Do konca augusta sa o osude PPP diaľnice Martin - Prešov nerozhodne

Súkromné diaľnice, za ktoré chcela bývalá vláda zaplatiť rekordných vyše deväť miliárd eur, sa majú opäť oddialiť. Či a za koľko napokon budú, stále nie je jasné.

Na prvom balíku súkromných diaľnic už robili prípravné práce.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Koniec augusta. To je termín, do ktorého chcel nový minister dopravy Ján Figeľ (KDH) uzatvoriť prvý balík súkromných diaľnic.

K zavŕšeniu projektu na 75 kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom treba dovtedy ešte zabezpečiť peniaze od bánk. Člen konzorcia, ktoré vyhralo súťaž o stavbu a prevádzku D1, však hovorí: august je nereálny termín.

Chcú čas na dohodu

„Do konca augusta nie je možné projekt finančne uzavrieť,“ povedal Dušan Šamudovský, generálny riaditeľ Doprastavu. Koniec augusta je podľa jeho slov len termínom, dokedy by nový minister mal takzvané finančné uzatvorenie zmluvy predĺžiť a vytvoriť tak „priestor na splnenie vzájomne prijateľných podmienok na finančné uzavretie projektu“.

Minister Figeľ včera povedal, že pre dodržanie koncoaugustového termínu urobil „všetko“. Čo hovorí na slová šéfa Doprastavu, sme sa nedozvedeli. Ministrov hovorca Martin Krajčovič povedal, že rezort nebude debatovať s firmami cez médiá.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) hovorí, že Figeľ by mal pridať. „Je potrebné sa naštartovať, nepísať všeobecné tézy do programového vyhlásenia a uchopiť tú tému.“ Ako minister o D1 rokoval na „týždennej báze“, tvrdí.

Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) to vidí inak.

„Je to dôkaz, že nie nová vláda, ale samotné konzorciá nie sú schopné dotiahnuť tento projekt. Podľa môjho názoru preto, že bol zle pripravený. Okrem iného bol aj predražený,“ povedal.

Jeho stranícky kolega Ondrej Matej súhlasí. Dnes banky nie sú schopné dať dokopy peniaze na taký veľký projekt. Svoje zdroje majú pre jednotlivé krajiny dopredu rozdelené.

„To je nezmysel, banky sú pripravené. Nová vláda ich môže odrádzať svojím prístupom,“ zareagoval exminister Vážny. Upozornil tiež, že banky majú svoje kvóty, ktoré chcú do konca roka umiestniť. Od toho sa odvíjajú aj odmeny zástupcov bánk, takže ich záujem financovať D1 môže klesnúť.

Aktuálne podľa neho koncesionár chystá manévre na odstúpenie od projektu a vyčíslenie nákladov, ktoré bude chcieť preplatiť, píše agentúra SITA.

Banky zlacnenie nevylúčili

Priestor na splnenie vzájomne prijateľných podmienok, o ktorom hovorí Doprastav, súvisí aj s niečím iným. Minister Figeľ totiž hovorí, že chce cenu za D1 skresať. Naposledy boli za bývalej vlády tieto úseky ocenené na 9,13 miliardy eur. To je hodnota, ktorú by mal štát splatiť za D1 medzi Martinom a Prešovom počas 30 rokov.

Minister financií Mikloš dal Figeľovi latku vysoko: aspoň 1,3 miliardy eur z ceny dolu. To je totiž posledné zdraženie cesty za bývalej vlády. Za takto zvýšenú cenu by už Mikloš podľa svojich slov nestaval.

Nový minister dopravy nechcel ani včera prezradiť, na akú úroveň by rád cenu skresal.

„Skôr celkovo očakávame, že vzhľadom na dnešnú cenu peňazí, ale aj oživenie na trhu je priestor na redukciu pôvodných nákladov,“ povedal Figeľ.

Banky zatiaľ rokujú s konzorciom. Zmenu ceny nevylučujú.

„Cena financovania odráža viacero aspektov. Ak sa niektorý z týchto aspektov v čase zmení, môže sa to odraziť v cene,“ naznačuje Dexia ako jedna z možných financujúcich bánk. Dodáva, že každá banka má „istú hranicu, pod ktorú už nejde“. „Táto hranica môže byť závislá od jej apetítu na daný sektor, klienta či geografickú oblasť, jej požiadavky na ziskovosť a podobne“.

Pre Unicreditbank, ktorá financovala prípravné práce na D1, je podľa hovorkyne banky otázka ďalšieho financovania „v tomto štádiu otvorená“.

