Aj diaľnice za peniaze na dôchodky by štátu spôsobili dlhy

Budovaním diaľnic za peniaze požičané od dôchodkových správcovských spoločností (DSS) by sa Slovensko nevyhlo prehlbovaniu štátneho dlhu.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

BRATISLAVA.

Podobne ako na projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) by vlády museli časom nájsť zdroje na splátky úveru, povedali ČTK oslovení analytici. O možnosti využiť financie z druhého dôchodkového piliera pri budovaní ciest hovoril nedávno minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Slovensku sa dlhodobo nedarí dobudovať diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami. Zo zhruba 470 kilometrovej trasy zostáva postaviť ešte približne sto kilometrov diaľnice. Predchádzajúca vláda Roberta Fica (Smer-SD) chcela úseky vybudovať prostredníctvom PPP projektov.

Ich kritici však poukazovali na to, že v budúcnosti by štát musel ročne uhrádzať súkromným investorom vysoké splátky a plánované projekty verejno-súkromného partnerstva boli podľa nich predražené.

Splátky vo výške rozpočtu vnútra

Splátkam by sa krajina nevyhla ani v prípade, ak by sa na budovanie ciest využili peniaze z DSS, kde si ľudia na súkromných účtoch šetria na budúce penzie. Štát by chcel financie podľa ministerstva dopravy získať prostredníctvom dlhopisov a tie bude podľa analytikov potrebné splácať.

Ak by vláda odčerpala celoročný vklad do dôchodkových spoločností vo výške zhruba 830 miliónov eur, budúce kabinety by čakalo hľadanie riešenia, kde v rozpočte nájsť na splátky sumu, ktorá sa napríklad takmer vyrovná tohtoročnému rozpočtu ministerstva vnútra.

"Financovanie výstavby diaľnic emitovaním dlhopisov by si vyžadovalo ušetriť niekde inde rovnaký objem prostriedkov," povedal analytik ČSOB Marek Gábriš. Podobne sa vyjadril aj analytik spoločnosti Oxys Capital Má rio Blaščák.

Celkový verejný dlh by podľa východísk rozpočtu verejnej správy schválených predchádzajúcou vládnou koalíciou mal v roku 2012 dosiahnuť úroveň zhruba 33,3 miliardy eur.

Po započítaní približne 4,5 miliardy eur potrebných na dostavbu D1 by sa mohol verejný dlh dostať k hranici päťdesiatich percent očakávaného hrubého domáceho produktu (HDP). Podľa takzvaných maastrichtských kritérií nesmie dlh krajiny presiahnuť 60 percent výkonu ekonomiky.

Dlhopisy by však podľa Blaščáka výraznejšie neohrozili zámer súčasnej vlády znižovať ročný schodok verejného rozpočtu z tohtoročných odhadovaných takmer siedmich percent HDP pod tri percentá výkonu ekonomiky. V prvých rokoch by totiž mala krajina z dlhopisov splácať len úroky, dodal.

Bratislava - Košice v roku 2014

Blaščák pritom nepovažuje za vhodné, aby sa cesty stavali zo zdrojov uložených v DSS. Politické strany majú totiž podľa neho výrazne odlišný pohľad na to, ako zabezpečiť stabilitu systému dôchodkového zabezpečenia.

Predchádzajúca vládna koalícia spustenie druhého penzijného piliera kritizovala a niektorí jej zástupcovia opakovane tvrdili, že by do DSS malo smerovať menej peňazí. Blaščák by uprednostnil, keby si štát požičal peniaze inde.

Predseda Asociácie dôchodkových správcovských spoločností Peter Socha očakáva, že DSS by mohli mať o slovenské štátne dlhopisy záujem. Podmienkou však podľa neho je, aby súčasná vláda zmenila pravidlá zhodnocovania vkladov sporiteľov, ktoré určil Ficov kabinet, povedal ČTK.

DSS v minulosti namietali, že sa im po zásahu predošlej vlády zúžili možnosti na nákup cenných papierov. Socha zatiaľ nedokázal odhadnúť, akú cenu dlhopisov by štát mal určiť, aby bola pre DSS zaujímavá.

Figeľ by chcel hlavné mesto s Košicami prepojiť "nadštandardne" do roku 2014. Minister však predpokladá, že nie všade bude komunikáciu tvoriť diaľnica, miestami by podľa neho mali vodiči jazdiť napríklad po rýchlostných cestách. Koľko kilometrov diaľnic plánuje v tomto volebnom období postaviť, zatiaľ nespresnil. Pripustil zároveň, že na stavby by mohol využiť aj PPP projekty.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 828
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 517
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 301
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 029
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 676
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 600
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 305
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 875
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 632
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 998

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

DOMOV

Žena, ktorá močila na Korán, ohrozila bezpečnosť Slovenska

Na videu obvinenej viala v pozadí slovenská vlajka.

Neprehliadnite tiež

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.

Španielsko do roku 2050 vypadne zo skupiny najväčších svetových ekonomík

Vyššie pozície medzitým zaujmú mnohé z dnešných transformujúcich sa ekonomík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop