Štátne Cargo znížilo stratu o tretinu

Štátna Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. hospodárila v prvom polroku tohto roka so stratou 36,3 mil. eur, čo je medziročne zhruba o 31 % menej.

BRATISLAVA. V prvej polovici minulého roka železničný nákladný dopravca vykázal stratu 52,5 mil. eur. Prevádzkový zisk firmy (EBITDA) za šesť mesiacov terajšieho roka predstavoval 0,3 mil. eur, a to napriek plánovanej strate 12 mil. eur. V prvom polroku minulého roka zaznamenala spoločnosť prevádzkovú stratu 19,4 mil. eur. "Postupný nárast pozitívneho prevádzkového hospodárskeho výsledku signalizuje smerovanie k budúcemu vyrovnanému hospodáreniu a k finančnej stabilizácii spoločnosti," informovala PR manažérka Carga Monika Schmidtová v utorok agentúru SITA.

V prvom polroku spoločnosť prepravila 19,2 mil. ton tovaru, čo medziročne znamenalo nárast približne o 3,9 mil. ton alebo o 25 %. "Preprava tovarov však stále nedosiahla úroveň predkrízového prvého polroku 2008, v ktorom bolo prepravených 23,6 mil. ton, čo predstavovalo takmer o 23 % viac ako za prvý polrok tohto roku," uviedla ďalej Schmidtová. Cargo má z pohľadu prepravného výkonu (v čistých tonových kilometroch) podiel na železničnom prepravnom trhu v SR okolo 97 % a z pohľadu prepraveného množstva tovaru v tonách približne 93,5 %.

Najvýraznejší vplyv na hospodárenie spoločnosti má prepad výkonov kvôli zníženému dopytu po preprave, ktorý stále nedosiahol úroveň predkrízového obdobia, ako aj neúmerne vysoké zaťaženie železničných dopravcov v SR poplatkami za použitie železničnej infraštruktúry. "Ich priemerná výška za prvý polrok 2010 bola na úrovni 10,3 eura za vlakový kilometer. Pre porovnanie v krajinách EÚ je priemerná cena za vlakový kilometer na úrovni 3,6 eura. Len týmto Cargo v porovnaní s ostatnými zahraničnými dopravcami v krajinách EÚ za prvý polrok zaplatilo manažérovi infraštruktúry takmer o 40 mil. eur viac," dodala Schmidtová.

Poplatky za použitie železničnej infraštruktúry legislatívne upravuje výnos Úradu pre reguláciu železničnej dopravy. V tejto súvislosti Cargo očakáva podstatné zmeny v spoplatnení železničnej infraštruktúry na Slovensku podľa zákona o dráhach vydaním nového regulačného rámca s účinnosťou od 1. januára 2011. Neúmerné zaťaženie poplatkami za infraštruktúru výrazne znižuje konkurencieschopnosť železničných nákladných dopravcov nielen voči cestnej doprave, ale aj voči zahraničným železničným tranzitom, a to v smerovaní východ - západ cez Poľsko a Maďarsko, ako aj v smere sever - juh cez Českú republiku.

V priebehu roka 2009 Cargo zaviedlo reštrukturalizáciu prostredníctvom sociálneho programu. Osobné náklady poklesli medziročne o takmer 7 %. Cargo naďalej pokračuje v uplatňovaní štvordňového pracovného týždňa pre všetky kategórie zamestnancov. Spoločnosť evidovala k 1. júlu tohto roka 9 553 zamestnancov, čo znamená 9-percentný pokles oproti začiatku minulého roka. Počet pracovníkov vo firme za jeden a pol roka tak klesol o 895. Pri svojom vzniku 1. januára 2005 malo Cargo 12 245 zamestnancov, odvtedy ich počet klesol o 22 %. Do konca tohto roka by sa mal počet pracovníkov spoločnosti znížiť približne na 9 300 osôb.

Cargo plánuje vlaňajšiu stratu 126,6 mil. eur v tomto roku znížiť o 35,2 % na 82,04 mil. eur. Spoločnosť chce prevádzkové výnosy v terajšom roku medziročne zvýšiť o 6,9 % na 363,72 mil. eur. Predpokladané prevádzkové náklady predstavujú 361,53 mil. eur, čo by znamenalo zníženie o 2,7 %. Cargo očakáva v tomto roku dosiahnutie prevádzkového zisku 2,18 mil. eur po minuloročnej strate z hlavnej činnosti 31,52 mil. eur. Prepravu tovarov plánuje spoločnosť zvýšiť o 11,2 % na 37,6 mil. ton. Vlaňajšia strata Carga 126,6 mil. eur bola o 6 % nižšia oproti plánovaným 134,55 mil. eur. Firma vlani získala štátnu návratnú pôžičku 166 mil. eur na zmiernenie negatívnych dopadov hospodárskej krízy z dôvodu prepadu prepravy a obratu. Európska komisia začala prešetrovanie, či bol úver poskytnutý v rámci povolenej štátnej pomoci. Cargo vlani znížilo prevádzkové výnosy medziročne o 24 % na 340,21 mil. eur, prevádzkové náklady v objeme 371,73 mil. eur klesli o 4,6 % a prevádzková strata 31,52 mil. eur bola oproti plánu nižšia o 39,6 %. Rok predtým totiž dosiahla prevádzkový zisk 58,23 mil. eur.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,65 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 634
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 734
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 094
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 056
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 182
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 625
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 624
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 444
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 434
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 048

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Termíny sú šibeničné, zmluvu na migy budeme musieť predĺžiť

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.