Problémom pre operátorov sú aj oranžové tenisky

Bojiskom mobilných operátorov je reklama. Každú novú od konkurencie dôkladne lustrujú.

Orange sa na reklamu O2 sťažoval, že je v rozpore s dobrými mravmi, neprimerane agresívna a deštrukčná a žalovaný v nej hanlivo nakladá s firemnou identitou priameho konkurenta. Rada pre reklamu sťažnosť uznala, súd žalobu zamietol. „Svoje subjektívne poc(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Najviac háklivý na narážky od konkurencie je Orange. Najnovší hráč na trhu O2 konkurentov provokuje.

BRATISLAVA. Na svoje reklamné kampane sú mobilní operátori obzvlášť hákliví. Trh nie je veľký, noví klienti veľmi nepribúdajú, a najjednoduchšie je nalákať ich od konkurencie.

Vhodná komunikačná stratégia je pre operátorov obzvlášť dôležitá. Dokazujú to aj ich investície do reklamy.
Najväčším zadávateľom reklamy bol v minulom roku Orange. Podľa údajov TNS (monitorovaná inzercia podľa oficiálnych cenníkov) investoval do reklamy takmer 58 miliónov eur, T-Mobil okolo 56 a Telefónica O2 necelých 20 miliónov.

Investíciu do reklamy si firmy úpenlivo strážia, dôkladne preverujú čísla pri porovnávacej reklame, na priame či nepriame narážky na konkurenciu sa okamžite sťažujú, nielen Rade pre reklamu, ale aj na súdoch.

Priamo sa nesťažujú

Najcitlivejší na narážky konkurentov je Orange. Naopak, najmladší hráč na trhu O2 často konkurenciu ironizuje.

Na otázky SME, čo sa operátorom na konkurentoch nepáči, a či niektorý podľa nich používa nečestné praktiky, ani jedna firma nepovedala. V sťažnostiach, ktoré posielajú Rade pre reklamu, však bežne označujú reklamu konkurencie za neetickú, nekorektnú a klamlivú. Orange na otázky nereagoval vôbec.

„Pri tvorbe aj posudzovaní marketingovej komunikácie sa riadime zásadami etiky a samoregulácie v reklame,“ odpovedal hovorca T-Mobilu Andrej Gargulák. Sťažnosť je podľa neho štandardný spôsob, ako sa vyrovnať s neetickou reklamou.

O2 sa pochválilo nedávnym víťazstvom v súdnom spore s Orangeom. Okresný súd v Bratislave zamietol žalobu Orangeu na O2 za nečestnú súťaž. Išlo o kampaň „Vyskúšajte niečo iné“, v ktorej bol strhnutý plagát vo farbách Orangeu, a pod ním sa objavila modro­biela plocha O2.

Súd: Je to únosné

Orange argumentoval, že reklama bola v rozpore s dobrými mravmi súťaže, lebo bola neprimerane agresívna a deštrukčná a O2 v nej hanlivo nakladal s firemnou identitou svojho priameho konkurenta.

Pred súdom namietal aj inú kampaň O2 s názvom „Neobmedzujte sa, komu voláte“, v ktorej O2 použil motív zviazaných šnúrok na oranžových teniskách.

Súd v tom problém nevidel. „Podstata hospodárskej súťaže je v poškodzovaní konkurentov, pričom cieľ je iba jeden – zničiť konkurenciu,“ napísala sudkyňa v rozhodnutí. Dôležité podľa nej je, aby „podnikatelia tento cieľ dosahovali spôsobmi, ak nie spoločensky prijateľnými, tak spoločensky únosnými“.

Je prirodzené, že líder trhu si bráni svoju pozíciu,“ myslí si Marian Timoracký zo spoločnosti United Consultants. „No nie je celkom v poriadku, ak ju bráni nekorektným spôsobom, alebo ak akúkoľvek zmienku, ktorá o ňom nie je pozitívna, považuje za sprisahanie.“

Koľko súdnych sporov pre reklamu vedú, Orange ani O2 neprezradili. Hovorca O2 René Parák povedal, že majú už „tretie rozhodnutie súdu, ktoré dalo za pravdu O2 v podobných kauzách s konkurenciou“. O2 vniesol do reklamy viac útočných, akčnejších prvkov – porovnáva cenníky, odkazuje, že je trikrát lepší, aj inak odkazujúce na konkurenciu.

„Naša kampaň je v súlade so zákonom. Je súčasťou prirodzeného konkurenčného boja, na ktorý si naša konkurencia bude musieť zvyknúť,“ odkazuje Parák.

Kontrolujú každé slovíčko

Po sťažnostiach, ktorým dala Rada pre reklamu za pravdu, O2 radu opustil.

BRATISLAVA. Mobilní operátori od začiatku roka 2008 na seba poposielali asi tucet sťažností, a väčšinu označila Rada pre reklamu za opodstatnenú. Rada je len samoregulačným orgánom. Pred rokom sa najmä obaja väčší operátori sťažovali na O2, ktorý ako nováčik bojoval o miesto na prerozdelenom trhu a volil ostrejšie prostriedky.

Spoločné pobúrenie napríklad vyvolala veľká kampaň O2 Fér. Orangeu ani T-Mobilu sa nepáčilo označenie ponuky ako zbavenej akýchkoľvek „neférových podmienok a chytákov“. Sťažovali sa, že kampaň je zavádzajúca, rada však oponovala, že informácie „sú komunikované jasne a zrozumiteľne“. Sťažnosti pokračovali a rada im dala viackrát za pravdu. O2 preto z rady vystúpil. Sťažoval sa aj však už aj O2 a občas sa na seba sťažujú aj T-Mobile a Orange.

Mirka Kernová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  6. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  9. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 405
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 571
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 844
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 763
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 728
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 869
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 943
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 805
  9. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 783
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 618

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia.

Neprehliadnite tiež

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany

Ovocie zamrzlo u nás aj v Poľsku. O koľko zdražejú jablká a jahody?

Premiér Robert Fico hovorí o odškodňovaní ovocinárov. Nárok však nebudú mať všetci.

Stovky zamestnávateľov ponúknu na veľtrhu 31 tisíc pracovných miest

Veľtrh práce nie je určený len ľuďom, ktorí si hľadajú prácu, ale aj pre generáciu vstupujúcu na trh práce.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop