SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Reklama v internete dobieha inzerciu v novinách

Firmy sa prestávajú báť investovať do propagácie svojich produktov a do sveta reklamy sa tak vracia optimizmus. Novinám a televízii začína konkurovať internet.

Zadávatelia si on-line reklamu obľúbili. Zatiaľ čo výdavky do tlačených médií pomaly klesajú, záujem o internet rastie.

BRATISLAVA. Firmy sa prestávajú báť investovať do propagácie svojich produktov a do sveta reklamy sa tak pomaly vracia optimizmus. Zadávatelia však dávajú stále viac prednosť online reklame pred tou v tlačených médiách. Vyplýva to z celosvetového výskumu agentúry ZenithOptimedia.

„Je vidieť, že v posledných troch rokoch dochádza k poklesu reklamných výdavkov v tlačených médiách. Ich podiel na trhu sa rok čo rok znižuje zhruba o jeden až dva percentuálne body, a to najmä v prospech internetu,“ povedal pre ČTK riaditeľ ZenithOptimedia Praha Petr Majerik.

Podľa agentúry by sa do dvoch rokov mohol svetový podiel reklamy na internete výrazne priblížiť podielu, aký má v tlači.

Ročné oneskorenie

Výkonná manažérka Asociácie internetových médií Veronika Pizano verí, že sa tieto odhady v budúcnosti potvrdia. Pripomína však, že slovenský internetový trh kopíruje svetový s niekoľkomesačným až ročným oneskorením. „Kým celosvetovo online reklama rástla už v prvom kvartáli tohto roka, na Slovensku tomu tak ešte nebolo,“ povedala.

Od vypuknutia krízy sa pohybujeme v mínuse, ale do plusových čísel by sme sa mali dostať už vo výsledkoch za druhý kvartál.

„Online reklama, na rozdiel od printovej, ešte ani zďaleka nedosiahla svoj vrchol. Návrat na úroveň z roku 2008 preto na Slovensku predpokladáme pomerne rýchlo, najneskôr v roku 2011,“ myslí si Pizano.

Pozitívny trend potvrdzuje aj člen predstavenstva vydavateľstva Petit Press Peter Mačinga, ktorý je zodpovedný za denník SME i portál sme.sk: „Po minuloročnom spomalení rastú tržby z inzercie na www.sme.sk opäť dvojciferným tempom.“ Podiel príjmov z online inzercie na celkových príjmoch sa podľa neho môže zvýšiť z dnešných 22 na 50 percent v priebehu troch až piatich rokov.

To, kedy internetová reklama dobehne reklamu v tlači, je podľa Pizano veľmi ťažké odhadnúť. „Online reklama je priamo závislá od vývoja technológií a spôsobu ich uplatnenia v reklamnom priemysle,“ povedala pre SME. "Všetko závisí od toho, nakoľko dokážu marketéri využiť technológie tak, aby na užívateľov reklama účinne pôsobila," dodala.

Televízia mierne rastie

Odborníci ale tradičné médiá - televíziu, rádiá a kinoreklamy - neodpisujú. Ich podiely sú stále relatívne stabilné.

Pri televízii napríklad dochádza k miernemu nárastu podielu na trhu. Petr Majerik z agentúry ZenithOptimedia vysvetľuje, že finančná kríza pritiahla k obrazovkám viac divákov, pretože sledovanie televíznych programov je menej nákladné ako napríklad návšteva kina či reštaurácie.

Navyše aj vďaka digitalizácii stúpol počet tematických kanálov, čo znamená pre divákov väčšiu možnosť výberu, dodal pre ČTK.

Investície do reklamy rastú

Globálne výdavky na reklamu by mali tento rok podľa ZenithOptimedia vzrásť o 3,5 percenta. Na Slovensku očakáva agentúra miernejší rast, a to na úrovni troch percent. V budúcom roku by mal však rast na Slovensku vyskočiť na 11,6 percenta a v roku 2012 dokonca až na 16,5 percenta.

S príchodom krízy však výdavky klesli medziročne z 1,7 na 1,1 miliardy eur. Znížili sa teda až o 34,6 percenta. Alexander Máťuš zo slovenskej pobočky ZenithOptimedia však pripomína že ide o monitorované peniaze bez zliav a agentúrnych provízií. Reálne výdavky môžu byť výrazne menšie.

Náš reklamný sektor bude teda pre tento 34,6-percentný vlaňajší pokles aj v roku 2012 na nižšej úrovni ako v roku 2008.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  2. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  4. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  5. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  8. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  9. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Budúcnosť M&A v Európe
  2. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  3. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  4. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  5. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  8. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  9. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  10. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 097
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 940
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 593
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 137
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 069
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 055
  7. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 694
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 681
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 591
  10. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 299
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Dobré ráno

Dobré ráno: Aj právnici chcú robiť niečo pekné

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.

Jakub Filo.

Neprehliadnite tiež

Top M&A dealy právnikov: OTP Banka, zdravie aj tech firmy

Najväčšie kancelárie sa opäť podieľali aj na inovatívnych projektoch.

Na due diligence OTP Banky sa podieľali viaceré veľké právnické kancelárie. Banku kúpila skupina KBC, matka ČSOB.

Právo 2020: Najväčšie právnické kancelárie na Slovensku

Rozhodoval počet právnikov, výnosy, zisk a počet prípadov.

Ústavný súd SR.
Ilustračné foto.
Martin Miler