J&T hrá na tatranský patriotizmus

Na mediálnom trhu je už dlhšie reklama, podľa ktorej ľudia môžu vlastniť kúsok Tatier.

Spoločnosť Tatry mountain resorts chystá v Tatrách veľké investície. Verí, že do Tatier dokáže prilákať stále viac návštevníkov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Chcete vlastniť kúsok Tatier? Kúpte si akcie Tatry mountain resorts (TMR). Aj takto by sa dal zjednodušiť slogan reklamy, ktorým chce spoločnosť presvedčiť bežných ľudí, že vlastniť „tatraakciu" sa oplatí.

Vznik spoločnosti TMR iniciovala finančná skupina J&T. Do majetku TMR patrí lyžiarske stredisko Jasná Nízke Tatry aj niektoré tatranské hotely a strediská vo Vysokých Tatrách. S akciami TMR sa obchoduje aj na bratislavskej burze. Minulý týždeň sa obchodovali za necelých 40 eur.

„Nábor" akcionárov

Hovorca J&T Maroš Sýkora tvrdí, že skupina si v TMR plánuje ponechať podiel okolo 20 percent. Teda taký, aký má J&T v súčasnosti. Medzi akcionármi sú aj súkromné osoby z okolia vlastníkov a klientov J&T. Píše sa to na webe TMR. Napríklad bývalý partner J&T Igor Rattaj má podiel vyše 11 percent. Poštová banka má vyše deväť percent.

Sýkora tvrdí, že časť akcionárov TMR, ktorí vložili do spoločnosti nefinančný majetok, sa rozhodla, že svoju investičnú stratégiu ukončí a akcie predá. „Predajom akcií TMR emitent nezískava zdroje od nových akcionárov, ide iba o zmeny v akcionárskej štruktúre smerom k vyššiemu podielu drobných akcionárov," tvrdí Sýkora. Na stránke TMR je napriek tomu uvedené, že „predaj akcií spoločnosti sa realizuje za účelom vytvoriť kapitálovú bázu" pre investície do horských stredísk, hotelov či napríklad realitných projektov.

Že to spoločnosť s „náborom" malých akcionárov myslí vážne, ukazujú aj marketingové kroky. „Kampaň nie ja našou záležitosťou, ale akcionárov TMR. Súvisí to so snahou oživiť kapitálový trh," reagoval Sýkora na otázku, prečo sa robí na slovenské pomery taká masívna kampaň na cenné papiere. Podiel akcionárov, ktorí vlastnia menej ako päť percent balíka akcií, je dnes zhruba 6,7 percenta.

Z údajov bratislavskej burzy vyplýva, že od začiatku obchodovania s akciami TMR 30. októbra 2009 do 7. júla sa uskutočnilo 252 kurzotvorných obchodov. Ich objem dosiahol niečo vyše 2,8 milióna eur. „Tieto čísla ukazujú skôr na neúspech ako úspech," hovorí Milan Hošek z občianskeho združenia OSMA, ktoré sa zaoberá ochranou minoritných akcionárov. V priamych obchodoch sa urobil objem niečo vyše 124 miliónov eur.

Veľké plány

Presvedčiť akcionárov majú aj benefity, ktoré ponúka akcionársky klub. Jeho členovia, ktorí majú aspoň 25 kusov akcií, majú nárok na skipasy s rôzne dlhou platnosťou. Podobným spôsobom motivuje klientov aj J&T Banka. Ak si uložia peniaze na jej termínovanom vklade, získajú dovolenku v tatranskom hoteli.

J&T Banka, cez ktorú sa dajú akcie kupovať, si do konca júla neúčtuje poplatky spojené s obchodovaním s akciami na kótovanom trhu bratislavskej burzy. Jana Chrenková z J&T ubezpečuje, že „neposkytujú investičné poradenstvo v zmysle investičných odporúčaní". Vysvetľuje teda, že v J&T Banke, ktorá má podiel v TMR, nenabádajú priamo ku kúpe akcií tejto spoločnosti.

