AKTUALIZOVANÉ 19:15

Nové vozne dodá železniciam Víťazoslav Móric

Štyridsať nových klimatizovaných vozňov pre cestujúcich po slovenských železniciach zabezpečí ŽOS Vrútky Víťazoslava Mórica.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:15 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorej šéfuje Milan Chúpek, nominant SNS, nakupuje v týchto dňoch desať nových osobných klimatizovaných vozňov. Päť pre prvú triedu a päť pre druhú. Musia dosahovať rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Dohodnutú má aj opciu na ďalších 30 vozňov.

Nové vozne pre železnice
  • 5 vozňov 2. triedy na rýchlosť 160 km/h s veľkopriestorovým oddielom pre cestujúcich.
  • 5 vozňov 1. triedy na rýchlosť 160 km/h s 2 veľkopriestorovými oddeleniami pre cestujúcich.

Opcia:

  • 15 vozňov 2. triedy na rýchlosť 200 km/h s 1 veľkopriestorom pre cestujúcich.
  • 10 vozňov 2. triedy na rýchlosť 160 km/h s 3 veľkopriestormi pre cestujúcich.
  • 5 vozňov 1. triedy na rýchlosť 160 km/h s 3 veľkopriestorovými oddielmi pre cestujúcich.
Zdroj: ZSSK

Tender, ktorý vypísali železničiari v máji, vyhrali ŽOS Vrútky, ktoré vlastní Víťazoslav Móric, bývalý poslanec za SNS. ŽOS Vrútky im predajú 40 vozňov za 74,8 milióna eur (2,25 miliardy korún).

Cena je na hornej hranici, za ktorú bola ZSSK ochotná vozne nakúpiť. Rozmedzie si totiž stanovila pôvodne medzi 65 až 75 miliónmi eur.

Stále sú osamotení

Zvláštne na celom tendri je to, že sa doň prihlásil iba jediný uchádzač. Súťažné podklady si pritom vyzdvihlo až 11 záujemcov, z toho sedem zahraničných.

„Tri spoločnosti boli z Talianska, dve z Rumunska, jedna z Česka a jedna zo Španielska,“ informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský cez tlačové agentúry po tom, ako sme sa včera ráno začali o tender zaujímať.

Čikovský tvrdí, že „v čase na predkladanie ponúk nebola podaná žiadosť o nápravu proti súťažným podkladom ani žiadosť o vysvetlenie podmienok účasti, súťažným podkladom alebo inej dokumentácii“.

O ktoré spoločnosti išlo, Čikovský v správe neuviedol. Neskôr nedvíhal telefón on ani jeho podriadená z tlačového odboru.

Vozne s parametrami, aké v súťaži požadovala ZSSK, vyrába napríklad aj Siemens, informuje o nich na svojej webovej stránke. Siemens sľúbil odpovede, prečo sa nakoniec na súťaži nezúčastnil, do uzávierky ich však neposlal.

Bývalý riaditeľ ZSSK Slovensko Ondrej Matej, v súčasnosti poslanec za SDKÚ, sa tiež čuduje, že sa nikto iný do súťaže neprihlásil. „Možno však zákazka z pohľadu veľkých hráčov nebola zaujímavá,“ vraví.

Už dodávajú vozne

ŽOS Vrútky majú v ZSSK Slovensko privilegované postavenie už dlhodobejšie. Aj v roku 2008 vyhrali tender na nákup 20 klimatizovaných vozňov prvej a druhej triedy za viac ako 33 miliónov eur. Tam bola tiež opcia na nákup ďalších vozňov.

Aj vtedy sa do súťaže prihlásili len ŽOS Vrútky. Podľa hovorcu ZSSK dodala firma na základe tohto kontraktu 37 vozňov, tri ešte majú poslať. V minulom roku im ZSSK Slovensko prikleplo zákazku na rekonštrukciu lokomotív za 28,4 milióna eur.

Životnosť lokomotív vyrábaných v rokoch 1985 až 1995 mali predĺžiť o 25 rokov. Aj do tejto súťaže sa prihlásili iba ŽOS Vrútky.

Ešte za čias Mikuláša Dzurindu mali vyhrať tender na dodávku 35 súprav ľahkých motorových vlakov. Išlo vtedy o kauzu vláčiky, ktorú rozpútal list poslanca parlamentu Petra Kresánka za SDKÚ, naznačujúci korupciu.

O vyjadrenie sme e­mailom požiadali aj šéfa ŽOS Vrútky Víťazoslava Mórica mladšieho. Odpovede do uzávierky neprišli.

Hospodárenie ZSSK Slovensko je síce najlepšie zo všetkých troch železničných spoločností, aj tak však rok 2008 skončili v strate 31 miliónov eur, za rok 2009 ešte nemajú výročnú správu. ZSSK Slovensko je dotované aj zo štátneho rozpočtu za výkony vo verejnom záujme.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 480
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 17 476
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 9 268
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 956
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 6 341
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 272
  7. Štefánka by Pulitzer 5 126
  8. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 4 503
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 562
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 965

Téma: Železničná spoločnosť Slovensko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska: Fico ma chcel vydierať, aby som ho vymenoval za predsedu ústavného súdu

Prezident Andrej Kiska vysvetľoval daňovú kauzu firmy KTAG.

Stĺpček šéfredaktorky

Robert Fico je v rozklade

Ako do Ficovej mafiánskej scény zapadajú policajné orgány?

Neprehliadnite tiež

Farmári protestovali od utorka Bratislave.

Je ľahká, farebná a škodí životnému prostrediu. PVC etiketa sa ťažko recykluje

Chystajú nové pravidlá – menej šetrné fľaše by mali stáť výrobcov viac peňazí.

Skládka nebola zistená – konštatovanie z úradného záznamu  OU-BJ-OSZP-2015/004978-002.      Na obrázku zdokumentovaný stav k 06.05.2016.

V Botswane povolia čiastočný odstrel slonov, z mäsa bude krmivo

Vláda sa snaží zmierniť konflikty medzi ľuďmi a divou zverou.

Slony majú viac buniek ako ľudia, napriek tomu ich rakovina postihuje menej často.

Tanzániu zavalili tony kešu orieškov. Nevedia, čo s nimi

Na jedno miesto orechy zviezli vojenské autá.

Kešu.

Dobrá spoločenská hra? Musí zabaviť deti aj dospelých

Rozhovor s Petrom Černákom, zakladateľom firmy iHRYsko.

Peter Černák, iHRYsko.