Štátne Cargo znížilo stratu o tretinu

Štátna Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. hospodárila v prvom polroku tohto roka so stratou 36,3 mil. eur, čo je medziročne zhruba o 31 % menej.

BRATISLAVA. V prvej polovici minulého roka železničný nákladný dopravca vykázal stratu 52,5 mil. eur. Prevádzkový zisk firmy (EBITDA) za šesť mesiacov terajšieho roka predstavoval 0,3 mil. eur, a to napriek plánovanej strate 12 mil. eur. V prvom polroku minulého roka zaznamenala spoločnosť prevádzkovú stratu 19,4 mil. eur. "Postupný nárast pozitívneho prevádzkového hospodárskeho výsledku signalizuje smerovanie k budúcemu vyrovnanému hospodáreniu a k finančnej stabilizácii spoločnosti," informovala PR manažérka Carga Monika Schmidtová v utorok agentúru SITA.

V prvom polroku spoločnosť prepravila 19,2 mil. ton tovaru, čo medziročne znamenalo nárast približne o 3,9 mil. ton alebo o 25 %. "Preprava tovarov však stále nedosiahla úroveň predkrízového prvého polroku 2008, v ktorom bolo prepravených 23,6 mil. ton, čo predstavovalo takmer o 23 % viac ako za prvý polrok tohto roku," uviedla ďalej Schmidtová. Cargo má z pohľadu prepravného výkonu (v čistých tonových kilometroch) podiel na železničnom prepravnom trhu v SR okolo 97 % a z pohľadu prepraveného množstva tovaru v tonách približne 93,5 %.

Najvýraznejší vplyv na hospodárenie spoločnosti má prepad výkonov kvôli zníženému dopytu po preprave, ktorý stále nedosiahol úroveň predkrízového obdobia, ako aj neúmerne vysoké zaťaženie železničných dopravcov v SR poplatkami za použitie železničnej infraštruktúry. "Ich priemerná výška za prvý polrok 2010 bola na úrovni 10,3 eura za vlakový kilometer. Pre porovnanie v krajinách EÚ je priemerná cena za vlakový kilometer na úrovni 3,6 eura. Len týmto Cargo v porovnaní s ostatnými zahraničnými dopravcami v krajinách EÚ za prvý polrok zaplatilo manažérovi infraštruktúry takmer o 40 mil. eur viac," dodala Schmidtová.

Poplatky za použitie železničnej infraštruktúry legislatívne upravuje výnos Úradu pre reguláciu železničnej dopravy. V tejto súvislosti Cargo očakáva podstatné zmeny v spoplatnení železničnej infraštruktúry na Slovensku podľa zákona o dráhach vydaním nového regulačného rámca s účinnosťou od 1. januára 2011. Neúmerné zaťaženie poplatkami za infraštruktúru výrazne znižuje konkurencieschopnosť železničných nákladných dopravcov nielen voči cestnej doprave, ale aj voči zahraničným železničným tranzitom, a to v smerovaní východ - západ cez Poľsko a Maďarsko, ako aj v smere sever - juh cez Českú republiku.

V priebehu roka 2009 Cargo zaviedlo reštrukturalizáciu prostredníctvom sociálneho programu. Osobné náklady poklesli medziročne o takmer 7 %. Cargo naďalej pokračuje v uplatňovaní štvordňového pracovného týždňa pre všetky kategórie zamestnancov. Spoločnosť evidovala k 1. júlu tohto roka 9 553 zamestnancov, čo znamená 9-percentný pokles oproti začiatku minulého roka. Počet pracovníkov vo firme za jeden a pol roka tak klesol o 895. Pri svojom vzniku 1. januára 2005 malo Cargo 12 245 zamestnancov, odvtedy ich počet klesol o 22 %. Do konca tohto roka by sa mal počet pracovníkov spoločnosti znížiť približne na 9 300 osôb.

Cargo plánuje vlaňajšiu stratu 126,6 mil. eur v tomto roku znížiť o 35,2 % na 82,04 mil. eur. Spoločnosť chce prevádzkové výnosy v terajšom roku medziročne zvýšiť o 6,9 % na 363,72 mil. eur. Predpokladané prevádzkové náklady predstavujú 361,53 mil. eur, čo by znamenalo zníženie o 2,7 %. Cargo očakáva v tomto roku dosiahnutie prevádzkového zisku 2,18 mil. eur po minuloročnej strate z hlavnej činnosti 31,52 mil. eur. Prepravu tovarov plánuje spoločnosť zvýšiť o 11,2 % na 37,6 mil. ton. Vlaňajšia strata Carga 126,6 mil. eur bola o 6 % nižšia oproti plánovaným 134,55 mil. eur. Firma vlani získala štátnu návratnú pôžičku 166 mil. eur na zmiernenie negatívnych dopadov hospodárskej krízy z dôvodu prepadu prepravy a obratu. Európska komisia začala prešetrovanie, či bol úver poskytnutý v rámci povolenej štátnej pomoci. Cargo vlani znížilo prevádzkové výnosy medziročne o 24 % na 340,21 mil. eur, prevádzkové náklady v objeme 371,73 mil. eur klesli o 4,6 % a prevádzková strata 31,52 mil. eur bola oproti plánu nižšia o 39,6 %. Rok predtým totiž dosiahla prevádzkový zisk 58,23 mil. eur.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,65 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 093
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 048
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 484
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 828
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 368
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 197
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 793
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 013
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 646
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 705

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.