SME
Nedeľa, 8. december, 2019 | Meniny má Marína

Predaj novín klesol najviac v Európe. Darilo sa len Afrike a Ázii

Počet predávaných denníkov vo svete vlani klesol o 0,8 percenta. V Európe sú však čísla sedemkrát horšie.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

Vyplýva to zo správy World Press Trends, ktorú zverejňuje Svetová asociácia novín a vydavateľov.

BRATISLAVA. Aj napriek hospodárskej kríze sa celosvetový trh denníkov pomaly stabilizuje. V minulom roku totiž počet predaných kusov novín klesol len minimálne. Európa však zaznamenala najhoršie čísla. Vyplýva to zo správy World Press Trends, ktorá zhŕňa údaje zo všetkých 233 krajín vydávajúcich noviny. Každoročne ju zverejňuje Svetová asociácia novín a vydavateľov (World Association of Newspapers and News Publishers, WAN-IFRA).

Počet predávaných denníkov vo svete vlani klesol o 0,8 percenta na 517 miliónov predaných kópií denne, čo je vzhľadom k recesii a poklesom v iných odvetviach len malá zmena. "Noviny zostávajú naďalej prosperujúcim odvetvím, a to aj napriek globálnej recesii a rastu digitálnych médií," píše WAN-IFRA.

Počet medzinárodných titulov dokonca vlani vzrástol, a to o 1,7 percenta na 12 477 denníkov. Každý deň podľa citovanej štúdie číta noviny 1,7 miliardy ľudí, teda štvrtina svetovej populácie.

Sedemkrát horšia

Hoci globálne čísla hovoria o pomalom zotavovaní, pri bližšom pohľade vidno výrazné regionálne rozdiely. Predaj novín totiž vlani rástol len v Ázii (o 1 percento) a Afrike (až o 4,8 percenta). Zvyšok sveta zaznamenal vlani pokles, pričom čísla z Európy sú zo všetkých najhoršie. Počet predaných denníkov na starom kontinente sa znížil medziročne o 5,6 percenta.

Reklamný trh ožíva

Novinám klesli vlani globálne príjmy z reklamy o 17 percent, ale podľa odhadov sa už opäť vracajú do zelených čísel. V tomto roku sa odhaduje 3,5-percentný rast. Najväčší, 5,8-percentný rast sa pritom odhaduje v Ázii. V západnej Európe by mali tento rok výdavky na reklamu vzrásť o 2,2 percenta a v Severnej Amerike o 1,3 percenta.

Najväčšie výdavky na reklamu pohltí televízia, až 39 percent. Na druhom mieste sú noviny s 24 percentami a internet s 12 percentami.

Čítajte tiež: Zadávatelia si on-line reklamu obľúbili. Zatiaľ čo výdavky do tlačených médií pomaly klesajú, záujem o internet rastie.

Autori štúdie pripomínajú výskum spoločnosti Microsoft, z ktorého vyplýva, že inzercia v tlači je dvakrát účinnejšia ako televízna reklama. Microsoft tvrdí, že každá libra investovaná do reklamy v novinách môže priniesť až 5 libier vo forme príjmov. Televízna reklama prináša len 2,2 a online reklama 3,4 libry.

Ázia jednoznačným lídrom

Zo sto najväčších svetových denníkov je až 67 vydávaných v Ázii. Medzi najväčšie novinové trhy patrí India so 110 miliónov predaných kópií denne. Nasleduje Čína, Japonsko, USA a Nemecko.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  2. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  3. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  4. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  5. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  6. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  7. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  8. Aké vianočné darčeky nakúpiť a zaplatiť len za dva z troch?
  9. ​​​​​​​Navštívte Horný Zemplín, kde je všetko
  10. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  2. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  3. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  4. Tipy na darčeky z Tokaja...
  5. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  7. Tenisový lakeť je nielen ochorenie športovca
  8. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  9. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  10. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  1. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 14 656
  2. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 11 259
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 11 084
  4. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 9 223
  5. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 8 290
  6. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 8 286
  7. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 7 810
  8. Žijú v núdzi, zázrak je aj kilo cestovín 6 993
  9. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 6 823
  10. Večer bola voda pitná, ráno už nie 6 821

Hlavné správy zo Sme.sk

Zničený panelák v Prešove.
Obyvatelia zhoreného bloku majú hlavu v smútku.

Električky pre desaťtisíce ľudí blokuje Kočnerov kontakt

Podnikateľ Božek bráni prístupu k elektrickej stanici pre trať do Karlovej Vsi.

Vlastníci roky nebránili v prístupe do meniarne, zmenilo sa to až v uplynulých týždňoch.

Ubytovávajú, dražia obrazy, vozia štrk. Všetci pomáhajú Prešovu

Všetci sa spojili, formy pomoci majú rozmanitú podobu.

Neprehliadnite tiež

Audi v novembri zvýšilo predaj áut takmer o štvrtinu

Automobilka dosiahla najlepší november v histórii.

Audi A4

Dopyt po živých vianočných stomčekoch v USA vytrvalo klesá

Klesá aj podiel domácností, ktoré stromček zdobia.

Ilustračné foto.

Rast maďarskej priemyselnej produkcie sa v októbri prudko spomalil

Za tri mesiace produkcia v maďarskom priemysle zaznamenala výrazné výkyvy.

Ilustračné foto.

Boeingu hrozí v USA pokuta za montáž poruchových dielcov

Americký regulátor navrhuje pokutu vo výške 3,9 milióna dolárov.

Boeing 737.