Predaj novín klesol najviac v Európe. Darilo sa len Afrike a Ázii

Počet predávaných denníkov vo svete vlani klesol o 0,8 percenta. V Európe sú však čísla sedemkrát horšie.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

Vyplýva to zo správy World Press Trends, ktorú zverejňuje Svetová asociácia novín a vydavateľov.

BRATISLAVA. Aj napriek hospodárskej kríze sa celosvetový trh denníkov pomaly stabilizuje. V minulom roku totiž počet predaných kusov novín klesol len minimálne. Európa však zaznamenala najhoršie čísla. Vyplýva to zo správy World Press Trends, ktorá zhŕňa údaje zo všetkých 233 krajín vydávajúcich noviny. Každoročne ju zverejňuje Svetová asociácia novín a vydavateľov (World Association of Newspapers and News Publishers, WAN-IFRA).

Počet predávaných denníkov vo svete vlani klesol o 0,8 percenta na 517 miliónov predaných kópií denne, čo je vzhľadom k recesii a poklesom v iných odvetviach len malá zmena. "Noviny zostávajú naďalej prosperujúcim odvetvím, a to aj napriek globálnej recesii a rastu digitálnych médií," píše WAN-IFRA.

Počet medzinárodných titulov dokonca vlani vzrástol, a to o 1,7 percenta na 12 477 denníkov. Každý deň podľa citovanej štúdie číta noviny 1,7 miliardy ľudí, teda štvrtina svetovej populácie.

Sedemkrát horšia

Hoci globálne čísla hovoria o pomalom zotavovaní, pri bližšom pohľade vidno výrazné regionálne rozdiely. Predaj novín totiž vlani rástol len v Ázii (o 1 percento) a Afrike (až o 4,8 percenta). Zvyšok sveta zaznamenal vlani pokles, pričom čísla z Európy sú zo všetkých najhoršie. Počet predaných denníkov na starom kontinente sa znížil medziročne o 5,6 percenta.

Reklamný trh ožíva

Novinám klesli vlani globálne príjmy z reklamy o 17 percent, ale podľa odhadov sa už opäť vracajú do zelených čísel. V tomto roku sa odhaduje 3,5-percentný rast. Najväčší, 5,8-percentný rast sa pritom odhaduje v Ázii. V západnej Európe by mali tento rok výdavky na reklamu vzrásť o 2,2 percenta a v Severnej Amerike o 1,3 percenta.

Najväčšie výdavky na reklamu pohltí televízia, až 39 percent. Na druhom mieste sú noviny s 24 percentami a internet s 12 percentami.

Čítajte tiež: Zadávatelia si on-line reklamu obľúbili. Zatiaľ čo výdavky do tlačených médií pomaly klesajú, záujem o internet rastie.

Autori štúdie pripomínajú výskum spoločnosti Microsoft, z ktorého vyplýva, že inzercia v tlači je dvakrát účinnejšia ako televízna reklama. Microsoft tvrdí, že každá libra investovaná do reklamy v novinách môže priniesť až 5 libier vo forme príjmov. Televízna reklama prináša len 2,2 a online reklama 3,4 libry.

Ázia jednoznačným lídrom

Zo sto najväčších svetových denníkov je až 67 vydávaných v Ázii. Medzi najväčšie novinové trhy patrí India so 110 miliónov predaných kópií denne. Nasleduje Čína, Japonsko, USA a Nemecko.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  8. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  9. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  10. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 376
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 345
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 865
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 057
  5. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 867
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 598
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 541
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 421
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 208
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prokurátor: Pri Weissovi nezvládli policajti ani základné úkony

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie. Jedno z dievčat vypovedalo, že si policajnú kontrolu ani nevšimlo.

EKONOMIKA

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Štát žiada nedostupné papiere

Sociálne zariadenia sa nevedia dostať k príspevkom.

Neprehliadnite tiež

Ikea radí, ako rozoznať jej modrú tašku od drahej koženej kabelky

Ak taškou zatrasiete a ona sa zloží, je to originál, radí Ikea.

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Richter si pýta doklad, ktorý mu nemôžu dať

Pre chybu štátu sa sociálne zariadenia nevedia dostať k príspevkom, z ktorých žijú.

Zvýšenie platov vo Volkswagene nepresadili

Odborári chceli vyšší plat o 16 percent.

Na zmenu dlhovej brzdy budeme musieť možno rezignovať, naznačil Kažimír

Podľa Kažimíra sa totiž "rozumní ľudia v niektorých opozičných stranách minuli".


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop