Rast penzií sa asi odpojí od miezd

Penzie síce nemáme švajčiarske, ale ich valorizáciu áno. Tá je podľa ekonómov aj niektorých politikov príliš štedrá a presahuje možnosti verejných financií.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Peter Žákovič)

V budúcnosti je vraj zmena nevyhnutná. Možno aj v tomto volebnom období.

BRATISLAVA. Nepomer medzi dôchodcami a pracujúcimi sa stále zväčšuje. V mnohých štátoch vrátane Slovenska pracuje na jedného penzistu stále menej zamestnaných ľudí, čo zvyšuje tlaky na verejné financie.

Situácia sa podľa predpovedí demografov a ekonómov má v budúcnosti rapídne zhoršiť.

Penzie možno zaradia nižšiu rýchlosť

Jednou z možností, ako riešiť nedostatok financií v penzijnom systéme, je spomaliť rast dôchodkov.

U nás sa o tejto možnosti už začína hovoriť, ale len veľmi opatrne. Súčasný systém valorizácie, ktorý zaviedla ešte druhá vláda Mikuláša Dzurindu, je dlhodobo neudržateľný.

„Blíži sa čas, keď bude treba zmeniť spôsob výpočtu, ale aj valorizácie dôchodkov, aby bola nižšia záťaž na verejné financie,“ povedal analytik Slovenskej sporiteľne Juraj Barta. Jednou z možností je, aby sa penzie zvyšovali iba o infláciu.

Dnes sa valorizácia počíta takzvaným švajčiarskym koeficientom. Ten sa vyráta ako súčet polovice rastu platov a polovice rastu inflácie v roku, ktorý predchádza zvýšeniu penzií.

Je oveľa štedrejší, ako keby sa penzie upravovali iba o infláciu.

Dôvod je, že platy zvyčajne rastú rýchlejšie ako ceny. Potvrdzuje to vývoj platov a inflácie od roku 2004, keď sa penzie začali valorizovať švajčiarskym koeficientom.

Platy v tomto období rástli vždy viac ako inflácia, v niektorých rokoch dokonca troj- alebo štvornásobne väčším tempom.

Ak by sa teda platy zvyšovali len o infláciu, historické dáta naznačujú, že by penzie stúpali o menej ako doteraz.

V novej vládnej koalícii sa o tom nahlas ešte nehovorí, no niektorí koaliční poslanci naznačujú, že táto téma čoskoro na stôl príde.

Podpredseda KDH a poslanec Anton Marcinčin si myslí, že penzijný systém bude treba nastaviť tak, aby to uniesli verejné financie.

Oveľa potrebnejšie ako o zvyšovaní veku odchodu do dôchodku je podľa neho potrebné hovoriť o tom, aby sa penzie valorizovali iba o infláciu. No nie je isté, či sa to podarí presadiť.

Poslanec Miroslav Beblavý z SDKÚ povedal, že „takáto debata v koalícii ešte nebola a konsenzus sa v tomto smere ešte nedosiahol.“

SDKÚ nebude podľa neho reagovať na podobné čiastkové návrhy, ale vyjadrí sa, „keď bude známy celý komplex zmien, ktoré čakajú penzijný systém“.

Budúci minister práce Jozef Mihál (SaS) povedal, že „je evidentné, že budeme meniť spôsob valorizácie“, no detaily prezradiť nechcel.

Potvrdil Marcinčinove slová v tom, že „budeme chcieť pri valorizácii zvýhodniť nižšie dôchodky“ a išiel aj ďalej, keď povedal, že aj „znevýhodniť vyššie dôchodky“.

Tri cesty riešenia penzijného systému

Varovné signály vzhľadom na penzijný systém čoraz častejšie vysiela aj Európska komisia.

„Počet dôchodcov v Európe v porovnaní s ľuďmi, ktorí im ich dôchodok financujú, sa má do roku 2060 zdvojnásobiť, preto je súčasný stav jednoducho neudržateľný,“ povedal eurokomisár pre zamestnanosť a sociálne veci László Andor.

Hoci najväčší nápor penzijné systémy čaká až o niekoľko desaťročí, zmeny treba podľa Bruselu robiť už v najbližších rokoch.

Andor vidí tri možnosti: „Stojíme pred voľbou medzi chudobnejšími dôchodcami, vyššími dôchodkovými odvodmi a väčším počtom ľudí, ktorí pracujú viac a dlhšie.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  4. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  7. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  10. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 565
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 415
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 945
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 495
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 860
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 843
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 103
  8. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 923
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 822
  10. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 1 590

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

ŽENA

Kamila Boudová: Nechcem žiť vo svete, kde šesťročné deti šijú moje topánky

Odborníčka prestala pred piatimi rokmi nakupovať oblečenie.

Neprehliadnite tiež

Česko prestane platiť nočné vlaky na Slovensko. Kvôli konkurencii

Na Slovensko premáva okrem Českých dráh aj Leo Express a RegioJet

Závod americkej automobilky vo Venezuele prepustil stovky zamestnancov. Dostali SMS

General motors nie prvou firmou, ktoré prepustila svojich zamestnancov cez sms. Pred dvoma rokmi to urobil tiež výrobca čistiacich prostriedkov Clorox.

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop