Cesta vlakom do Viedne zdražie

Slovenské a rakúske železnice rokujú o cenách týždenných a mesačných lístkov medzi Bratislavou a Viedňou. Predpokladajú, že pôjdu mierne nahor.

Pravidelná cesta medzi Bratislavou a Viedňou môže od jesene stáť viac ako dnes.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

BRATISLAVA. Každodenná cesta stoviek ľudí za prácou či do školy z Bratislavy do Viedne vlakom od októbra zdražie. Železničná spoločnosť (ZSSK) síce ešte rokuje s rakúskymi železnicami o cenách cestovných lístkov, no už naznačuje, že sa neudržia na súčasnej úrovni.

„Predpokladáme, že príde k miernemu zvýšeniu cien,“ potvrdila Zuzana Červená z odboru externej komunikácie ZSSK. Rokovania o cenách lístkov by sa mali uzavrieť tento mesiac. Kým sa tak nestane, železnice sa k nim nechcú bližšie vyjadrovať.

Lacnejšie, ale s kartou

Zvýšenie ceny týždenného či mesačného lístka z Bratislavy do Viedne pritom nebude jedinou zmenou, ktorú od októbra časť cestujúcich pocíti na peňaženke. „Pokladníčky ma informovali, že ak si budem chcieť kúpiť týždenný alebo mesačný lístok z Petržalky do Viedne a späť so zľavou, musím si kúpiť slovenskú čipovú kartu Klasik Railplus za 33,16 eura,“ obrátil sa na nás čitateľ SME. Za nepochopiteľné považuje, že pri kúpe predplatného lístka z toho istého mesta len z inej stanice do Viedne kartu potrebovať nebude.

Podľa riaditeľa odboru komunikácie ZSSK Miloša Čikovského bude cena spiatočných cestovných lístkov z Bratislavy-­hlavnej stanice do Viedne a z Petržalky do Viedne jednotná a na ich kúpu netreba mať bezkontaktnú čipovú kartu. „Novinkou je, že pre držiteľov karty Junior Railplus Euro 26, Senior Railplus a Klasik Railplus budú spiatočné časové lístky z Bratislavy-Petržalky do Viedne cenovo zvýhodnené,“ dodal.

Dnes, bez bezkontaktnej karty, stojí mesačný spiatočný lístok z Petržalky do Viedne 90 eur a týždenný 25,20 eura. Mesačný lístok z bratislavskej hlavnej stanice do Viedne vyjde na 98 eur a týždenný na 28 eur.

O koľko bude od októbra lacnejšia cesta z Petržalky s použitím karty železnice nevedeli spresniť. Isté však je, že si ju budú musieť kúpiť aj rakúski cestujúci, ak budú chcieť cestovať na úseku Petržalka – Viedeň výhodnejšie.

Ceny sa vyrovnajú?

Zástupcovia ZSSK vravia, že by sa mali postupne vyrovnávať ceny slovenských a rakúskych železníc. „To, že sa podarilo zachovať nižšie ceny aspoň na preukazy z Petržalky, je výsledkom veľmi náročných rokovaní. Alternatívou k tomuto riešeniu bolo zrušenie akýchkoľvek zákazníckych ponúk a nabehnutie na štandardnú medzinárodnú tarifu bez zliav, čo bolo pre ZSSK neprijateľné, “ vraví Čikovský.

Čitateľ, ktorému sa nepáči, že si má pre zachovanie lacnejšej cesty za prácou kupovať kartu, ktorú inak nevyužije, pretože na Slovensku vlakom necestuje, však tvrdí, že ceny lístkov sú už dávno vyrovnané. „Mesačný lístok z Viedne do Bratislavy a späť stojí toľko ako slovenský lístok z Bratislavy-hlavnej stanice do Viedne a späť, teda 98 eur. S lístkom možno cestovať cez Marchegg alebo cez Kittsee,“ vraví.

Rozdiel vidí len v tom, že slovenské železnice ponúkajú navyše lístok, ktorý platí len na trase Bratislava-Petržalka – Kittsee – Viedeň, a na rozdiel od lístka z bratislavskej hlavnej stanice sa s ním nedá cestovať cez Marchegg. „Pri kúpe predplatného lístka z hlavnej stanice má teda cestujúci možnosť vyberať si z dvojnásobného počtu spojov ako cestujúci, ktorý si kúpi lístok z Petržalky. Zľava osem eur na mesačnom lístku z Petržalky je namieste, aj keď nie je celkom primeraná, mala by byť vyššia,“ myslí si čitateľ.

ZSSK tvrdí, že vyrovnanie sa netýka rozdielu v oboch smeroch, ale toho, že v Rakúsku sa cestuje na tej istej trati drahšie. „Rakúsko dopláca viac na lístky vydané z Bratislavy do Viedne ako na tie z Marcheggu do Viedne. Takáto cenová politika bola už z pohľadu rakúskych železníc neudržateľná,“ vraví Čikovský.

Zarobiť môžu tisíce eur

Predplatné lístky z Bratislavy do Viedne si kupuje asi 1800 ľudí, z nich asi 1000 cestuje z Petržalky. Ak budú chcieť cestovať lacnejšie s kartou, do pokladnice železníc môžu pribudnúť tisíce eur. Podobne ako na prelome minulého a tohto roka, keď si museli bezkontaktnú kartu za 4,98 eura kúpiť cestujúci vlakom s týždennými či mesačnými lístkami po území Slovenska. Železnice vydali takmer 19 400 kariet, takže z ich predaja mohli zinkasovať viac ako 95­tisíc eur.

Koľko na kartách získajú tentoraz bude závisieť od toho, koľko cestujúcich si aký typ karty pre cestu z Petržalky do Viedne kúpi. Najlacnejšia seniorská vyjde na 6,61 eura, karta pre juniorov 16,50 eura a najdrahšia karta stojí 33,16 eura. Na rozdiel od čipovej karty k domácim predplatným lístkom, ktorá platí päť rokov, tri karty, ktoré sa budú dať využiť na lacnejšiu cestu do Viedne, platia iba rok, no poskytujú aj zľavy na iné služby.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 640
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 188
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 367
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 119
  5. Kam do tepla v januári? 1 788
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 528
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 404
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 322
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 857

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.