AKTUALIZOVANÉ 19:15

Nové vozne dodá železniciam Víťazoslav Móric

Štyridsať nových klimatizovaných vozňov pre cestujúcich po slovenských železniciach zabezpečí ŽOS Vrútky Víťazoslava Mórica.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:15 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorej šéfuje Milan Chúpek, nominant SNS, nakupuje v týchto dňoch desať nových osobných klimatizovaných vozňov. Päť pre prvú triedu a päť pre druhú. Musia dosahovať rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Dohodnutú má aj opciu na ďalších 30 vozňov.

Nové vozne pre železnice
  • 5 vozňov 2. triedy na rýchlosť 160 km/h s veľkopriestorovým oddielom pre cestujúcich.
  • 5 vozňov 1. triedy na rýchlosť 160 km/h s 2 veľkopriestorovými oddeleniami pre cestujúcich.

Opcia:

  • 15 vozňov 2. triedy na rýchlosť 200 km/h s 1 veľkopriestorom pre cestujúcich.
  • 10 vozňov 2. triedy na rýchlosť 160 km/h s 3 veľkopriestormi pre cestujúcich.
  • 5 vozňov 1. triedy na rýchlosť 160 km/h s 3 veľkopriestorovými oddielmi pre cestujúcich.
Zdroj: ZSSK

Tender, ktorý vypísali železničiari v máji, vyhrali ŽOS Vrútky, ktoré vlastní Víťazoslav Móric, bývalý poslanec za SNS. ŽOS Vrútky im predajú 40 vozňov za 74,8 milióna eur (2,25 miliardy korún).

Cena je na hornej hranici, za ktorú bola ZSSK ochotná vozne nakúpiť. Rozmedzie si totiž stanovila pôvodne medzi 65 až 75 miliónmi eur.

Stále sú osamotení

Zvláštne na celom tendri je to, že sa doň prihlásil iba jediný uchádzač. Súťažné podklady si pritom vyzdvihlo až 11 záujemcov, z toho sedem zahraničných.

„Tri spoločnosti boli z Talianska, dve z Rumunska, jedna z Česka a jedna zo Španielska,“ informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský cez tlačové agentúry po tom, ako sme sa včera ráno začali o tender zaujímať.

Čikovský tvrdí, že „v čase na predkladanie ponúk nebola podaná žiadosť o nápravu proti súťažným podkladom ani žiadosť o vysvetlenie podmienok účasti, súťažným podkladom alebo inej dokumentácii“.

O ktoré spoločnosti išlo, Čikovský v správe neuviedol. Neskôr nedvíhal telefón on ani jeho podriadená z tlačového odboru.

Vozne s parametrami, aké v súťaži požadovala ZSSK, vyrába napríklad aj Siemens, informuje o nich na svojej webovej stránke. Siemens sľúbil odpovede, prečo sa nakoniec na súťaži nezúčastnil, do uzávierky ich však neposlal.

Bývalý riaditeľ ZSSK Slovensko Ondrej Matej, v súčasnosti poslanec za SDKÚ, sa tiež čuduje, že sa nikto iný do súťaže neprihlásil. „Možno však zákazka z pohľadu veľkých hráčov nebola zaujímavá,“ vraví.

Už dodávajú vozne

ŽOS Vrútky majú v ZSSK Slovensko privilegované postavenie už dlhodobejšie. Aj v roku 2008 vyhrali tender na nákup 20 klimatizovaných vozňov prvej a druhej triedy za viac ako 33 miliónov eur. Tam bola tiež opcia na nákup ďalších vozňov.

Aj vtedy sa do súťaže prihlásili len ŽOS Vrútky. Podľa hovorcu ZSSK dodala firma na základe tohto kontraktu 37 vozňov, tri ešte majú poslať. V minulom roku im ZSSK Slovensko prikleplo zákazku na rekonštrukciu lokomotív za 28,4 milióna eur.

Životnosť lokomotív vyrábaných v rokoch 1985 až 1995 mali predĺžiť o 25 rokov. Aj do tejto súťaže sa prihlásili iba ŽOS Vrútky.

Ešte za čias Mikuláša Dzurindu mali vyhrať tender na dodávku 35 súprav ľahkých motorových vlakov. Išlo vtedy o kauzu vláčiky, ktorú rozpútal list poslanca parlamentu Petra Kresánka za SDKÚ, naznačujúci korupciu.

O vyjadrenie sme e­mailom požiadali aj šéfa ŽOS Vrútky Víťazoslava Mórica mladšieho. Odpovede do uzávierky neprišli.

Hospodárenie ZSSK Slovensko je síce najlepšie zo všetkých troch železničných spoločností, aj tak však rok 2008 skončili v strate 31 miliónov eur, za rok 2009 ešte nemajú výročnú správu. ZSSK Slovensko je dotované aj zo štátneho rozpočtu za výkony vo verejnom záujme.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 367
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 684
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 391
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 782
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 667
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 435
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 463
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 915
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 176
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 145

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Matečnú vyznamenali Francúzi za zásluhy v agrosektore

Ide o jedno z najvýznamnejších francúzskych štátnych vyznamenaní.

Na letisku v Kráľovej prerušili prevádzku, na plochu vnikol bager

Incident na malom letisku 35 kilometrov od hlavného mesta pravdepodobne súvisí so sporom o pôdu.

Ceny ropy sa vrátili k rastu

Dôvodom boli správy o raste zásob ropy v USA.

Boeing otvorí v Európe prvý závod, vybral si na to Britániu

Vyrábať sa tu majú ovládače vztlakových pristávacích klapiek na krídla.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop