Číňania míňajú čoraz viac a ich dopyt má rásť ďalej. Pomôcť to môže aj ťahúňom našej ekonomiky. Napríklad pre bratislavský Volkswagen je Čína druhým najväčším odberateľom.
BRATISLAVA. Číňania začali vo veľkom skupovať autá. Vyplýva to z celokoncernových údajov automobiliek. PSA Peugeot Citroen na svojej stránke píše: predaje v Číne počas prvého polroka rekordne rástli, a to o 49 percent na úroveň 176-tisíc áut.
Podobne je na tom aj nemecký koncern Volkswagen. V Číne za prvých päť mesiacov tohto roka predal medziročne o 48,2 percenta áut viac – 777 800.
Rýchlo rastú
- Predaj: 1,42 milióna áut.
- Medziročný rast: 6,5 %.
- Predaj: 777 800 áut.
- Medziročný rast 48,2 %.
- Predaj: 145 500 áut.
- Medziročný rast: 33,5 %.
- Predaj: 13 500 áut.
- Medziročný rast: 104,6 %.
Zdroj: Volkswagen
„Úroveň urbanizácie v Číne sa čoraz viac zvyšuje, a to si vyžaduje budovanie infraštruktúry a teda aj vybavenie obyvateľstva autami. Čínsky spotrebiteľ sa stáva čoraz náročnejším,“ hovorí Eva Sadovská, analytička Poštovej banky. Čínska ekonomika pritom v minulom roku rástla o 8,7 percenta. V prvom štvrťroku 2010 je to už takmer 12 percent.
Míňajúci Číňania môžu pomôcť aj našej ekonomike. Pocítila to už bratislavská dcéra nemeckého Volkswagenu. Podľa jej zamestnancov ide výroba na plné obrátky práve pre dopyt z Číny. Firma však údaje uvádza, až keď hodnotí celý rok. Hovorca bratislavského Volkswagenu Vladimír Machalík však povedal, že Čína je pre firmu druhý najväčší trh.
„V roku 2009 sme zaznamenali medziročný nárast dopytu z Číny o 7,3 na 13,2 percenta. Tým sa stala naším druhým najvýznamnejším trhom po Nemecku s podielom 39,5 percenta,“ povedal. Automobilka podľa jeho slov pracuje od začiatku apríla na tri zmeny a od septembra sa chystá začať nepretržitú prevádzku. Bude preto musieť najať tisíc ľudí. Výsledkom bude zrejme ešte väčší počet nových miest.
„Platí, že na jedno pracovné miesto u finálneho výrobcu automobilov sú naviazané najmenej 3 až 4 pracovné miesta v dodávateľskom sektore,“ povedal Machalík. Tento nábor súvisí len s nárastom dopytu. Zvlášť sa firma chystá naberať ľudí v súvislosti s plánovanou výrobou nových modelov – UP!
Nielen pre automobilky
"Aktuálne máme na stránke Profesia.sk zverejnených takmer 300 voľných pracovných miest do automobilového priemyslu. Najviac pracovných pozícií je v Bratislavskom kraji, kam patria viacerí dodávatelia automobilového priemyslu sídliaci v priemyselnom parku v Lozorne. Aktuálne pracovné pozície sú aj Košickom kraji, Trenčianskom kraji, Nitrianskom kraji a Žilinskom kraji.
Zvýšený záujem firiem o ľudí do automobilového priemyslu sme zaznamenali najmä v posledných dvoch mesiacoch, no v podstate nárast pracovných ponúk v automobilovom priemysle vidíme od začiatku roka 2010. Počet pracovných ponúk celkovo do automobilového priemyslu je v súčasnosti najvyšší od konca roku 2008, kedy sa kríza na Slovensku začala prejavovať. V jednotlivých mesiacoch tohto roka je oproti rovnakému obdobiu minulému roku vidieť nárast počtu pracovných pozícií v niektorých mesiacoch aj o 80 percent, čo je spôsobené aj vďaka nízkej minuloročnej báze."
Ivana Molnárová,
marketingová a obchodná riaditeľka spoločnosti Profesia
Ďalšie dve automobilky na Slovensku – PSA Peugeot Citroën a žilinská Kia do Číny nevyvážajú, lebo vyrábajú priamo tam.
Volkswagen svoje luxusné modely Touareg, Audi Q7 aj karosérie Porsche Cayenne zasa vyrába len v Bratislave. Analytik Privatbanky Richard Tóth hovorí, že export sa oplatí skôr pri luxusných modeloch. „Vzhľadom na dopravné náklady je efektívnejšie exportovať hlavne luxusnejšie a drahšie značky. Závisí však aj od stratégie firmy, s akým modelom chcú preraziť na čínskom trhu,“ povedal.
Čínsky dopyt nemusí prospieť len automobilovému priemyslu. „V ďalšom období je predpoklad rastu exportu Slovenska do Číny. Významnú úlohu by mali zohrávať firmy ako Matador Machinery Púchov, Konštrukta Industry, Trenčín, U.S. Steel, Omnia Roll,“ vymenováva analytička Sadovská. Malo by ísť najmä o výrobky s vyššou pridanou hodnotou.
Našimi kľúčovými exportnými partnermi sú stále Nemecko s 19,3-percentným podielom a Česko s trinástimi percentami.
Slovenský vývoz do Číny je v porovnaní s nimi zanedbateľný, ale rastie. „Veľmi dobré čísla boli dosiahnuté v prvom štvrťroku 2010, keď vývoz do Číny medziročne vzrástol až o takmer 390 percent a podiel na celkovom vývoze dosiahol 2,4 percenta,“ povedala Sadovská. Dovoz je však čoraz viac než dvojnásobne vyšší.
Niektorí odborníci veštia Číne problémy a hovoria o realitnej bubline, ktorá môže prasknúť. Podľa iných treba Číne veriť. „Trh nehnuteľností rastie síce prirýchlo, ale nie veľmi dlho a pokles tak nemusí byť prudký. Veríme, že čínsky dopyt bude dlhodobo rásť,“ povedal Tóth.