Doprastav: Vláde zatiaľ nerozumieme

Firma Doprastav chce hromadne prepúšťať. Je za tým aj to, že dostáva nezrozumiteľné stanoviská o budúcnosti PPP projektu na D1. O politický nátlak nejde, tvrdí jej generálny riaditeľ DUŠAN ŠAMUDOVSKÝ.

Doprastav nahlásil hromadné prepúšťanie. Koľko zamestnancov prepustíte a v akých intervaloch?

„Postup pri prepúšťaní bude v zmysle zákona a kolektívnej zmluvy. Prvé výpovede budú dávané už tento mesiac. Celkovo plánujeme prepustiť zhruba 750 zamestnancov. Časový postup a definitívne počty budú závisieť od aktuálneho vývoja pracovnej náplne.“

Minister dopravy Ján Figeľ naznačil, že zo strany Doprastavu i Váhostavu ide skôr o politický nátlak.

„Stačí si pozrieť oficiálne štatistiky o pokračujúcom poklese výkonov stavebníctva v posledných dvoch rokoch a je tu odpoveď, či sú to politické tlaky, na základe ktorých prepúšťame ľudí. Ak využiteľnosť stavebných kapacít neustále klesá až k dnešnej úrovni približne 60 percent, ako možno udržať zamestnanosť? V súčasnosti v Doprastave jednoducho neexistuje práca pre vyše 3000 ľudí. Okrem toho, náklady na hromadné prepúšťanie a morálny dosah sú príliš vysoké na to, aby sme sa so zamestnancami hrali ako s politickým nástrojom. Ak najprv prepustíme ľudí, vyplatíme im 4 až 5 platov, a potom ich zase zamestnáme, tak to nedáva zmysel.“

Aké sú požiadavky ministerstva na zníženie ceny PPP D1 a ako ich hodnotíte? Samotná cena, ktorú si účtuje konzorcium, je zhruba 2,4 miliardy eur. Ste ochotní ísť s touto cenou dolu?

„Rokovania s ministerstvom dopravy sa začali. Ale koncesionár Slovenské diaľnice na základe spoločného rozhodnutia všetkých členov sa nebude k nim pred ich ukončením vyjadrovať. Je na rozhodnutí ministerstva dopravy, prípadne ministerstva financií, či sa budú k tomu vyjadrovať.“

Prečo nahlasujete hromadné prepúšťanie, keď minister hovorí, že sa chce dohodnúť, ale na nižšej cene?

„Ak sa firma s takou tradíciou a postavením na trhu ako Doprastav rozhodne pristúpiť k prepusteniu stoviek svojich zamestnancov, predchádza tomu dôsledné hodnotenie situácie a neľahké rozhodovanie. Procesy súvisiace s hromadným prepúšťaním sme začali pred šiestimi týždňami, teda asi 10 dní po voľbách, keď bolo jasne signalizované, že D1/PPP projekt nebude touto vládou podporený. Odvtedy sme zaznamenali množstvo protichodných a nezrozumiteľných stanovísk k tejto téme vrátane samotného programového vyhlásenia vlády. Preto v súčasnosti nemáme relevantný dôvod na zmenu hodnotenia situácie. Ak bude jasné, že prvý balík projektu PPP D1 má podporu vlády, prehodnotíme rozsah prepúšťania.“

Aký ekonomický efekt má prepúšťať zamestnancov, keď termín finančného uzatvorenia je koniec augusta? Potom ich budete prijímať naspäť, ak sa s ministerstvom dohodnete?

„Do konca augusta nie je možné projekt D1/PPP finančne uzavrieť. Do konca augusta však ministerstvo musí rozhodnúť o predĺžení platnosti koncesnej zmluvy, aby tak vytvorilo primeraný časový priestor na splnenie vzájomne prijateľných podmienok na finančné uzavretie projektu. Vzhľadom na komplikovanosť úloh, aj pri priaznivej alternatíve by sa vlastné stavebné práce sotva začali ešte tento rok. Ak však rokovania budú smerovať k reálne dosiahnuteľnej dohode, čo sa ukáže v priebehu septembra, ale najneskôr októbra, radi prehodnotíme prebiehajúce výpovede.“

Daniela Krajanová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  2. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  5. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  8. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  9. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  10. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 614
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 036
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 958
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 078
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 899
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 180
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 015
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 664
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 643
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 547

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner hokejovej reprezentácie a šéf zväzu diskutovali spolu v mimoriadnej relácii TV Markíza.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

DOMOV

EU Observer: ruskí špióni verbujú aj Slovákov

Spôsob, akým sa kluby ruských bojových umení rozrastajú po Európe, nie je podľa analytikov prirodzený.

Neprehliadnite tiež

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.