BRATISLAVA. Výmena pozemkov, v ktorej bratislavské letisko prišlo pred voľbami o lukratívnu pôdu, bude mať dohru. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) plánuje na letisku hĺbkovú kontrolu. O jej potrebe ho presvedčila aj dozorná rada letiska.
Podľa Figeľa si totiž pod svoj súhlas so zmluvou dala podmienku: aby výmenu pozemkov s firmou Airport Parking blízkou Vladimírovi Poórovi odobrila aj vláda. „K tomu nedošlo, exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) povedal, že to nie je problém,“ povedal Figeľ.
Vážny: Nič mi nepovedali
Vážny však tvrdí, že o podmienke nič nevedel. „Dozorná rada nie je povinná ministra informovať o takejto zámene a ani tak v tejto veci neurobila,“ povedal.
Ani členovia dozornej rady neboli ochotní povedať, čo sa vlastne okolo zmluvy dialo a či s ňou neboli spokojní. „Nebudem sa k tomu vyjadrovať,“ povedal predseda dozornej rady bratislavského letiska Andrej Holák.
Na neho a na podpredsedu dozornej rady nás odkázal člen dozornej rady Ján Breja. „Chcem sa slušne rozlúčiť,“ povedal, než zložil telefón.
Smer slúžil záujmom vyvolených podnikateľov, píše Ivan štulajter.
Letisko zámenou získalo menej lukratívne pozemky pozdĺž areálu letiska a časť pôdy pred pristávacou dráhou. Spoločnosť Airport Parking naopak získala dva lukratívne pozemky, priamo pred novým odletovým terminálom.
Výhodné a nevýhodné
Exminister Vážny včera zmluvu obhajoval. „Išlo o štandardnú zámenu pozemkov, ku ktorej letisko nepotrebovalo finančnú hotovosť, pretože tej má a aj malo nedostatok.“
Nový minister dopravy Figeľ to vidí inak. „To, čo sa tam udialo v dňoch okolo volieb, vyvoláva vážne otázniky,“ povedal o zmluve, ktorú letisko podpísalo 2. júna, čiže desať dní pred voľbami. Niektoré podpisy sa dokonca overovali až po voľbách.
Vyše polovicu svojich novonadobudnutých pozemkov mohlo okrem toho letisko aj pohodlne vyvlastniť. Parcela s rozlohou vyše 19-tisíc štvorcových metrov je totiž evidovaná ako prioritný infraštruktúrny majetok, ktorý zákon definuje ako strategický. Preto je dokladovanie verejného záujmu pri vyvlastňovaní jednoduchšie.
Hovorkyňa letiska Dana Madunická tvrdí, že pôdu vyvlastniť nemohli. „Vyvlastnenie predpokladá striktné naplnenie podmienok určených Stavebným zákonom,“ povedala a vymenovala tie paragrafy, ktoré vraj nie sú naplnené.
„Poukázali na všetky ustanovenia vyvlastňovacích paragrafov. Teda aj na to, že nepodali žiadosť o vyvlastnenie, alebo že nemajú ani územné rozhodnutie, či tieto pozemky sú vôbec určené na to, na čo ich menili,“ zhodnotil argumenty letiska advokát Juraj Bizoň.
Figeľ teraz bude čakať na výsledky hĺbkovej kontroly. O odvolaní vedenia letiska sa chystá hovoriť s predstaviteľmi Fondu národného majetku. Ten je totiž väčšinovým akcionárom letiska. O trestnoprávnej zodpovednosti sa zatiaľ nehovorí.