Diaľnica z Bratislavy do Košíc má byť dokončená do roku 2014

Minister dopravy tvrdí, že diaľnice sa dajú stavať lacnejšie ako doteraz.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Chýbajúce úseky diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami by mohli byť dokončené do roku 2014. Pripustil to minister dopravy Ján Figeľ po stredajšom zasadnutí vlády s tým, že prioritou ministerstva v programovom vyhlásení vlády bude intenzívne pokračovanie rozvoja diaľničnej siete.

Minister dopravy tvrdí, že diaľnice sa dajú stavať lacnejšie ako doteraz, pretože investičná politika bola dlhé roky nastavená tak, že znamenala vyššie než primerané náklady.

"Som presvedčený, že sa do roku 2014 podarí vytvoriť medzi Bratislavou a Košicami nadštandardné cestné spojenie. V akej rýchlosti a v akej úrovni, je súčasťou nielen analýzy, ale aj rokovaní," odpovedal Figeľ na otázku, kedy bude diaľnica z Bratislavy do Košíc hotová. "A keďže to nechcem predbiehať a zároveň tým oslabovať negociačnú pozíciu, poviem to po skončení rokovaní s partnermi," uviedol ďalej Figeľ.

Za jeden z problémov doterajšieho stavu označil to, že bývalá vláda si vo výstavbe diaľnic dávala nereálne ciele, čím sama seba tlačila do nevýhodnej pozície a partneri to využívali, ba až zneužívali.

Platené aj z druhého piliera

Ministerstvo dopravy plánuje financovať výstavbu diaľnic nielen z eurofondov, ale aj z prostriedkov uložených v 2. dôchodkovom pilieri, ktorý je spravovaný dôchodkovými spoločnosťami. "Politickú podporu to má. Predpokladám, že to bude súčasťou programového vyhlásenia vlády. A následne po schválení tohto dokumentu sa začnú kroky, ktoré umožnia takéto využitie," povedal Figeľ.

Podľa ministra dopravy si to zrejme vyžiada niekoľko úprav v legislatíve aj rozhodnutia vlády. "Odkedy sme formulovali programové tézy, táto zhoda bola evidentná a som rád, že sa prehlbuje," dodal minister dopravy.

Figeľ zatiaľ nevedel povedať, koľko zdrojov z penzijných fondov by sa mohlo použiť na výstavbu diaľnic. Súhlasil však s tým, že to môže znamenať jeden z dlhodobejších zdrojov financovania väčších infraštruktúrnych a investičných projektov.

"Ide o verejno-súkromné partnerstvo, ide o to, aby sme našli prostriedky a partnerov, ktorí sú ochotní investovať do tohto typu investícií voľné zdroje. Čo by išlo z vládnych alebo rozpočtových prostriedkov, sa bude započítavať do aktuálneho priebežného deficitu, alebo štátneho dlhu," tvrdí Figeľ.

K PPP projektom sa nevyjadruje

Zámerom rezortu dopravy je podľa neho zníženie investičnej náročnosti budovania infraštruktúry, ale zároveň pokračovanie v nej. K projektom PPP, ktorých realizáciu ministerstvo analyzuje, sa zatiaľ nechcel bližšie vyjadrovať. Odpovede na tieto otázky majú byť vo vládnom programe, ktorý má vláda uzavrieť budúci týždeň.

Vláda Roberta Fica chcela diaľnicu z Bratislavy po Košice dokončiť pôvodne v roku 2010. Hospodárska a finančná kríza a s ňou súvisiace problémy s financovaním výstavby diaľnic jej zámer znemožnila. Na diaľnici D1 je potrebné dokončiť rozostavané a pripravené úseky medzi Žilinou a Ružomberkom, ako aj medzi Popradom a Prešovom. Ide spolu o desať úsekov v dĺžke okolo 113 kilometrov, z čoho päť úsekov v dĺžke 75 kilometrov medzi Martinom a Ružomberkom a Popradom a Prešovom plánovala bývalá vláda postaviť v rámci 1. balíka PPP zo súkromných zdrojov.

Ďalšie štyri úseky pri Žiline v dĺžke 30 kilometrov mali byť postavené tiež za súkromné peniaze cez 3. balík PPP. Zvyšný úsek Prešov západ - juh v dĺžke 8 kilometrov je v príprave, mal by byť financovaný z eurofondov a štátneho rozpočtu. Národná diaľničná spoločnosť však plánuje jeho dokončenie v roku 2016. Treba tiež dokončiť niektoré úseky D1 v polovičnom profile.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 915
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 279
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 538
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 870
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 724
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 234
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 477
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 031
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 164

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Boeing otvorí v Európe prvý závod, vybral si na to Britániu

Do závodu chce americký výrobca lietadiel investovať okolo 20 miliónov libier.

Európa pumpuje do Grécka milióny, ale ľudia sú stále chudobnejší

Problémom sú škrty, ktoré krajina musela prijať, aby znížila napríklad obrovský dlh, pre ktorý jej stále hrozí bankrot.

Na letisku v Kráľovej prerušili prevádzku, na plochu vnikol bager

Incident na malom letisku 35 kilometrov od hlavného mesta pravdepodobne súvisí so sporom o pôdu.

Voľné ruky pre ministra Druckera už neplatia

Premiér Fico kritizoval šetriace opatrenia vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop