Vyplýva to zo správy World Press Trends, ktorú zverejňuje Svetová asociácia novín a vydavateľov.
BRATISLAVA. Aj napriek hospodárskej kríze sa celosvetový trh denníkov pomaly stabilizuje. V minulom roku totiž počet predaných kusov novín klesol len minimálne. Európa však zaznamenala najhoršie čísla. Vyplýva to zo správy World Press Trends, ktorá zhŕňa údaje zo všetkých 233 krajín vydávajúcich noviny. Každoročne ju zverejňuje Svetová asociácia novín a vydavateľov (World Association of Newspapers and News Publishers, WAN-IFRA).
Počet predávaných denníkov vo svete vlani klesol o 0,8 percenta na 517 miliónov predaných kópií denne, čo je vzhľadom k recesii a poklesom v iných odvetviach len malá zmena. "Noviny zostávajú naďalej prosperujúcim odvetvím, a to aj napriek globálnej recesii a rastu digitálnych médií," píše WAN-IFRA.
Počet medzinárodných titulov dokonca vlani vzrástol, a to o 1,7 percenta na 12 477 denníkov. Každý deň podľa citovanej štúdie číta noviny 1,7 miliardy ľudí, teda štvrtina svetovej populácie.
Sedemkrát horšia
Hoci globálne čísla hovoria o pomalom zotavovaní, pri bližšom pohľade vidno výrazné regionálne rozdiely. Predaj novín totiž vlani rástol len v Ázii (o 1 percento) a Afrike (až o 4,8 percenta). Zvyšok sveta zaznamenal vlani pokles, pričom čísla z Európy sú zo všetkých najhoršie. Počet predaných denníkov na starom kontinente sa znížil medziročne o 5,6 percenta.
Reklamný trh ožíva
Novinám klesli vlani globálne príjmy z reklamy o 17 percent, ale podľa odhadov sa už opäť vracajú do zelených čísel. V tomto roku sa odhaduje 3,5-percentný rast. Najväčší, 5,8-percentný rast sa pritom odhaduje v Ázii. V západnej Európe by mali tento rok výdavky na reklamu vzrásť o 2,2 percenta a v Severnej Amerike o 1,3 percenta.
Najväčšie výdavky na reklamu pohltí televízia, až 39 percent. Na druhom mieste sú noviny s 24 percentami a internet s 12 percentami.
Čítajte tiež: Zadávatelia si on-line reklamu obľúbili. Zatiaľ čo výdavky do tlačených médií pomaly klesajú, záujem o internet rastie.
Autori štúdie pripomínajú výskum spoločnosti Microsoft, z ktorého vyplýva, že inzercia v tlači je dvakrát účinnejšia ako televízna reklama. Microsoft tvrdí, že každá libra investovaná do reklamy v novinách môže priniesť až 5 libier vo forme príjmov. Televízna reklama prináša len 2,2 a online reklama 3,4 libry.
Ázia jednoznačným lídrom
Zo sto najväčších svetových denníkov je až 67 vydávaných v Ázii. Medzi najväčšie novinové trhy patrí India so 110 miliónov predaných kópií denne. Nasleduje Čína, Japonsko, USA a Nemecko.