Čína dáva Slovákom prácu. Napríklad vo Volkswagene

Automobilkám rastú predaje v Ázii. Zo Slovenska do Číny exportuje autá len Volkswagen .

Luxusné autá z bratislavského Volkswagenu miera aj do Číny. Nikde inde sa nevyrábajú.(Zdroj: ARCHÍV SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Číňania míňajú čoraz viac a ich dopyt má rásť ďalej. Pomôcť to môže aj ťahúňom našej ekonomiky. Napríklad pre bratislavský Volkswagen je Čína druhým najväčším odberateľom.

BRATISLAVA. Číňania začali vo veľkom skupovať autá. Vyplýva to z celokoncernových údajov automobiliek. PSA Peugeot Citroen na svojej stránke píše: predaje v Číne počas prvého polroka rekordne rástli, a to o 49 percent na úroveň 176-­tisíc áut.

Podobne je na tom aj nemecký koncern Volkswagen. V Číne za prvých päť mesiacov tohto roka predal medziročne o 48,2 percenta áut viac – 777 800.

Rýchlo rastú

Koncern VW
Európa
  • Predaj: 1,42 milióna áut.
  • Medziročný rast: 6,5 %.
Čína
  • Predaj: 777 800 áut.
  • Medziročný rast 48,2 %.
USA
  • Predaj: 145 500 áut.
  • Medziročný rast: 33,5 %.
India
  • Predaj: 13 500 áut.
  • Medziročný rast: 104,6 %.
*prvých 5 mesiacov
Zdroj: Volkswagen

„Úroveň urbanizácie v Číne sa čoraz viac zvyšuje, a to si vyžaduje budovanie infraštruktúry a teda aj vybavenie obyvateľstva autami. Čínsky spotrebiteľ sa stáva čoraz náročnejším,“ hovorí Eva Sadovská, analytička Poštovej banky. Čínska ekonomika pritom v minulom roku rástla o 8,7 percenta. V prvom štvrťroku 2010 je to už takmer 12 percent.

Míňajúci Číňania môžu pomôcť aj našej ekonomike. Pocítila to už bratislavská dcéra nemeckého Volkswagenu. Podľa jej zamestnancov ide výroba na plné obrátky práve pre dopyt z Číny. Firma však údaje uvádza, až keď hodnotí celý rok. Hovorca bratislavského Volkswagenu Vladimír Machalík však povedal, že Čína je pre firmu druhý najväčší trh.

„V roku 2009 sme zaznamenali medziročný nárast dopytu z Číny o 7,3 na 13,2 percenta. Tým sa stala naším druhým najvýznamnejším trhom po Nemecku s podielom 39,5 percenta,“ povedal. Automobilka podľa jeho slov pracuje od začiatku apríla na tri zmeny a od septembra sa chystá začať nepretržitú prevádzku. Bude preto musieť najať tisíc ľudí. Výsledkom bude zrejme ešte väčší počet nových miest.

„Platí, že na jedno pracovné miesto u finálneho výrobcu automobilov sú naviazané najmenej 3 až 4 pracovné miesta v dodávateľskom sektore,“ povedal Machalík. Tento nábor súvisí len s nárastom dopytu. Zvlášť sa firma chystá naberať ľudí v súvislosti s plánovanou výrobou nových modelov – UP!

Nielen pre automobilky

"Aktuálne máme na stránke Profesia.sk zverejnených takmer 300 voľných pracovných miest do automobilového priemyslu. Najviac pracovných pozícií je v Bratislavskom kraji, kam patria viacerí dodávatelia automobilového priemyslu sídliaci v priemyselnom parku v Lozorne. Aktuálne pracovné pozície sú aj Košickom kraji, Trenčianskom kraji, Nitrianskom kraji a Žilinskom kraji.

Zvýšený záujem firiem o ľudí do automobilového priemyslu sme zaznamenali najmä v posledných dvoch mesiacoch, no v podstate nárast pracovných ponúk v automobilovom priemysle vidíme od začiatku roka 2010. Počet pracovných ponúk celkovo do automobilového priemyslu je v súčasnosti najvyšší od konca roku 2008, kedy sa kríza na Slovensku začala prejavovať. V jednotlivých mesiacoch tohto roka je oproti rovnakému obdobiu minulému roku vidieť nárast počtu pracovných pozícií v niektorých mesiacoch aj o 80 percent, čo je spôsobené aj vďaka nízkej minuloročnej báze."

Ivana Molnárová,
marketingová a obchodná riaditeľka spoločnosti Profesia

Ďalšie dve automobilky na Slovensku – PSA Peugeot Citroën a žilinská Kia do Číny nevyvážajú, lebo vyrábajú priamo tam.

Volkswagen svoje luxusné modely Touareg, Audi Q7 aj karosérie Porsche Cayenne zasa vyrába len v Bratislave. Analytik Privatbanky Richard Tóth hovorí, že export sa oplatí skôr pri luxusných modeloch. „Vzhľadom na dopravné náklady je efektívnejšie exportovať hlavne luxusnejšie a drahšie značky. Závisí však aj od stratégie firmy, s akým modelom chcú preraziť na čínskom trhu,“ povedal.

Čínsky dopyt nemusí prospieť len automobilovému priemyslu. „V ďalšom období je predpoklad rastu exportu Slovenska do Číny. Významnú úlohu by mali zohrávať firmy ako Matador Machinery Púchov, Konštrukta Industry, Trenčín, U.S. Steel, Omnia Roll,“ vymenováva analytička Sadovská. Malo by ísť najmä o výrobky s vyššou pridanou hodnotou.

Našimi kľúčovými exportnými partnermi sú stále Nemecko s 19,3­-percentným podielom a Česko s trinástimi percentami.

Slovenský vývoz do Číny je v porovnaní s nimi zanedbateľný, ale rastie. „Veľmi dobré čísla boli dosiahnuté v prvom štvrťroku 2010, keď vývoz do Číny medziročne vzrástol až o takmer 390 percent a podiel na celkovom vývoze dosiahol 2,4 percenta,“ povedala Sadovská. Dovoz je však čoraz viac než dvojnásobne vyšší.

Niektorí odborníci veštia Číne problémy a hovoria o realitnej bubline, ktorá môže prasknúť. Podľa iných treba Číne veriť. „Trh nehnuteľností rastie síce prirýchlo, ale nie veľmi dlho a pokles tak nemusí byť prudký. Veríme, že čínsky dopyt bude dlhodobo rásť,“ povedal Tóth.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 635
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 931
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 838
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 500
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 488
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 082
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 477
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 544
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 531
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 188

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

EKONOMIKA

Ktorá personálka zamestnala najviac ľudí? Pozrite si grafy

Pravidlá fungovania personálnych agentúr by sa mohli čoskoro zase meniť.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop