O slovensko-maďarský plynovod má záujem šesť krajín

Záujem o využitie plánovaného plynovodného prepojenia medzi Slovenskom a Maďarskom záväzne prejavilo viacero spoločností zo šiestich krajín na obdobie piatich až dvadsiatich rokov.

BRATISLAVA. Ako informovala hovorkyňa spoločnosti eustream, a.s. Danica Beharková, kumulatívne požiadavky na prepravnú kapacitu predstavujú asi 20 mld. metrov kubických za celé obdobie v smere zo Slovenska do Maďarska. "Rezervovaná denná kapacita je vo svojom maxime takmer 6,8 mil. metrov kubických. Najväčší záujem trhu o využitie prepojenia bol zaznamenaný pre obdobie od roku 2015," dodala Beharková.

Prevádzkovatelia prepravných systémov spoločnosť Eustream spolu s maďarskou spoločnosťou FGSZ Zrt., ukončili záväznú fázu Open Season o využitie prepravných kapacít plánovaného prepojenia medzi Slovenskou republikou a Maďarskom. Spoločnosť FGSZ vyhlásila výsledky záväznej fázy Open Season pre maďarskú časť plánovaného prepojenia za neúspešné. "Hoci záujem o tok plynu v smere z Maďarska na Slovensko zatiaľ nie je, plynovodné prepojenie bude môcť slúžiť pre prepravu zemného plynu v obidvoch smeroch," dodala Beharková. "Záväzná fáza Open Season potvrdila dostatočný záujem o využitie prepravných kapacít na slovenskej strane plánovaného prepojenia. Sme pripravení prijať investičné rozhodnutie a začať s implementáciou projektu aj napriek tomu, že v počiatočnej fáze prevádzky by prepojenie fungovalo len v jednom smere, zo Slovenska do Maďarska,“ konštatoval predseda predstavenstva spoločnosti Eustream Antoine Jourdain.

Prepojenie medzi maďarskou a slovenskou prepravnou sieťou by malo posilniť súčasné energetické prepojenia v strednej Európe. Memorandum o porozumení vybudovať nový plynovod podpísali Eustream a spoločnosť FGSZ Zrt. v júni tohto roka. Plánovaný plynovod má dĺžku približne 115 kilometrov. Mal by spojiť slovenský vysokotlakový plynovod pri meste Veľký Krtíš s maďarskou prepravnou sieťou pri obci Vecses na predmestí Budapešti. Eustream plánuje, že plynovod by mohol začať prevádzku začiatkom roka 2013. Projekt prepojenia Slovenska s Maďarskom je oficiálne zahrnutý do Plánu hospodárskej obnovy Európy (EERP), ktorý spustila Európska komisia v decembri 2008. Pomocou tohto plánu chce Európska únia v rámci projektov v oblasti infraštruktúry plynu a elektrickej energie pre obdobie 2009 - 2010 vyčleniť finančnú podporu približne 2,4 mld. eur.

Spoločnosť Eustream je 100-percentná dcérska firma Slovenského plynárenského priemyslu, a.s. Akcionármi Slovenského plynárenského priemyslu sú Slovenská republika prostredníctvom Fondu národného majetku, ktorý kontroluje 51 % akcií a konzorcium spoločností E.ON Ruhrgas a GDF Suez so 49-percentným podielom. Spoločnosť Eustream začala svoju činnosť 1. júla 2006 právnym odčlenením prepravných aktivít od Slovenského plynárenského priemyslu. Eustream je najväčší prepravca zemného plynu v Európskej únii s prepravnou kapacitou viac ako 90 mld. metrov kubických plynu ročne. Prepravnú sieť tvorí 2 270 kilometrov plynovodov so štyrmi kompresorovými stanicami (Veľké Kapušany, Jablonov nad Turňou, Veľké Zlievce a Ivanka pri Nitre).

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 446
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 769
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 076
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 057
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 168
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 648
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 633
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 431
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 426
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 055

Téma: Viktor Orbán


Článok je zaradený aj do ďalších tém Maďarsko, Wizz Air, Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.