SME

Mikloš žiada zľavu na PPP. Aspoň miliardu eur

Nový minister dopravy chce zlacniť prvý balík súkromných diaľnic. Nehovorí ako, ani o koľko. Minister financií spomína najmenej miliardový škrt.

Nový minister dopravy sa rozhodol zlacniť výstavbu súkromných diaľnic. Nepovie, o koľko.Nový minister dopravy sa rozhodol zlacniť výstavbu súkromných diaľnic. Nepovie, o koľko. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. „Súhlasil by som s pokračovaním PPP projektu jedine vtedy, keby vôbec nedošlo k zvýšeniu ceny, pretože už predtým bola príliš vysoká,“ povedal včera minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ).

Myslel tým 75 kilometrov úsekov medzi Martinom a Prešovom, ktoré bývalá vláda rozbehla ako projekt PPP (verejno­súkromné partnerstvo).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Naposledy sa cena, ktorú treba za tieto cesty splatiť počas 30 rokov, zvýšila o 1,3 miliardy eur. Posledný odhad bývalej vlády na konečnú cenu PPP tak bol 9,13 miliardy eur.

SkryťVypnúť reklamu

Pár týždňov do uzatvorenia

O zlacnenie tejto rekordnej sumy sa chce postarať nový minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Priestor na to vidí najmä v úrokoch, ktoré zaplatíme bankám, ktoré projekt financujú.

Figeľ však zatiaľ nepovedal ani to, podľa čoho sa chce rozhodovať, aká cena je ešte v poriadku a aká už nie. Nechce totiž rokovať cez médiá o „takom rozsahu komplexov“.

Analytik Tatra banky Juraj Valachy hovorí, že kľúčové je zanalyzovať, za koľko si je schopný požičať štát, za koľko si je schopná požičať súkromná firma, ale tiež, za koľko je schopný cestu postaviť štát a za koľko súkromná firma.

Projekt chce minister Figeľ finančne uzatvoriť do konca augusta. Dovtedy by sa mali od bánk pozbierať peniaze a mala by byť známa aj konečná cena.

SkryťVypnúť reklamu

Gro práce však necháva minister na víťazovi súťaže – konzorciu, v ktorom vystupujú aj firmy Doprastav a Váhostav. „Finančná uzávierka je v rukách konzorcia, ktorému sa snažíme pomáhať,“ povedal Figeľ.

Tlačia prepúšťaním

Doprastav a Váhostav medzitým ohlasujú hromadné prepúšťania. Dôvod: práve spomínaný PPP projekt.

„Najvýznamnejším faktorom, ktorý prispel k prepúšťaniu pracovníkov, je spochybnenie projektu PPP, na ktorom Doprastav spoločne s ďalšími členmi konzorcia pracoval takmer 3 roky a na ktorý vynaložil nemalé vlastné prostriedky,“ píše sa v stanovisku firmy, ktoré zaslala do TASR.

V prípade Doprastavu sa prepúšťanie týka 750 ľudí. Firma ich plánuje uvoľniť postupne od augusta do decembra tohto roku. Doprastav zamestnáva vyše 3­tisíc ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Váhostav chce svoje stavy – zhruba 1800 zamestnancov – zredukovať o 500. Riaditeľ žilinského úradu práce Jozef Machyna povedal, že Váhostav ich môže začať prepúšťať od 8. augusta, keď uplynie zákonná lehota od nahlásenia hromadného prepúšťania. Prepúšťanie by mala firma ukončiť 31. januára budúceho roku.

„Dúfam, že to nie je súčasť politických tlakov alebo vyjednávania, pretože rokovania majú svoju racionálnu bázu v podmienkach pre výstavbu,“ povedal o prepúšťaniach v Doprastave a Váhostave minister Figeľ. Sám s firmami zatiaľ rokoval len raz. „Zhruba pred týždňom sme mali technické konzultácie,“ povedal.

Exminister financií Ján Počiatek (Smer) upozorňuje, že veľa závisí od formy rokovaní. „Problém by nastal, keby použili nejakú neštandardnú metódu, napríklad, ak pod tlakom politickej vôle urobia nejaký radikálny krok, ktorý nebude v súlade s procedúrami bežne akceptovaným medzinárodnými trhmi,“ povedal.

SkryťVypnúť reklamu

To môže pre štát znamenať finančné či právne následky, ale tiež poškodenie reputácie krajiny v očiach investorov.

Minister hospodárstva Juraj Miškov (SaS), ktorý má na starosti aj podnikateľské prostredie, povedal, že Figeľa kontrolovať nebude.

Nateraz je prvý balík PPP aj v rukách ochranárov. Európska komisia má totiž pochynosti, či sa pri diaľnici dodržiavali ochranárske zákony. Podľa vedeckého pracovníka Jána Topercera však zatiaľ nedošlo ani len k stretnutiu s predstaviteľmi nového vedenia ministerstva.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 233
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 548
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 121
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 2 996
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 848
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 358
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 286
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 648
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 997
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 198
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 676
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 521
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 462
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 302
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Šéf Európskej obchodnej komory v Číne vyzval lídrov na hľadanie kompromisov.


TASR
Parkovacie domy, ktoré by mohli vyrásť v Bratislave.

Vyrásť by mali vo väčšine mestských častí.


 Dominik Hapl, analytik Across Private Investments

Cena ropy by mohla stúpnuť až o tretinu, tvrdí analytik.


Ilustračné foto.

Eaconomy nemá na predaj finančných produktov oprávnenie.


  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 648
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 997
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 198
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 676
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 521
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 462
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 302
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu