Výstavba D1 by sa nemusela urobiť cez PPP

Výstavba vybraných úsekov diaľnice D1 na severe krajiny by sa nemusela realizovať cez projekt verejno-súkromného partnerstva.

BRATISLAVA. Výstavba vybraných úsekov diaľnice D1 na severe krajiny by sa nemusela realizovať cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP). Upozornil na to po dnešnom rokovaní vlády SR šéf rezortu dopravy Ján Figeľ.

Spôsob výstavby sa bude podľa Figeľa prehodnocovať, ak sa projekt nepodarí uzavrieť do konca augusta tohto roka. "Ak by sa nenaplnil tento termín, tak zostáva otáznik, či hľadať ďalší nový termín alebo alternatívy ďalšieho postupu," podotkol.

"My nie sme odkázaní len na PPP projekty, ale považujeme ich za zdroj mobilizácie súkromných zdrojov," vysvetlil minister. Inými možnosťami sú podľa neho napríklad pokračovanie v PPP projektoch za zmenených podmienok, klasická výstavba či posilnenie zdrojov z eurofondov.

Podľa Figeľa je predčasné tvrdiť, že augustový termín je nenaplniteľný. "Samotnú finančnú uzávierku má v rukách konzorcium, ktoré pozostáva zo stavebný firiem a bánk. Je viac na nich, ako dokážu naplniť potrebný finančný objem," konštatoval.

Uzavretie prvého balíka na výstavbu D1 sa už posúvalo niekoľkokrát. Prvý raz sa posunulo z polovice apríla na koniec mesiaca, následne do 28. mája, potom ho Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR po rokovaniach s EK odsunulo do 11. júna 2010 a následne do konca júna. Aktuálne je nový termín nastavený na 31. augusta.

Celý proces už niekoľko týždňov brzdia rokovania s Európskou komisiou (EK). Tá prešetruje environmentálne zaťaženie projektu. Ochranári aj niekoľkí vedci tvrdia, že výstavbou diaľnice sa poškodzuje vzácne rašelinisko na severe krajiny.

Súhlas EK je spojený s angažovanosťou Európskej investičnej banky (EIB) na financovaní projektu. Tá už podmienečne súhlasila s poskytnutím pôžičky v sume 1 miliarda eur. Komisia však zatiaľ nevydala oficiálne stanovisko k definitívnej angažovanosti EIB.

Do projektu, ktorého výstavba má stáť viac ako 4 miliardy eur, je zatiaľ pripravená vložiť peniaze Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBOR), a to 250 miliónov eur. Peniaze po odsúhlasení EK uvoľní aj Európska investičná banka, a to 1 miliardu eur. Následne by malo projekt úverovať aj niekoľko komerčných bánk. Slováci potom v priebehu 30 rokov zaplatia koncesionárovi vyše 9 miliárd eur nielen za výstavbu, ale aj údržbu cesty.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 13 994
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 4 511
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 291
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 097
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 347
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 026
  7. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 949
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 942
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 362
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 165

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Politika, biznis, vplyv. O čo ide oligarchom v médiách

Odborník na komunikáciu a mediálne štúdiá Václav Štetka hovorí, že oligarchovia médiá skupujú výhradne kvôli svojim záujmom.

BANSKÁ BYSTRICA

V Banskej Bystrici otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke.

ŠPORT

Bora upokojuje fanúšikov: Sagan je v poriadku a má veľkú motiváciu

Môže získať tretí titul majstra sveta.

Neprehliadnite tiež

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne. S nápadom na výrobu automatických prístrojov, ktoré by vydávali peniaze 24 hodín denne, prišiel škótsky vynálezca John Shepherd-Barron.

Nemecké platy sú v priemere o 570 eur vyššie ako tie naše

Najhoršie platení sú pracujúci v Rumunsku, Bulharsku a Maďarsku

Svetová obchodná organizácia zlepšila prognózu rastu globálneho obchodu

Rast globálneho obchodu s tovarmi by sa mal v tomto roku podľa predpovede Svetovej obchodnej organizácie zrýchliť na úroveň 3,6 percenta.

Kyberútok na Komisiu pre cenné papiere mohli využiť na nelegálne obchodovanie

Softvér bol opravený rýchlo po tom, ako sa v roku 2016 odhalilo, že do neho prenikli hackeri. Avšak možnosť, že niekto mohol preniknutie využiť na dosiahnutie nelegálnych ziskov, sa zistila až minulý mesiac.