Ak investor uvažuje nad konkrétnym akciovým titulom, zaujíma ho očakávaný výnos. „Môže sa rozhodovať na základe dividendového výnosu či vývoja ceny akcií," hovorí šéf Asociácie obchodníkov s cennými papiermi Róbert Kopál.

TMR podľa svojej prezentácie ráta do roku 2014 so zdvojnásobením hodnoty firmy. Obrat sa má zvýšiť z 21,4 milióna eur v roku 2009 na 65,97 milióna eur v roku 2014. Firma teda ráta s tým, že jej akcie pôjdu hore. „Naša stratégia je, že Tatry majú nevyužitý potenciál," tvrdí šéf TMR Bohuš Hlavatý. Hovorí o veľkom potenciáli zákazníkov v okolí 200 kilometrov od tatranských stredísk či o letisku v dosahu 20 až 40 kilometrov. Stratégiu majú podporiť investície vo výške 130 miliónov eur. Tie má zabezpečiť úver krytý zmenkou. V júni 2009 sa aj touto zmenkou zvyšovalo základné imanie spoločnosti na celkových 250 miliónov eur. V tomto roku sa podľa Hlavatého zo zmenky splatilo 30 miliónov eur.

Emócie by mali ísť bokom

Cestovný ruch je však citlivý na rôzne faktory, nielen na krízu. Otázna je udržateľnosť klientely, ktorá v Tatrách nie je práve stálou veličinou. Aj z prezentácie spoločnosti TMR vyplýva, že výnosy spoločnosti, resp. jej predchodcov za posledných päť rokov veľmi nerástli.

Rizikom je aj to, že sa dividendy nemusia vyplácať. Predpokladom je, aby spoločnosť vytvorila za príslušný rok kladný hospodársky výsledok, teda čistý zisk. O výplate dividend rozhodujú akcionári na valnom zhromaždení. „Skúsení investori vedia, že dôležité je, aký je pomer ceny akcie k čistému zisku pripadajúcemu na jednu akciu," hovorí Kopál. Vždy je to jednoduchšie predpokladať, ak má firma nejakú históriu a investor sa vie pozrieť na jej doterajšie čísla. „Pokiaľ ide o TMR, história firmy nie je papierovo nová, no investor sa nevie pozrieť na hospodárenie tejto firmy v jej dnešnej podobe do minulosti," povedal Kopál.

TMR ráta do roku 2014 s dividendovým výnosom vo výške štyri percentá ceny akcií. To môže byť ako-tak zaujímavé teraz, keď sú úrokové sadzby v eurozóne na historických minimách. No očakáva sa ich rast, čo zvýši aj úročenie vkladov v bankách.

TMR potenciálnych investorov presviedča aj verejným vyhlásením, že od akcionárov odkúpi svoje akcie počas nasledujúcich troch rokov v presne stanovenom termíne s výnosom šesť až osem percent. Uspokojí prvých investorov, ktorí sa zmestia do limitu 20 miliónov eur ročne.

Od roku 2014, teda po uskutočnení investičnej stratégie by mal dividendový výnos dosahovať zhruba sedem percent. „Je to však prísľub. Investor sa môže a nemusí na to spoľahnúť," povedal Kopál.

Okrem ekonomických odhadov stavia spoločnosť aj na emócie. A nijako sa tým netají. Spomína ich aj zakladajúci partner J&T Patrik Tkáč v liste pre klientov.

„Veľa retailových investorov sa rozhoduje na základe emócií. Práca s peniazmi si však vyžaduje chladnú hlavu. Primárne by mali pozerať na to, či je to pre nich ekonomicky výhodné," povedal Kopál.

Potenciálni akcionári by sa mali pozrieť aj na to, kto sú ďalší akcionári. J&T nemala v minulosti vždy najideálnejšie vzťahy s minoritnými akcionármi. „Pri predaji akcií TMR ich dobieha vlastná minulosť. Ale držím im palce," povedal Hošek.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 633
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 276
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 532
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 820
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 073
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 962
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 949
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 497
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 493
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop