Štátne Cargo znížilo stratu o tretinu

Štátna Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. hospodárila v prvom polroku tohto roka so stratou 36,3 mil. eur, čo je medziročne zhruba o 31 % menej.

BRATISLAVA. V prvej polovici minulého roka železničný nákladný dopravca vykázal stratu 52,5 mil. eur. Prevádzkový zisk firmy (EBITDA) za šesť mesiacov terajšieho roka predstavoval 0,3 mil. eur, a to napriek plánovanej strate 12 mil. eur. V prvom polroku minulého roka zaznamenala spoločnosť prevádzkovú stratu 19,4 mil. eur. "Postupný nárast pozitívneho prevádzkového hospodárskeho výsledku signalizuje smerovanie k budúcemu vyrovnanému hospodáreniu a k finančnej stabilizácii spoločnosti," informovala PR manažérka Carga Monika Schmidtová v utorok agentúru SITA.

V prvom polroku spoločnosť prepravila 19,2 mil. ton tovaru, čo medziročne znamenalo nárast približne o 3,9 mil. ton alebo o 25 %. "Preprava tovarov však stále nedosiahla úroveň predkrízového prvého polroku 2008, v ktorom bolo prepravených 23,6 mil. ton, čo predstavovalo takmer o 23 % viac ako za prvý polrok tohto roku," uviedla ďalej Schmidtová. Cargo má z pohľadu prepravného výkonu (v čistých tonových kilometroch) podiel na železničnom prepravnom trhu v SR okolo 97 % a z pohľadu prepraveného množstva tovaru v tonách približne 93,5 %.

Najvýraznejší vplyv na hospodárenie spoločnosti má prepad výkonov kvôli zníženému dopytu po preprave, ktorý stále nedosiahol úroveň predkrízového obdobia, ako aj neúmerne vysoké zaťaženie železničných dopravcov v SR poplatkami za použitie železničnej infraštruktúry. "Ich priemerná výška za prvý polrok 2010 bola na úrovni 10,3 eura za vlakový kilometer. Pre porovnanie v krajinách EÚ je priemerná cena za vlakový kilometer na úrovni 3,6 eura. Len týmto Cargo v porovnaní s ostatnými zahraničnými dopravcami v krajinách EÚ za prvý polrok zaplatilo manažérovi infraštruktúry takmer o 40 mil. eur viac," dodala Schmidtová.

Poplatky za použitie železničnej infraštruktúry legislatívne upravuje výnos Úradu pre reguláciu železničnej dopravy. V tejto súvislosti Cargo očakáva podstatné zmeny v spoplatnení železničnej infraštruktúry na Slovensku podľa zákona o dráhach vydaním nového regulačného rámca s účinnosťou od 1. januára 2011. Neúmerné zaťaženie poplatkami za infraštruktúru výrazne znižuje konkurencieschopnosť železničných nákladných dopravcov nielen voči cestnej doprave, ale aj voči zahraničným železničným tranzitom, a to v smerovaní východ - západ cez Poľsko a Maďarsko, ako aj v smere sever - juh cez Českú republiku.

V priebehu roka 2009 Cargo zaviedlo reštrukturalizáciu prostredníctvom sociálneho programu. Osobné náklady poklesli medziročne o takmer 7 %. Cargo naďalej pokračuje v uplatňovaní štvordňového pracovného týždňa pre všetky kategórie zamestnancov. Spoločnosť evidovala k 1. júlu tohto roka 9 553 zamestnancov, čo znamená 9-percentný pokles oproti začiatku minulého roka. Počet pracovníkov vo firme za jeden a pol roka tak klesol o 895. Pri svojom vzniku 1. januára 2005 malo Cargo 12 245 zamestnancov, odvtedy ich počet klesol o 22 %. Do konca tohto roka by sa mal počet pracovníkov spoločnosti znížiť približne na 9 300 osôb.

Cargo plánuje vlaňajšiu stratu 126,6 mil. eur v tomto roku znížiť o 35,2 % na 82,04 mil. eur. Spoločnosť chce prevádzkové výnosy v terajšom roku medziročne zvýšiť o 6,9 % na 363,72 mil. eur. Predpokladané prevádzkové náklady predstavujú 361,53 mil. eur, čo by znamenalo zníženie o 2,7 %. Cargo očakáva v tomto roku dosiahnutie prevádzkového zisku 2,18 mil. eur po minuloročnej strate z hlavnej činnosti 31,52 mil. eur. Prepravu tovarov plánuje spoločnosť zvýšiť o 11,2 % na 37,6 mil. ton. Vlaňajšia strata Carga 126,6 mil. eur bola o 6 % nižšia oproti plánovaným 134,55 mil. eur. Firma vlani získala štátnu návratnú pôžičku 166 mil. eur na zmiernenie negatívnych dopadov hospodárskej krízy z dôvodu prepadu prepravy a obratu. Európska komisia začala prešetrovanie, či bol úver poskytnutý v rámci povolenej štátnej pomoci. Cargo vlani znížilo prevádzkové výnosy medziročne o 24 % na 340,21 mil. eur, prevádzkové náklady v objeme 371,73 mil. eur klesli o 4,6 % a prevádzková strata 31,52 mil. eur bola oproti plánu nižšia o 39,6 %. Rok predtým totiž dosiahla prevádzkový zisk 58,23 mil. eur.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,65 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 564
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 504
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 492
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 729
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 569
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 938
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 949
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 390
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 935
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 473

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

Neprehliadnite tiež

Po Trumpovej dcére chcú Číňania pomenovať obrúsky aj alkohol

Ivanka Trumpová zaujala čínske firmy, keď navštívila čínsku ambasádu vo Washingtone.

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fico chce potraviny, aké majú v Rakúsku, navrhuje summit V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop