Prepady v tržbách zachraňuje teplo

Tropické horúčavy zvyšujú tržby výrobcom a predajcom nápojov, klimatizácií a ventilátorov. Čiastočne tak nahrádzajú prepady ziskov, ktoré spôsobila kríza.

Ľudia kupujú v tropických teplách najmä minerálne vody a pivo.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

Nadpriemerne vysoké teploty nahrávajú výrobcom a predajcom nápojov, klimatizácie či ventilátorov. Načas im dávajú zabudnúť na to, že je tu stále kríza. S teplotami im stúpa predaj aj tržby.

BRATISLAVA. Počasie u nás znova láme teplotné rekordy. Bratislava hlásila včera najvyššiu teplotu za posledných 15 rokov, Žilina dokonca až za 60 rokov.

Pre ľudí, najmä tých starších, sú horúčavy ťažkým údelom. Pre výrobcov nealkoholických nápojov, ale aj piva, sú zdrojom vysokých príjmov. Dopyt im rastie a s ním aj tržby a zisky. Pivu, najmä čapovanému, do karát navyše zahral svetový šampionát vo futbale.

Idú najmä minerálky

Výroba aj obchodníci hlásia nárast predaja v desiatkach percent. Najviac idú minerálky a pivo s nižším obsahom alkoholu. Menej sa darilo sladeným nápojom, aj tých sa však predáva viac ako pred pár týždňami, keď nás teplo tak nedusilo.

Hoci viacerí obchodníci ešte nemajú čísla o júlovej spotrebe, už júnový nárast naznačuje, že teplo nás núti piť viac.

Napríklad v Tescu sa lepšie predávalo pivo ako nealko nápoje. Jeho medziročný predaj sa zvýšil o 20 percent, pri nealkoholických nápojoch to bolo17 percent.

„V porovnaní mesiacov máj a jún sme zaznamenali celkový nárast objemu predaja o 27 percent, pričom najviac rástla kategória balených neochutených a ochutených vôd, a to o 48 percent,“ povedal riaditeľ komunikačného odboru Coca–Cola Marián Pavelka. To, že ľuďom v lete berú najviac čisté alebo len mierne ochutené nápoje a pivo, potvrdzujú aj obchodníci.

„Najväčší záujem je o neochutené minerálne a stolové vody a o pivo desiatku,“ povedal šéf COOP Jednota Slovensko Gabriel Csollár. Čísla najstaršieho reťazca u nás ukazujú, ako predaj „kopíroval“ príchod extrémne teplých dní. Kým medzi májom a júnom predaj nápojov stúpol o 20 percent, v horúcom júli to bolo až o 30 percent.

Leto, ale aj šport

Csollárove slová o uprednostňovaní piva s nižším obsahom alkoholu, ale najmä nealkoholického piva potvrdzujú aj výrobcovia. „Dynamickejšie ako predaj klasického rástol predaj nealkoholického piva,“ povedala hovorkyňa Heineken Slovensko Hana Šimková. Od júna si obchodníci od nich kúpili o 20 percent nealko piva viac ako rok predtým.

Normálneho piva sa v Heinekene predalo asi o 15 percent viac. Podobne to bolo aj v prípade pivovaru Steiger. Vývoj počasia pomohol aj Topvaru. Tam však boli na čísla skúpi. „Údaje o vývoji predaja nezverejňujeme s ohľadom na konkurenčné prostredie,“ povedala hovorkyňa Topvaru Zuzana Lošáková.

Že pivo ide najmä v lete, potvrdzuje výkonný riaditeľ Slovenského združenia výrobcov piva Roman Šusták: „Mesiace s najnižším predajom sú december, január a február, keď je predaj piva na úrovni 55 percent letných mesiacov.“

Špecifikom tohto leta boli futbalové majstrovstvá. To je dôvod, prečo pivo „rástlo“ nielen oproti chladnejším mesiacom tohto roka, ale aj medziročne. „Naše interné prieskumy ukazujú, že počas väčších športových udalostí, akými sú olympiády alebo majstrovstvá sveta, rastie konzumácia piva v porovnaní s priemernou spotrebou. Je to badať predovšetkým pri čapovanom pive,“ povedala Lošáková.

To, či sa zvýšený záujem o nápoje prejaví aj vo vyšších cenách, je zatiaľ otázne. Väčšina výrobcov a predajcov o cenovej politike príliš hovoriť nechcela. Zhovorčivejší boli v Kofole: „Naša cenová politika sa sezónne v lete nemení,“ povedala hovorkyňa firmy Lenka Puzlíková.

Tropické horúčavy sužujú aj okolité krajiny. V Čechách na tom napríklad profitujú Karlovarské minerálne vody, ale napríklad aj Plzenský Prazdroj.

Klimatizácia predáva autá

O klimatizáciu a ventilátory je niekoľkonásobne vyšší záujem ako vlani.

BRATISLAVA. Zvýšený nápor zákazníkov v letných mesiacoch sa netýka len nápojov. Na dračku idú tiež ventilátory a klimatizácie. „Len čo teploty vyskočia, záujem o klimatizáciu je veľký, u nás to stúplo asi o 200 percent,“ povedal konateľ firmy Klima LG Jozef Kmeť. Predajca Jozef Cibuľa hovorí o 100-percentnom náraste.

Ich slová potvrdzuje Nay. „Od júna k dnešnému dňu sme zaznamenali medziročný nárast záujmu o klimatizácie a ventilátory až o 400 percent,“ povedala hovorkyňa elektrodomu Laura Ondriášová.

Ak si dnes niekto kupuje auto, oveľa viac zvažuje, že si priplatí za klimatizáciu, ak nie je súčasťou základnej výbavy. „Vozidlá bez klimatizácie máme v ponuke, no v súčasnosti neevidujeme po nich žiadny dopyt. Zákazníci preferujú vozidlá s klimatizáciou,“ povedala Silvia Tajbliková z Kia Motors Sales Slovensko.

Podobne sa vyjadrila aj Lucia Busquet zo Škoda Auto Slovensko. Volkswagen predáva len klimatizované autá.

Leto cítili aj v bazároch. Až vyše 90 percent zákazníkov sa podľa TASR pýta na klimatizované vozidlá.

(ľja)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 145
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 129
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 110
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 067
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 062
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 955
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 437
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 170
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 434
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 198

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.