AKTUALIZOVANÉ 19:15

Nové vozne dodá železniciam Víťazoslav Móric

Štyridsať nových klimatizovaných vozňov pre cestujúcich po slovenských železniciach zabezpečí ŽOS Vrútky Víťazoslava Mórica.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:15 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorej šéfuje Milan Chúpek, nominant SNS, nakupuje v týchto dňoch desať nových osobných klimatizovaných vozňov. Päť pre prvú triedu a päť pre druhú. Musia dosahovať rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Dohodnutú má aj opciu na ďalších 30 vozňov.

Nové vozne pre železnice
  • 5 vozňov 2. triedy na rýchlosť 160 km/h s veľkopriestorovým oddielom pre cestujúcich.
  • 5 vozňov 1. triedy na rýchlosť 160 km/h s 2 veľkopriestorovými oddeleniami pre cestujúcich.

Opcia:

  • 15 vozňov 2. triedy na rýchlosť 200 km/h s 1 veľkopriestorom pre cestujúcich.
  • 10 vozňov 2. triedy na rýchlosť 160 km/h s 3 veľkopriestormi pre cestujúcich.
  • 5 vozňov 1. triedy na rýchlosť 160 km/h s 3 veľkopriestorovými oddielmi pre cestujúcich.
Zdroj: ZSSK

Tender, ktorý vypísali železničiari v máji, vyhrali ŽOS Vrútky, ktoré vlastní Víťazoslav Móric, bývalý poslanec za SNS. ŽOS Vrútky im predajú 40 vozňov za 74,8 milióna eur (2,25 miliardy korún).

Cena je na hornej hranici, za ktorú bola ZSSK ochotná vozne nakúpiť. Rozmedzie si totiž stanovila pôvodne medzi 65 až 75 miliónmi eur.

Stále sú osamotení

Zvláštne na celom tendri je to, že sa doň prihlásil iba jediný uchádzač. Súťažné podklady si pritom vyzdvihlo až 11 záujemcov, z toho sedem zahraničných.

„Tri spoločnosti boli z Talianska, dve z Rumunska, jedna z Česka a jedna zo Španielska,“ informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský cez tlačové agentúry po tom, ako sme sa včera ráno začali o tender zaujímať.

Čikovský tvrdí, že „v čase na predkladanie ponúk nebola podaná žiadosť o nápravu proti súťažným podkladom ani žiadosť o vysvetlenie podmienok účasti, súťažným podkladom alebo inej dokumentácii“.

O ktoré spoločnosti išlo, Čikovský v správe neuviedol. Neskôr nedvíhal telefón on ani jeho podriadená z tlačového odboru.

Vozne s parametrami, aké v súťaži požadovala ZSSK, vyrába napríklad aj Siemens, informuje o nich na svojej webovej stránke. Siemens sľúbil odpovede, prečo sa nakoniec na súťaži nezúčastnil, do uzávierky ich však neposlal.

Bývalý riaditeľ ZSSK Slovensko Ondrej Matej, v súčasnosti poslanec za SDKÚ, sa tiež čuduje, že sa nikto iný do súťaže neprihlásil. „Možno však zákazka z pohľadu veľkých hráčov nebola zaujímavá,“ vraví.

Už dodávajú vozne

ŽOS Vrútky majú v ZSSK Slovensko privilegované postavenie už dlhodobejšie. Aj v roku 2008 vyhrali tender na nákup 20 klimatizovaných vozňov prvej a druhej triedy za viac ako 33 miliónov eur. Tam bola tiež opcia na nákup ďalších vozňov.

Aj vtedy sa do súťaže prihlásili len ŽOS Vrútky. Podľa hovorcu ZSSK dodala firma na základe tohto kontraktu 37 vozňov, tri ešte majú poslať. V minulom roku im ZSSK Slovensko prikleplo zákazku na rekonštrukciu lokomotív za 28,4 milióna eur.

Životnosť lokomotív vyrábaných v rokoch 1985 až 1995 mali predĺžiť o 25 rokov. Aj do tejto súťaže sa prihlásili iba ŽOS Vrútky.

Ešte za čias Mikuláša Dzurindu mali vyhrať tender na dodávku 35 súprav ľahkých motorových vlakov. Išlo vtedy o kauzu vláčiky, ktorú rozpútal list poslanca parlamentu Petra Kresánka za SDKÚ, naznačujúci korupciu.

O vyjadrenie sme e­mailom požiadali aj šéfa ŽOS Vrútky Víťazoslava Mórica mladšieho. Odpovede do uzávierky neprišli.

Hospodárenie ZSSK Slovensko je síce najlepšie zo všetkých troch železničných spoločností, aj tak však rok 2008 skončili v strate 31 miliónov eur, za rok 2009 ešte nemajú výročnú správu. ZSSK Slovensko je dotované aj zo štátneho rozpočtu za výkony vo verejnom záujme.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 249
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 512
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 247
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 200
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 085
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 132
  7. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 069
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 006
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 448
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 359

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

KOMENTÁRE

Máme na viac, než zborovičkovaní bliakať Slovenskoooo

Slovensko má potenciál byť jednou z najlepších krajín sveta. Čo sme pre to urobili, aby sa ňou stalo?

DOMOV

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách neuspeli kandidáti reformného združenia.

DOMOV

Lunter: Strava pomohla matke z rakoviny, no šarlatánov neuznávam

Kandidát na župana šarlatánov neuznáva.

Neprehliadnite tiež

Tržby aj zisk Wizz Air v uplynulom roku vzrástli

Aerolínie zatiaľ nezaznamenali žiadny citeľný vplyv referenda o brexite na svoje výsledky.

Aston Martin sa vrátil po desiatich rokoch k zisku

Prispel k tomu najmä vysoký dopyt po novom modeli DB11.

Vláda má dosť peňazí na diaľnice. Zákon meniť nepotrebujeme, tvrdí rozpočtová rada

Návrh zmeniť pravidlá dlhovej brzdy sa nepáči opozícií ani ekonómom.

Ropné krajiny sa zhodujú na predĺžení redukcie ťažby o deväť mesiacov

Dohoda o redukcii ťažby ropy sa dosiahla vlani v novembri.