Do konca augusta sa o osude PPP diaľnice Martin - Prešov nerozhodne

Súkromné diaľnice, za ktoré chcela bývalá vláda zaplatiť rekordných vyše deväť miliárd eur, sa majú opäť oddialiť. Či a za koľko napokon budú, stále nie je jasné.

Na prvom balíku súkromných diaľnic už robili prípravné práce.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Koniec augusta. To je termín, do ktorého chcel nový minister dopravy Ján Figeľ (KDH) uzatvoriť prvý balík súkromných diaľnic.

K zavŕšeniu projektu na 75 kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom treba dovtedy ešte zabezpečiť peniaze od bánk. Člen konzorcia, ktoré vyhralo súťaž o stavbu a prevádzku D1, však hovorí: august je nereálny termín.

Chcú čas na dohodu

„Do konca augusta nie je možné projekt finančne uzavrieť,“ povedal Dušan Šamudovský, generálny riaditeľ Doprastavu. Koniec augusta je podľa jeho slov len termínom, dokedy by nový minister mal takzvané finančné uzatvorenie zmluvy predĺžiť a vytvoriť tak „priestor na splnenie vzájomne prijateľných podmienok na finančné uzavretie projektu“.

Minister Figeľ včera povedal, že pre dodržanie koncoaugustového termínu urobil „všetko“. Čo hovorí na slová šéfa Doprastavu, sme sa nedozvedeli. Ministrov hovorca Martin Krajčovič povedal, že rezort nebude debatovať s firmami cez médiá.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) hovorí, že Figeľ by mal pridať. „Je potrebné sa naštartovať, nepísať všeobecné tézy do programového vyhlásenia a uchopiť tú tému.“ Ako minister o D1 rokoval na „týždennej báze“, tvrdí.

Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) to vidí inak.

„Je to dôkaz, že nie nová vláda, ale samotné konzorciá nie sú schopné dotiahnuť tento projekt. Podľa môjho názoru preto, že bol zle pripravený. Okrem iného bol aj predražený,“ povedal.

Jeho stranícky kolega Ondrej Matej súhlasí. Dnes banky nie sú schopné dať dokopy peniaze na taký veľký projekt. Svoje zdroje majú pre jednotlivé krajiny dopredu rozdelené.

„To je nezmysel, banky sú pripravené. Nová vláda ich môže odrádzať svojím prístupom,“ zareagoval exminister Vážny. Upozornil tiež, že banky majú svoje kvóty, ktoré chcú do konca roka umiestniť. Od toho sa odvíjajú aj odmeny zástupcov bánk, takže ich záujem financovať D1 môže klesnúť.

Aktuálne podľa neho koncesionár chystá manévre na odstúpenie od projektu a vyčíslenie nákladov, ktoré bude chcieť preplatiť, píše agentúra SITA.

Banky zlacnenie nevylúčili

Priestor na splnenie vzájomne prijateľných podmienok, o ktorom hovorí Doprastav, súvisí aj s niečím iným. Minister Figeľ totiž hovorí, že chce cenu za D1 skresať. Naposledy boli za bývalej vlády tieto úseky ocenené na 9,13 miliardy eur. To je hodnota, ktorú by mal štát splatiť za D1 medzi Martinom a Prešovom počas 30 rokov.

Minister financií Mikloš dal Figeľovi latku vysoko: aspoň 1,3 miliardy eur z ceny dolu. To je totiž posledné zdraženie cesty za bývalej vlády. Za takto zvýšenú cenu by už Mikloš podľa svojich slov nestaval.

Nový minister dopravy nechcel ani včera prezradiť, na akú úroveň by rád cenu skresal.

„Skôr celkovo očakávame, že vzhľadom na dnešnú cenu peňazí, ale aj oživenie na trhu je priestor na redukciu pôvodných nákladov,“ povedal Figeľ.

Banky zatiaľ rokujú s konzorciom. Zmenu ceny nevylučujú.

„Cena financovania odráža viacero aspektov. Ak sa niektorý z týchto aspektov v čase zmení, môže sa to odraziť v cene,“ naznačuje Dexia ako jedna z možných financujúcich bánk. Dodáva, že každá banka má „istú hranicu, pod ktorú už nejde“. „Táto hranica môže byť závislá od jej apetítu na daný sektor, klienta či geografickú oblasť, jej požiadavky na ziskovosť a podobne“.

Pre Unicreditbank, ktorá financovala prípravné práce na D1, je podľa hovorkyne banky otázka ďalšieho financovania „v tomto štádiu otvorená“.

