie ako v Čechách. Kým u vás to je približne päť eur na kilometer, u nás je to maximálne štyri eurá na kilometer. Treba však povedať podstatný fakt, že vy máte jeden z najvyšších poplatkov za použitie koľají."

U vás sa vyberal dopravca na výkony vo verejnom záujme bez akéhokoľvek oznámenia. Keby bol tender, akú ponuku viete dať?

„V Čechách bolo všetko priamo zadané Českým dráham. Podali sme kvôli týmto praktikám sťažnosť Európskej komisii, tá to rieši. V diaľkovej doprave sme ministerstvu dopravy navrhli nové súpravy s úsporou osemsto miliónov českých korún ročne a pri EC/IC vlakoch sme nepožadovali dotáciu, čo je úspora štyristo miliónov ročne. Takže keby sme to dostali, úspora by bola 1,2 miliardy korún. Keby aj kraje dopravu tendrovali, bola by to ďalšia úspora 1,5 miliardy. Teda takmer tri miliardy za celú krajinu ročne! U vás môže byť úspora tretinová, teda asi 33 miliónov eur. A zo dňa na deň nové vlaky."

Podáte sťažnosť kvôli rovnakému výberovému konaniu aj na Slovensko?

„Preverujeme situáciu a ak sa preukáže, že vyberanie dopravcu a prideľovanie dotácií nie je férové, tak podnet podáme. Je to veľa papierovania, ale rozhodne to nie je problém. Treba si uvedomiť, že tendre na autobusovú dopravu zásadne znížili cenu a zvýšili kultúru cestovania. Dnes už aj pološtátni dopravcovia nakupujú klimatizované autobusy, pretože ľudia si na rovnakej linke radšej počkajú hodinku na súkromný autobus, ako keby mali ísť v starom špinavom vozidle."

Keď si kupujete lístok na vlak, zaplatíte svojich päť eur a ďalších desať, ktoré nevidíte, platíte z druhého vrecka.

Ak by sa stalo, že náš trh sa otvorí a trate budú ponúknuté aj súkromným dopravcom, prihlásite sa do tendra?

„Rozhodne áno. Ale podstatné je, aby výberové konanie nebolo ani veľké ani malé. Malo by byť rozdelené po krajoch či podľa druhu rušňa."

Čo hovoríte na stav železničnej dopravy na Slovensku?

„Je podobná ako situácia v Čechách. Počul som, že vaše Cargo prerobilo obrovské peniaze. A divím sa vám, že s tým nič nerobíte. Na jednej strane protestujete proti pôžičke Grécku a na druhej strane dávate peniaze do čiernej diery, akými štátne železnice v našich krajinách sú. A tieto firmy chcú stále viac. Napríklad České dráhy vyberú ročne od cestujúcich šesť miliárd a ďalších dvanásť dostanú od štátu a krajov. Keď si kupujete lístok na vlak, zaplatíte svojich päť eur a ďalších desať, ktoré nevidíte, platíte z druhého vrecka."

radim-jancura-2008-photo-03.jpg

Budúci rok plánujete vlakom z Prahy zachádzať až do Žiliny, bude to pre vás výhodné?

„Výhodné to bude, pretože je to len začiatok. Naším cieľom je v roku 2012 rozvíjať spojenie medzi Prahou a celým Slovenskom. Do Košíc cez Bratislavu. Budeme to robiť bez akýchkoľvek dotácií."

Na Slovensko budete zachádzať klasickými súpravami, ktoré ste teraz nakúpili alebo modernými žltými vlakmi, ktoré ste predstavili v českých regiónoch?

„Ja som nepriateľ lokomotív a vagónov. To patrí do Rakúsko-Uhorska a nemá to budúcnosť v osobnej doprave. Zatiaľ však v diaľkovej doprave to zmysel má, pretože to šetrí náklady. Ale v regionálnej doprave by rozhodne mali fungovať moderné krátke súpravy a spojenie by malo byť minimálne každú pol hodinu."

Myslíte si, že tieto moderné súpravy by sa časom mohli dostať aj na Slovensko?

„Slovensko je neuveriteľne zaujímavý trh. Neuveriteľne. Počet cestujúcich vo vagónoch je vysoký. Je síce takmer zlikvidovaná regionálna doprava, lebo uprednostňujete z nejakého dôvodu autobusy, ale na dlhších tratiach máte plné vagóny."

V našej železničnej spoločnosti mali vlani najvyššiu priemernú mzdu medzi štátnymi železničnými podnikmi, takmer 830 eur. Vy ste preberali zamestnancov Českým dráham, ako je to s platmi v železniciach?

„Tie platy na železniciach sú oproti priemeru dosť vysoké, teraz nerastú. Keď sa trh otvorí, rozhodne narastú. Noví dopravcovia totiž budú potrebovať napríklad rušňovodičov a výcvik nového trvá rok. Takže je efektívnejšie ich k sebe pretiahnuť od konkurencie. My sme to kalkulovali tak, že dávame bývalým zamestnancom Českých dráh ich pôvodnú mzdu plus desať percent a stále je pre nás toto podnikanie rentabilné."

Rozhovor bol autorizovaný. Radim Jančura v prepise nič nezmenil.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 123
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 480
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 008
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 848
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 889
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 054
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 646
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 575
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 083
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 654

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Štefan Nosáľ ostane navždy s nami, odkazujú členovia Lúčnice.

PLUS

Režisérka Spievajúceho domu: To, čo mi ľudia rozprávali, bolo strašidelné

Sláva Daubnerová sa v novej hre inšpirovala absurdným prípadom.

Neprehliadnite tiež

S bicyklom do vlaku? Sebe lístok kúpite z domu, bicyklu nie

Kúpe lístka na stanici sa dá vyhnúť, ale cestujúci riskuje, že do vlaku Železničnej spoločnosti nedostane vôbec.

Na zhrdzavené a rozkradnuté dedičstvo komunistov pôjdu milióny

Závlahový systém je čoraz dôležitejší pre globálne otepľovanie, chystá sa modernizácia z eurofondov. Hovorí sa o sto miliónoch eur.

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.