Do konca augusta sa o osude PPP diaľnice Martin - Prešov nerozhodne

Súkromné diaľnice, za ktoré chcela bývalá vláda zaplatiť rekordných vyše deväť miliárd eur, sa majú opäť oddialiť. Či a za koľko napokon budú, stále nie je jasné.

Na prvom balíku súkromných diaľnic už robili prípravné práce.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Koniec augusta. To je termín, do ktorého chcel nový minister dopravy Ján Figeľ (KDH) uzatvoriť prvý balík súkromných diaľnic.

K zavŕšeniu projektu na 75 kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom treba dovtedy ešte zabezpečiť peniaze od bánk. Člen konzorcia, ktoré vyhralo súťaž o stavbu a prevádzku D1, však hovorí: august je nereálny termín.

Chcú čas na dohodu

„Do konca augusta nie je možné projekt finančne uzavrieť,“ povedal Dušan Šamudovský, generálny riaditeľ Doprastavu. Koniec augusta je podľa jeho slov len termínom, dokedy by nový minister mal takzvané finančné uzatvorenie zmluvy predĺžiť a vytvoriť tak „priestor na splnenie vzájomne prijateľných podmienok na finančné uzavretie projektu“.

Minister Figeľ včera povedal, že pre dodržanie koncoaugustového termínu urobil „všetko“. Čo hovorí na slová šéfa Doprastavu, sme sa nedozvedeli. Ministrov hovorca Martin Krajčovič povedal, že rezort nebude debatovať s firmami cez médiá.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) hovorí, že Figeľ by mal pridať. „Je potrebné sa naštartovať, nepísať všeobecné tézy do programového vyhlásenia a uchopiť tú tému.“ Ako minister o D1 rokoval na „týždennej báze“, tvrdí.

Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) to vidí inak.

„Je to dôkaz, že nie nová vláda, ale samotné konzorciá nie sú schopné dotiahnuť tento projekt. Podľa môjho názoru preto, že bol zle pripravený. Okrem iného bol aj predražený,“ povedal.

Jeho stranícky kolega Ondrej Matej súhlasí. Dnes banky nie sú schopné dať dokopy peniaze na taký veľký projekt. Svoje zdroje majú pre jednotlivé krajiny dopredu rozdelené.

„To je nezmysel, banky sú pripravené. Nová vláda ich môže odrádzať svojím prístupom,“ zareagoval exminister Vážny. Upozornil tiež, že banky majú svoje kvóty, ktoré chcú do konca roka umiestniť. Od toho sa odvíjajú aj odmeny zástupcov bánk, takže ich záujem financovať D1 môže klesnúť.

Aktuálne podľa neho koncesionár chystá manévre na odstúpenie od projektu a vyčíslenie nákladov, ktoré bude chcieť preplatiť, píše agentúra SITA.

Banky zlacnenie nevylúčili

Priestor na splnenie vzájomne prijateľných podmienok, o ktorom hovorí Doprastav, súvisí aj s niečím iným. Minister Figeľ totiž hovorí, že chce cenu za D1 skresať. Naposledy boli za bývalej vlády tieto úseky ocenené na 9,13 miliardy eur. To je hodnota, ktorú by mal štát splatiť za D1 medzi Martinom a Prešovom počas 30 rokov.

Minister financií Mikloš dal Figeľovi latku vysoko: aspoň 1,3 miliardy eur z ceny dolu. To je totiž posledné zdraženie cesty za bývalej vlády. Za takto zvýšenú cenu by už Mikloš podľa svojich slov nestaval.

Nový minister dopravy nechcel ani včera prezradiť, na akú úroveň by rád cenu skresal.

„Skôr celkovo očakávame, že vzhľadom na dnešnú cenu peňazí, ale aj oživenie na trhu je priestor na redukciu pôvodných nákladov,“ povedal Figeľ.

Banky zatiaľ rokujú s konzorciom. Zmenu ceny nevylučujú.

„Cena financovania odráža viacero aspektov. Ak sa niektorý z týchto aspektov v čase zmení, môže sa to odraziť v cene,“ naznačuje Dexia ako jedna z možných financujúcich bánk. Dodáva, že každá banka má „istú hranicu, pod ktorú už nejde“. „Táto hranica môže byť závislá od jej apetítu na daný sektor, klienta či geografickú oblasť, jej požiadavky na ziskovosť a podobne“.

