BRATISLAVA. V zahraničí sú ľudia zo Slovenska pri nakupovaní často prekvapení. Pri pokladniciach vo väčších predajniach si nebalia nákup sami, ale automaticky im tovar popri blokovaní vloží do firemných igelitiek predavač. Používa pri tom jednoduché zariadenie.
Výhodou tejto služby je zvýšené pohodlie pre zákazníkov a pokladník sa ani viac nenarobí. „Služba je známa už vo viacerých európskych krajinách. Prišla z Ameriky, tam je už dlhé roky zaužívaná,“ povedal analytik agentúry Terno Ľubomír Drahovský.
Jedným z mála, kto ju už vyše štyroch rokov poskytuje na Slovensku, je dm drogerie markt. „Zákazníci vnímajú veľmi pozitívne, že predavačka im tovar v priebehu blokovania zároveň vloží do tašky,“ hovorí Tamara Popovská, prokuristka spoločnosti. Službu podľa nej oceňujú najmä mamičky s malými deťmi, ale aj seniori.
„Ja som to už videl vo Francúzsku a Holandsku, je to veľmi príjemná vec. Uvítal by som ju aj u nás,“ povedal dôchodca Tibor Vajar. Týždenné nákupy musí robiť spolu s manželkou, aby platenie a zároveň balenie tovaru stíhali bez problémov.
Slováci sú vraj konzervatívni
Ostatné reťazce o zavedení podobnej služby neuvažujú. Hovorkyňa Tesca Oľga Hrnčiarová povedala, že zákazníci zatiaľ o túto službu nemajú záujem. „V našich reťazcoch si zákazníci balia všetko sami, v rámci toho, že im to vyhovuje. V rušnom období, ako sú Vianoce a Veľká noc, im môžeme vyjsť v ústrety, tak že im s balením pomôžeme.“
Spoločnosť Ahold, ktorá prevádzkuje hypermarkety Hypernova a potraviny Albert, minulý rok rozbehla na krátky čas podobnú akciu netradičným spôsobom. Tovar zákazníkom pri pokladniciach Hypernovy vkladali do tašiek do pol pása vyzlečení muži.
„Malo to veľmi pozitívny ohlas,“ povedala Dana Chovancová, hovorkyňa reťazca. O jej stálom zavedení však spoločnosť neuvažuje. „Ak by zákazníci prejavili záujem, určite by sme sa im snažili vyjsť v ústrety. Máme však skôr skúsenosť, že Slováci sú konzervatívni a radšej si balia tovar sami,“ povedala.
Vyšší komfort
Viacerí oslovení zákazníci sa obávajú, že po zavedení služby by obchodníci zvýšili ceny a predĺžilo by sa aj čakanie v radoch pri pokladniciach. Drahovský obchodom jej zavedenie odporúča: „Rozhodne by im to prilákalo zákazníkov najmä do kvalitnejších supermarketov, pretože by to zvýšilo pocit komfortu.“
Rovnaký názor má aj Popová z dm drogerie markt. „Predpokladáme, že aj táto služba ovplyvňuje rozhodovanie zákazníkov pri výbere miesta nákupu v náš prospech.“
Autor: Marika Sebechlebská