SME
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Problémom pre operátorov sú aj oranžové tenisky

Bojiskom mobilných operátorov je reklama. Každú novú od konkurencie dôkladne lustrujú.

Orange sa na reklamu O2 sťažoval, že je v rozpore s dobrými mravmi, neprimerane agresívna a deštrukčná a žalovaný v nej hanlivo nakladá s firemnou identitou priameho konkurenta. Rada pre reklamu sťažnosť uznala, súd žalobu zamietol. „Svoje subjektívne pocOrange sa na reklamu O2 sťažoval, že je v rozpore s dobrými mravmi, neprimerane agresívna a deštrukčná a žalovaný v nej hanlivo nakladá s firemnou identitou priameho konkurenta. Rada pre reklamu sťažnosť uznala, súd žalobu zamietol. „Svoje subjektívne poc (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Najviac háklivý na narážky od konkurencie je Orange. Najnovší hráč na trhu O2 konkurentov provokuje.

BRATISLAVA. Na svoje reklamné kampane sú mobilní operátori obzvlášť hákliví. Trh nie je veľký, noví klienti veľmi nepribúdajú, a najjednoduchšie je nalákať ich od konkurencie.

Vhodná komunikačná stratégia je pre operátorov obzvlášť dôležitá. Dokazujú to aj ich investície do reklamy.
Najväčším zadávateľom reklamy bol v minulom roku Orange. Podľa údajov TNS (monitorovaná inzercia podľa oficiálnych cenníkov) investoval do reklamy takmer 58 miliónov eur, T-Mobil okolo 56 a Telefónica O2 necelých 20 miliónov.

Investíciu do reklamy si firmy úpenlivo strážia, dôkladne preverujú čísla pri porovnávacej reklame, na priame či nepriame narážky na konkurenciu sa okamžite sťažujú, nielen Rade pre reklamu, ale aj na súdoch.

Priamo sa nesťažujú

Najcitlivejší na narážky konkurentov je Orange. Naopak, najmladší hráč na trhu O2 často konkurenciu ironizuje.

Na otázky SME, čo sa operátorom na konkurentoch nepáči, a či niektorý podľa nich používa nečestné praktiky, ani jedna firma nepovedala. V sťažnostiach, ktoré posielajú Rade pre reklamu, však bežne označujú reklamu konkurencie za neetickú, nekorektnú a klamlivú. Orange na otázky nereagoval vôbec.

„Pri tvorbe aj posudzovaní marketingovej komunikácie sa riadime zásadami etiky a samoregulácie v reklame,“ odpovedal hovorca T-Mobilu Andrej Gargulák. Sťažnosť je podľa neho štandardný spôsob, ako sa vyrovnať s neetickou reklamou.

O2 sa pochválilo nedávnym víťazstvom v súdnom spore s Orangeom. Okresný súd v Bratislave zamietol žalobu Orangeu na O2 za nečestnú súťaž. Išlo o kampaň „Vyskúšajte niečo iné“, v ktorej bol strhnutý plagát vo farbách Orangeu, a pod ním sa objavila modro­biela plocha O2.

Súd: Je to únosné

Orange argumentoval, že reklama bola v rozpore s dobrými mravmi súťaže, lebo bola neprimerane agresívna a deštrukčná a O2 v nej hanlivo nakladal s firemnou identitou svojho priameho konkurenta.

Pred súdom namietal aj inú kampaň O2 s názvom „Neobmedzujte sa, komu voláte“, v ktorej O2 použil motív zviazaných šnúrok na oranžových teniskách.

Súd v tom problém nevidel. „Podstata hospodárskej súťaže je v poškodzovaní konkurentov, pričom cieľ je iba jeden – zničiť konkurenciu,“ napísala sudkyňa v rozhodnutí. Dôležité podľa nej je, aby „podnikatelia tento cieľ dosahovali spôsobmi, ak nie spoločensky prijateľnými, tak spoločensky únosnými“.

