BRATISLAVA. Do roku 2014 nebude Košice s Bratislavou spájať súvislá diaľnica. Povedala to po skončení koaličnej rady premiérka Iveta Radičová (SDKÚ).
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) tým časť programového vyhlásenia vlády za rezort v tejto časti meniť nemusí. V ňom sa totiž diaľniciam opatrne vyhol.
„Vláda zabezpečí do roku 2014 nadštandardné cestné spojenie Bratislavy a Košíc,“ písalo sa v návrhu vyhlásenia.
Nadštandardné spojenie je podľa hovorcu ministerstva Martina Krajčoviča rýchlejšie ako cesta prvej triedy. „Malo by ísť o kombináciu diaľnice, rýchlostných ciest a diaľnic v polovičnom profile,“ vraví.
Podľa Ondreja Mateja, poslanca a odborníka na dopravu SDKÚ, to bude znamenať postupnú výstavbu diaľnic. Na niektorých cestách prvej triedy by sa mala zvýšiť rýchlosť, keď budú spĺňať parametre rýchlostnej cesty. Matej považuje za dôležité, aby vláda investovala do budovania obchvatov miest.
Diaľnice sa budú stavať najprv v polovičnom profile a budú klasifikované ako rýchlostné cesty. Rovnako sa má zreálniť stav – čiže preklasifikovať naspäť rýchlostné cesty, ktoré expremiér nazýval diaľnicami.
Matej tvrdí, že súvislá diaľnica pretne Slovensko najskôr v roku 2016, a to najmä pre meškajúcu výstavbu obchvatu mesta Prešov.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Ivan Švejna (MostHíd) povedal, že chcú prehodnotiť, ktoré úseky sa môžu rozšíriť, kde by mohli byť tri cestné pruhy namiesto dvoch.
Analyzovať chcú aj to, z akých zdrojov by sa diaľnice mali dostavať. „Nie sme v princípe proti PPP projektom. No tak, ako je to dnes nastavené, je to pridrahé,“ povedal.
Radičová potvrdila, že diaľnice sa budú financovať z eurofondov, penzijných úspor v druhom pilieri, ale zrejme aj z PPP. Z jej slov vyplynulo, že Figeľ musí v programe veľa prerobiť.
Kuloárne informácie však hovoria o opaku. Vyjasniť by mal možno len svoje plány v nových kompetenciách, ktoré by na rezort mali prejsť v novembri. Ide o oblasť regionálneho rozvoja, cestovného ruchu a koordinácie eurofondov.