Cesta vlakom do Viedne zdražie

Slovenské a rakúske železnice rokujú o cenách týždenných a mesačných lístkov medzi Bratislavou a Viedňou. Predpokladajú, že pôjdu mierne nahor.

Pravidelná cesta medzi Bratislavou a Viedňou môže od jesene stáť viac ako dnes.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

BRATISLAVA. Každodenná cesta stoviek ľudí za prácou či do školy z Bratislavy do Viedne vlakom od októbra zdražie. Železničná spoločnosť (ZSSK) síce ešte rokuje s rakúskymi železnicami o cenách cestovných lístkov, no už naznačuje, že sa neudržia na súčasnej úrovni.

„Predpokladáme, že príde k miernemu zvýšeniu cien,“ potvrdila Zuzana Červená z odboru externej komunikácie ZSSK. Rokovania o cenách lístkov by sa mali uzavrieť tento mesiac. Kým sa tak nestane, železnice sa k nim nechcú bližšie vyjadrovať.

Lacnejšie, ale s kartou

Zvýšenie ceny týždenného či mesačného lístka z Bratislavy do Viedne pritom nebude jedinou zmenou, ktorú od októbra časť cestujúcich pocíti na peňaženke. „Pokladníčky ma informovali, že ak si budem chcieť kúpiť týždenný alebo mesačný lístok z Petržalky do Viedne a späť so zľavou, musím si kúpiť slovenskú čipovú kartu Klasik Railplus za 33,16 eura,“ obrátil sa na nás čitateľ SME. Za nepochopiteľné považuje, že pri kúpe predplatného lístka z toho istého mesta len z inej stanice do Viedne kartu potrebovať nebude.

Podľa riaditeľa odboru komunikácie ZSSK Miloša Čikovského bude cena spiatočných cestovných lístkov z Bratislavy-­hlavnej stanice do Viedne a z Petržalky do Viedne jednotná a na ich kúpu netreba mať bezkontaktnú čipovú kartu. „Novinkou je, že pre držiteľov karty Junior Railplus Euro 26, Senior Railplus a Klasik Railplus budú spiatočné časové lístky z Bratislavy-Petržalky do Viedne cenovo zvýhodnené,“ dodal.

Dnes, bez bezkontaktnej karty, stojí mesačný spiatočný lístok z Petržalky do Viedne 90 eur a týždenný 25,20 eura. Mesačný lístok z bratislavskej hlavnej stanice do Viedne vyjde na 98 eur a týždenný na 28 eur.

O koľko bude od októbra lacnejšia cesta z Petržalky s použitím karty železnice nevedeli spresniť. Isté však je, že si ju budú musieť kúpiť aj rakúski cestujúci, ak budú chcieť cestovať na úseku Petržalka – Viedeň výhodnejšie.

Ceny sa vyrovnajú?

Zástupcovia ZSSK vravia, že by sa mali postupne vyrovnávať ceny slovenských a rakúskych železníc. „To, že sa podarilo zachovať nižšie ceny aspoň na preukazy z Petržalky, je výsledkom veľmi náročných rokovaní. Alternatívou k tomuto riešeniu bolo zrušenie akýchkoľvek zákazníckych ponúk a nabehnutie na štandardnú medzinárodnú tarifu bez zliav, čo bolo pre ZSSK neprijateľné, “ vraví Čikovský.

Čitateľ, ktorému sa nepáči, že si má pre zachovanie lacnejšej cesty za prácou kupovať kartu, ktorú inak nevyužije, pretože na Slovensku vlakom necestuje, však tvrdí, že ceny lístkov sú už dávno vyrovnané. „Mesačný lístok z Viedne do Bratislavy a späť stojí toľko ako slovenský lístok z Bratislavy-hlavnej stanice do Viedne a späť, teda 98 eur. S lístkom možno cestovať cez Marchegg alebo cez Kittsee,“ vraví.

Rozdiel vidí len v tom, že slovenské železnice ponúkajú navyše lístok, ktorý platí len na trase Bratislava-Petržalka – Kittsee – Viedeň, a na rozdiel od lístka z bratislavskej hlavnej stanice sa s ním nedá cestovať cez Marchegg. „Pri kúpe predplatného lístka z hlavnej stanice má teda cestujúci možnosť vyberať si z dvojnásobného počtu spojov ako cestujúci, ktorý si kúpi lístok z Petržalky. Zľava osem eur na mesačnom lístku z Petržalky je namieste, aj keď nie je celkom primeraná, mala by byť vyššia,“ myslí si čitateľ.

ZSSK tvrdí, že vyrovnanie sa netýka rozdielu v oboch smeroch, ale toho, že v Rakúsku sa cestuje na tej istej trati drahšie. „Rakúsko dopláca viac na lístky vydané z Bratislavy do Viedne ako na tie z Marcheggu do Viedne. Takáto cenová politika bola už z pohľadu rakúskych železníc neudržateľná,“ vraví Čikovský.

Zarobiť môžu tisíce eur

Predplatné lístky z Bratislavy do Viedne si kupuje asi 1800 ľudí, z nich asi 1000 cestuje z Petržalky. Ak budú chcieť cestovať lacnejšie s kartou, do pokladnice železníc môžu pribudnúť tisíce eur. Podobne ako na prelome minulého a tohto roka, keď si museli bezkontaktnú kartu za 4,98 eura kúpiť cestujúci vlakom s týždennými či mesačnými lístkami po území Slovenska. Železnice vydali takmer 19 400 kariet, takže z ich predaja mohli zinkasovať viac ako 95­tisíc eur.

Koľko na kartách získajú tentoraz bude závisieť od toho, koľko cestujúcich si aký typ karty pre cestu z Petržalky do Viedne kúpi. Najlacnejšia seniorská vyjde na 6,61 eura, karta pre juniorov 16,50 eura a najdrahšia karta stojí 33,16 eura. Na rozdiel od čipovej karty k domácim predplatným lístkom, ktorá platí päť rokov, tri karty, ktoré sa budú dať využiť na lacnejšiu cestu do Viedne, platia iba rok, no poskytujú aj zľavy na iné služby.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 744
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 139
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 189
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 038
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 441
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 908
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 357
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 4 236
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 486
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 392

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

TECH

Postavili umelú maternicu, ktorá vynosila jahňa

Zariadenie môže o niekoľko rokov zachrániť predčasne narodené deti.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

Neprehliadnite tiež

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

Štátni plynári majú nového riaditeľa, stal sa ním bývalý šéf tajných

Generálnym riaditeľom Slovenského plynárenského priemyslu ostáva Štefan Šabík.

Pozrite sa, ako Kažimír ustupuje od svojich sľubov

Vláda len pred pár mesiacmi sľubovala, že bude menej míňať, aby sme žili v hojnosti. Od prebytkového rozpočtu už ustúpila

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop