Cesta vlakom do Viedne zdražie

Slovenské a rakúske železnice rokujú o cenách týždenných a mesačných lístkov medzi Bratislavou a Viedňou. Predpokladajú, že pôjdu mierne nahor.

Pravidelná cesta medzi Bratislavou a Viedňou môže od jesene stáť viac ako dnes.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

BRATISLAVA. Každodenná cesta stoviek ľudí za prácou či do školy z Bratislavy do Viedne vlakom od októbra zdražie. Železničná spoločnosť (ZSSK) síce ešte rokuje s rakúskymi železnicami o cenách cestovných lístkov, no už naznačuje, že sa neudržia na súčasnej úrovni.

„Predpokladáme, že príde k miernemu zvýšeniu cien,“ potvrdila Zuzana Červená z odboru externej komunikácie ZSSK. Rokovania o cenách lístkov by sa mali uzavrieť tento mesiac. Kým sa tak nestane, železnice sa k nim nechcú bližšie vyjadrovať.

Lacnejšie, ale s kartou

Zvýšenie ceny týždenného či mesačného lístka z Bratislavy do Viedne pritom nebude jedinou zmenou, ktorú od októbra časť cestujúcich pocíti na peňaženke. „Pokladníčky ma informovali, že ak si budem chcieť kúpiť týždenný alebo mesačný lístok z Petržalky do Viedne a späť so zľavou, musím si kúpiť slovenskú čipovú kartu Klasik Railplus za 33,16 eura,“ obrátil sa na nás čitateľ SME. Za nepochopiteľné považuje, že pri kúpe predplatného lístka z toho istého mesta len z inej stanice do Viedne kartu potrebovať nebude.

Podľa riaditeľa odboru komunikácie ZSSK Miloša Čikovského bude cena spiatočných cestovných lístkov z Bratislavy-­hlavnej stanice do Viedne a z Petržalky do Viedne jednotná a na ich kúpu netreba mať bezkontaktnú čipovú kartu. „Novinkou je, že pre držiteľov karty Junior Railplus Euro 26, Senior Railplus a Klasik Railplus budú spiatočné časové lístky z Bratislavy-Petržalky do Viedne cenovo zvýhodnené,“ dodal.

Dnes, bez bezkontaktnej karty, stojí mesačný spiatočný lístok z Petržalky do Viedne 90 eur a týždenný 25,20 eura. Mesačný lístok z bratislavskej hlavnej stanice do Viedne vyjde na 98 eur a týždenný na 28 eur.

O koľko bude od októbra lacnejšia cesta z Petržalky s použitím karty železnice nevedeli spresniť. Isté však je, že si ju budú musieť kúpiť aj rakúski cestujúci, ak budú chcieť cestovať na úseku Petržalka – Viedeň výhodnejšie.

Ceny sa vyrovnajú?

Zástupcovia ZSSK vravia, že by sa mali postupne vyrovnávať ceny slovenských a rakúskych železníc. „To, že sa podarilo zachovať nižšie ceny aspoň na preukazy z Petržalky, je výsledkom veľmi náročných rokovaní. Alternatívou k tomuto riešeniu bolo zrušenie akýchkoľvek zákazníckych ponúk a nabehnutie na štandardnú medzinárodnú tarifu bez zliav, čo bolo pre ZSSK neprijateľné, “ vraví Čikovský.

Čitateľ, ktorému sa nepáči, že si má pre zachovanie lacnejšej cesty za prácou kupovať kartu, ktorú inak nevyužije, pretože na Slovensku vlakom necestuje, však tvrdí, že ceny lístkov sú už dávno vyrovnané. „Mesačný lístok z Viedne do Bratislavy a späť stojí toľko ako slovenský lístok z Bratislavy-hlavnej stanice do Viedne a späť, teda 98 eur. S lístkom možno cestovať cez Marchegg alebo cez Kittsee,“ vraví.

Rozdiel vidí len v tom, že slovenské železnice ponúkajú navyše lístok, ktorý platí len na trase Bratislava-Petržalka – Kittsee – Viedeň, a na rozdiel od lístka z bratislavskej hlavnej stanice sa s ním nedá cestovať cez Marchegg. „Pri kúpe predplatného lístka z hlavnej stanice má teda cestujúci možnosť vyberať si z dvojnásobného počtu spojov ako cestujúci, ktorý si kúpi lístok z Petržalky. Zľava osem eur na mesačnom lístku z Petržalky je namieste, aj keď nie je celkom primeraná, mala by byť vyššia,“ myslí si čitateľ.

ZSSK tvrdí, že vyrovnanie sa netýka rozdielu v oboch smeroch, ale toho, že v Rakúsku sa cestuje na tej istej trati drahšie. „Rakúsko dopláca viac na lístky vydané z Bratislavy do Viedne ako na tie z Marcheggu do Viedne. Takáto cenová politika bola už z pohľadu rakúskych železníc neudržateľná,“ vraví Čikovský.

Zarobiť môžu tisíce eur

Predplatné lístky z Bratislavy do Viedne si kupuje asi 1800 ľudí, z nich asi 1000 cestuje z Petržalky. Ak budú chcieť cestovať lacnejšie s kartou, do pokladnice železníc môžu pribudnúť tisíce eur. Podobne ako na prelome minulého a tohto roka, keď si museli bezkontaktnú kartu za 4,98 eura kúpiť cestujúci vlakom s týždennými či mesačnými lístkami po území Slovenska. Železnice vydali takmer 19 400 kariet, takže z ich predaja mohli zinkasovať viac ako 95­tisíc eur.

Koľko na kartách získajú tentoraz bude závisieť od toho, koľko cestujúcich si aký typ karty pre cestu z Petržalky do Viedne kúpi. Najlacnejšia seniorská vyjde na 6,61 eura, karta pre juniorov 16,50 eura a najdrahšia karta stojí 33,16 eura. Na rozdiel od čipovej karty k domácim predplatným lístkom, ktorá platí päť rokov, tri karty, ktoré sa budú dať využiť na lacnejšiu cestu do Viedne, platia iba rok, no poskytujú aj zľavy na iné služby.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 237
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 586
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 528
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 163
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 768
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 506
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 936
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 909
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 976
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 770

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.