Doprastav: Vláde zatiaľ nerozumieme

Firma Doprastav chce hromadne prepúšťať. Je za tým aj to, že dostáva nezrozumiteľné stanoviská o budúcnosti PPP projektu na D1. O politický nátlak nejde, tvrdí jej generálny riaditeľ DUŠAN ŠAMUDOVSKÝ.

Doprastav nahlásil hromadné prepúšťanie. Koľko zamestnancov prepustíte a v akých intervaloch?

„Postup pri prepúšťaní bude v zmysle zákona a kolektívnej zmluvy. Prvé výpovede budú dávané už tento mesiac. Celkovo plánujeme prepustiť zhruba 750 zamestnancov. Časový postup a definitívne počty budú závisieť od aktuálneho vývoja pracovnej náplne.“

Minister dopravy Ján Figeľ naznačil, že zo strany Doprastavu i Váhostavu ide skôr o politický nátlak.

„Stačí si pozrieť oficiálne štatistiky o pokračujúcom poklese výkonov stavebníctva v posledných dvoch rokoch a je tu odpoveď, či sú to politické tlaky, na základe ktorých prepúšťame ľudí. Ak využiteľnosť stavebných kapacít neustále klesá až k dnešnej úrovni približne 60 percent, ako možno udržať zamestnanosť? V súčasnosti v Doprastave jednoducho neexistuje práca pre vyše 3000 ľudí. Okrem toho, náklady na hromadné prepúšťanie a morálny dosah sú príliš vysoké na to, aby sme sa so zamestnancami hrali ako s politickým nástrojom. Ak najprv prepustíme ľudí, vyplatíme im 4 až 5 platov, a potom ich zase zamestnáme, tak to nedáva zmysel.“

Aké sú požiadavky ministerstva na zníženie ceny PPP D1 a ako ich hodnotíte? Samotná cena, ktorú si účtuje konzorcium, je zhruba 2,4 miliardy eur. Ste ochotní ísť s touto cenou dolu?

„Rokovania s ministerstvom dopravy sa začali. Ale koncesionár Slovenské diaľnice na základe spoločného rozhodnutia všetkých členov sa nebude k nim pred ich ukončením vyjadrovať. Je na rozhodnutí ministerstva dopravy, prípadne ministerstva financií, či sa budú k tomu vyjadrovať.“

Prečo nahlasujete hromadné prepúšťanie, keď minister hovorí, že sa chce dohodnúť, ale na nižšej cene?

„Ak sa firma s takou tradíciou a postavením na trhu ako Doprastav rozhodne pristúpiť k prepusteniu stoviek svojich zamestnancov, predchádza tomu dôsledné hodnotenie situácie a neľahké rozhodovanie. Procesy súvisiace s hromadným prepúšťaním sme začali pred šiestimi týždňami, teda asi 10 dní po voľbách, keď bolo jasne signalizované, že D1/PPP projekt nebude touto vládou podporený. Odvtedy sme zaznamenali množstvo protichodných a nezrozumiteľných stanovísk k tejto téme vrátane samotného programového vyhlásenia vlády. Preto v súčasnosti nemáme relevantný dôvod na zmenu hodnotenia situácie. Ak bude jasné, že prvý balík projektu PPP D1 má podporu vlády, prehodnotíme rozsah prepúšťania.“

Aký ekonomický efekt má prepúšťať zamestnancov, keď termín finančného uzatvorenia je koniec augusta? Potom ich budete prijímať naspäť, ak sa s ministerstvom dohodnete?

„Do konca augusta nie je možné projekt D1/PPP finančne uzavrieť. Do konca augusta však ministerstvo musí rozhodnúť o predĺžení platnosti koncesnej zmluvy, aby tak vytvorilo primeraný časový priestor na splnenie vzájomne prijateľných podmienok na finančné uzavretie projektu. Vzhľadom na komplikovanosť úloh, aj pri priaznivej alternatíve by sa vlastné stavebné práce sotva začali ešte tento rok. Ak však rokovania budú smerovať k reálne dosiahnuteľnej dohode, čo sa ukáže v priebehu septembra, ale najneskôr októbra, radi prehodnotíme prebiehajúce výpovede.“

Daniela Krajanová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 306
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 730
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 994
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 614
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 767
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 578
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 556
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 217
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 214
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 142

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Rezník sa s výmenou personálu v RTVS ponáhľa, plánuje aj prestavbu areálu

Šéf RTVS chce mať nový manažment najneskôr do konca októbra.

Rekordne veľa Slovákov má prácu, nezamestnanosť je najnižšia v histórii

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.

Nimnicu s Púchovom spojí 4-kilometrová cyklotrasa

Cyklotrasa môže byť v budúcnosti spojnicou medzi tromi kúpeľnými miestami - Nimnicou, Trenčianskymi Teplicami a Piešťanmi.