Pre Unicreditbank, ktorá financovala prípravné práce na D1, je podľa hovorkyne banky otázka ďalšieho financovania „v tomto štádiu otvorená“.

Doprastav: Vláde zatiaľ nerozumieme

Firma Doprastav chce hromadne prepúšťať. Je za tým aj to, že dostáva nezrozumiteľné stanoviská o budúcnosti PPP projektu na D1. O politický nátlak nejde, tvrdí jej generálny riaditeľ DUŠAN ŠAMUDOVSKÝ.

Doprastav nahlásil hromadné prepúšťanie. Koľko zamestnancov prepustíte a v akých intervaloch?

„Postup pri prepúšťaní bude v zmysle zákona a kolektívnej zmluvy. Prvé výpovede budú dávané už tento mesiac. Celkovo plánujeme prepustiť zhruba 750 zamestnancov. Časový postup a definitívne počty budú závisieť od aktuálneho vývoja pracovnej náplne.“

Minister dopravy Ján Figeľ naznačil, že zo strany Doprastavu i Váhostavu ide skôr o politický nátlak.

„Stačí si pozrieť oficiálne štatistiky o pokračujúcom poklese výkonov stavebníctva v posledných dvoch rokoch a je tu odpoveď, či sú to politické tlaky, na základe ktorých prepúšťame ľudí. Ak využiteľnosť stavebných kapacít neustále klesá až k dnešnej úrovni približne 60 percent, ako možno udržať zamestnanosť? V súčasnosti v Doprastave jednoducho neexistuje práca pre vyše 3000 ľudí. Okrem toho, náklady na hromadné prepúšťanie a morálny dosah sú príliš vysoké na to, aby sme sa so zamestnancami hrali ako s politickým nástrojom. Ak najprv prepustíme ľudí, vyplatíme im 4 až 5 platov, a potom ich zase zamestnáme, tak to nedáva zmysel.“

Aké sú požiadavky ministerstva na zníženie ceny PPP D1 a ako ich hodnotíte? Samotná cena, ktorú si účtuje konzorcium, je zhruba 2,4 miliardy eur. Ste ochotní ísť s touto cenou dolu?

„Rokovania s ministerstvom dopravy sa začali. Ale koncesionár Slovenské diaľnice na základe spoločného rozhodnutia všetkých členov sa nebude k nim pred ich ukončením vyjadrovať. Je na rozhodnutí ministerstva dopravy, prípadne ministerstva financií, či sa budú k tomu vyjadrovať.“

Prečo nahlasujete hromadné prepúšťanie, keď minister hovorí, že sa chce dohodnúť, ale na nižšej cene?

„Ak sa firma s takou tradíciou a postavením na trhu ako Doprastav rozhodne pristúpiť k prepusteniu stoviek svojich zamestnancov, predchádza tomu dôsledné hodnotenie situácie a neľahké rozhodovanie. Procesy súvisiace s hromadným prepúšťaním sme začali pred šiestimi týždňami, teda asi 10 dní po voľbách, keď bolo jasne signalizované, že D1/PPP projekt nebude touto vládou podporený. Odvtedy sme zaznamenali množstvo protichodných a nezrozumiteľných stanovísk k tejto téme vrátane samotného programového vyhlásenia vlády. Preto v súčasnosti nemáme relevantný dôvod na zmenu hodnotenia situácie. Ak bude jasné, že prvý balík projektu PPP D1 má podporu vlády, prehodnotíme rozsah prepúšťania.“

Aký ekonomický efekt má prepúšťať zamestnancov, keď termín finančného uzatvorenia je koniec augusta? Potom ich budete prijímať naspäť, ak sa s ministerstvom dohodnete?

„Do konca augusta nie je možné projekt D1/PPP finančne uzavrieť. Do konca augusta však ministerstvo musí rozhodnúť o predĺžení platnosti koncesnej zmluvy, aby tak vytvorilo primeraný časový priestor na splnenie vzájomne prijateľných podmienok na finančné uzavretie projektu. Vzhľadom na komplikovanosť úloh, aj pri priaznivej alternatíve by sa vlastné stavebné práce sotva začali ešte tento rok. Ak však rokovania budú smerovať k reálne dosiahnuteľnej dohode, čo sa ukáže v priebehu septembra, ale najneskôr októbra, radi prehodnotíme prebiehajúce výpovede.“

Daniela Krajanová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 699
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 715
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 764
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 285
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 826
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 494
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 486
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 191
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 911
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 466

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop