Čína má najmodernejšie vlaky na svete, uvažuje o trati do Berlína

Čínske vlaky sú tým najmodernejším, čo môže dnes ponúknuť železničná technika.

PEKING. Najrýchlejšie vysokorýchlostné vlaky sa preháňajú po Číne. Veľké čínske aerolínie im nedokážu konkurovať a v niektorých oblastiach stratili viac než polovicu cestujúcich alebo museli niektoré linky úplne zrušiť. A plánovači železníc si teraz stanovujú vyššie ciele, uvažujú o trase do Európy.

Čínske vlaky sú tým najmodernejším, čo môže dnes ponúknuť železničná technika. Iba 3 hodiny potrebujú vysokorýchlostné vlaky na cestu z mesta Kuang-čou ležiaceho pri Perlovej rieke do dopravnej križovatky a metropoly strednej Číny Wu-chanu, pričom trasa má dĺžku 1069 kilometrov. Priemerná rýchlosť teda dosahuje okolo 350 kilometrov za hodinu.

Čína nechala za sebou zvyšok sveta aj v oblasti vysokorýchlostných vlakov, uviedla agentúra Sin-chua 26. decembra 2009, keď sa spomínaná trasa dostala do prevádzky. A aby o tom nikto nemal pochybnosti, agentúra podporila svoje tvrdenie dvomi porovnaniami. Priemerná rýchlosť japonského Šinkanzenu je vraj iba 243 kilometrov za hodinu a nemeckých ICE vlakov iba 232 kilometrov za hodinu.

Stavajú trate za stovky miliárd

Čínski inžinieri závratným tempom kladú nové železničné trasy a stále zvyšujú rýchlosť vlakov. V súčasnosti budujú trasu Šanghaj - Peking, na ktorej by vlaky mali dosahovať priemernú rýchlosť 380 kilometrov za hodinu. Nová trasa má spojiť Peking s Wu-chanom a vo výstavbe sa nachádza aj vysokorýchlostná trať medzi Hongkongom a Čcheng-tu, ktoré je hlavným mestom provincie S'-čchuan a centrom čínskeho IT priemyslu.

Tento boom má na starosti ministerstvo pre železnice. Počas najbližších 3 rokov plánuje investície do nových vysokorýchlostných tratí v celkovej hodnote 300 miliárd USD (237,40 miliardy eur). Táto obrovská suma pochádza z vládneho konjunkturálneho balíka, ktorým sa Peking snaží udržať vysoké tempo rastu ekonomiky aj v situácii, keď zvyšok sveta bojuje s hospodárskou krízou.

Rozvoj železničnej dopravy však ohrozuje domáce aerolínie. Konkurencie sa obávajú predovšetkým China Southern a China Eastern rovnako ako Air China. Problémom je, že vysokorýchlostné vlaky premávajú práve na najvýnosnejších trasách medzi veľkými mestami. V špičke dokážu železnice po spojení dvoch vlakových súprav prepraviť jedným vlakom 1200 cestujúcich. Oproti tomu pôsobia Boeingy 737 spoločnosti China Southern skutočne ako trpaslíci.

Aerolínie čaká zlučovanie

Analytici predpokladajú, že tlak zo strany železničnej dopravy povedie k vlne fúzií aerolínií. Počítajú so zlúčením spoločnosti China Southern, ktorá sídli v Kuang-čou, s China Eastern so sídlom v Šanghaji. Obe spoločnosti prepravia približne polovicu všetkých leteckých pasažierov v Číne.

Problémy spôsobené konkurenciou vysokorýchlostných vlakov pociťujú aerolínie predovšetkým v strednej Číne. Šiesteho februára tu otvorili trasu z Čeng-čou do Si-anu, kde kedysi začínala známa Hodvábna cesta. Sedemmiliónové mesto Si-an je Mekkou čínskych turistov. Odtiaľto vyrážajú na prehliadku slávnej terakotovej armády.