Je prirodzené, že líder trhu si bráni svoju pozíciu,“ myslí si Marian Timoracký zo spoločnosti United Consultants. „No nie je celkom v poriadku, ak ju bráni nekorektným spôsobom, alebo ak akúkoľvek zmienku, ktorá o ňom nie je pozitívna, považuje za sprisahanie.“

Koľko súdnych sporov pre reklamu vedú, Orange ani O2 neprezradili. Hovorca O2 René Parák povedal, že majú už „tretie rozhodnutie súdu, ktoré dalo za pravdu O2 v podobných kauzách s konkurenciou“. O2 vniesol do reklamy viac útočných, akčnejších prvkov – porovnáva cenníky, odkazuje, že je trikrát lepší, aj inak odkazujúce na konkurenciu.

„Naša kampaň je v súlade so zákonom. Je súčasťou prirodzeného konkurenčného boja, na ktorý si naša konkurencia bude musieť zvyknúť,“ odkazuje Parák.

Kontrolujú každé slovíčko

Po sťažnostiach, ktorým dala Rada pre reklamu za pravdu, O2 radu opustil.

BRATISLAVA. Mobilní operátori od začiatku roka 2008 na seba poposielali asi tucet sťažností, a väčšinu označila Rada pre reklamu za opodstatnenú. Rada je len samoregulačným orgánom. Pred rokom sa najmä obaja väčší operátori sťažovali na O2, ktorý ako nováčik bojoval o miesto na prerozdelenom trhu a volil ostrejšie prostriedky.

Spoločné pobúrenie napríklad vyvolala veľká kampaň O2 Fér. Orangeu ani T-Mobilu sa nepáčilo označenie ponuky ako zbavenej akýchkoľvek „neférových podmienok a chytákov“. Sťažovali sa, že kampaň je zavádzajúca, rada však oponovala, že informácie „sú komunikované jasne a zrozumiteľne“. Sťažnosti pokračovali a rada im dala viackrát za pravdu. O2 preto z rady vystúpil. Sťažoval sa aj však už aj O2 a občas sa na seba sťažujú aj T-Mobile a Orange.

Mirka Kernová
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  3. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  4. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Bývanie v meste predlžuje život
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  2. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  6. Bývanie v meste predlžuje život
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  10. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 151
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 306
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 713
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 706
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 367
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 126
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 967
  8. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 7 949
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 697
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 457
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vagovič: Jankovská taktizuje, ešte sa jej rozviaže jazyk

Kniha Vlastnou hlavou sleduje Ficov pád.

Novinár Marek Vagovič.
Moniku Jankovskú privádzajú na NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boris Kollár mal iný režim ako zvyšok Slovenska

Šéf parlamentu v piatok nemocnicu opúšťa.

Norbert Bödör chodil do centrály Smeru, priznal Fico

Fico zastáva Jankovskú aj po priznaní sa k machináciám na súdoch.

Predseda Smeru Robert Fico.

Neprehliadnite tiež

Ako zachránili Decodom? Majiteľ uvoľnil stoličku

Topoľčiansky výrobca nábytku mal hromadne prepúšťať, nechá si 800 ľudí.

Decodom pomaly úpúšťa od veľkoformátových predajní a zameriava sa na menšie kuchynské štúdia.

Europarlament podporil dohodu EÚ so USA o zrušení ciel na homáre

V roku 2017 sa z USA do EÚ doviezli homáre za zhruba 111 miliónov dolárov.

Ilustračné foto.

AstraZeneca oznámila, že jej vakcína potrebuje ďalšiu štúdiu

Firma prisľúbila, že svoju vakcínu poskytne rozvojovým krajinám na neziskovej báze.

Logo na budove farmaceutickej firmy AstraZeneca v americkom South San Franciscu.

Belgická banka KBC sa stala vlastníkom OTP Banky Slovensko

Budúci rok sa tak budú môcť ČSOB a OTP Banka Slovensko spojiť.

Na due diligence OTP Banky sa podieľali viaceré veľké právnické kancelárie. Banku kúpila skupina KBC, matka ČSOB.