Reklama v internete dobieha inzerciu v novinách

Firmy sa prestávajú báť investovať do propagácie svojich produktov a do sveta reklamy sa tak vracia optimizmus. Novinám a televízii začína konkurovať internet.

Zadávatelia si on-line reklamu obľúbili. Zatiaľ čo výdavky do tlačených médií pomaly klesajú, záujem o internet rastie.

BRATISLAVA. Firmy sa prestávajú báť investovať do propagácie svojich produktov a do sveta reklamy sa tak pomaly vracia optimizmus. Zadávatelia však dávajú stále viac prednosť online reklame pred tou v tlačených médiách. Vyplýva to z celosvetového výskumu agentúry ZenithOptimedia.

„Je vidieť, že v posledných troch rokoch dochádza k poklesu reklamných výdavkov v tlačených médiách. Ich podiel na trhu sa rok čo rok znižuje zhruba o jeden až dva percentuálne body, a to najmä v prospech internetu,“ povedal pre ČTK riaditeľ ZenithOptimedia Praha Petr Majerik.

Podľa agentúry by sa do dvoch rokov mohol svetový podiel reklamy na internete výrazne priblížiť podielu, aký má v tlači.

Ročné oneskorenie

Výkonná manažérka Asociácie internetových médií Veronika Pizano verí, že sa tieto odhady v budúcnosti potvrdia. Pripomína však, že slovenský internetový trh kopíruje svetový s niekoľkomesačným až ročným oneskorením. „Kým celosvetovo online reklama rástla už v prvom kvartáli tohto roka, na Slovensku tomu tak ešte nebolo,“ povedala.

Od vypuknutia krízy sa pohybujeme v mínuse, ale do plusových čísel by sme sa mali dostať už vo výsledkoch za druhý kvartál.

„Online reklama, na rozdiel od printovej, ešte ani zďaleka nedosiahla svoj vrchol. Návrat na úroveň z roku 2008 preto na Slovensku predpokladáme pomerne rýchlo, najneskôr v roku 2011,“ myslí si Pizano.

Pozitívny trend potvrdzuje aj člen predstavenstva vydavateľstva Petit Press Peter Mačinga, ktorý je zodpovedný za denník SME i portál sme.sk: „Po minuloročnom spomalení rastú tržby z inzercie na www.sme.sk opäť dvojciferným tempom.“ Podiel príjmov z online inzercie na celkových príjmoch sa podľa neho môže zvýšiť z dnešných 22 na 50 percent v priebehu troch až piatich rokov.

To, kedy internetová reklama dobehne reklamu v tlači, je podľa Pizano veľmi ťažké odhadnúť. „Online reklama je priamo závislá od vývoja technológií a spôsobu ich uplatnenia v reklamnom priemysle,“ povedala pre SME. "Všetko závisí od toho, nakoľko dokážu marketéri využiť technológie tak, aby na užívateľov reklama účinne pôsobila," dodala.

Televízia mierne rastie

Odborníci ale tradičné médiá - televíziu, rádiá a kinoreklamy - neodpisujú. Ich podiely sú stále relatívne stabilné.

Pri televízii napríklad dochádza k miernemu nárastu podielu na trhu. Petr Majerik z agentúry ZenithOptimedia vysvetľuje, že finančná kríza pritiahla k obrazovkám viac divákov, pretože sledovanie televíznych programov je menej nákladné ako napríklad návšteva kina či reštaurácie.

Navyše aj vďaka digitalizácii stúpol počet tematických kanálov, čo znamená pre divákov väčšiu možnosť výberu, dodal pre ČTK.

Investície do reklamy rastú

Globálne výdavky na reklamu by mali tento rok podľa ZenithOptimedia vzrásť o 3,5 percenta. Na Slovensku očakáva agentúra miernejší rast, a to na úrovni troch percent. V budúcom roku by mal však rast na Slovensku vyskočiť na 11,6 percenta a v roku 2012 dokonca až na 16,5 percenta.

S príchodom krízy však výdavky klesli medziročne z 1,7 na 1,1 miliardy eur. Znížili sa teda až o 34,6 percenta. Alexander Máťuš zo slovenskej pobočky ZenithOptimedia však pripomína že ide o monitorované peniaze bez zliav a agentúrnych provízií. Reálne výdavky môžu byť výrazne menšie.

Náš reklamný sektor bude teda pre tento 34,6-percentný vlaňajší pokles aj v roku 2012 na nižšej úrovni ako v roku 2008.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 8 359
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 019
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 347
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 271
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 412
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 406
  7. Kam do tepla v januári? 2 335
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 017
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 963
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 189

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

ŠPORT

Rybáriková: Keby mi to niekto povedal, pošlem ho na liečenie

Slovenská tenistka postúpila už do osemfinále Australian Open.

KOMENTÁRE

Stavebné sporenie sa môže zapojiť do kampane „me too“

Nájsť čosi zneužívanejšie vo svete než tento produkt na Slovensku nenájdete.

AUTO

Nehody komplikujú dopravu v Bratislave, na D1 sa zrazilo 5 áut

Zápchy sú aj na diaľničnom obchvate.

Neprehliadnite tiež

Ani advokáti sa nezhodnú, či je poplatok za sobáš diskriminačný

Ak je s cirkevným sobášom viac práce, poplatok je opodstatnený, treba to však preskúmať.

Syn daroval Zmajkovičovej dom, v majetkovom priznaní chýba

Jaroslav Zmajkovič získal priestranú nehnuteľnosť v roku 2008, keď jeho mama bola už šesť rokov poslankyňou.

Francúzska automobilka PSA Group sa s odborármi dohodla na zrušení 1 300 miest

Päť zo šiestich odborových organizácií, ktoré pôsobia v automobilke, s dohodou súhlasilo.

Žiga po schôdzke ministrov V4: Podporíme zmluvu o voľnom obchode s Austráliou

Slovensko je jedným z najväčších producentov automobilov na svete a Austrália je tiež trh, kam zo Slovenska odchádzajú automobily.

Bitcoin tento rok pokorí hranicu 25-tisíc dolárov, tvrdí analytik Lee

Podľa Leeho predpovede by sa kurz bitcoinu mohol do roku 2022 vyšplhať až na 125-tisíc dolárov.