Reakcia na otvorenie vysokorýchlostnej trate na seba nenechala dlho čakať. Len niekoľko týždňov po jej spustení do prevádzky, 25. marca boli zrušené všetky lety na tejto turistickej linke, informoval americký časopis Aviation Week & Space Technology.

Kritické je pre aerolínie tiež vlakové spojenie medzi Šanghajom a Wu-chanom, aj keď na tejto 1200-kilometrovej trati v súčasnosti dosahujú vlaky priemernú rýchlosť iba 250 kilometrov za hodinu. Napriek tomu spoločnosť China Southern stratila na tejto linke takmer tretinu cestujúcich, ktorí s ňou lietali pred otvorením trate. A sieť vysokorýchlostných tratí sa má ďalej zhusťovať.

Konkurencia je ostrá

Doteraz najviac trpí konkurenciou vlakov China Southern. Napríklad na trati z Pekingu do Tchaj-jüanu, ktoré je centrom produkcie drahých kovov a hliníka a nachádza sa tu aj kozmodróm, spoločnosť stratila v prospech vlakovej konkurencie 60 % príjmov. Tvrdý konkurenčný boj zvádza spoločnosť aj na linke Kuang-čou - Wu-chan. China Southern v snahe udržať si zákazníkov zvýšila počet denných letov na linke z 12 na 16.

Stratégovia ministerstva železníc však proti aerolíniám nasadili denne 21 vlakov s priemernou rýchlosťou 350 kilometrov za hodinu a jasne vyhrali boj o cestujúcich. Nakoniec musela China Southern na linke obmedziť počet letov na 6 denne, čo je polovica v porovnaní s obdobím pred začiatkom konkurenčného boja so železnicou.

Vlaky tak ukázali aerolíniám limity ich rastu. Podľa aktuálnych prognóz budú čínske letecké spoločnosti do roku 2012 rásť iba o 4,8 %, pričom v rekordnom roku 2008, kedy sa konali v Pekingu Olympijské hry, si prilepšili o 15 %.

Majú veľké plány

Železnice majú vďaka úspechu smelé, dalo by sa povedať takmer rozprávkové plány, ktorých realizácia by mohla spôsobiť aerolíniám problémy aj na medzinárodných linkách. Podľa hlavného plánovača Čeng Ťiena, ktorý je šéfom pre vysokorýchlostné vlaky na ministerstve železníc, by mali supervlaky spojiť Šanghaj so Singapurom a dokonca aj s Naí Dillí.

Uvažuje sa aj o trati spájajúcej Šanghaj s Moskvou a o južnej - politicky problematickejšej - trati do Teheránu, vrátane jej predĺženia odtiaľ do Prahy a Berlína. Čeng Ťien však v apríli povedal pre New York Times, že zatiaľ neexistujú konkrétne plány medzinárodných vysokorýchlostných tratí.

V konkurenčnom boji medzi leteckým priemyslom a supervlakmi však nespí ani letecká loby. Stavajú sa nové letiská a staré sa rekonštruujú. Do roku 2020 by malo vzniknúť 91 nových letísk. Otázkou je, ako dlho tento boom vydrží. Často je totiž za stavbami letísk politická vôľa vplyvných provinčných vlád a ambicióznych primátorov veľkých miest a nie ekonomická racionalita.

Informoval o tom Der Spiegel.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 926
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 804
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 621
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 604
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 930
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 714
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 307
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 286
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 174
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 838

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

KOMENTÁRE

Pravda a láska stoja na našej strane

Môj manžel a ja, na túto frázu si aj po vyše dvoch rokoch manželstva stále zvykám.

ŠPORT

Ramsay uzemnil aj Cháru. Nie som demokrat, tvrdí Kanaďan

Som fajn chlapík, keď hráči robia to, čo im poviem, hovorí nový tréner reprezentácie.

PLUS

Prečo je dobré nájsť si architekta

Len rozumný architekt vymyslí dom, v ktorom budete naozaj šťastní.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.