Diaľnica z Bratislavy do Košíc má byť dokončená do roku 2014

Minister dopravy tvrdí, že diaľnice sa dajú stavať lacnejšie ako doteraz.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Chýbajúce úseky diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami by mohli byť dokončené do roku 2014. Pripustil to minister dopravy Ján Figeľ po stredajšom zasadnutí vlády s tým, že prioritou ministerstva v programovom vyhlásení vlády bude intenzívne pokračovanie rozvoja diaľničnej siete.

Minister dopravy tvrdí, že diaľnice sa dajú stavať lacnejšie ako doteraz, pretože investičná politika bola dlhé roky nastavená tak, že znamenala vyššie než primerané náklady.

"Som presvedčený, že sa do roku 2014 podarí vytvoriť medzi Bratislavou a Košicami nadštandardné cestné spojenie. V akej rýchlosti a v akej úrovni, je súčasťou nielen analýzy, ale aj rokovaní," odpovedal Figeľ na otázku, kedy bude diaľnica z Bratislavy do Košíc hotová. "A keďže to nechcem predbiehať a zároveň tým oslabovať negociačnú pozíciu, poviem to po skončení rokovaní s partnermi," uviedol ďalej Figeľ.

Za jeden z problémov doterajšieho stavu označil to, že bývalá vláda si vo výstavbe diaľnic dávala nereálne ciele, čím sama seba tlačila do nevýhodnej pozície a partneri to využívali, ba až zneužívali.

Platené aj z druhého piliera

Ministerstvo dopravy plánuje financovať výstavbu diaľnic nielen z eurofondov, ale aj z prostriedkov uložených v 2. dôchodkovom pilieri, ktorý je spravovaný dôchodkovými spoločnosťami. "Politickú podporu to má. Predpokladám, že to bude súčasťou programového vyhlásenia vlády. A následne po schválení tohto dokumentu sa začnú kroky, ktoré umožnia takéto využitie," povedal Figeľ.

Podľa ministra dopravy si to zrejme vyžiada niekoľko úprav v legislatíve aj rozhodnutia vlády. "Odkedy sme formulovali programové tézy, táto zhoda bola evidentná a som rád, že sa prehlbuje," dodal minister dopravy.

Figeľ zatiaľ nevedel povedať, koľko zdrojov z penzijných fondov by sa mohlo použiť na výstavbu diaľnic. Súhlasil však s tým, že to môže znamenať jeden z dlhodobejších zdrojov financovania väčších infraštruktúrnych a investičných projektov.

"Ide o verejno-súkromné partnerstvo, ide o to, aby sme našli prostriedky a partnerov, ktorí sú ochotní investovať do tohto typu investícií voľné zdroje. Čo by išlo z vládnych alebo rozpočtových prostriedkov, sa bude započítavať do aktuálneho priebežného deficitu, alebo štátneho dlhu," tvrdí Figeľ.

K PPP projektom sa nevyjadruje

Zámerom rezortu dopravy je podľa neho zníženie investičnej náročnosti budovania infraštruktúry, ale zároveň pokračovanie v nej. K projektom PPP, ktorých realizáciu ministerstvo analyzuje, sa zatiaľ nechcel bližšie vyjadrovať. Odpovede na tieto otázky majú byť vo vládnom programe, ktorý má vláda uzavrieť budúci týždeň.

Vláda Roberta Fica chcela diaľnicu z Bratislavy po Košice dokončiť pôvodne v roku 2010. Hospodárska a finančná kríza a s ňou súvisiace problémy s financovaním výstavby diaľnic jej zámer znemožnila. Na diaľnici D1 je potrebné dokončiť rozostavané a pripravené úseky medzi Žilinou a Ružomberkom, ako aj medzi Popradom a Prešovom. Ide spolu o desať úsekov v dĺžke okolo 113 kilometrov, z čoho päť úsekov v dĺžke 75 kilometrov medzi Martinom a Ružomberkom a Popradom a Prešovom plánovala bývalá vláda postaviť v rámci 1. balíka PPP zo súkromných zdrojov.

Ďalšie štyri úseky pri Žiline v dĺžke 30 kilometrov mali byť postavené tiež za súkromné peniaze cez 3. balík PPP. Zvyšný úsek Prešov západ - juh v dĺžke 8 kilometrov je v príprave, mal by byť financovaný z eurofondov a štátneho rozpočtu. Národná diaľničná spoločnosť však plánuje jeho dokončenie v roku 2016. Treba tiež dokončiť niektoré úseky D1 v polovičnom profile.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 787
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 162
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 679
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 137
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 299
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 256
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 031
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 995
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 828
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 751

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.