Letisko Žilina žiada finančnú participáciu štátu na budovaní jeho bezpečnosti

Bratislava 20. mája (TASR) - Finančnú participáciu štátu na tvorbe bezpečnostného a ochranného systému žiada Letisko Žilina, a. s., Dolný Hričov. Spoločnosť ...

Bratislava 20. mája (TASR) - Finančnú participáciu štátu na tvorbe bezpečnostného a ochranného systému žiada Letisko Žilina, a. s., Dolný Hričov. Spoločnosť prevádzkuje činnosť na letisku v gescii Slovenskej správy letísk (SSL) od roku 1998 - kedy bola k tomuto objektu medzi oboma organizáciami podpísaná nájomná zmluva.

Vláda svojím rozhodnutím z 9. mája tohto roku schválila uvoľnenie 92,8 milióna Sk pre päť slovenských letísk v správe SSL s medzinárodným štatútom (Bratislava, Košice, Poprad-Tatry, Sliač a Piešťany). Podľa vyjadrenia predsedníčky odborárov letiska Zdenky Karkošiovej pre TASR nenašla však peniaze na zabezpečenie ochrany žilinského letiska - takisto medzinárodného.

Absenciu žilinského letisko medzi adresátmi finančnej pomoci, prijatej v súvislosti s udalosťami z 11. septembra 2001, potvrdil aj generálny riaditeľ SSL Ján Kaššák. Podľa neho nemôže byť Letisko Žilina ako akciová spoločnosť financovaná zo strany štátnej príspevkovej organizácie (SSL). K tomuto tvrdeniu sa priklonil aj generálny riaditeľ Sekcie civilného letectva Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Zoltán Marczell. Podľa Z. Karkošiakovej však spoločnosť nežiada dotáciu pre seba, ale investíciu štátu do bezpečnosti letiska, do technológií, ktoré ostanú aj naďalej vo vlastníctve správy letísk. Na prevádzkové náklady spojené so starostlivosťou o dráhu ako aj zabezpečovacou sústavou, letisko peniaze nežiada.

Spomedzi ďalších potrebných investičných vstupov spomenula predsedníčka odborov aj výstavbu terminálu, ktorá by si vyžiadala približne 10 miliónov Sk. Záujem investovať do diela podľa nej vyjadrili súčasní akcionári spoločnosti, ktorí však potrebujú istotu ohľadom pozemkov, na ktorých bude terminál stáť. Firma žiada SSL o záruku buď vo forme predaja predmetnej časti pozemkov, alebo podpisom dlhodobej nájomnej zmluvy k sústave nehnuteľného a hnuteľného majetku letiska. V súčasnosti platná zmluva predpokladá trvanie nájmu počas 30 rokov, teda do roku 2028. Podľa Z. Marczella sa momentálne pripravuje nová zmluva, ktorá opätovne upraví práva a povinnosti oboch zmluvných strán.

Letisko Žilina, ktoré zamestnáva 12 pracovníkov, by súčasne privítalo skorú transformáciu SSL. Tá prinesie podľa MDPT zmenu právneho štatútu letísk, ktoré by po zmene na akciové spoločnosti prešli do spoluvlastníctva štátu, miest a vyšších územných celkov (VÚC). Predstavitelia mesta Žilina ako aj VÚC si podľa Z. Karkošiakovej uvedomujú dôležitosť tohto infraštrukturálneho diela a na spolufinancovanie jeho bezpečnosti a prevádzky sú pripravení. Ročné náklady spoločnosti na zabezpečenie chodu letiska pritom dosahujú 3 až 4 milióny Sk. Pri tržbách na úrovni 1 až 2 miliónov Sk (ceny regulované štátom) tak letisko vykazuje stratu. Jeho prevádzka však má predovšetkým druhotný efekt, nakoľko letisko slúži na zabezpečenie dopravnej cesty pre zahraničných obchodných klientov. V oblasti pôsobia firmy ako TRIM LEADER, a. s., Košťany nad Turcom, INA Kysuce, a. s., Kysucké Nové mesto a martinský závod Volkswagenu. Letisko v Žiline je využívané predovšetkým na cargo lety, súkromné a firemné lety, v jeho areáli pôsobí aeroklub, ale využíva ho aj Žilinská univerzita na výcvikové lety.

Majoritným 51,28-% akcionárom Letiska Žilina je mesto Žilina, nasledované žilinskými spoločnosťami Váhostav, a. s., (32,05 %), Global, s. r. o., (12,82 %), Drevoindustria, a. s., (2,56 %). Podiely menšie ako 1 percento vlastnia Obecný úrad horný Hričov, Terchová, Elektrovod Žilina, a. s. a mesto Bytča.

* sch zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 393
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 401
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 7 056
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 933
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 208
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 594
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 341
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 326
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 224
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 704

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Peter Sagan sa zapísal do histórie, je trojnásobným majstrom sveta

Slovenský cyklista získal tri tituly za sebou.

ŠPORT

Čo všetko sa stalo, aby zo Sagana bola superstar

Začínal na sestrinom bicykli, teraz zarába milióny ročne.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.