Čína má najmodernejšie vlaky na svete, uvažuje o trati do Berlína

Čínske vlaky sú tým najmodernejším, čo môže dnes ponúknuť železničná technika.

PEKING. Najrýchlejšie vysokorýchlostné vlaky sa preháňajú po Číne. Veľké čínske aerolínie im nedokážu konkurovať a v niektorých oblastiach stratili viac než polovicu cestujúcich alebo museli niektoré linky úplne zrušiť. A plánovači železníc si teraz stanovujú vyššie ciele, uvažujú o trase do Európy.

Čínske vlaky sú tým najmodernejším, čo môže dnes ponúknuť železničná technika. Iba 3 hodiny potrebujú vysokorýchlostné vlaky na cestu z mesta Kuang-čou ležiaceho pri Perlovej rieke do dopravnej križovatky a metropoly strednej Číny Wu-chanu, pričom trasa má dĺžku 1069 kilometrov. Priemerná rýchlosť teda dosahuje okolo 350 kilometrov za hodinu.

Čína nechala za sebou zvyšok sveta aj v oblasti vysokorýchlostných vlakov, uviedla agentúra Sin-chua 26. decembra 2009, keď sa spomínaná trasa dostala do prevádzky. A aby o tom nikto nemal pochybnosti, agentúra podporila svoje tvrdenie dvomi porovnaniami. Priemerná rýchlosť japonského Šinkanzenu je vraj iba 243 kilometrov za hodinu a nemeckých ICE vlakov iba 232 kilometrov za hodinu.

Stavajú trate za stovky miliárd

Čínski inžinieri závratným tempom kladú nové železničné trasy a stále zvyšujú rýchlosť vlakov. V súčasnosti budujú trasu Šanghaj - Peking, na ktorej by vlaky mali dosahovať priemernú rýchlosť 380 kilometrov za hodinu. Nová trasa má spojiť Peking s Wu-chanom a vo výstavbe sa nachádza aj vysokorýchlostná trať medzi Hongkongom a Čcheng-tu, ktoré je hlavným mestom provincie S'-čchuan a centrom čínskeho IT priemyslu.

Tento boom má na starosti ministerstvo pre železnice. Počas najbližších 3 rokov plánuje investície do nových vysokorýchlostných tratí v celkovej hodnote 300 miliárd USD (237,40 miliardy eur). Táto obrovská suma pochádza z vládneho konjunkturálneho balíka, ktorým sa Peking snaží udržať vysoké tempo rastu ekonomiky aj v situácii, keď zvyšok sveta bojuje s hospodárskou krízou.

Rozvoj železničnej dopravy však ohrozuje domáce aerolínie. Konkurencie sa obávajú predovšetkým China Southern a China Eastern rovnako ako Air China. Problémom je, že vysokorýchlostné vlaky premávajú práve na najvýnosnejších trasách medzi veľkými mestami. V špičke dokážu železnice po spojení dvoch vlakových súprav prepraviť jedným vlakom 1200 cestujúcich. Oproti tomu pôsobia Boeingy 737 spoločnosti China Southern skutočne ako trpaslíci.

Aerolínie čaká zlučovanie

Analytici predpokladajú, že tlak zo strany železničnej dopravy povedie k vlne fúzií aerolínií. Počítajú so zlúčením spoločnosti China Southern, ktorá sídli v Kuang-čou, s China Eastern so sídlom v Šanghaji. Obe spoločnosti prepravia približne polovicu všetkých leteckých pasažierov v Číne.

Problémy spôsobené konkurenciou vysokorýchlostných vlakov pociťujú aerolínie predovšetkým v strednej Číne. Šiesteho februára tu otvorili trasu z Čeng-čou do Si-anu, kde kedysi začínala známa Hodvábna cesta. Sedemmiliónové mesto Si-an je Mekkou čínskych turistov. Odtiaľto vyrážajú na prehliadku slávnej terakotovej armády.

Reakcia na otvorenie vysokorýchlostnej trate na seba nenechala dlho čakať. Len niekoľko týždňov po jej spustení do prevádzky, 25. marca boli zrušené všetky lety na tejto turistickej linke, informoval americký časopis Aviation Week & Space Technology.

Kritické je pre aerolínie tiež vlakové spojenie medzi Šanghajom a Wu-chanom, aj keď na tejto 1200-kilometrovej trati v súčasnosti dosahujú vlaky priemernú rýchlosť iba 250 kilometrov za hodinu. Napriek tomu spoločnosť China Southern stratila na tejto linke takmer tretinu cestujúcich, ktorí s ňou lietali pred otvorením trate. A sieť vysokorýchlostných tratí sa má ďalej zhusťovať.

Konkurencia je ostrá

Doteraz najviac trpí konkurenciou vlakov China Southern. Napríklad na trati z Pekingu do Tchaj-jüanu, ktoré je centrom produkcie drahých kovov a hliníka a nachádza sa tu aj kozmodróm, spoločnosť stratila v prospech vlakovej konkurencie 60 % príjmov. Tvrdý konkurenčný boj zvádza spoločnosť aj na linke Kuang-čou - Wu-chan. China Southern v snahe udržať si zákazníkov zvýšila počet denných letov na linke z 12 na 16.

Stratégovia ministerstva železníc však proti aerolíniám nasadili denne 21 vlakov s priemernou rýchlosťou 350 kilometrov za hodinu a jasne vyhrali boj o cestujúcich. Nakoniec musela China Southern na linke obmedziť počet letov na 6 denne, čo je polovica v porovnaní s obdobím pred začiatkom konkurenčného boja so železnicou.

Vlaky tak ukázali aerolíniám limity ich rastu. Podľa aktuálnych prognóz budú čínske letecké spoločnosti do roku 2012 rásť iba o 4,8 %, pričom v rekordnom roku 2008, kedy sa konali v Pekingu Olympijské hry, si prilepšili o 15 %.

Majú veľké plány

Železnice majú vďaka úspechu smelé, dalo by sa povedať takmer rozprávkové plány, ktorých realizácia by mohla spôsobiť aerolíniám problémy aj na medzinárodných linkách. Podľa hlavného plánovača Čeng Ťiena, ktorý je šéfom pre vysokorýchlostné vlaky na ministerstve železníc, by mali supervlaky spojiť Šanghaj so Singapurom a dokonca aj s Naí Dillí.

Uvažuje sa aj o trati spájajúcej Šanghaj s Moskvou a o južnej - politicky problematickejšej - trati do Teheránu, vrátane jej predĺženia odtiaľ do Prahy a Berlína. Čeng Ťien však v apríli povedal pre New York Times, že zatiaľ neexistujú konkrétne plány medzinárodných vysokorýchlostných tratí.

V konkurenčnom boji medzi leteckým priemyslom a supervlakmi však nespí ani letecká loby. Stavajú sa nové letiská a staré sa rekonštruujú. Do roku 2020 by malo vzniknúť 91 nových letísk. Otázkou je, ako dlho tento boom vydrží. Často je totiž za stavbami letísk politická vôľa vplyvných provinčných vlád a ambicióznych primátorov veľkých miest a nie ekonomická racionalita.

Informoval o tom Der Spiegel.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 636
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 154
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 481
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 369
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 855
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 553
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 482
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 094
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 083
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 464

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop